Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilke erfaringer her dere med ulike applikasjon (Raspberry PI) for videoovervåkning?

Jeg benytter i dag Picrellcam på Raspberry PI. Denne synes jeg fungerer MEGET bra på bevegelsesdeteksjon. Denne fungerer slik deteksjonen er vektor-basert, den tar utgangspunkt i elementer i bildet som flytter seg for å identifisere en bevegelse eller ikke. Derfor er det få falske alarmer (vind i trær, snø som daler fra himmelen, skygger fra blomster etc). Brukergrensesnitt er også helt OK, og det er enkelt å rydde opp i videoer etterhvert som disse lagres. Ulempen er at den kun støtter interne Raspberry PI kameraer og ikke USB eller nettverkskameraer. 

Kerberos.io har jeg forsøkt litt. Ser ut til å ha nokså god og intelligent bevegelsesdeteksjon. Støtter USB og nettverkskameraer. Derimot er administrasjonen av tidligere opptak, statistikk og opprydding av videoer i brukergrensesnittet meget dårlig. Kun støtte for et kamera i brukergrensesnittet uten betaling.

MotionEYE har greit brukergrensesnitt for videoer, kan bruke USB og nettverkskameraer - men bevegelsesdeteksjonen er ubrukelig. Trigger kun på endringer i pixels i bildet og man får masse falske opptak (snø, vind, regn etc.). Fungerer nok greit innendørs.

Noen som kjenner til gode (Raspberry PI) apps som har:

- god (og intelligent) bevegelsesdeteksjon

- kan håndtere USB og nettverkskameraer

- greit brukergrensesnitt for å se videoer i etterkant og slette de man ikke ønsker å ta vare på

Endret av Teknor
Skrevet

Jeg har ikke engang tenkt at dette er et egnet formål for en Raspberry Pi... med en gang man har litt flere kameraer, så tar det mer ressurser en enn Pi har å stille med.

Skrevet

Går fint det mtp. ressurser. MotionEYE krever rundt 10% av en eldre RPI 2. Picrellcam bare et par prosent på samme HW. Flytter alt over på en RPI 3 nå. Skal kjøre Domoticz, DuckDNS, Zigbee2mqtt og forhåpentligvis egnet monitoreringssoftware. 

Skrevet

Ja, men med hvor mange kameraer da? Jeg har snart 20... ;) 

Men utenom det, så er det vel å bare kjøre på mer beefy hardware? Kan jo fint sette opp en virtuell Linux-server for det. Skulle gjerne hatt Picrellcam, men for nettverkskameraer

Skrevet

Har bare noen få og ikke så mange som deg ?. Det er min etterlysning også, Picrellcam med støtte for nettverkskameraer og USB-kameraer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.