GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Ser at det er noe andre trÄder her som omhandler dette produktet, men her Þnsker jeg konkret svar pÄ denne bryteren i HA.

Jeg har lang fartstid i HA og har en rekke Z-wave produkter, men er fersk nÄr det gjelder slike brytere. Og nÄ stÄr jeg helt fast.

Gjelder denne: https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-4-kanaler-bryter-k8/4512714/Product.html?Event=searchlist

Jeg har lagt til noden i HA og den er merket Completet. I OZW-loggen finner jeg fÞlgende nÄr jeg trykker pÄ en knapp pÄ bryteren:

2020-03-09 08:33:10.191 Info, Node015, Received Central Scene set from node 15: scene id=1 in 7680 seconds. Sending event notification.
2020-03-09 08:33:10.191 Warning, Node015, No ValueID created for Scene 1

I HA har jeg satt opp fĂžlgende automasjon for Ă„ teste:

- id: '1583421622151'
  alias: Zwave bryter test
  description: ''
  trigger:
  - event_data:
      node_id: 15
      scene_data: 7680
      scene_id: 1
    event_type: zwave.scene_activated
    platform: event
  condition: []
  action:
  - data: {}
    entity_id: fan.kontor_vifte
    service: fan.turn_on

Men ingenting skjer. For meg sÄ virker det som at zwave.scene_activated ikke mottar noe som helst data. Den trigger iallefall ikke automasjonen.

Har lest og prÞvd mange varianter nevnt her: https://www.home-assistant.io/docs/z-wave/device-specific/

Kan ikke forstÄ annet enn at det er noe jeg misforstÄr eller overser og er noe frustrert :)

HÄper det er noen her som har samme bryter, har lÞst tilsvarende utfordring eller som bare er veldig flink som kan hjelpe meg med Ä fÄ det til Ä fungere :)

Skrevet (endret)

Rart med det nÄr man skriver en innlegg for Ä fÄ hjelp sÄ gjÞr man et nytt forsÞk etterpÄ :)

Fikk det til Ä fungere nÄ. LÞsningen var (som jeg trodde, men ikke fikk til) Ä modifisere zwcfg_xxxxx.xml-fila.

Jeg byttet ut eksisterende del av COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE med fĂžlgende:

<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="8">
  				<Instance index="1" />
  				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
  				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Scene 1 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Scene 1 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="3" label="Scene 2 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="4" label="Scene 2 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="5" label="Scene 3 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="6" label="Scene 3 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="7" label="Scene 4 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  		<Value type="int" genre="user" instance="1" index="8" label="Scene 4 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
		  	</CommandClass>

Det som er vesentlig Ä fÄ med seg er at Homa Assistant mÄ vÊre stoppet nÄr man gjÞr endringen. Hvis ikke, vil fila bli overskrevet med opprinnelig kode som gjÞr at ingen endringer skjer.

Etter oppstart kommer det inn fÞlgende data mot event zwave.scene_activated nÄr jeg trykker pÄ knappene pÄ bryteren:

{
    "event_type": "zwave.scene_activated",
    "data": {
        "entity_id": "zwave.namron_bryter_stue",
        "node_id": 15,
        "scene_id": 1,
        "scene_data": 7680
    },

HĂ„per dette kan vĂŠre til hjelp for andre med samme bryter :)

Endret av Mathias
  • Like 1
  • Thanks 3
  • 4 mĂ„neder senere...
  • 3 uker senere...
Skrevet

Takk for at du deler denne. Har en tilsvarende og nÄ skal jeg prÞve Ä fÄ denne pÄ stell. Har lagt lenge i skuffen...

Thord

Skrevet

Funka perfekt for 2-kanalers versjonen ogsÄ, bare fjernet de 4 siste scenene. Rart at den ikke kan assosieres direkte til en annen Z-wave enhet.. er det ikke full stÞtte for denne enheten i HA-Z-wave enda?

Skrevet

Hyggelig at det var til hjelp :)

22 hours ago, Preference said:

Funka perfekt for 2-kanalers versjonen ogsÄ, bare fjernet de 4 siste scenene. Rart at den ikke kan assosieres direkte til en annen Z-wave enhet.. er det ikke full stÞtte for denne enheten i HA-Z-wave enda?

Kult! For Ä vÊre helt Êrlig sÄ forstÄr jeg meg ikke helt pÄ HA-Z-wave og OZW produktstÞtte. Men tipper at det har noe med at de legger til stÞtte pÄ opprinnelig produsent sitt produkt og nÄr et nytt merke dukker opp sÄ identifiserer firmware seg som et unikt merke selv om hardware er identisk som en eksisterende produkt. Men jeg vet egentlig ikke.. :)

COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE brukt pÄ denne fra Namron er hentet fra configen til HeatIt sin bryter som ser nÊrmest identisk ut. Kun copy/paste, egentlig. MÄtte teste en del configer fÞr jeg fant den som fungerte, da... :) 

Skrevet
22 timer siden, Mathias skrev:

Hyggelig at det var til hjelp :)

Kult! For Ä vÊre helt Êrlig sÄ forstÄr jeg meg ikke helt pÄ HA-Z-wave og OZW produktstÞtte. Men tipper at det har noe med at de legger til stÞtte pÄ opprinnelig produsent sitt produkt og nÄr et nytt merke dukker opp sÄ identifiserer firmware seg som et unikt merke selv om hardware er identisk som en eksisterende produkt. Men jeg vet egentlig ikke.. :)

COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE brukt pÄ denne fra Namron er hentet fra configen til HeatIt sin bryter som ser nÊrmest identisk ut. Kun copy/paste, egentlig. MÄtte teste en del configer fÞr jeg fant den som fungerte, da... :) 

Bra jobba, og takk for det :) Veldig greit med mulighet til Ă„ automatisere pĂ„ scene ID, for da kan jeg bestemme alle funksjoner selv. Assosiasjon er meget praktisk for de gangene Home Assistant av en eller annen grunn ikke kjĂžrer, for nĂ„ fĂ„r jeg ikke slĂ„tt pĂ„ lyset pĂ„ badet om HA er nede. Det er jo faktisk litt krise 😛 MĂ„ kanskje se pĂ„ andre lĂžsninger for bryter her da, eller sjekke om assosiasjoner fungerer med nye Beta-Zwave opplegget til HA, men vet ikke om det i det hele tatt vil vĂŠre noen stĂžrre sannsynlighet for at det fungerer der.

• Like 1
Skrevet (endret)
25 minutes ago, Preference said:

for nĂ„ fĂ„r jeg ikke slĂ„tt pĂ„ lyset pĂ„ badet om HA er nede. Det er jo faktisk litt krise 😛

Ja, det er akkurat slike tilfeller som kan begrense smarthushandlingsfriheten her i huset. Hvis kona ikke fĂ„r slĂ„tt pĂ„ lyset pĂ„ badet sĂ„ blir det fort mindre velvilje Ă„ spore 😅

Endret av Mathias
  • 3 mĂ„neder senere...
Skrevet (endret)

@MathiasJeg har nettopp fÄtt to av den bryteren, men her kom den fÞrste jeg la til opp som ukjent enhet i Hass:

Unknown: id=0438 Unknown: type=0300, id=a305

Kan du, eller noen andre som har den, tenke deg Ä dele med meg hele XML-delen for denne bryteren? Regner med at det er akurat som det var med ID Lock, at med den riktige koden pÄ plass, vil det funke.

Edit: Jeg har av en eller annen grunn plutselig begynt Ä fÄ inn scene 1-8 i loggen, sÄ det er vel et framskritt. Men det ser ut til Ä komme mange av hver, jeg vet ikke om det er fordi jeg ikke slipper raskt nok igjen. Men jeg fÄr aldri inn noe sÄnt som "Scene 1 on" og "Scene 1 off", som XML-koden over burde tilsi at jeg skulle fÄtt.

Jeg klarer heller ikke Ă„ assosiere den med dimmerne i sjappa. Jeg har ikke gjort det fĂžr, men antar at jeg skal legge dem til en gruppe. Hvis jeg velger Node Group Association, gruppe 1 og sĂ„ Node to control som dimmeren i stua, lagrer den det ikke, og det skjer heller ikke noe med lyset nĂ„r jeg trykker pĂ„ knappene pĂ„ veggbryteren. Jeg som trodde denne greia var helt plug and play, det er tydeligvis plug and pray. Og jeg som ikke er religiĂžs engang... 😁

Endret av Mastiff
Skrevet
4 hours ago, Mastiff said:

Kan du, eller noen andre som har den, tenke deg Ä dele med meg hele XML-delen for denne bryteren?

SelvfĂžlgelig, men mĂ„ komme meg pĂ„ pc’n fĂžrst. Skal se om jeg rekker det i kveld 😃

• Thanks 1
Skrevet

Det hadde vĂŠrt flott, takk! Fruen kommer utover i morgen, og sĂ„nt er det alltid greit Ă„ fĂ„ klart fĂžr fruer kommer, ellers blir det: "Det er aldri noe som virker i denne ##€% hytta!" 😁 Jeg fikk til Ă„ assosiere nĂ„ (ved Ă„ tvinge den til Ă„ vĂŠre vĂ„ken ved Ă„ holde knappene oppe i noen sekunder), men den dimmer ikke fra bryteren, den slĂ„r bare pĂ„ og av.

• Haha 1
Skrevet

Her er hele xml-snutten tilhĂžrende Ă©n av de to enhetene jeg har:

</Node>
	<Node id="16" name="" location="" basic="4" generic="24" specific="1" roletype="4" devicetype="5632" nodetype="0" type="Basic Wall Controller" listening="false" frequentListening="false" beaming="true" routing="true" max_baud_rate="40000" version="4" query_stage="NodeInfo">
		<Manufacturer id="438" name="Unknown: id=0438">
			<Product type="300" id="a305" name="Unknown: type=0300, id=a305" />
		</Manufacturer>
		<CommandClasses>
			<CommandClass id="32" name="COMMAND_CLASS_BASIC" version="1" request_flags="4">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="basic" instance="1" index="0" label="Basic" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="90" name="COMMAND_CLASS_DEVICE_RESET_LOCALLY" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="91" name="COMMAND_CLASS_CENTRAL_SCENE" version="1" request_flags="4" innif="true" scenecount="8">
				<Instance index="1" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Scene Count" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="1" label="Scene 1 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="2" label="Scene 1 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="3" label="Scene 2 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="4" label="Scene 2 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="5" label="Scene 3 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7740" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="6" label="Scene 3 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="7" label="Scene 4 On" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
				<Value type="int" genre="user" instance="1" index="8" label="Scene 4 Off" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="7680" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="94" name="COMMAND_CLASS_ZWAVEPLUS_INFO" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="5632" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="5632" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="114" name="COMMAND_CLASS_MANUFACTURER_SPECIFIC" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="115" name="COMMAND_CLASS_POWERLEVEL" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="1" label="Timeout" units="seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="2" label="Set Powerlevel" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="3" label="Test Node" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="4" label="Test Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="5" label="Frame Count" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="6" label="Test" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="7" label="Report" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="8" label="Test Status" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Failed" value="0" />
					<Item label="Success" value="1" />
					<Item label="In Progress" value="2" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="9" label="Acked Frames" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="128" name="COMMAND_CLASS_BATTERY" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="byte" genre="user" instance="1" index="0" label="Battery Level" units="%" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="100" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="132" name="COMMAND_CLASS_WAKE_UP" version="2" request_flags="2" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="0" label="Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="1" label="Minimum Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="60" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="2" label="Maximum Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="2678400" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="3" label="Default Wake-up Interval" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="0" />
				<Value type="int" genre="system" instance="1" index="4" label="Wake-up Interval Step" units="Seconds" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-2147483648" max="2147483647" value="60" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Associations num_groups="5">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Group 1" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Group 2" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Group 3" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="Group 4" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="5" max_associations="5" label="Group 5" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="134" name="COMMAND_CLASS_VERSION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="0" label="Library Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="1" label="Protocol Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="5.03" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="2" label="Application Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="1.28" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="4" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Associations num_groups="5">
					<Group index="1" max_associations="5" label="Group 1" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="5" label="Group 2" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="5" label="Group 3" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="5" label="Group 4" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="5" max_associations="5" label="Group 5" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
		</CommandClasses>

Som du ser sÄ er den identifisert som "unknown" hos meg ogsÄ, men den fungerer som den skal for min bruk som kun er Ä aktivere automasjoner i HA basert pÄ data som kommer inn i zwave.scene_activated.

Skrevet (endret)

Flott, tusen takk! :) Har du noen gang prÞvd Ä fjerne tilknytningen til en gruppe? Ved et uhell klarte jeg Ä legge begge dimmerne i allrommet til en gruppe, og nÄ reagerer begge pÄ den Þverste knappen pÄ bryteren.

Men jeg fÄr merkelig nok fremdeles bare scene 1-8 activated i loggen. FÄr du noe "Scene 2 On" og "Scene 2 Off" og sÄ videre i din? Og jeg klarer ikke Ä dimme noe direkte. :( Men hvis du bare bruker scenene, sÄ dimmer du vel ikke noe direkte fra knappen?

Endret av Mastiff
Skrevet (endret)

Har ikke testet grupper eller assosiasjoner med denne bryteren. Bruker kun scene 1-8 activated til Ä aktivere automasjoner sÄ jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe annet.

Jeg brukte en periode short/long press basert pÄ verdien i "data" eller hva det nÄ heter, men det kuttet jeg ut pÄ grunn av endret behov. Husker derfor heller ikke koden i forhold til det, men du ser hvilken data som sendes ved Ä lytte til /developer-tools/event -> zwave.scene_activated nÄr du trykker pÄ forskjellige knapper og metoder.

Mener Ä huske at jeg da brukte long press for Ä dimme opp og short press pÄ samme knapp for Ä stoppe der den er. Husker ikke hvordan jeg slo av og pÄ, men tror det var med short press med en eller annen condition, men er litt usikker.

Metoden jeg brukte var noe samme som du finner her: https://www.home-assistant.io/cookbook/dim_and_brighten_lights/

Endret av Mathias
Skrevet

Et tips kan vÊre Ä se om du finner config til HeatIt sin tilsvarende bryter. Mener at det var denne jeg hentet config fra nÄr jeg fikk Namron sin til Ä fungere slik jeg Þnsker.

Skrevet (endret)

Takk for det! Jeg skal se om jeg kan bruke lang til Ä dimme og Þke lysstyrken, det sparer meg for et par av brytere for hver lampe. SÄ fÄr jeg klare meg med det forelÞpig.

Edit: Det er 7680 for kort trykk, 7800 for mellomlangt og 7740 for langt trykk. Det burde jeg komme noen vei med!

Endret av Mastiff
  • Like 1
Skrevet

Har du sett trÄden min? 

Jeg fikk til dimming med direkte assosiasjon ved Ä bruke den nye OpenZwave Betaen som har Zwave 1.6. Alt fra Namron/Sunricher kommer inn som Unknown device, men fungerer allikevel uten Ä endre noe XML :) 

Skrevet

Takk! Den har jeg ikke sett, men jeg kan ikke bruke betaen ennÄ. Jeg har noen monsterautomasjoner som vil ta meg nÊrmere en hel dag Ä endre, og et har jeg ennÄ ikke fÄtt tid til. Men: NÄ har jeg fÄtt det til! Jeg merket den som dÞd i Hass, brukkte "Replace failed node" og satte opp gruppeasosiasjonene helt pÄ nytt. Da funket plutselig alt som det skulle! Jeg kan dimme til det lukter svidde LED-spotter her! ;)

• Like 2
Skrevet
4 hours ago, Mastiff said:

Jeg kan dimme til det lukter svidde LED-spotter her! ;)

Hvis det lukter svidd sÄ bÞr du vurdere om du er litt i overkant ivrig pÄ Ä dimme :D;)

Fint Ä hÞre at det fungerer :) 

• Haha 1
  • 2 mĂ„neder senere...
  • 2 mĂ„neder senere...
Skrevet
On 02/04/2021 at 13:14, Preference said:

Jeg fikk ikke denne (4-kanaler bryter K8) til Ä fungere med nye Z-wave JS sÄ jeg opprettet en pull-request der for Ä legge den til https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/pull/2234 

Aner ikke hvor lang tid sÄnt tar fÞr det fungerer i HA. Kan legge til flere ting om noen har Þnsker :) 

Hei! Supert :) 

Skal teste nÄr jeg kommer sÄ langt. Har fortsatt ikke tatt meg bryet med Ä flytte til zwavejs, men mÄ vel sette igang snart :)

Skrevet (endret)

Jeg kjĂžrer K8en fra namron i node red.

Zwave JS:

257808984_Skjermbilde2021-04-06kl_20_05_05.thumb.png.1caa6d1e3cb0b9914143551f7cae0dd7.png

[{"id":"f96d8328.71afd","type":"tab","label":"z-wave buttons","disabled":false,"info":""},{"id":"ac39bc94.1a826","type":"server-events","z":"f96d8328.71afd","name":"","server":"dac9178e.ae8148","event_type":"zwave_js_event","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"waitForRunning":true,"x":220,"y":260,"wires":[["5267a98a.0336e8"]]},{"id":"5267a98a.0336e8","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Node 18","property":"payload.event.node_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"18","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":440,"y":260,"wires":[["3b20f524.41185a"]]},{"id":"3b20f524.41185a","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Hvilken knapp","property":"payload.event.property_key","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"001","vt":"str"},{"t":"eq","v":"002","vt":"str"},{"t":"eq","v":"003","vt":"str"},{"t":"eq","v":"004","vt":"str"},{"t":"eq","v":"005","vt":"str"},{"t":"eq","v":"006","vt":"str"},{"t":"eq","v":"007","vt":"str"},{"t":"eq","v":"008","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":8,"x":640,"y":260,"wires":[["69eea490.01c84c"],["ea1d75d3.b15648"],["b5ac8f7.a93f47"],["d68a86e.f635a78"],["87ef8cc1.ac55f"],["ae63a001.3fe2f"],["56f15dd1.4d6444"],["1ec2a59f.a24fca"]]},{"id":"69eea490.01c84c","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 1","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":40,"wires":[[],[],[]]},{"id":"ea1d75d3.b15648","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 2","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":100,"wires":[[],[],[]]},{"id":"d68a86e.f635a78","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 4","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":220,"wires":[[],[],[]]},{"id":"87ef8cc1.ac55f","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 5","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":280,"wires":[[],[],[]]},{"id":"ae63a001.3fe2f","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 6","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":340,"wires":[[],[],[]]},{"id":"56f15dd1.4d6444","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 7","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":400,"wires":[["2f0430.0fb51bd"],[],[]]},{"id":"1ec2a59f.a24fca","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 8","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":460,"wires":[["8597f71.18a5d08"],[],[]]},{"id":"b5ac8f7.a93f47","type":"switch","z":"f96d8328.71afd","name":"Knapp 3","property":"payload.event.value","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"KeyPressed","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyHeldDown","vt":"str"},{"t":"eq","v":"KeyReleased","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":3,"x":860,"y":160,"wires":[[],[],[]]},{"id":"8597f71.18a5d08","type":"api-call-service","z":"f96d8328.71afd","name":"","server":"dac9178e.ae8148","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"cover","service":"toggle","entityId":"cover.rullgardin_stue, cover.rullgardin_stue_stort","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1150,"y":460,"wires":[[]]},{"id":"2f0430.0fb51bd","type":"api-call-service","z":"f96d8328.71afd","name":"","server":"dac9178e.ae8148","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"cover","service":"toggle","entityId":"cover.kjokken_dor, cover.rullgardin_kjokken_vindu","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1150,"y":400,"wires":[[]]},{"id":"dac9178e.ae8148","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

ZHA:1541713042_Skjermbilde2021-04-06kl_20_04_53.thumb.png.a4fe28314f209dfbb765706b6c80d4cf.png

[{"id":"e61f55db.8fe108","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"K8 zigbee","property":"payload.event.device_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"e375b0276b1b7c8f324cf6d8df5dc543","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":380,"y":320,"wires":[["52c4ce0d.69019","2fa2b8bd.b6ea58","4c777204.72be2c","d669bba6.bd4958"]]},{"id":"52c4ce0d.69019","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 1","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":220,"wires":[["61d22813.d41618"]]},{"id":"b2865292.5e86f","type":"server-events","z":"7674c2f.433133c","name":"","server":"dac9178e.ae8148","event_type":"zha_event","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"waitForRunning":true,"x":150,"y":320,"wires":[["e61f55db.8fe108"]]},{"id":"2fa2b8bd.b6ea58","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 2","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"2","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":280,"wires":[["dd048ab7.bb3cc8"]]},{"id":"4c777204.72be2c","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 3","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"3","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":340,"wires":[["92eec777.7b3f38"]]},{"id":"d669bba6.bd4958","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Gruppe 4","property":"payload.event.endpoint_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"4","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":560,"y":400,"wires":[["e1320d2.1321ef"]]},{"id":"61d22813.d41618","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":200,"wires":[["6c551210.4cb95c"],[],[],["5f477e84.14f26"]]},{"id":"5f477e84.14f26","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":220,"wires":[["569a368c.29bd88"],[]]},{"id":"569a368c.29bd88","type":"debug","z":"7674c2f.433133c","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","statusVal":"","statusType":"auto","x":1230,"y":220,"wires":[]},{"id":"dd048ab7.bb3cc8","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":280,"wires":[[],[],[],["604cd17b.d37f2"]]},{"id":"92eec777.7b3f38","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":360,"wires":[[],[],[],["63b09088.05a4f"]]},{"id":"e1320d2.1321ef","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Type trykk","property":"payload.event.command","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"on","vt":"str"},{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"stop","vt":"str"},{"t":"eq","v":"move_with_on_off","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":4,"x":770,"y":440,"wires":[[],[],[],["106c5068.17e8"]]},{"id":"604cd17b.d37f2","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":300,"wires":[[],[]]},{"id":"63b09088.05a4f","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":380,"wires":[[],[]]},{"id":"106c5068.17e8","type":"switch","z":"7674c2f.433133c","name":"Hold","property":"payload.event.args[0]","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"str"},{"t":"eq","v":"1","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":970,"y":460,"wires":[[],[]]},{"id":"3aef8244.f0b0de","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"Hvilken rad","info":"","x":560,"y":180,"wires":[]},{"id":"efeede41.fbf56","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"Id pÄ devicen","info":"","x":380,"y":280,"wires":[]},{"id":"53ebb8b1.852cd8","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"I, O og Slipp","info":"I er on\nO er off","x":780,"y":120,"wires":[]},{"id":"dc9cdc33.c714d","type":"comment","z":"7674c2f.433133c","name":"Skiller hvilken knapp som blir holdt","info":"","x":1020,"y":120,"wires":[]},{"id":"6c551210.4cb95c","type":"api-call-service","z":"7674c2f.433133c","name":"","server":"dac9178e.ae8148","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"light","service":"toggle","entityId":"light.alt_lys_1_etg","data":"","dataType":"jsonata","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1280,"y":160,"wires":[[]]},{"id":"dac9178e.ae8148","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true}]

Endret av Petterpotet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.