Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det finnes noen smart måte å vise status for div. Homeseer-devices på en ekstern nettside. Har laget en side i Jon00 web page builder som viser div. sensorer, bilder, brytere fra hytta som jeg har gitt min mor tilgang til (via DNS). Jeg kunne tenke meg å lage en liknende side som skal ligge åpent, med div. data fra værstasjon og webkamera. Den blir ikke helt public,  da jeg tenker å dele lenke med en del utvalgte personer, men ønsker å unngå innloggings-problematikk. Finnes det noe smart måte å få til dette på, som ikke blottlegger systemet for mye?  En idé jeg hadde var å lage en side i Web-page builder på serveren som ble screenshottet og der bildefila ble lastet opp eksternt f.eks. hvert 10 minutt. 

Skrevet

Jeg eksperimenterte med noe sånt da "Norges Smarteste Hjem"-serien gikk. Jeg lastet opp statuser via FTP mitt eget domene, og så skulle utviklergjengen hos TU.no lese statusene fra en tekstfil og implementere temperaturmålinger, støvsuger-status og status på postkassen i artikkelen. Men det ble pga. tidsnød aldri ferdig implementert, selv om alt var klart.

Sub Main(ByVal input As Object)
        Dim dev As Scheduler.Classes.DeviceClass = hs.GetDeviceByRef(CInt(input.ToString))
        Dim lastchange As Date = hs.DeviceLastChangeRef(CInt(input.ToString))
        Dim msg As String = "Last change: " & lastchange.ToShortDateString & " " & lastchange.ToShortTimeString
        msg += vbNewLine
        msg += "Status: " & hs.CAPIGetStatus(CInt(input.ToString)).Status

Dim filename As String = dev.Name(hs).ToLower.Replace(" ", "_") & ".txt"

My.Computer.FileSystem.WriteAllText("c:\" & filename, msg, False)
        My.Computer.Network.UploadFile("c:\" & filename, "ftp://dittdomene.com/dinplassering/" & filename, "FTP-BRUKERNAVN", "PASSORD")
End Sub

Da må du riktignok scripte lesing av status-filer, men det burde jo også la seg gjøre. :) 

Skrevet
1 minutt siden, Oddvar skrev:

Eller gjør det enkelt, bruk JSON api-et til Homeseer. 

Ulempen med det er at man må lagre brukernavn/passord på en ekstern webside. Det kan selvfølgelig la seg gjøre, men det er en viss risiko i det.

Skrevet

Lagde noe slikt selv en gang. 

Brukte der php/mysql på websiden

Og sendte data i http post. (Vbscript i et event)

Riktignok helt usikkert og i klartekst. Men brukte bare device_id og device_value som verdier, og det er ikke noe jeg så på som spesielt kritisk.

• Like 1
Skrevet
7 timer siden, Gjelsvik skrev:

Lagde noe slikt selv en gang. 

Brukte der php/mysql på websiden

Og sendte data i http post. (Vbscript i et event)

Riktignok helt usikkert og i klartekst. Men brukte bare device_id og device_value som verdier, og det er ikke noe jeg så på som spesielt kritisk.

Kunne du tenkt deg å dele noe kode fra disse sidene? Jeg er ikke noe racer på programmering, så noen eksempler hadde vært kjærkomment!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.