Hei, alle sammen. Ny bruker, men ivrig leser. Jeg er, sikkert som alle andre her, over middels glad i perfekte automatiske systemer. Jeg har utdanning som utvikler, men det betyr ikke at jeg ikke syntes det finnes overveldende mye informasjon, og at mange ting virker ekstremt kompliserte og tungvinte. Sliter også med at det finnes så altfor mange broer og sentraler. Har lært litt, men med å stå på forumets skuldre skal det nok bli mye bedre!
Dette blir jo en veldig lang tråd, den hjelper meg å samle tankene, men innspill om enkeltpunkter mottas med stor takk.
Hva jeg ønsker å få til:
Lys som reguleres basert på hendelser som at jeg kommer hjem, dagslys og slår på TVen
Temperaturstyring og 'borte-modus'
Enkel styring av musikk
Et robust og fleksibelt system
Stemmestyring via Google Assistant
Kanskje motorisert solskjerming
Det er en 65m^2 leilighet, helt ny, med varmekabler på bad og varmeveksler for fjernvarme til generell oppvarming. Ble akkurat kunde hos Tibber, men har ikke kjøpt noe utstyr fra dem enda.
Har akkurat begynt å flytte inn, så jeg har enda ikke solskjerming. Ønsker plisségardiner, og det er ikke noe must å motorisere dem, men det hadde jo vært kult, da.
Til nå har jeg:
En haug med IKEA Trådfri utstyr
Sonos One, Connect og Symfonisk
Hue lamper og bro
Hue bevegelsessensor
Home Assistant
Samsung Q90 smart-tv
Mill smart terassevarmer
Koogeek P1EU stikk
Apple TV, iPhone og Apple Home
Har enda ikke kommet i gang med Hue. Så langt er status som følger:
Koblet Sonos til IKEA-appen, bruker IKEA-volumkontroller i stuen og på soverommet
Koblet Sonos med Spotify og Home Assistant
Finner nå musikk ganske greit, men har problemer med gruppering av høyttalere.
Feks "spill av kun her" eller "slutt å spille musikk i stuen" funker ikke for meg.
Home Assistant styrer IKEA-lysene greit via stemme.
Integrasjonen mellom Samsung Q90 og Home Assistant er ganske dårlig. Holder ikke Samsung-produkter spesielt høyt i denne sammenhengen..
Ønsker bedre integrasjon mellom system og TV, i det minste at det kan regulere lys. Kanskje i fremtiden også gardiner.
Styrer fargetemperatur på lys med Flux-plugin i Home Assistant, det syntes som det virker bra.
Tenkte å få alt av IKEA-lys over på Hue-broen, regner med det er anbefalt?
Skulle gjerne fått en termostat på badet, ser at det følger med en temp. sensor i pakken, ellers må man bruke en som er der fra før. Er det vanlig å ha en temp. sensor i gulvet? Betjeningspanelet er på utsiden av rommet, så det er ikke mulig å strekke noe ledning inn dit.
Ser også at Tibber selger termostater til radiatorer, passer disse 'alle' radiatorer? Noen som har erfaring med å bytte dem?
Må også ha en Zwave mottaker for disse tingene, har ikke lyst til å bruke mange tusen på flere sentraler, anbefalinger for Zwave mottaker for Home Assistant?
Har ikke noe stort automasjonsbehov for den terassevarmeren, annet enn å lage en fjernkontroll, om det ikke er inkludert i pakken. Greit å kunne la den slå seg av etter noen kriterier også, i tilfelle jeg glemmer det.
Jeg har lyst til å slå av og på lyset når jeg kommer og går, og effektivisere oppvarming. Må helst ta høyde for at selv om jeg går på jobb, kan det være det er noen andre igjen i huset. Det er jo også greit at hvis det kommer noen andre inn enn meg, så slår lysene seg på og alt dette. Derfor kjøpte jeg en Hue bevegelsessensor som jeg tenkte å plassere i entreen, selv om jeg er klar over at Home Assistant og andre systemer har en drøss med geofencing-tiltak. Tenkte helt initielt følgende logikk:
En form for fast nattsenking.
Vanligvis drar jeg på jobb før kl 9, hvis jeg forlater huset da, er jeg sannsynligvis borte til minst kl. 15.
Men hvis noen er igjen i huset bør den ikke ta noen drastiske tiltak. Kanskje med enda en bevegelsessensor?
Av og til er jeg jo lengre borte, jobbreiser eller ferie. Village en manuell override på det, men ønsker jo helst at systemet skal finne ut av det selv. For eksempel at hvis jeg ikke er hjemme innen nattsenkingen er ferdig påfølgende morgen, skal den bare la være å varme opp noe videre, fram til jeg er i området, eller noen går inn døren.
Det jeg trenger hjelp til, er den gode erfaringen fra dere for å konkretisere hvordan jeg bør sette det opp for best mulig resultat!
Spørsmål
Vegard trenger hjelp
Hei, alle sammen. Ny bruker, men ivrig leser. Jeg er, sikkert som alle andre her, over middels glad i perfekte automatiske systemer. Jeg har utdanning som utvikler, men det betyr ikke at jeg ikke syntes det finnes overveldende mye informasjon, og at mange ting virker ekstremt kompliserte og tungvinte. Sliter også med at det finnes så altfor mange broer og sentraler. Har lært litt, men med å stå på forumets skuldre skal det nok bli mye bedre!
Dette blir jo en veldig lang tråd, den hjelper meg å samle tankene, men innspill om enkeltpunkter mottas med stor takk.
Hva jeg ønsker å få til:
Det er en 65m^2 leilighet, helt ny, med varmekabler på bad og varmeveksler for fjernvarme til generell oppvarming. Ble akkurat kunde hos Tibber, men har ikke kjøpt noe utstyr fra dem enda.
Har akkurat begynt å flytte inn, så jeg har enda ikke solskjerming. Ønsker plisségardiner, og det er ikke noe must å motorisere dem, men det hadde jo vært kult, da.
Til nå har jeg:
Har enda ikke kommet i gang med Hue. Så langt er status som følger:
Det jeg trenger hjelp til, er den gode erfaringen fra dere for å konkretisere hvordan jeg bør sette det opp for best mulig resultat!
Endret av Vegard trenger hjelpLenke til kommentar
Del på andre sider
20 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.