Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Spørsmål

Skrevet (endret)

Vurderer styring av varme i gulv i kjeller. Har i dag:

Tibber

Pulse

Sensibo (Styrer varmepumpe)

Netatmo (Kun værstasjon)

Verisure Doorman med APP

I sikringsskap i kjeller har jeg 8 releer/termostater med egne gulvfølere og ønsker å bytte disse da de ikke fungerer optimalt.

Vurderer å montere 2 stk. HEATIT Z-WATER.

Er det Z-Wave som er tingen? 

Når jeg først skal velge, bør jeg treffe riktig.

Endret av TerjeS

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
7 timer siden, TerjeS skrev:

Er det Z-Wave som er tingen? 

Fant bare dette spørsmålet ?

Z-Wave er tingen, ja. Du må bare finne ut hva du vil ha av utstyr og bruke det du trenger. Zigbee og Z-Wave ekskluderer ikke hverandre. Selv om det er to teknologier som er mye brukt innen automasjon og de tildels overlapper hverandre, så vil jeg si de mer utfyller hverandre.

• 0
Skrevet
11 timer siden, TerjeS skrev:

Vurderer å montere 2 stk. HEATIT Z-WATER.

Merk at Z-water ikke er termostater, den styrer kun ventilene på vannsløyfer (du skriver ikke at du har vannbåren varme?). Du må ha termostater i tillegg.

Det er en annen termostat som er Z-wave som nettopp ble nevnt her på forumet, men jeg finner den ikke igjen... :( 

EDIT: JO der, Danfoss HC10: https://www.intin.no/produkt/danfoss-hc10/

Jeg er ikke sikker på om den har innganger for gulvsensor heller.

Hvis du ikke har vannbåren gulvvarme, så bruk heller vanlige termostater. Z-TRM2fx vil dekke behovet ditt, du trenger ikke romføleren som Z-TRM3 tilbyr.

• 0
Skrevet
38 minutter siden, Moskus skrev:

Merk at Z-water ikke er termostater, den styrer kun ventilene på vannsløyfer (du skriver ikke at du har vannbåren varme?). Du må ha termostater i tillegg.

Det er en annen termostat som er Z-wave som nettopp ble nevnt her på forumet, men jeg finner den ikke igjen... :( 

EDIT: JO der, Danfoss HC10: https://www.intin.no/produkt/danfoss-hc10/

Jeg er ikke sikker på om den har innganger for gulvsensor heller.

Hvis du ikke har vannbåren gulvvarme, så bruk heller vanlige termostater. Z-TRM2fx vil dekke behovet ditt, du trenger ikke romføleren som Z-TRM3 tilbyr.

Hei, takk for info, jeg er på leting etter noe for å montere på skinner og som jeg også kan styre. 

Nedenfor er et bilde over 8 termostater som er styrt av gulvfølere.

I tillegg er det ur for styring av natt senking.

Et alternativ er ETV-1999 fra MicroMatic, men da får jeg ikke noe Smart-Home styring?

Sikringskap-Kjeller.png

2020-04-15_124607.png

• 0
Skrevet
16 minutter siden, TerjeS skrev:

Nedenfor er et bilde over 8 termostater som er styrt av gulvfølere.

Aha, den typen.  Da forstår jeg.

Z-water eller tilsvarende enklere typer kan kun styre kurser av/på, og de er nok ikke laget for varmekabler. De vil nok ikke tåle belastningen.

Men det må i så fall undersøkes, jeg har ikke sjekket nøye selv...

16 minutter siden, TerjeS skrev:

Et alternativ er ETV-1999 fra MicroMatic, men da får jeg ikke noe Smart-Home styring?

Nei, det ser dårlig ut.

Z-TRM2fx er en større termostat, men jeg har sett den montert i sikringsskap. Har bare antatt at det lar seg gjøre?

Men man har også f.eks. denne: https://www.thermo-floor.no/thermo-floor-as/5430473/eb-thermo-800-multifunksjonstermostat-2-modul--din-skinne

Den har en potensialfri inngang, som muligens kan brukes til å endre mellom høyt og lavt set-point. Må nok dobbeltsjekkes med Thermo-floor/HeatIt.

Jeg personlig hadde nok prøvd å få Z-TRM2fx-termostater montert i sikringsskapet. Vanligvis bytter jeg bare mellom to modi, Heat og Eco, men det er greit å ha alle de andre parametrene inn i smarthuset også (temperatur, setpoint, on/off, strømforbruk, etc).

• 0
Skrevet
36 minutter siden, Moskus skrev:

Aha, den typen.  Da forstår jeg.

Z-water eller tilsvarende enklere typer kan kun styre kurser av/på, og de er nok ikke laget for varmekabler. De vil nok ikke tåle belastningen.

Men det må i så fall undersøkes, jeg har ikke sjekket nøye selv...

Nei, det ser dårlig ut.

Z-TRM2fx er en større termostat, men jeg har sett den montert i sikringsskap. Har bare antatt at det lar seg gjøre?

Men man har også f.eks. denne: https://www.thermo-floor.no/thermo-floor-as/5430473/eb-thermo-800-multifunksjonstermostat-2-modul--din-skinne

Den har en potensialfri inngang, som muligens kan brukes til å endre mellom høyt og lavt set-point. Må nok dobbeltsjekkes med Thermo-floor/HeatIt.

Jeg personlig hadde nok prøvd å få Z-TRM2fx-termostater montert i sikringsskapet. Vanligvis bytter jeg bare mellom to modi, Heat og Eco, men det er greit å ha alle de andre parametrene inn i smarthuset også (temperatur, setpoint, on/off, strømforbruk, etc).

Tusen takk for svar, får prøve å finne ut dette. Jeg får nok plass til Z-TRM2fx hvis jeg fjerner alt det andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.