Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle sammen.

 

Ny på forumet her, og først av alt må jeg beklage dersom posten min faller innenfor feil kategori.

 

Vi har nettopp fått en ny garasje med en styringsenhet fra Hörmann. Jeg ønsker å koble opp en RPi for i hovedsak kunne åpne/lukke porten. Selve kode-biten anser jeg ikke som et stort problem, men jeg er relativt blank når det kommer til kobling og forstå elektriske illustrasjoner. 

 

Styringsenheten er en B460 FU. Jeg har håndboken for enheten og funnet ut at det er mange forskjellige komponenter som kan kobles til. (Har prøvd å google en PDF variant, men finner bare tysk...)

 

Jeg lurer derfor på om noen av dere med en litt større teknisk innsikt kan komme med noen innspill på hva jeg kan gjøre for å oppnå det jeg ønsker. 

 

Jeg har åpnet opp og sett i boksen og funnet ut at X3 portene er ledige. :) For ordens skyld legger jeg ved photo av innsiden og kretstegningen for X3. 

 

I X1 porten er mottakeren for fjernkontrollene. 

 

Ved søk på Google har jeg sett at Hörmann har noe som de kaller UAP1, men i manualen så finner jeg ikke tilkoblingsmulighet for den. Men jeg lurer på om UAP1 er et tilleggsutstyr for andre styringsenheter som ikke allerede har disse tilkoblingsmulighetene integrert. B 460 FU er visstnok en industri variant...

 

Gi beskjed om dere ønsker noe mer fra manualen. 

 

Setter stor pris på all feedback, innvendinger og kommentarer. 

 

Ha en fin kveld,

Joachim. 

 

IMG-20200706-WA0006.jpg

 

Screenshot_20200706-172719.png

IMG_20200706_150507.jpg

IMG_20200706_150532.jpg

IMG-20200706-WA0008.jpg

Endret av joachimmgok
Feil kretstegning
Skrevet

Utfra koblingsskjema ville jeg anta at brytere/rele mellom 6 og 2-5 vil utføre det som står på venstre side av bilde. 

Altså nr 2 vil åpne porten, nr 3 lukke den etc. 

Selv om måten det står skrevet er litt rart, burde jo stå port-åpne, port-lukke. 

 

Skrevet

Slik jeg leser det:

 

2-6 - åpner port når de kobles sammen.

3-6 - lukker port når de kobles sammen

4-6 - setter porten i luftestilling.

5-6 - når denne brytes/kobles fra er det nødstopp uavhengig av hva man trykker på alt det andre. 

 

Dette kan du selv teste ut med en liten ledningsstump og koble den fra "strapp" som er koblet mellom 5 og 6. Gitt at porten er nede så dytter du andre enden av ledningen borti kobling #2. For å få porten ned igjen dytter du borti kobling #3.

 

Her kan du lage deg en enhet med iallefall 2 reler (forbindelse 2-6 for åpning og forbindelse 3-6 for lukking) så er du godt igang. Selv ville jeg ikke brukt en RPi, men noe arduino-aktig (NodeMcu/Wemos).

Skrevet

Hei gutta! Tusen takk for svar! Enig i at teksten var/er litt forvirrende og noe av grunnen for at jeg ble ganske usikker.

 

Jeg forstår det slik at kobling mellom 5 og 6 skal fjernes. Jeg mener det står en plass om at dersom *noe* ikke kobles inn, så må denne koblingen ikke fjernes. Må dobbeltsjekke det når jeg er hjemme og har manualen foran meg. 

 

Hvorfor vil du ikke bruke RPi? Personlig preferanse eller en grunn som kan føre til feil, skade etc?

Skrevet (endret)

Hvis du fjerner koblingen mellom 5 og 6 så vil ikke porten din røre seg. Her må det være kontakt ved normal drift/operasjon. Så fort den koblingen fjernes/kobles fra stopper porten. Tenk på den som en nødstopp.

 

EDIT: Jeg ville enten beholdt koblingen slik den er idag med mindre du trenger en nødstopp her. I så fall bør du ha noe som gjør at det er sammenkoblet selv om strømmen går fra din styringsenhet. Hvis ikke så risikerer du at porten ikke fungerer med normalt bruk når din enhet mister strøm eller lignende.

 

Grunnen til at jeg ikke vil bruke RPI er fordi det blir å skyte spurv med kanon. Du trenger ikke så heftig prosessor for å slå av og på 2-3 releer.

Endret av Guahtdim
Skrevet (endret)

Hei, takk for svar. 

 

Jeg tror ikke det er noe backup batteri på porten, og evt komponent jeg kobler til vil nok gå på samme kurs. Men jeg skjønner hva du mener. Jeg har dessuten ikke behov for å kunne stoppe den på denne måten.

 

Grunnen for at jeg blir å bruke RPi er fordi jeg har x antall tilgjengelig. Og mulig jeg blir å legge til mer, som kamera og noen sensorer for styring også. 

Endret av joachimmgok
Ordfeil
Skrevet

Jeg har nå vært å testet med en ledning mellom 2-6 og 3-6 og det ser ut for å fungere utmerket. Port åpner og lukker seg som ønsket 👏

 

For å åpne port er det nok med en kort forbindelse i mellom. Porten stopper altså ikke opp når jeg tar bort ledningen, og kretsen bryter. Den fortsetter å gå opp eller ned. 

 

Vil det være nødvendig med en «relay»?

 

Forstår det slik at det ikke skal stå på strøm konstant mellom polene (for eks mellom 2-6) for å åpne døren og holde den åpen, kun en kort "puls" (eller hva jeg kan kalle det).

Skrevet
2 timer siden, joachimmgok skrev:

Vil det være nødvendig med en «relay»?

Ja, et potensialfritt relé er det du trenger.

 

2 timer siden, joachimmgok skrev:

Forstår det slik at det ikke skal stå på strøm konstant mellom polene (for eks mellom 2-6) for å åpne døren og holde den åpen, kun en kort "puls" (eller hva jeg kan kalle det).

Ja, det er kun et signal til åpneren for å åpne porten. :) 

Skrevet

Hei,

 

Takk for det. Prøvde å Google etter «potensialfri rele raspberry pi», men fant ikke noe konkret. Håper det er greit og spørre og ikke for mye OT, men hva vil det si at en rele er potensialfri? Jeg har sett på denne HAT'n, og tenkte den ville være kompakt og fin å bruke - men finner ikke ut om den er potensialfri 😄

 

Takk for all hjelp. 🙂

Skrevet (endret)

Den ser bra ut. Litt dyr når man sammenligner med for eksempel AliExpress, men denne får du vel kun dager etter bestilling (i motsetning til uker/måneder).

 

Edit: Du må huske å koble slik at 2-6 og 3-6 er på NO (normally open). Og så trenger du tydeligvis bare en kort impuls (100ms?) for å starte porten, men dette finner du ut med litt prøving.

 

Ang. potensialfritt så får @Moskus svare på det. 

 

Endret av Guahtdim
Skrevet

Potensialfritt er bare at reléet lukker en krets, uten at det kobles mer strøm på. Forskjellen på Fibari sin "Switch" og "Relay Switch" er at den som heter "Switch" forutsetter at det som er koblet til skal ha 220V, mens "Relay Switch" bare lukker en krets, og kan da styre alt fra 1V til 220V (men det varierer jo selvfølgelig hvor mye det tåler).

 

Hvis du går for en Z-wave-løsning, så ville Fibaro Smart Implant vært helt genialt til denne jobben. Men ellers skal vel "relé" stort sett medføre at det er potensialfritt, og man kan jo uansett måle det. Hvis du skrur av og på reléet ditt og du ikke måler noen spenning (kun kontakt), så er det jo "fritt for potensial". ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.