Andreaz Skrevet 20. juli 2020 Skrevet 20. juli 2020 Hei Noen som kan svare meg på om jeg kan bruke et relé typisk til Raspberry for å styre 24V AC? At reléet styres med 5V DC fra Rpi’n men at den da bryter/slår på 24V AC? Kjøpt denne, som jeg håper kan brukes til formålet: https://www.digitalimpuls.no/diverse/146334/12v-6-channel-relay-module-shield-relay-output-maximum-dc30v-10a Siter
stigvi Skrevet 20. juli 2020 Skrevet 20. juli 2020 Den kan du bruke. Og så har du 5 releer i reserve 😉 1 Siter
Andreaz Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Skrevet 21. juli 2020 Takk for raskt svar [emoji106]Skal bruke tre av de til Gardena sine solenoid-ventiler. Men da er det plass til å utvide [emoji846]Når vi føret er på spørre-runden, har sett noen videoer der det anbefales å bruke skillediode når solenoider skal styres, men det er kanskje mest aktuelt med DC spenning? Siter
stigvi Skrevet 21. juli 2020 Skrevet 21. juli 2020 Med DC så vil det generers en veldig høy spenning i en spole når strømmen brytes. Tenk coil og tennplugger i en bil. Så for å beskytte rele for gnister så kobler en med fordel en diode i parallell med spolen (og den må stå med riktig polaritet). Dioden vil da hindre høy spenninger over releet. Men for AC trenger en ikke tenke så mye på dette. Det kan gnistre over relekontaktene her også, men problemet er mye mindre. Siter
Andreaz Skrevet 19. august 2020 Forfatter Skrevet 19. august 2020 Klarte kunststykket å kjøpe 12V utgaven fremfor 5... [emoji849] Så testet så lenge med et én kanals relékort jeg hadde liggende. Fungerer fint, men, det er NC. Litt dumt med tanke på om PI’en dør eller låser seg, så vil potensielt ventilene åpnes. Noen som kjenner til om denne https://www.digitalimpuls.no/diverse/145284/5v-8-channel-relay-module-shield-relay-output-maximum-dc30v-10a kan settes til NO? Eventuelt andre kort som er raskt å få tak i fra en norsk (nett)butikk? Siter
LaStrada Skrevet 20. august 2020 Skrevet 20. august 2020 De releene kan vel kobles som NO og NC? Ser de ikke sånn ut? Her kan man velge mellom NO og NC. Aldri vært borti noe annet til Arduino. Og ser ut til at det er det på både det du har kjøpt og den siste du linket til, så vidt jeg kan se. Siter
Guahtdim Skrevet 20. august 2020 Skrevet 20. august 2020 Det sikreste er å ta kontakt med digitalimpuls. Ring eller send en mail og spør. Jeg antar at det er som LaStrada skriver siden den du linker til er eksakt lik den du kjøpte feil. NB: Husk også at du har 14 dagers angrerett så hvis du ikke har skadet den du feilbestilte så kan du sende den tilbake og få pengene tilbake. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.