Mastiff Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) Da mener jeg styrestrøm til bryteren på 12V, ikke at den kan switche 12V, selvsagt. Det kan jo alle maskinbrytere og sånt. Jeg skulle gjerne hatt det for å styre et par ting i båten (blant annet søkelys) med nøkkelringfjernkontroll når jeg er ute med båten og fra systemet på hytta når den ligger ved brygga. Da kan jeg skru på dekkslysene fra hvor som helst og se på overvåkningskameraet hvordan det går med den i høst- og vinterstormer. Endret 19. august 2020 av Mastiff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 Det fins det tydeligvis ikke, ellers ville nok noen her visst det. Da må jeg kanskje finne fram noen gammel maskinvare: Et 16/16 Phidgets input board som jeg ikke bruker til noe annet lenger. Node-RED har en node for å styre den. Regner ikke med at en Pi med det på vil dra så mye strøm at det skaper problemer. Jeg har et eget startbatteri og så et batteri til teinehaler, stereoanlegg og annet utstyr, begge to er Banner-batterier på rundt 100 amperetimer. Etter hvert blir det vel også vedlikeholdslading på brygga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Jeg har regnet at Pi'en og teknikken faktisk trekker såpass med strøm at jeg ikke har gjort sånt selv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 I båt? Hvor store batterier har du i den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Du kan modifisere en Nexa. F.eks LCMR1000. Det finnes en likeretter krest(oftest 4 dioder). De gir som regel 12 volt ut fra denne og der kan 12v kobles til uten å endre noe som helst annet. (pass på at +/- blir rett.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Å, stilig, takk! Da må jeg bare grave meg fram til hva som er dioder... Jeg får følge strømmen fra inngangen. Edit: Akkurat de greiene der har jeg faktisk noen liggende av. Endret 26. august 2020 av Mastiff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Eksempel her: https://forum.telldus.com/viewtopic.php?t=244 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Dette er en LCMR1000. Kan du se hvor jeg skal koble til 12V der? Sånt er ikke min sterke side, så jeg vet ikke hva som er diodebroen... Men jeg er blitt flink til kretskortlodding, for jeg har et ergonomisk tastatur der jeg må bytte minst én tast i måneden! Edit: Skruene er LXNN, IN OUT-OUT IN, fra venstre mot høyre. Kan den svarte terningen være diodebroen? Endret 26. august 2020 av Mastiff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsOF Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Jeg vil tro likretterdiodene er de sorte montert over pilsymbol nede til høyre på første bilde. Ser også en "trefoting" midt på ute til høyre som begynner med IC2.. Hva står det på den? Jeg tror det er en spenningstabilisator (uten å fulgt printet). Releet er med 24volts spole, men det kan hende uregulert batterispenning vil fungere. Endret 26. august 2020 av NilsOF Den andre venstre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 Det står IC203. Så likeretterne er de med "stang" på sidene og en svart klump midt på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsOF Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Jepp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 Dette er på den siden. Til høyre for den ene likeretteren står det C222. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsOF Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 Upps, ble avbrutt.. Om Ic203 er en spenningregulator så er den ett fint utgangspunkt for injektering av 12v. Hva står det på selve komponenten? Har den tre føtter? Jeg gjetter fælt, men jeg vil tro at releet opererer på uregulert spenning. Jepp, D201-D204 er likeretterdiodene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 Flott, gjettingen din er sikkert mye bedre enn min! Den er trebeint, ja. Og det står: 7130A-1 i øverste linje med et symbol foran og N9H0216 i andre linje, med et symbol etter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsOF Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 50 minutter siden, Mastiff skrev: 7130A-1 Dette er en spenningsregulator på 3 volt iflg https://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/196/7130A-1.php Jeg vil tro at +12 volt inn på Vin og minus på Gnd på spenningsregulatoren vil gi en 12volts Nexa. Og såmå jeg skynde meg å si at jeg ikke kan garantere noe som helst 😉 Med litt kreativitet så kan kanskje skruterminalene brukes til 12volts-tilkoplingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 26. august 2020 Forfatter Del Skrevet 26. august 2020 Takk, da skal jeg samle meg opp litt mot (og tid...) så går jeg på den i morgen. Melder fra om hvordan det gikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 26. august 2020 Del Skrevet 26. august 2020 (endret) Fint du overtok NilsOF. Ble opptatt resten av dagen og kvelden. Dere fant likeretterbroen (de 4 diodene). Det skulle gå greitt å koble rett på diodene, men som NilsOF skriver, det går fint å modde litt og benytte skrueterminalene. Likeretterbroen ser slik ut: Positiv er der det står Load, der hvor D3 og D4 er koblet sammen. Info her: https://learn.sparkfun.com/tutorials/polarity/all?print=1 og her: http://tid.uio.no/kurs/fys1210/2007/Notater/Kapittel_18_diodekretser.pdf Se på baksiden under diodene. Negativ (minus fra diodene), 2 er koblet sammen. Positiv, + er også 2 koblet sammen. Men som du ser av diagrammet er også inngang (vekselstrøm) 2 koblet sammen. Klarer ikke helt hva som er hva. Med spenning på og et multimeter skulle det gå greitt å finne rett, men pass fingrene. Endret 26. august 2020 av arneolav Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 Jeg rakk det ikke i går... Men jeg får vel ta meg en liten runde med multimeteret, ja. Så det er altså bare å måle hvor det er lavspenning og lodde på 12V der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsOF Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 (endret) Mellom likeretterdiodene og spenningsregulatoren (på kretskortet) står det en glattekondensator. Det ser ut som den har minus ut mot kanten av kretskortet. Kople pluss/minus over den. Men, ja, måle først for å verifisere 🙂 Endret 28. august 2020 av NilsOF Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 Takk! Du mener den der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsOF Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Nei, det er en av de fire likeretterdiodene. den store runde med X i toppen midt på mot kanten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 Aha, den, takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NilsOF Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Huff, dette er en smule farlig å ta over nett 🙂 om det blir stille fra Mastiffen nå så vet vi hva som har skjedd🤣 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 😁 En karamell tåler jeg! Jeg var vel 14 da jeg fikk den første mens jeg holdt på å lage en ikke helt godkjent skjøteledning til en forsterker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 30. august 2020 Forfatter Del Skrevet 30. august 2020 Nifse greier... Og snåle greier. Spenningen varierte vilt, virket det som. Jord fikk jeg greit på der den har svart ring. Jeg fikk rundt 10,3V der det er rød ring. Men det virket som om den vinglet opp og ned. Så fikk jeg ganske stabil 11,1V på der den gule ringen er. Brenner tampen her, eller vil jeg bare brenne opp Nexa-bryteren og hytta hvis jeg fortsetter? 😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.