NilsOF Skrevet 30. august 2020 Skrevet 30. august 2020 På 28.8.2020 den 11.06, NilsOF skrev: Mellom likeretterdiodene og spenningsregulatoren (på kretskortet) står det en glattekondensator. Det ser ut som den har minus ut mot kanten av kretskortet. Det som du fant minus, jeg er ganske sikker på at pluss er det nærmeste loddepunktet. Altså hele drivspenningen skal være over glattekondensatoren. Siter
Mastiff Skrevet 31. august 2020 Forfatter Skrevet 31. august 2020 Takk, men problemet med den greia er at loddepunktene er så vanvittig nær hverandre. Er det noe spesielt triks som kan brukes for å unngå at de flyter sammen? Det er smale baner på det kretskortet. Siter
arneolav Skrevet 31. august 2020 Skrevet 31. august 2020 25 minutter siden, Mastiff skrev: Takk, men problemet med den greia er at loddepunktene er så vanvittig nær hverandre Med en spiss loddebolt bør det gå bra. Siter
Mastiff Skrevet 31. august 2020 Forfatter Skrevet 31. august 2020 Det gikk faktisk! 😁 Etter en litt skjelven start, der jeg fikk bruk for min kjære, oppvarmede tinnsuger (som sparer meg for enormt med tid når jeg bytter taster på det ergonomiske Matias-tastaturet mitt), fikk jeg festet begge kablene. Og det ser faktisk ut til å fungere! Iallfall på et lite 12V-batteri. Men jeg må jo koble den til i båten og la den stå en stund for å se om den tåler rundene opp på 14,6V, som vel er ladespenningen fra Suzuki-påhengsen. Takk for hjelpen, folkens! Siter
arneolav Skrevet 31. august 2020 Skrevet 31. august 2020 31 minutter siden, Mastiff skrev: Det gikk faktisk! Legg gjerne ut et bilde av loddepunktene. Kanskje flere som trenger noe slikt. Siter
Mastiff Skrevet 1. september 2020 Forfatter Skrevet 1. september 2020 Au da, det burde jeg vel tenkt på. Men den er teipet inne og lagt i båten. Jeg skal ta den opp og sjekke den etter noen dagers testing, så da kan jeg knipse den også. Siter
NilsOF Skrevet 1. september 2020 Skrevet 1. september 2020 Spolen på releet er på 24volt og maksspenning på spenningsregulatoren er også 24volt. Så da vil det nok gå bra med ett toppladet blybatteri. Det som kanskje er mere spennende er om releet vil klare å klappe inn når batterispenninga er lavest. Siter
Mastiff Skrevet 1. september 2020 Forfatter Skrevet 1. september 2020 Så fint! Spenningen vil aldri gå under 12V, jeg holder på å montere en CTek vedlikeholdslader som lader batteriene både foran og bak. Siter
PerH Skrevet 1. september 2020 Skrevet 1. september 2020 Fin tråd! Har sett etter det samme selv. Har du denne koblet på vedlikeholdsbatteri, eller er den på samme batteri som dynamoen på motoren? Ikke for å bekymre for mye her, men 12V fra motoren kan være ganske så hårete iht. standard, altså kan den sende noen ganske høye transienter. Ikke dermed sagt at den gjør det hos deg, men standard for slikt tillater ganske mye. Det som er laget for bil/båtbruk har beskyttelse for dette, men det har nok ikke nexaen, så om du kobler den på innsiden av en batteriutjevner (husker ikke hva de heter, en sånn kloss man setter mellom start og bruksbatteri) er man kanskje litt tryggere? Siter
Mastiff Skrevet 1. september 2020 Forfatter Skrevet 1. september 2020 Jeg har en sånn kloss (regner med at du mener skillerelé), og det er på forbruksbatteriet jeg kobler dette. Det bruker jeg ellers til stereoanlegget i båten og teinehaleren. Startbatteriet er så å si bare starten og lensepumpa. Men som sagt, jeg har koblet den til og skal la den henge på en stund, så ser vi hvordan det går. Suzukien min (DF 150) gir ikke transienter som jeg kan se, jeg har digitalt voltmeter på hvert av batteriene, og jeg ville nok sett det på startbatteriet hvis det skjedde noe "funky". Det står ganske stabilt på 14,6 (eller var det 8?) når motoren er i gang. Siter
PerH Skrevet 1. september 2020 Skrevet 1. september 2020 Du ville nok ikke sett det på multimeteret nei, de har forferdelig kort varighet. bokstavelig talt nanosekunder. Skillerelè var det ja! avhengig av type så vil nok det isolere endel tror jeg. Går nok fint! Siter
Mastiff Skrevet 2. september 2020 Forfatter Skrevet 2. september 2020 Så bra! Forresten, er releet på Nexa-bryteren helt atskilt fra både minus og pluss på tilførselen? Jeg har ikke lyst til å bare koble den til og håpe at det funker. Jeg skal bryte jord med den. Hvis den ikke er atskilt, må jeg legge til et ekstra relé. Siter
NilsOF Skrevet 2. september 2020 Skrevet 2. september 2020 Den er nok ikke adskilt. Hvor lett det er å skille er vanskelig å si uten å ha den i hånda for litt systematisk måling og skjemategning. Det som kanskje er enklest er å ta ut releet og henge på ett standard 12volts bilrelee. Dvs. man legger in spolen på 12v releet dær spolen på orginalreleet er. Siter
Mastiff Skrevet 2. september 2020 Forfatter Skrevet 2. september 2020 (endret) Takk, det var det som var planen i så fall. Jeg har en del av dem liggende. Men det er kanskje så enkelt som å måle motstanden mellom hver av de to midterste tilkoblingene (som altså er releet), både ved åpent og lukket relé, og begge tilførselpunktene? Endret 2. september 2020 av Mastiff Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.