GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Driver Ä brygge litt Þl, og i den sammenheng benytter jeg en enhet (TILT) som henter ut bl.a. gjÊringstemperatur fra Þlet.

Er det noen som har klart Ä hente data fra en TILT inn i HomeSeer?

Evt. vet hvordan jeg kan gÄ frem for Ä fÄ dette til.

Frank

Endret av Frankh
Skrevet

Tilt har noe som heter "Tilt Pi", som er ett nedlastbart image for SD-kort for Raspberry pi.

Kanskje noe Ä kikke pÄ hvordan den fungerer og om det er mulig Ä tappe data?

Jeg har ikke gĂ„tt sĂ„ videnskapelig til verks med brygginga at jeg har funnet behovet for monitoring nĂždvendig. Enda. đŸș

Skrevet (endret)
2 hours ago, NilsOF said:

Tilt har noe som heter "Tilt Pi", som er ett nedlastbart image for SD-kort for Raspberry pi.

Kanskje noe Ä kikke pÄ hvordan den fungerer og om det er mulig Ä tappe data?

Jeg har ikke gĂ„tt sĂ„ videnskapelig til verks med brygginga at jeg har funnet behovet for monitoring nĂždvendig. Enda. đŸș

Ja, den har jeg gÄende her. Men det som virkelig hadde vÊrt noe var hvis man kunne benytte HS til Ä gjennomfÞre de forskjellige gjÊringsforlÞpene.

Varme og kulde via hver sin Plug og en event til forlĂžpet.

Har sett litt pÄ den linken som @Moskus refererer til men det krever for meg mye fritid som jeg ikke har sÄ mye av.

Finnes ogsÄ tilt2mqtt, da er ikke linux det verste men Python og MQTT :P

Testa Docker som jeg i utgangspunkt trodde var rimelig enkelt noe det skulle vise seg at det ikke var. Det var en jungel du fort gÄr deg vill i, sÄ den ballen la jeg ogsÄ dÞd.

Det finnes Mybrewbot (Brewshop er fri) som gjÞr denne jobben. Har denne i bestilling, men usikkert nÄr de fÄr den til lager.

Endret av Frankh
Skrevet
36 minutter siden, Frankh skrev:

Finnes ogsÄ tilt2mqtt, da er ikke linux det verste men Python og MQTT :P

Python-koden er vel skrevet, og det er ikke veldig vanskelig Ä sette opp Mosquitto som en MQTT-broker, kjÞrer fint pÄ Windows ogsÄ. :) 

Skrevet (endret)
1 time siden, Frankh skrev:

Finnes ogsÄ tilt2mqt

Ah, takker for tipset, nĂ„ fikk jeg lyst pĂ„ en Tilt eller to 🙂 (dette forumet er ikke bra for lommeboka!)

Jeg har bare tatt en kjapp kikk pÄ .py -fila og beskrivelsen pÄ github.

Som @Moskus skriver sÄ ser det ut som den er ryddig laget, og ser ogsÄ komplett ut med beskrivelse, sÄ man behÞver forhÄpentligvis ikke Ä tukle med koden.

Ikke la deg skremme av Mosquitto heller, den er enkel Ă„ sette opp.

Endret av NilsOF
Skrevet (endret)

Har tenkt litt pÄ Tilt og mÄten den fungerer pÄ;

Det er en utfordring med Ä bruke Tilt som eneste temperaturgiver, og det er at den sender temperatur og SG hvert femte(?) minutt.

Dermed er det veldig lett Ä overskyte temperaturmÄlet. 
Jeg tror man bÞr ha en temperaturmÄler som mÄler romtemperaturen i skapet i tillegg.

NÄr man fÞrst er i gang med en romtemperaturmÄler, sÄ kan man henge pÄ to releer i samme slengen.
Og sÄ mÄ man ha minimum gÄtid for kjÞling samt hysterese for ikke Ä Þdelegge kompressor (om det er et kjÞleskap).

Utfordringen med de varmeelementene jeg har er at de har lett for Ă„ varme for mye..

Endret av NilsOF
Usikker pÄ intervall
Skrevet

Hvis du bruker tiltpi, sĂ„ er det bygget opp med node red, jeg har 3 ds1820 temp sensorer koblet pĂ„ en tiltpi. En stk som mĂ„ler kjĂžleskapstemp, og 2 stk som er tapet til gjĂŠringskar, pluss selve Tilt’en som ligger Ă„ flyter.

Bruker snitttemp av Tilt og de to som er tapet pÄ gjÊringskaret til Ä styre temperaturen i kjÞleskapet. ds1820 node til mqtt fant jeg i node red, og bruker en tilt flow til mqtt som pusher Tilt oppdateringer videre til mqtt server.

Bruker forĂžvrig en pi zero til dette. Veldig stabil.

https://gist.github.com/scholy/be7c99d8282e50ac9f0c6a6d95674a19

Jeg bruker ikke HA som system, kan bruke hva som helst bare det tar imot mqtt.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

• Like 1
Skrevet
12 timer siden, kanutten skrev:

har 3 ds1820 temp sensorer koblet pĂ„ en tiltpi. En stk som mĂ„ler kjĂžleskapstemp, og 2 stk som er tapet til gjĂŠringskar, pluss selve Tilt’en som ligger Ă„ flyter.

Da har du dekt opp sensorbehovet i god monn 🙂

Jeg har ett stort kjÞleskap stÄende, men har holdt tilbake styring av dette da det ikke har vÊrt klart for meg hva som er inkluderbart i hjemmeautomasjonen uten Ä mÄtte gÄ via skyen.

Denne trÄden har inspirert meg til Ä fundere pÄ en mere "Hi-end" styring som kan inkludere Tilt eller ispindel.

Koden til tilt2mqtt sier meg at dette bÞr vÊre lÞsbart med en ESP32 ogsÄ.

Noe sÄnt bÞr gi en fleksibel base Ä jobbe ut ifra: https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP32/ESP32-POE-ISO/open-source-hardware

NÄvel, det mÄ bli ett vinterprosjekt.

• 4 mĂ„neder senere...
Skrevet (endret)

God kveld, 

Tok meg tid til Ä prÞve meg pÄ dette igjen.

Men nÄ stÄr jeg fast ved Ä fÄ publisert payload i devicen.

FÄr publisert devicene men uten verdi. Ser verdien i mscmqtt pluginet.

EDIT: Fant ut av hvordan man bygger filter :)

Frank

tilt.png

Endret av Frankh
Skrevet

Artig.

Kom nettopp hjem fra bryggelaget. Og mens vi brygget ( og tappet) sÄ ble som alltid utvidelse av utstyret diskutert. Flaskehalsen fremover ser ut til Ä bli plass til kontrollert gjÊring. Jeg mÄ virkelig kaste meg rundt og fÄ laget en kontroller.

Skrevet (endret)
54 minutter siden, NilsOF skrev:

Artig.

Kom nettopp hjem fra bryggelaget. Og mens vi brygget ( og tappet) sÄ ble som alltid utvidelse av utstyret diskutert. Flaskehalsen fremover ser ut til Ä bli plass til kontrollert gjÊring. Jeg mÄ virkelig kaste meg rundt og fÄ laget en kontroller.

Jeg benytter nÄ en esp32 med firmware tiltbridge.

SÄ kjÞrer jeg mosquitto broker pÄ en PC som igjen sender data til mcsMQTT i HS.

Tenker Ă„ styre varme og glycol med 2 Hue plugger for hver tank. Tenker da Ă„ bruke Events og SDJ-Vstat som termostat.

tilbridge.png

Endret av Frankh
  • Like 1
Skrevet (endret)

@FrankhDu har kontroll 🙂 🙂

Purple er Pils? Jeg lurer mere pÄ hva du har for noe spennende pÄ Orange?

Jeg kommer nok til Ä gÄ for en ESP32.

Utfordringen er at det ombygde kjÞleskapet ikke blir stÄende hos meg.

Men Tilt vil jeg ha stþtte for 🙂

@kanuttenskal sjekke ut brewpiless

Endret av NilsOF
  • Like 1
Skrevet

Haha, akkurat nÄ ligger de Ä dupper i vann. Er akkurat ferdig med en Pils, men det fÞr jeg fikk dette opp Ä gÄ ;)

GÄr egentlig bare i Pils hos meg, men skal kjÞre en IngefÊr om ikke sÄ lenge (Moscow Mule)

Bestilte litt vell mange esp32, sĂ„ nĂ„r de kommer skal jeg ogsĂ„ teste ut Brewpiless 👍

• Haha 1
Skrevet (endret)

Noen som vet om det finnes en termostat (Plugin eller script) som kan kontrollere bÄde kaldt og varmt, altsÄ to kanaler i en og samme termostat? 

Endret av Frankh
Skrevet

Jeg skal ikke garantere det, men de aller aller fleste gjĂžr bare en av delene. Men du kan evt. opprette to termostater med VJ-STAT?

Er det varmepumpe du skal styre?

Skrevet (endret)
12 timer siden, Moskus skrev:

Jeg skal ikke garantere det, men de aller aller fleste gjĂžr bare en av delene. Men du kan evt. opprette to termostater med VJ-STAT?

Er det varmepumpe du skal styre?

Neida, det er dette prosjektet som trÄden startet med :)

AltsÄ Ä styre gjÊringstemperaturen pÄ Þl og vin. Men liker ideen din om Ä sette opp til V-stat's eller omsÄ 2 Virtuelle RFXCOM termostater burde vel ogsÄ gÄ. Alt ettersom hva man brygger sÄ starter man med temperatur lavere enn romtemperatur, men videre ut i gjÊringsperioden kommer gjÊringstemperatur til Ä overstige romtemperatur. Derav trenger jeg Ä kunne styre bÄde Varmebelte/plate samt GlycolkjÞler.

Tilt Hydrometer ligger Ä flyter i vÞrteren og mÄler konstant sukkerinnholdet som er det som avgjÞr hva gjÊringstemperaturen bÞr vÊre. Data fra TILT har jeg nÄ klart Ä fÄ inn i HS slik at jeg nÄ har device bÄde pÄ SG (sukkerinnhold) samt temp i vÞrteren.

EDIT: Kan virke til at V-STAT virker til formÄlet da man kan sette f.eks. COOLING til Ä vÊre slave for HEATING. 

Takk for den @Moskus :D

Endret av Frankh
Skrevet (endret)

Kom til en hindring til som jeg sliter med. 

Temperaturen fra TILT'n hentes med MQTT som etter hva jeg skjÞnner gjÞr til at jeg ikke finner sensoren i V-STAT.

PrÞvde meg pÄ en &hs.setDeviceValueByRef(1028,hs.DeviceStringEx(928),True) som jeg ikke tror virker da verdien pÄ TILT-sensoren er STRING og ikke VALUE.

Hvordan kan jeg gjĂžre at en MQTT sensor dukker opp i V-STAT?

EDIT: LÞste seg ved litt Sim-sala-bim i EDIT/ADD mcsMQTT :D 

Endret av Frankh
  • Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.