Frankh Skrevet 31. august 2020 Skrevet 31. august 2020 (endret) Hei,  Driver Ä brygge litt Þl, og i den sammenheng benytter jeg en enhet (TILT) som henter ut bl.a. gjÊringstemperatur fra Þlet. Er det noen som har klart Ä hente data fra en TILT inn i HomeSeer? Evt. vet hvordan jeg kan gÄ frem for Ä fÄ dette til.   Frank  Endret 30. januar 2021 av Frankh Siter
Moskus Skrevet 31. august 2020 Skrevet 31. august 2020 Ser jo ikke ut som om de har en API, men det er vel mulig:Â https://github.com/atlefren/pytilt Siter
Frankh Skrevet 31. august 2020 Forfatter Skrevet 31. august 2020 9 minutes ago, Moskus said: Ser jo ikke ut som om de har en API, men det er vel mulig: https://github.com/atlefren/pytilt Takk for svar, Hadde hÄpet det var noen som hadde gjort det fÞr og som hadde en oppskrift, det der virker som mye arbeid   Siter
NilsOF Skrevet 4. september 2020 Skrevet 4. september 2020 Tilt har noe som heter "Tilt Pi", som er ett nedlastbart image for SD-kort for Raspberry pi. Kanskje noe Ă„ kikke pĂ„ hvordan den fungerer og om det er mulig Ă„ tappe data?  Jeg har ikke gĂ„tt sĂ„ videnskapelig til verks med brygginga at jeg har funnet behovet for monitoring nĂždvendig. Enda. đș   Siter
Frankh Skrevet 4. september 2020 Forfatter Skrevet 4. september 2020 (endret) 2 hours ago, NilsOF said: Tilt har noe som heter "Tilt Pi", som er ett nedlastbart image for SD-kort for Raspberry pi. Kanskje noe Ă„ kikke pĂ„ hvordan den fungerer og om det er mulig Ă„ tappe data?  Jeg har ikke gĂ„tt sĂ„ videnskapelig til verks med brygginga at jeg har funnet behovet for monitoring nĂždvendig. Enda. đș   Ja, den har jeg gĂ„ende her. Men det som virkelig hadde vĂŠrt noe var hvis man kunne benytte HS til Ă„ gjennomfĂžre de forskjellige gjĂŠringsforlĂžpene. Varme og kulde via hver sin Plug og en event til forlĂžpet.   Har sett litt pĂ„ den linken som @Moskus refererer til men det krever for meg mye fritid som jeg ikke har sĂ„ mye av. Finnes ogsĂ„ tilt2mqtt, da er ikke linux det verste men Python og MQTT  Testa Docker som jeg i utgangspunkt trodde var rimelig enkelt noe det skulle vise seg at det ikke var. Det var en jungel du fort gĂ„r deg vill i, sĂ„ den ballen la jeg ogsĂ„ dĂžd.   Det finnes Mybrewbot (Brewshop er fri) som gjĂžr denne jobben. Har denne i bestilling, men usikkert nĂ„r de fĂ„r den til lager.   Endret 4. september 2020 av Frankh Siter
Moskus Skrevet 4. september 2020 Skrevet 4. september 2020 36 minutter siden, Frankh skrev: Finnes ogsÄ tilt2mqtt, da er ikke linux det verste men Python og MQTT Python-koden er vel skrevet, og det er ikke veldig vanskelig Ä sette opp Mosquitto som en MQTT-broker, kjÞrer fint pÄ Windows ogsÄ.  Siter
NilsOF Skrevet 4. september 2020 Skrevet 4. september 2020 (endret) 1 time siden, Frankh skrev: Finnes ogsĂ„ tilt2mqt Ah, takker for tipset, nĂ„ fikk jeg lyst pĂ„ en Tilt eller to đ (dette forumet er ikke bra for lommeboka!)  Jeg har bare tatt en kjapp kikk pĂ„ .py -fila og beskrivelsen pĂ„ github. Som @Moskus skriver sĂ„ ser det ut som den er ryddig laget, og ser ogsĂ„ komplett ut med beskrivelse, sĂ„ man behĂžver forhĂ„pentligvis ikke Ă„ tukle med koden. Ikke la deg skremme av Mosquitto heller, den er enkel Ă„ sette opp. Endret 4. september 2020 av NilsOF Siter
Frankh Skrevet 4. september 2020 Forfatter Skrevet 4. september 2020 Nei nĂ„ har jeg faktisk gitt det enda ett forsĂžk Vi fĂ„r se hvordan dette gĂ„r.  Takk for motivasjon đ» Siter
NilsOF Skrevet 4. september 2020 Skrevet 4. september 2020 (endret) Har tenkt litt pÄ Tilt og mÄten den fungerer pÄ; Det er en utfordring med Ä bruke Tilt som eneste temperaturgiver, og det er at den sender temperatur og SG hvert femte(?) minutt. Dermed er det veldig lett Ä overskyte temperaturmÄlet. Jeg tror man bÞr ha en temperaturmÄler som mÄler romtemperaturen i skapet i tillegg. NÄr man fÞrst er i gang med en romtemperaturmÄler, sÄ kan man henge pÄ to releer i samme slengen. Og sÄ mÄ man ha minimum gÄtid for kjÞling samt hysterese for ikke Ä Þdelegge kompressor (om det er et kjÞleskap). Utfordringen med de varmeelementene jeg har er at de har lett for Ä varme for mye..  Endret 5. september 2020 av NilsOF Usikker pÄ intervall Siter
kanutten Skrevet 4. september 2020 Skrevet 4. september 2020 Hvis du bruker tiltpi, sĂ„ er det bygget opp med node red, jeg har 3 ds1820 temp sensorer koblet pĂ„ en tiltpi. En stk som mĂ„ler kjĂžleskapstemp, og 2 stk som er tapet til gjĂŠringskar, pluss selve Tiltâen som ligger Ă„ flyter.  Bruker snitttemp av Tilt og de to som er tapet pĂ„ gjĂŠringskaret til Ă„ styre temperaturen i kjĂžleskapet. ds1820 node til mqtt fant jeg i node red, og bruker en tilt flow til mqtt som pusher Tilt oppdateringer videre til mqtt server. Bruker forĂžvrig en pi zero til dette. Veldig stabil. https://gist.github.com/scholy/be7c99d8282e50ac9f0c6a6d95674a19 Jeg bruker ikke HA som system, kan bruke hva som helst bare det tar imot mqtt.  Sent from my iPhone using Tapatalk Pro 1 Siter
NilsOF Skrevet 5. september 2020 Skrevet 5. september 2020 12 timer siden, kanutten skrev: har 3 ds1820 temp sensorer koblet pĂ„ en tiltpi. En stk som mĂ„ler kjĂžleskapstemp, og 2 stk som er tapet til gjĂŠringskar, pluss selve Tiltâen som ligger Ă„ flyter. Da har du dekt opp sensorbehovet i god monn đ  Jeg har ett stort kjĂžleskap stĂ„ende, men har holdt tilbake styring av dette da det ikke har vĂŠrt klart for meg hva som er inkluderbart i hjemmeautomasjonen uten Ă„ mĂ„tte gĂ„ via skyen.  Denne trĂ„den har inspirert meg til Ă„ fundere pĂ„ en mere "Hi-end" styring som kan inkludere Tilt eller ispindel. Koden til tilt2mqtt sier meg at dette bĂžr vĂŠre lĂžsbart med en ESP32 ogsĂ„. Noe sĂ„nt bĂžr gi en fleksibel base Ă„ jobbe ut ifra: https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP32/ESP32-POE-ISO/open-source-hardware NĂ„vel, det mĂ„ bli ett vinterprosjekt.  Siter
Frankh Skrevet 30. januar 2021 Forfatter Skrevet 30. januar 2021 (endret) God kveld,  Tok meg tid til Ä prÞve meg pÄ dette igjen. Men nÄ stÄr jeg fast ved Ä fÄ publisert payload i devicen. FÄr publisert devicene men uten verdi. Ser verdien i mscmqtt pluginet.  EDIT: Fant ut av hvordan man bygger filter     Frank Endret 30. januar 2021 av Frankh Siter
NilsOF Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 Artig. Kom nettopp hjem fra bryggelaget. Og mens vi brygget ( og tappet) sÄ ble som alltid utvidelse av utstyret diskutert. Flaskehalsen fremover ser ut til Ä bli plass til kontrollert gjÊring. Jeg mÄ virkelig kaste meg rundt og fÄ laget en kontroller. Siter
kanutten Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 Kan anbefale brewpiless og en esp32. Esp32 versjonen har stĂžtte for tilt. https://github.com/vitotai/BrewPiLessSender info og kan styres med mqttSent from my iPhone using Tapatalk Pro 2 Siter
Frankh Skrevet 30. januar 2021 Forfatter Skrevet 30. januar 2021 (endret) 54 minutter siden, NilsOF skrev: Artig. Kom nettopp hjem fra bryggelaget. Og mens vi brygget ( og tappet) sÄ ble som alltid utvidelse av utstyret diskutert. Flaskehalsen fremover ser ut til Ä bli plass til kontrollert gjÊring. Jeg mÄ virkelig kaste meg rundt og fÄ laget en kontroller. Jeg benytter nÄ en esp32 med firmware tiltbridge. SÄ kjÞrer jeg mosquitto broker pÄ en PC som igjen sender data til mcsMQTT i HS.  Tenker Ä styre varme og glycol med 2 Hue plugger for hver tank. Tenker da Ä bruke Events og SDJ-Vstat som termostat. Endret 30. januar 2021 av Frankh 1 Siter
NilsOF Skrevet 30. januar 2021 Skrevet 30. januar 2021 (endret) @FrankhDu har kontroll đ đ Purple er Pils? Jeg lurer mere pĂ„ hva du har for noe spennende pĂ„ Orange?  Jeg kommer nok til Ă„ gĂ„ for en ESP32. Utfordringen er at det ombygde kjĂžleskapet ikke blir stĂ„ende hos meg. Men Tilt vil jeg ha stĂžtte for đ  @kanuttenskal sjekke ut brewpiless Endret 30. januar 2021 av NilsOF 1 Siter
Frankh Skrevet 31. januar 2021 Forfatter Skrevet 31. januar 2021 Haha, akkurat nĂ„ ligger de Ă„ dupper i vann. Er akkurat ferdig med en Pils, men det fĂžr jeg fikk dette opp Ă„ gÄ GĂ„r egentlig bare i Pils hos meg, men skal kjĂžre en IngefĂŠr om ikke sĂ„ lenge (Moscow Mule)  Bestilte litt vell mange esp32, sĂ„ nĂ„r de kommer skal jeg ogsĂ„ teste ut Brewpiless đ    1 Siter
Frankh Skrevet 1. februar 2021 Forfatter Skrevet 1. februar 2021 (endret) Noen som vet om det finnes en termostat (Plugin eller script) som kan kontrollere bÄde kaldt og varmt, altsÄ to kanaler i en og samme termostat? Endret 1. februar 2021 av Frankh Siter
Moskus Skrevet 2. februar 2021 Skrevet 2. februar 2021 Jeg skal ikke garantere det, men de aller aller fleste gjĂžr bare en av delene. Men du kan evt. opprette to termostater med VJ-STAT? Â Er det varmepumpe du skal styre? Siter
Frankh Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Skrevet 2. februar 2021 (endret) 12 timer siden, Moskus skrev: Jeg skal ikke garantere det, men de aller aller fleste gjÞr bare en av delene. Men du kan evt. opprette to termostater med VJ-STAT?  Er det varmepumpe du skal styre? Neida, det er dette prosjektet som trÄden startet med  AltsÄ Ä styre gjÊringstemperaturen pÄ Þl og vin. Men liker ideen din om Ä sette opp til V-stat's eller omsÄ 2 Virtuelle RFXCOM termostater burde vel ogsÄ gÄ. Alt ettersom hva man brygger sÄ starter man med temperatur lavere enn romtemperatur, men videre ut i gjÊringsperioden kommer gjÊringstemperatur til Ä overstige romtemperatur. Derav trenger jeg Ä kunne styre bÄde Varmebelte/plate samt GlycolkjÞler. Tilt Hydrometer ligger Ä flyter i vÞrteren og mÄler konstant sukkerinnholdet som er det som avgjÞr hva gjÊringstemperaturen bÞr vÊre. Data fra TILT har jeg nÄ klart Ä fÄ inn i HS slik at jeg nÄ har device bÄde pÄ SG (sukkerinnhold) samt temp i vÞrteren.  EDIT: Kan virke til at V-STAT virker til formÄlet da man kan sette f.eks. COOLING til Ä vÊre slave for HEATING. Takk for den @Moskus   Endret 2. februar 2021 av Frankh Siter
Frankh Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Skrevet 2. februar 2021 (endret) Kom til en hindring til som jeg sliter med. Temperaturen fra TILT'n hentes med MQTT som etter hva jeg skjÞnner gjÞr til at jeg ikke finner sensoren i V-STAT. PrÞvde meg pÄ en &hs.setDeviceValueByRef(1028,hs.DeviceStringEx(928),True) som jeg ikke tror virker da verdien pÄ TILT-sensoren er STRING og ikke VALUE.  Hvordan kan jeg gjÞre at en MQTT sensor dukker opp i V-STAT?  EDIT: LÞste seg ved litt Sim-sala-bim i EDIT/ADD mcsMQTT   Endret 2. februar 2021 av Frankh 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.