GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

NĂ„ som dĂžra lĂ„ses opp nĂ„r jeg nĂŠrmer meg hjemmet sĂ„ tror vennene mine at jeg er et geni og vil ha hjelp til Ă„ sette opp lignende systemer hjemme hos dem. De skulle bare visst at det tok fire sider med forumposter fĂžr noe funka đŸ˜č

Uansett, her er problemstillingen: Kompis kjÞpte hus med integrert lydanlegg i taket pÄ badet. Dette drives av en amp med FM radio (hurra). NÄ som FM nettet stort sett er stengt er det fÄ frekvenser med gull. SÄ, tanken er Ä putte en RPi i taket, med en liten amp, installere HA (de har tenkt Ä bruke dette mot en Yale LÄs og lys) og kjÞre Sonosintegrasjon eller Spotify Connect. LÄsen er rett i nÊrheten. 

I dokumentasjonen stÄr det at HA ikke bÞr kjÞres pÄ WiFi, men er det noen som har fÞrstehÄndserfaring med dette? Det er ikke mulig Ä fÄ kabel opp dit.

Skrevet
3 timer siden, Moskus skrev:

Ha en egen Pi til HomeAssistant, og sett den et sted med kablet nett. :) 

Takk for svar, men det var egentlig ikke det jeg spurte om :) Men om du svarer kabel basert pÄ dÄrlig erfaring med HA pÄ WiFi vil jeg veldig gjerne hÞre om det. 

Skrevet (endret)

Jeg tenker vel at om du Þnsker Ä sjekke om PI3 har ustabilt wifi-nett sÄ finnes det bedre steder pÄ nettet Ä sjekke det enn her (sorry guys). GjÞr noen Google sÞk (begresent til siste Är) og se om det er mange som sliter med det. Jeg ville bli overrasket om det er et problem, men det kan vel evt tenkes at noen wifi-rutere er sensitive for wifi-klienter som er statisk oppkobblet over lengre tid. Vil tro at evt problemer kan lÞses med regelmessig reboot.

Endret av borg1n
  • Like 1
Skrevet

Jeg ble litt usikker pÄ hva det egentlig spÞrres om hÊr..

Dersom det er:

atomasjonsserver -> switch -> aksesspunkt -> WiFi -> automasjonsdings

kontra

automasjonsserver -> switch -> automasjonsdings

sÄ er det klart at sistnevnte har fÊrre ledd som kan feile.

men om det er

WiFi -> automasjonsserver som styrer lokalt tilkoplete tinger

sÄ vil automasjonen av de lokalt tilkoplete tingene fungere selv om WiFi hikker.

NÄr det gjelder lyd har jeg siktet meg inn pÄ snapcast: https://github.com/badaix/snapcast

Det finnes andre mere "ferdige" lÞsninger ogsÄ.

Som forsterker dumpet jeg over https://shop.justboom.co/collections/raspberry-pi-audio-boards/products/justboom-amp-zero-phat

• Like 1
Skrevet
6 timer siden, MikkeBoomBoom skrev:

Takk for svar, men det var egentlig ikke det jeg spurte om :) Men om du svarer kabel basert pÄ dÄrlig erfaring med HA pÄ WiFi vil jeg veldig gjerne hÞre om det. 

Hvis du mener (som det er) at HA = HjemmeAutomasjon, sÄ ja. KjÞr pÄ med ethernet, bruk kun wifi der det absolutt er nÞdvendig.

Men hva er det egentlig du spÞr om? Man behÞver ikke Home Assistant for Sonos eller Spotify Connect. La et system gjÞre det det skal, og ikke bland kortene.

• Like 2
Skrevet
1 time siden, Moskus skrev:

Hvis du mener (som det er) at HA = HjemmeAutomasjon, sÄ ja. KjÞr pÄ med ethernet, bruk kun wifi der det absolutt er nÞdvendig.

Men hva er det egentlig du spÞr om? Man behÞver ikke Home Assistant for Sonos eller Spotify Connect. La et system gjÞre det det skal, og ikke bland kortene.

Jeg tenker at hvis en ting kan gjÞre flere ting er det bra. Har kjÞrt Spotify Connect pÄ HA her hjemme, funker veldig fint. I en testfase kjÞrte jeg med powerline adapter.

Det mÄ en mottaker i taket hvor ampen ligger, ettersom dette er rett ved utgangsdÞra sÄ prÞver jeg Ä slÄ to fluer i en smekk.

Ble ikke sÄ mye klokere pÄ dette med RPi, HA og Wifi sÄ nÄ bestiller jeg og ser hvordan det funker. Poster resultatet her.

Skrevet
PĂ„ 11.9.2020 den 22.52, MikkeBoomBoom skrev:

Jeg tenker at hvis en ting kan gjĂžre flere ting er det bra.

Tja... det er det jo som alltid delte meninger om. ;)  Man skal for all del ha et toppsystem (som Home Asstant eller HomeSeer, eller whatever) som kan styre alt, men utenom det er jeg i aller hÞyeste grad for "divide and conquer". Det er jo bl.a. derfor virtualisering av servere og docker finnes. 

Men i begynnelsen fungerer det sikkert helt fint. :)

Man kan alltids flytte HA over pÄ en annen RPi senere, det er jo ikke akkurat noen kostnad.

Skrevet (endret)

Har den gamle forsterkeren lydinngang? I sÄ fall kunne du sett pÄ en Chromecast Audio eller noe Ä streame til for Ä plassere oppi taket. SÄ kan du streame fra HA i RPi som stÄr pÄ kablet nett en litt mer tilgjengelig plass...

Jeg har null erfaring med det, men snublet over det i HA-forumet nÄr jeg sÄ etter noe annet.

Eks. her: https://community.home-assistant.io/t/chromecast-radio-with-station-and-player-selection/12732

Endret av Mathias
Skrevet
2 minutter siden, Mathias skrev:

Har den gamle forsterkeren lydinngang? I sÄ fall kunne du sett pÄ en Chromecast Audio eller noe Ä streame til for Ä plassere oppi taket. SÄ kan du streame fra HA i RPi som stÄr pÄ kablet nett en litt mer tilgjengelig plass...

Jeg har null erfaring med det, men snublet over det i HA-forumet nÄr jeg sÄ etter noe annet.

Eks. her: https://community.home-assistant.io/t/chromecast-radio-with-station-and-player-selection/12732

Nei, dessverre. Da hadde jeg bare satt inn en Raspberry Zero, Apple TV, Chromecast eller lignende :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Det bÞr ikke vÊre noe problem Ä kjÞre HA pÄ rpi via wifi, sÄ lenge du har en oppegÄende ruter og godt signal. Men vÊr OBS pÄ at Yale er noen kjipe drittsekker, og at du ikke fÄr styrt Yale fra HA via zigbee fordi de kun lar Yale-lÄsen snakke med produkter fra firmaer som betaler dem penger.

Skrevet (endret)

Jeg kjÞrer HA (applicance Hassio) pÄ en RPi generasjon 4 med original strÞmforsyning og kun wifi. Fungerer smertefritt, stÄtt pÄ et snaut Är uten noe problemer. Har en annen RPi som er generasjon 1 som kjÞrer wifi med usb-dongle, Spotify connect og Airplay, fjellstÞtt. Har ingen ethernetkabler i huset, og ca 30 enheter uten en trÄd

Endret av madsun
Skrevet
PĂ„ 25.9.2020 den 20.47, MikkeBoomBoom skrev:

Testa en stund nÄ med litt ymse tjenester og alt funker fint, ser ikke at det er noe problem Ä kjÞre Wifi. Takk for alle svar. 

Har du enablet bluetooth ogsÄ?

Jeg mÄtte droppe wifi pga bluetooth og wifi sammen ga ustabil homeassistant. En liten mulighet for at det er andre elementer som spiller inn men det var helt tydelig at straks jeg hadde begge enablet samtidig sÄ timet alt mulig ut pÄ HA. Kun BT eller kun wifi gikk fint.

Noen flere med den erfaringen?

Skrevet (endret)

Sjekk med kommandoen "rfkill".

Med den kan man slÄ av og pÄ de forskjellige radioene.

(Skulle Þnske den hadde muligheten til Ä slÄ av 2.4ghz mens 5ghz var pÄ..

Det hadde hjulpet med evt. interferens mot zigbee)

Endret av NilsOF

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.