stigvi Skrevet 17. september 2020 Skrevet 17. september 2020 (endret) Jeg tar det her siden det er elektrikere på forumet som sikkert kan svare: Jeg skal legge opp til lading av bil i garasje og funderer på sikringsstørrelsen jeg har lov å bruke. Jeg har fagbrev gruppe L og har lov å gjøre dette i egen bolig, men det er mange år siden jeg jobbet som elektriker og er ikke helt oppdatert på nye regler. Jeg kommer nok til å bruke Easee boks som har vern for lekkasjestrømmer. Rør mellom garasje og skap er 20mm så jeg får ikke noe annet i enn 5 x 2,5mm PN. Lengde er ca 10 meter. Jeg har 400V TN i skap. 1. Jeg skal vel strengt tatt bruke 15A sikring på 2,5mm, men finner ikke forhandlere på dette (4-polt) 2. Jeg kunne brukt 16A sikring med I2=1,2 men finner ikke forhandlere på dette heller 3. Kan en Easee boks som settes opp til å trekke maks 16A defineres som en fast belastning slik at sikring i skap kun skal verne mot kortslutning? I så fall kan jeg bruke 20A? (Men det gjør jeg ikke. Da blir det 16A med I2=1,45 som forhandlere har) Parametre til Easee endres jo lett via et api så veldig i tvil på om denne kan regnes som et overbelastningsvern. Noen synspunkter og råd? Endret 17. september 2020 av stigvi Siter
petersv Skrevet 20. september 2020 Skrevet 20. september 2020 Får du plass til 5g2.5 i 20mm k-rør da? Uansett, siden du tenker å legge opp 3-fas, så kan du nøye deg med 10A sikring? Underkant av 7kW gir deg jo ~10t ladetid for en Tesla LR (du kjører jo aldri helt tom, og bør ikke lade helt opp), og det blir jo etterhvert dyrt å lade med såpass effekt hvis NVE får viljen sin. Siter
petersv Skrevet 20. september 2020 Skrevet 20. september 2020 (endret) Kanskje du klarer å få mer gjennom ved å bruke RK og singelledere rett i røret. Med litt god glid kanskje 4^mm går? PS: Jeg er ikke elektriker! Endret 20. september 2020 av petersv Siter
Moskus Skrevet 20. september 2020 Skrevet 20. september 2020 3 timer siden, petersv skrev: det blir jo etterhvert dyrt å lade med såpass effekt hvis NVE får viljen sin. Tja... gjør det nå det? Var ikke rare greiene de kom med her om dagen. Siter
Automatikk Skrevet 21. september 2020 Skrevet 21. september 2020 (endret) Tesla vil ha minst 14A på trefas. Her tenker jeg på noe helt annet, beklager. Endret 23. september 2020 av Automatikk Siter
petersv Skrevet 22. september 2020 Skrevet 22. september 2020 11 hours ago, Automatikk said: Tesla vil ha minst 14A på trefas. Jeg har ladet på 5A trefas uten problemer siden 2013. Kanskje du mener TWC ikke kan stilles lavere? Siter
Automatikk Skrevet 23. september 2020 Skrevet 23. september 2020 På 22.9.2020 den 11.01, petersv skrev: Jeg har ladet på 5A trefas uten problemer siden 2013. Kanskje du mener TWC ikke kan stilles lavere? Jeg har blinkset litt og trekker tilbake påstanden min. 1 Siter
stigvi Skrevet 29. september 2020 Forfatter Skrevet 29. september 2020 Etter mye styr og eder og galle over en elektriker som ikke har festet trekkerøret skikkelig, så klarte jeg og kona å dra 5x4mm2 ledning inn til sikringskapet. Så da er det god margin med 16A sikringer og jeg trenger ikke dokumentere ledningstemperaturer eller kortslutningsstrøm slik jeg forstår reglene. Som nevnt øverst. Jeg har fagbrev og har dermed lov å gjøre slikt arbeid på eget hus. Så nå gjenstår å montere en Easee ladeboks. De er tydeligvis populære når jeg måtte ta til takke med en med rødt deksel fordi resten er utsolgt. Siter
petersv Skrevet 5. oktober 2020 Skrevet 5. oktober 2020 Bra det ordnet seg, CircleK selger easee-bokser som er svarte sist jeg sjekket. Siter
Hillmar Skrevet 5. oktober 2020 Skrevet 5. oktober 2020 On 29/09/2020 at 14:38, stigvi said: Så da er det god margin med 16A sikringer og jeg trenger ikke dokumentere ledningstemperaturer eller kortslutningsstrøm slik jeg forstår reglene. Det er mulig du har "god margin", men det betyr vel ikke at du ikke skal dokumentere installasjonen? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.