stigvi Skrevet 18. september 2020 Skrevet 18. september 2020 https://www.home-assistant.io/integrations/mold_indicator/ Er det noen her som vet sånn omtrentlig hva kalibreringsfaktoren (ref linken) er når huset er bygd etter de nyeste kravene? Bolighuset er ca 1 år gammelt. Siter
petersv Skrevet 18. september 2020 Skrevet 18. september 2020 Siden huset er såpass nytt og er bygget etter nyre TEK, så bør dette ikke være noe du trenger å tenke på. Med aktiv ventilasjon (som er påkrevet) så får du ikke slike problemer da luftfuktigheten innendørs vil være lav. Hvis du er bekymret for kvaliteten på huset vil jeg heller anbefale å få utført en thermografering av boligen, ev. trykktest. Siter
stigvi Skrevet 18. september 2020 Forfatter Skrevet 18. september 2020 Takk for svar. Nei, jeg tenker ikke på at det skal bli problemer med fukt. Spørsmålet var mer rettet mot å få kunnskap om hva som er en normal temperatur på yttervegger i slike hus. Siter
Moskus Skrevet 18. september 2020 Skrevet 18. september 2020 Selv etter TEK10/17 kan det jo variere en del fra konstruksjon til konstruksjon, så det mest riktige svaret er nok å skaffe seg et IR-termotmeter og måle det... Siter
petersv Skrevet 20. september 2020 Skrevet 20. september 2020 On 18/09/2020 at 11:55, stigvi said: Takk for svar. Nei, jeg tenker ikke på at det skal bli problemer med fukt. Spørsmålet var mer rettet mot å få kunnskap om hva som er en normal temperatur på yttervegger i slike hus. Tett opptil innetemp. Du kan måle enkelt med ir-thermometer fra Biltema f.eks. Siter
iceball Skrevet 21. september 2020 Skrevet 21. september 2020 Tett opptil innetemp. Du kan måle enkelt med ir-thermometer fra Biltema f.eks. Innevegg ja, men i karmen på vinduet kan det være vesentlig kaldere. Jo lengre ut i veggenlivet vinduet er plasser, jo kaldere - normalt. I kombinasjon med noe dårlig utførelse så kan vi snakke om langt under normal innetemperatur. Siter
petersv Skrevet 21. september 2020 Skrevet 21. september 2020 Derfor jeg anbefalte en thermografering hvis man virkelig er nysgjerrig. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.