Tverfyll Skrevet 1. oktober 2020 Skrevet 1. oktober 2020 Da var det min tur pÄ Ä gÄ lÞs pÄ "smarthus" installasjonen i ny-overtatt enebolig.  Huset er fra 1960. Ca 200kvm fordelt pÄ 3 etasjer med kjeller, hovedetasje og loft. Hovedetasjen blir delvis renovert med en gang, mens resten av huset blir tatt ved et senere tidspunkt. I tillegg til dette er det en garasje, og et anneks.  Jeg har forsÞkt med med diverse Z-wave i leiligheten, men er ikke helt fornÞyd med dette, og kommer derfor til Ä kjÞre et KNX system i grunn, med integrasjon av andre systemer pÄ toppen. Grunnen til at jeg kommer til Ä bruke KNX, er fordi jeg jobber med dette til dagen, og har derfor tilgang pÄ lisens, og gode priser pÄ komponenter. Da huset er gammelt, kommer jeg til Ä trekke om store deler av det elektriske anlegget, og det derfor er rimelig trivielt Ä trekke med Bus-kabelen rundt i huset.   System: Jeg Þnsker fÞrst Ä frem et system hvor de "vanlige" tingene alltid fungerer. Dette gÄr pÄ at lyset alltid slÄr seg pÄ, og at varmen alltid fungerer. Jeg har derfor valgt KNX i bunn. I tillegg Þnsker jeg Ä ha et hus med mange hjelpsomme lÞsninger. Jeg vet at mye mÄ integreres med API. Det er greit sÄ lenge grunnfunksjonene alltid fungerer. Kjipt Ä vÄkne opp til et kaldt hus fordi API-et har krasjet. Jeg kommer til Ä starte med HomeAssistant. Dette er fordi jeg liker den grafiske layouten, og at det er enkelt Ä jobbe med. Jeg har tidligere prÞvd HC3, men ble ikke helt fornÞyd med det systemet av ulike grunner.  Lys: PÄ kjÞkkenet mÄ jeg fjerne taket for Ä kunne trekke rÞr til nytt sikringsskap. I den forbindelse monterer jeg Spot-belysning med DALI-driver. Tanken er at hele hovedetasjen skal oppgraderes til Spot og DALI, men dette blir senere. I takpunktene i stue, gang og soverom monteres KNX-dimmer/Rele for styring av lys. Grunnen til at jeg mÄ erstatte eksisterende lys med KNX, er at det er lite lysbrytere i stue/KjÞkken. Det resulterer i at jeg setter opp et bryterpanel ved inngangen til stuen, som kan styre lys i flere rom. I tillegg til dette monterer jeg opp tilstedevÊrelsessensor i alle rom, som jeg kan bruke til Ä styre lyset "automagisk" ut fra lysnivÄ og tid pÄ dÞgnet. Utelysene er idag koblet mot vanlige brytere i gang, anneks og garasje. Da det er helt meningslÞst Ä slÄ av Ä pÄ utelys manuelt, kommer jeg til Ä montere inn KNX-rele for styring pÄ ur.  Varme: Det er pr. idag varmepumpe som oppvarming, og ellers panelovner. Jeg kommer nok ikke til Ä gjÞre sÄ mye med denne pr.idag. Mulig jeg fÄr integrert varmepumpen pÄ noe vis. I fremtiden skal jeg montere vannbÄren varme, som integreres i KNX-anlegget.  Brannalarm: Her er jeg mer pÄ tynn is. Jeg Þnsker et system pÄ 230V, slik at jeg har minst mulig batterier og forholde meg til. Jeg kunne tenkt meg en detektor med pot.fri utgang slik at jeg kan lese inn signalet til KNX-busen, og deretter styre lysene ved utlÞst alarm. Jeg finner dog. ingen gode systemer for dette. Jeg vurderer Google nest protect, da denne virker Ä ha endel smarte funksjoner. Den mangler dog releutgang, og mÄ derfor integreres pÄ annen mÄte. Noen som har erfaring med denne og kan si litt om hvordan den er i praksis?  Sikkerhet/Innbrudd: Da jeg ikke Þnske kontrakt med en alarmsentral, tenker jeg Ä montere sensorer pÄ alle vinduer og dÞrer til mitt eget system. Sammen med bevegelsesdetektor bÞr dette kunne gi meg god varsling ved uÞnsket bevegelse i huset. Er det noen av dere som har andre sensorer ifbm innbrudd? Tenker da spesielt pÄ lydsensor i forbindelse med knusing av ruter? Er dette fullstendig overkill?  Kamera: Jeg har lyst til Ä montere kamera i rommene for Ä kunne se hva som skjer ved utlÞst alarm. Jeg har dog en skeptisk samboer, som ikke liker tanken pÄ Ä bli overvÄket i eget hjem. Hvordan har dere lÞst det med tanke pÄ personsikkerheten? SlÄr dere av kamera nÄr det er folk hjemme, eller har dere alltid tilgang til stream? Jeg har sett litt pÄ BlueIris, som virker til Ä vÊre et godt system for kameraovervÄking.  DÞrlÄs/Ringeklokke: Jeg setter disse tingene i samme kategori, da jeg helst er pÄ jakt etter noe som kan gjÞre begge deler. Her Kan jeg tenke meg en smart ringeklokke med utgang for elektrisk sluttstykke, slik at jeg kan slippe inn folk ved behov. Gjerne med kamera. Jeg Þnsker ogsÄ en kodelÄs for Äpning av dÞr. Hva finnes i markedet som ikke gÄr pÄ batteri, og kan gjÞre begge disse tingene?  Grensesnitt: I tillegg til "vanlige" lysbrytere og bevegelsessensorer, kommer jeg til Ä installere en tablet pÄ sentral lokasjon i huset for et godt grensesnitt. Finnes det noen gode rammer som kan felles inn i veggen for Ä fÄ det til Ä se litt bra ut? Jeg vurderer ogsÄ en Google nest hub pÄ kjÞkkenbenken som kan brukes til oppskrifter og diverse. Jeg er ikke helt komfortabel med Ä snakke med en maskin, sÄ jeg er usikker pÄ hvor mye den kommer til Ä bli brukt.    Hvilke andre ting kan vÊre greit Ä inkludere i et smarthus? Hva er et "Must" i din hverdag? Er det en smart kaffetrakter, eller kanskje en oppvarmet seng? Det kan vÊre lett Ä henge seg opp i de store tingene, og glemme detaljene, og siste finish som virkelig drar huset opp pÄ "next level"             1 Siter
Moskus Skrevet 1. oktober 2020 Skrevet 1. oktober 2020 10 minutter siden, Tverfyll skrev: Hva er et "Must" i din hverdag?  Her er det vi har og/eller anbefaler (i tillegg til standard-ting som styring av lys, varme, AV-utstyr, dÞrlÄser, garasjeporter, blablabla):_ Dobbel CAT6 til alle rom. En til data, en til HDMI. Jeg kan spille Xbox i boblebadet.  TrekkerÞr til vinduer for rullegardiner/markiser/lameller Innfelte bevegelsessensorer/multisensorer. (Bruker Multisensor6, Z-wave, og er meget fornÞyd). Funksjonelt og "usynlige".  19 minutter siden, Tverfyll skrev: Hvordan har dere lÞst det med tanke pÄ personsikkerheten? SlÄr dere av kamera nÄr det er folk hjemme, eller har dere alltid tilgang til stream? Jeg har sett litt pÄ BlueIris, som virker til Ä vÊre et godt system for kameraovervÄking. KjÞrer nÄ BlueIris. Kameraer er alltid pÄ. Det er nok ikke snakk om Ä skru av kameraer for det vil man alltid kunne overstyre. Det er mer snakk om fornuftig plassering, og Ä fjerne barne-rom-kameraer nÄr de er for store til Ä ha sÄnt.  Og det gjelder Ä vÊre noe selektiv pÄ hvor det er kameraet. Det er jo ikke kameraer pÄ vÄrt soverom, gjesterom eller pÄ bad. Det er rett og slett for ubehagelig. Men vi har kameraer stort sett overalt ellers. 1 Siter
NilsOF Skrevet 1. oktober 2020 Skrevet 1. oktober 2020 (endret) HĂžres bra ut, dette blir godt over snittet i "hi-end" đ 7 timer siden, Tverfyll skrev: Da det er helt meningslĂžst Ă„ slĂ„ av Ă„ pĂ„ utelys manuelt, kommer jeg til Ă„ montere inn KNX-rele for styring pĂ„ ur. Jeg ville brukt lys-sensor hĂŠr ogsĂ„. Men sĂžrg for Ă„ skaffe en med god opplĂžsning i den lavere enden. Plassering/sikteretning er viktig i sĂ„ mĂ„te.  7 timer siden, Tverfyll skrev: Jeg har dog en skeptisk samboer, som ikke liker tanken pĂ„ Ă„ bli overvĂ„ket i eget hjem. Jeg er meget enig med din samboer! Meg og min bedre halvdel har konkludert med ingen kamera og heller ingen mikrofoner inne! Endret 1. oktober 2020 av NilsOF Siter
LaStrada Skrevet 1. oktober 2020 Skrevet 1. oktober 2020 Jeg har montert kameraer pÄ kjÞkken, stue og gangen. Dette egentlig kun fordi vi har hund og Þnsker Ä fÞlge med nÄr vi ikke er hjemme. FÄr primÊrt varsler pÄ lyd. Disse skrur seg pÄ sammen med alarmen, samt at jeg prÞver ut et par Homekit-kameraer som styres automatisk ut i fra GPS. Liker dog Ä ha mer kontroll selv, dvs Ä kunne skru av/pÄ fra Home Assistant. Alle kameraer har et lite led-lys som lyser nÄr de er aktive, sÄ man enkelt kan se om de er pÄ. Noen kjÞrer pÄ POE, mens andre har 12v adaptere med z-wave plugin-modul.  Har ikke Þnske om Ä ha kameraer pÄ soverom eller gjesterom. Siter
Tverfyll Skrevet 2. oktober 2020 Forfatter Skrevet 2. oktober 2020 Jeg tenkte Ä montere en enkel stikkontakt ved taket over hvert vindu. Her er en fin plass Ä koble til julestjernen nÄr den tid kommer. Herfra trekker jeg rÞr ned i vinduskarmen som kan brukes til Ä gi strÞm til rullegardin etc. Hvilke rullegardin pÄ fast strÞm er Ä anbefale?  Jeg legger opp en boks midt i taket i hvert rom med innlagt bevegelsessensor pÄ knx. Denne har ogsÄ lyssensor. Jeg vet at multisensor 6 har flere sensorer, men for min del tror jeg det er nok med bevegelse og lys. Fra denne boksen trekker jeg ned et rÞr til alle vinduer, for tilkobling av vindussensor.  Jeg kunne tenkt meg kamera nÄr vi var borte, da det er greit Ä kunne se hva som skjer om brannalarmen gÄr, men mÄ selvfÞlgelig ta WAF pÄ alvor. Jeg har heldigvis store kneloft som gjÞr det mulig Ä ettermontere dette nÄr jeg finner en brukanes lÞsning.   Siter
Moskus Skrevet 2. oktober 2020 Skrevet 2. oktober 2020 3 minutter siden, Tverfyll skrev: Hvilke rullegardin pÄ fast strÞm er Ä anbefale? Det kommer an pÄ hvor mye penger du har lyst til Ä bruke. Jeg har brukt Rollertrol i Ärevis og er fornÞyd med dem.   Jeg har ogsÄ en Ikea-rullegardin, men den har ulempen at den ikke kan kobles pÄ fast strÞm uten videre.  Og LuxaFlex som dobbel plissé-gardin skal jeg selv bruke i spisestua, muligens kombinert med en Luxaflex rullegardin.   Felles for alle er at du trenger en DC-strÞmforsyning. Siter
Lundix Skrevet 16. oktober 2020 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) PÄ 1.10.2020 den 15.23, Tverfyll skrev: Da var det min tur pÄ Ä gÄ lÞs pÄ "smarthus" installasjonen i ny-overtatt enebolig.  Huset er fra 1960. Ca 200kvm fordelt pÄ 3 etasjer med kjeller, hovedetasje og loft. Hovedetasjen blir delvis renovert med en gang, mens resten av huset blir tatt ved et senere tidspunkt. I tillegg til dette er det en garasje, og et anneks.  Jeg har forsÞkt med med diverse Z-wave i leiligheten, men er ikke helt fornÞyd med dette, og kommer derfor til Ä kjÞre et KNX system i grunn, med integrasjon av andre systemer pÄ toppen. Grunnen til at jeg kommer til Ä bruke KNX, er fordi jeg jobber med dette til dagen, og har derfor tilgang pÄ lisens, og gode priser pÄ komponenter. Da huset er gammelt, kommer jeg til Ä trekke om store deler av det elektriske anlegget, og det derfor er rimelig trivielt Ä trekke med Bus-kabelen rundt i huset.   System: Jeg Þnsker fÞrst Ä frem et system hvor de "vanlige" tingene alltid fungerer. Dette gÄr pÄ at lyset alltid slÄr seg pÄ, og at varmen alltid fungerer. Jeg har derfor valgt KNX i bunn. I tillegg Þnsker jeg Ä ha et hus med mange hjelpsomme lÞsninger. Jeg vet at mye mÄ integreres med API. Det er greit sÄ lenge grunnfunksjonene alltid fungerer. Kjipt Ä vÄkne opp til et kaldt hus fordi API-et har krasjet. Jeg kommer til Ä starte med HomeAssistant. Dette er fordi jeg liker den grafiske layouten, og at det er enkelt Ä jobbe med. Jeg har tidligere prÞvd HC3, men ble ikke helt fornÞyd med det systemet av ulike grunner.  Lys: PÄ kjÞkkenet mÄ jeg fjerne taket for Ä kunne trekke rÞr til nytt sikringsskap. I den forbindelse monterer jeg Spot-belysning med DALI-driver. Tanken er at hele hovedetasjen skal oppgraderes til Spot og DALI, men dette blir senere. I takpunktene i stue, gang og soverom monteres KNX-dimmer/Rele for styring av lys. Grunnen til at jeg mÄ erstatte eksisterende lys med KNX, er at det er lite lysbrytere i stue/KjÞkken. Det resulterer i at jeg setter opp et bryterpanel ved inngangen til stuen, som kan styre lys i flere rom. I tillegg til dette monterer jeg opp tilstedevÊrelsessensor i alle rom, som jeg kan bruke til Ä styre lyset "automagisk" ut fra lysnivÄ og tid pÄ dÞgnet. Utelysene er idag koblet mot vanlige brytere i gang, anneks og garasje. Da det er helt meningslÞst Ä slÄ av Ä pÄ utelys manuelt, kommer jeg til Ä montere inn KNX-rele for styring pÄ ur.  Varme: Det er pr. idag varmepumpe som oppvarming, og ellers panelovner. Jeg kommer nok ikke til Ä gjÞre sÄ mye med denne pr.idag. Mulig jeg fÄr integrert varmepumpen pÄ noe vis. I fremtiden skal jeg montere vannbÄren varme, som integreres i KNX-anlegget.  Brannalarm: Her er jeg mer pÄ tynn is. Jeg Þnsker et system pÄ 230V, slik at jeg har minst mulig batterier og forholde meg til. Jeg kunne tenkt meg en detektor med pot.fri utgang slik at jeg kan lese inn signalet til KNX-busen, og deretter styre lysene ved utlÞst alarm. Jeg finner dog. ingen gode systemer for dette. Jeg vurderer Google nest protect, da denne virker Ä ha endel smarte funksjoner. Den mangler dog releutgang, og mÄ derfor integreres pÄ annen mÄte. Noen som har erfaring med denne og kan si litt om hvordan den er i praksis?  Sikkerhet/Innbrudd: Da jeg ikke Þnske kontrakt med en alarmsentral, tenker jeg Ä montere sensorer pÄ alle vinduer og dÞrer til mitt eget system. Sammen med bevegelsesdetektor bÞr dette kunne gi meg god varsling ved uÞnsket bevegelse i huset. Er det noen av dere som har andre sensorer ifbm innbrudd? Tenker da spesielt pÄ lydsensor i forbindelse med knusing av ruter? Er dette fullstendig overkill?  Kamera: Jeg har lyst til Ä montere kamera i rommene for Ä kunne se hva som skjer ved utlÞst alarm. Jeg har dog en skeptisk samboer, som ikke liker tanken pÄ Ä bli overvÄket i eget hjem. Hvordan har dere lÞst det med tanke pÄ personsikkerheten? SlÄr dere av kamera nÄr det er folk hjemme, eller har dere alltid tilgang til stream? Jeg har sett litt pÄ BlueIris, som virker til Ä vÊre et godt system for kameraovervÄking.  DÞrlÄs/Ringeklokke: Jeg setter disse tingene i samme kategori, da jeg helst er pÄ jakt etter noe som kan gjÞre begge deler. Her Kan jeg tenke meg en smart ringeklokke med utgang for elektrisk sluttstykke, slik at jeg kan slippe inn folk ved behov. Gjerne med kamera. Jeg Þnsker ogsÄ en kodelÄs for Äpning av dÞr. Hva finnes i markedet som ikke gÄr pÄ batteri, og kan gjÞre begge disse tingene?  Grensesnitt: I tillegg til "vanlige" lysbrytere og bevegelsessensorer, kommer jeg til Ä installere en tablet pÄ sentral lokasjon i huset for et godt grensesnitt. Finnes det noen gode rammer som kan felles inn i veggen for Ä fÄ det til Ä se litt bra ut? Jeg vurderer ogsÄ en Google nest hub pÄ kjÞkkenbenken som kan brukes til oppskrifter og diverse. Jeg er ikke helt komfortabel med Ä snakke med en maskin, sÄ jeg er usikker pÄ hvor mye den kommer til Ä bli brukt.    Hvilke andre ting kan vÊre greit Ä inkludere i et smarthus? Hva er et "Must" i din hverdag? Er det en smart kaffetrakter, eller kanskje en oppvarmet seng? Det kan vÊre lett Ä henge seg opp i de store tingene, og glemme detaljene, og siste finish som virkelig drar huset opp pÄ "next level" Vad det gÀller inbrotts- och brandlarm, sÄ Àr ett tips att installera ett Vanderbilt SPC. Detta Àr ett proffslarm med möjlighet till bÄde trÄdade och trÄdfria sensorer. Enkelt att installera sjÀlv och krÀver ingen anslutning till larmcentral. Genom att komplettera med en KNX-brygga sÄ kan du anvÀnda alla status frÄn larmet och larmets sensorer som triggers och villkor i ditt KNX-system. Du kan Àven larma av/pÄ frÄn KNX-systemet om du sÄ önskar. Endret 16. oktober 2020 av Lundix Siter
Mathias Skrevet 16. oktober 2020 Skrevet 16. oktober 2020 On 01/10/2020 at 22:20, NilsOF said: Meg og min bedre halvdel har konkludert med ingen kamera og heller ingen mikrofoner inne! Samme hos oss  Siter
NilsOF Skrevet 16. oktober 2020 Skrevet 16. oktober 2020 6 timer siden, Mathias skrev: Samme hos oss  Godt vi ikke er alene đ Og jeg vil ikke si at det er spesielt nevrotisk heller. Det forundrer meg at Google og tilsvarende faktisk fĂ„r lov til Ă„ holde pĂ„ som de gjĂžr. Siter
gert Skrevet 16. oktober 2020 Skrevet 16. oktober 2020 (endret) NÄr det gjelder kamera, har jeg et dumt, men "smart" webkamera fra D-link i gangen. Det er normalt strÞmlÞst, og planen er at det kun fÄr strÞm dersom brannalarmen slÄr ut eller innbruddsmodus blir aktivert. Enn sÄ lenge stÄr det pÄ sÄ lenge jeg ikke er hjemme. Dersom noen skal fÄ tilgang til Ä se meg sprade naken fra soverommet til badet, mÄ de da bÄde hacke HA-installasjonen min for Ä skru pÄ kameraet OG skylÞsningen til D-link. jeg synes det funker helt OK, men det er klart det blir en forsinkelse for kameraet ved oppstart. Noe perfekt alarmsystem utgjÞr det ikke. Men jeg er mest opptatt av Ä kunne visuelt bekrefte om det er rÞykutvikling sÄ jeg kan ringe 110 hvis rÞykvarsleren har slÄtt ut. Jeg har hÞrt det er vanskelig Ä fÄ brannvesenet til Ä rykke ut uten.  Hvis jeg finner et kamera med innebygget PIR-sensor som bÄde kan varsle HA og begynne Ä filme ved deteksjon av bevegelse nÄr alarmmodus er pÄ, ikke koster mye og helst gÄr pÄ batteri, kommer jeg nok til Ä gÄ for det. Jeg har tenkt Ä leke litt med ESP32-cam og se hva jeg kan fÄ til. Men noen ekstern skylÞsning for kameraer som er pÄ inne i leiligheten mens jeg er hjemme, er uaktuelt. Endret 16. oktober 2020 av gert Siter
Moskus Skrevet 16. oktober 2020 Skrevet 16. oktober 2020 Det er jo i prinsippet like farlig Ä ha et nettverkskamera som et speilreflekskamera liggende pÄ en benk... Bare fordi man har et kamera, betyr ikke at man mÄ sende streamen ut pÄ YouFace.   Denne er jo en slager, og sÄ mÄ man huske at bare fordi man er paranoid betyr ikke at folk ikke er etter deg...  2 Siter
Tverfyll Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter Skrevet 21. oktober 2020 Jeg er mer betenkelig med Ä sette inn kamera fra verisure el.lignende, da man ikke har kontroll pÄ om noen kikker pÄ det. Grunnen til at jeg vil ha kamera, er fÞrst Ä fremst mtp brann. Greit Ä kunne se hva som foregÄr ved utlÞst brannmelder.  Men tross alt er det viktigest at man slipper Ä bekymre seg for Ä bli overvÄket i eget hjem. Utfordringen med de fleste lÞsninger som styres av systemet, enten det er at kamera slÄs av og pÄ eller en ekstern bryter som slÄr kamera av og pÄ er at dette kan overstyres uten at det merkes utenfra.  Den eneste "godkjente" lÞsningen jeg ser det, er Ä fysisk blokkere for kamera, slik at man med en gang kan se at kamera ikke filmer. Dette skaper en trygghet for at ikke noe skjer uten at man har kontroll selv. Dette kan f.eks lÞses med en Slik lÞsning.  Siter
Christoffer Skrevet 21. oktober 2020 Skrevet 21. oktober 2020 5 timer siden, Tverfyll skrev: Jeg er mer betenkelig med Ä sette inn kamera fra verisure el.lignende, da man ikke har kontroll pÄ om noen kikker pÄ det. Grunnen til at jeg vil ha kamera, er fÞrst Ä fremst mtp brann. Greit Ä kunne se hva som foregÄr ved utlÞst brannmelder.  Men tross alt er det viktigest at man slipper Ä bekymre seg for Ä bli overvÄket i eget hjem. Utfordringen med de fleste lÞsninger som styres av systemet, enten det er at kamera slÄs av og pÄ eller en ekstern bryter som slÄr kamera av og pÄ er at dette kan overstyres uten at det merkes utenfra.  Den eneste "godkjente" lÞsningen jeg ser det, er Ä fysisk blokkere for kamera, slik at man med en gang kan se at kamera ikke filmer. Dette skaper en trygghet for at ikke noe skjer uten at man har kontroll selv. Dette kan f.eks lÞses med en Slik lÞsning.  Du kan jo gÄ for dome kameraer med pan og til og snu kameraet mot veggen fÞr du slÄr av strÞmmen til det. Siter
Automatikk Skrevet 29. oktober 2020 Skrevet 29. oktober 2020  Brannalarm: https://www.noby.no/avdelinger/brannalarm/sentraler/rekkehus/noby220ir2-brannalarmpakke-tek17-fg-en54-2-en54-4-s-211-13-noby220ir2-pk2-p0000004115  Denne er dÞnn stabil og har releutgang for integrasjon mot f.eks. KNX. Ser helt forferdelig ut, men dÞnn stabil.  DÞrlÄs/Ringeklokke:  Skal du ha full pakke blir det vel vanskelig Ä komme utenom Gira sitt opplegg, eller eventuelt Zennio sitt GetFace eller hva det heter:  www.function.no  Slike systemer er dyre dog.  System:  KjÞp deg en Logic Machine eller en Wiser fra Schneider Electric. De baserer seg pÄ KNX-grensesnitt ifht. gruppeadresser, mens all scripting tas i LUA. Uendelig med muligheter mot f.eks. API. Har i tillegg RS-485 utganger. Siter
gert Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 PÄ 16.10.2020 den 17.14, Moskus skrev: Det er jo i prinsippet like farlig Ä ha et nettverkskamera som et speilreflekskamera liggende pÄ en benk... Bare fordi man har et kamera, betyr ikke at man mÄ sende streamen ut pÄ YouFace.   à ha et tilkoblet nettverkskamera innebÊrer Ä ha et kamera som hele verden kan kikke gjennom med mindre du har 100% kontroll pÄ sikkerhet i fastvare, nettverksutstyr og tilknyttet software. Det er pÄ ingen mÄte sammenliknbart med et speilreflekskamera pÄ en hylle. Det er til enhver tid mange titalls tusen nettverkskameraer som er Äpent tilgjengelig fordi folk har satt dem opp uten Ä lese instruksjonsboka. De fÊrreste her pÄ forumet hadde forhÄpentligvis ikke plugget inn et tilfeldig nettverskamera uten Ä opprette et passord, men sikkerhetsoppdateringer er ikke alltid en selvfÞlge det heller.  Ethvert nettverkstilkoblet kamera er i utgangspunktet usikkert til du har tatt tilstrekkelige grep for Ä sikre tilgangen til det. Et speilreflekskamera er i utganspunktet ingen risiko med mindre du aktivt knoter det opp til Ä streame live pÄ nett. 1 Siter
Moskus Skrevet 1. november 2020 Skrevet 1. november 2020 Regnet med at noen ville kverulere pÄ det.  Siter
z4k Skrevet 23. desember 2020 Skrevet 23. desember 2020 On 01/10/2020 at 15:23, Tverfyll said: Er det noen av dere som har andre sensorer ifbm innbrudd? Tenker da spesielt pÄ lydsensor i forbindelse med knusing av ruter? Er dette fullstendig overkill? Hva med vibrasjonssensor? Eks: https://www.aliexpress.com/item/32912281322.html Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.