Preference Skrevet 3. oktober 2020 Del Skrevet 3. oktober 2020 Hei, På hytta har vi hva jeg tror kalles et astrour (se bilder) som styrer alle utelysene. Dette fungerer egentlig overraskende bra, da du kun stiller inn lenge- og breddegrad og så tar den seg av resten. Problemet er at strømmen går relativt ofte i dette området, og da mister den innstillingene sine.. Ser derfor på hvordan jeg kan løse dette. Noen forslag til oppgradering, utbytting eller forbedring av dette systemet slik at det håndterer strømbrudd? Om det går an å gjøre det "smart" så har jeg ikke noe i mot det, men det viktigste er bare at det funker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Hva med et astrour som ikke mister innstillingene sine ved et strømbrudd...? 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillmar Skrevet 5. oktober 2020 Del Skrevet 5. oktober 2020 Det enkle er av og til det beste, som Moskus sitt forslag her. Må innrømme at den løsningen ikke var det første som slo meg heller! Er nok permanent skadet av denne hobbyen. Hvis du vil ha en unnskyldning for å smartifisere hytta så se en annen vei, men f.eks. denne løser problemet ditt: https://www.elektroimportoren.no/astrour-2-kanaler-230v-micromatic-skinnemontering/1401635/Product.html 6 års "gangreserve" på innebygget batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Preference Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 På 5.10.2020 den 9.15, Hillmar skrev: Det enkle er av og til det beste, som Moskus sitt forslag her. Må innrømme at den løsningen ikke var det første som slo meg heller! Er nok permanent skadet av denne hobbyen. Hvis du vil ha en unnskyldning for å smartifisere hytta så se en annen vei, men f.eks. denne løser problemet ditt: https://www.elektroimportoren.no/astrour-2-kanaler-230v-micromatic-skinnemontering/1401635/Product.html 6 års "gangreserve" på innebygget batteri. Herlig, tusen takk! Da har jeg et ikke-smart alternativ. Vet du, @Moskus eller noen andre om noen alternativer som kan ta over plassen til dagens ur og er "smart"? Hadde vært gøy å sette opp Home Assistant på hytta også, kommer antagelig nett der etterhvert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillmar Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) Kjenner ikke Home Assistant. Men i Homeseer legger man inn lokasjonen til installasjonen (lengde- og breddegrader) og kan lage eventer som trigges av soloppgang/solnedgang. Eventuelt x timer/minutter før/etter dette. Mer eller mindre som et astrour... Overasker meg om det ikke finnes tilsvarende mulighet i Home Assistant. Disse eventene kan da styre et rele (Z-Wave, Zigbee etc.) som kan ta plassen til astrouret ditt. Det finnes noen slike releer laget for DIN-skinne montering. Eventuelt så får du kapsling til Fibaro rele som kan monteres på DIN-skinne. Endret 6. oktober 2020 av Hillmar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Preference Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 7 minutter siden, Hillmar skrev: Kjenner ikke Home Assistant. Men i Homeseer legger man inn lokasjonen til installasjonen (lengde- og breddegrader) og kan lage eventer som trigges av soloppgang/solnedgang. Eventuelt x timer/minutter før/etter dette. Mer eller mindre som et astrour... Overasker meg om det ikke finnes tilsvarende mulighet i Home Assistant. Disse eventene kan da styre et rele (Z-Wave, Zigbee etc.) som kan ta plassen til astrouret ditt. Det finnes noen slike releer laget for DIN-skinne montering. Eventuelt så får du kapsling til Fibaro rele som kan monteres på DIN-skinne. Helt samme muligheter finnes selvfølgelig i Home Assistant også Har du link til noen slike produkter beregnet til DIN-skinne eller den kapslingen til Fibaro Releet? Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillmar Skrevet 6. oktober 2020 Del Skrevet 6. oktober 2020 Fibaro DIN kapsling. Eksempel på DIN-rele. Har kjøpt et slikt, og returnert det igjen uten å teste det grunnet dårlig inntrykk av kvaliteten... Og her har du en DIN-dimmer, som kanskje også kan benyttes som rele/bryter. Finnes sikkert flere. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Preference Skrevet 6. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2020 Tusen takk @Hillmar! Da finner jeg nok ut av det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.