Populært innlegg Heatit controls Skrevet 12. oktober 2020 Populært innlegg Del Skrevet 12. oktober 2020 Hei, Vi merker at flere her på forumet sliter med termostat problemer, vi opplever at det er litt forvirring rundt hva som er hva. Vi ønsker derfor å oppklare disse tingene. Dette gjelder Heatit Z-TRM3. (ELnr: 5430599/ 5430598) Det er to problemer, som er helt uavhengig av hverandre. Z-Wave firmware for setpunkt Får du satt setpunkt via din Z-Wave gateway, så kan du se bort fra dette punktet. Her er det snakk om en feil som oppstår i noen Z-Wave systemer, vi ser at disse gjerne er basert/baserer på Open Z-Wave. Den nye Z-Wave standarden krever at enheten (termostaten) forteller controlleren hvordan den rapporterer setpunkt. Dette er ikke implementert i Open Z-Wave. Vi har laget en spesiell firmware for å komme rundt dette problemet. Dette er en firmware som ikke er sertifisert og den kan heller ikke bli sertifisert siden fiksen går imot Z-Wave standarden. Vi har laget en testrapport som dere kan finne vedlagt som beskriver med mer detaljer hvorfor dette skjer, testen baserer seg på sertifisert programvare og Z-Wave Stick. (PC Controller 5 / SLUSB700A) Hvordan vet jeg at jeg har problemet? Man kan teste om man trenger å oppdatere termostaten sin til usertifiserte firmware ved å prøve å sette setpunkt fra gateway. Hvis du ser at setpunkt oppdateres i termostaten lokalt, så har du ikke dette problemet. Hvis du ikke klarer å sette setpunktet fra Z-Wave så trenger termostaten en oppdatering. Har du dette problemet? Send en epost til [email protected] hvor dere referer til innlegget samt at du har problemer med å sette setpunkt over Z-Wave. Vi kan gi dere oppdateringsfil samt guide på hvordan dere oppdaterer. Her er det slik at feilen ikke stammer fra termostaten, og vi leverer derfor ikke utstyr som trengs for å oppdatere. Firmware 4.0 eller 4.2 Bruker du termostaten med (A2, A2F eller F) modus, så kan du se bort fra dette punktet. Du vil ikke ha noe utbytte av en oppdatering. Her er det en bug i programvare i termostaten som gjør at setpunkt fra Z-Wave ikke blir brukt videre av termostaten. Denne feilen oppstår bare i noen systemer og denne feilen vil ikke påvirke alle systemer med A eller AF. For at denne feilen påvirker deg, så må termostaten brukes i A eller AF. Hvordan vet jeg at jeg har problemet? Man kan teste om man har dette problemet enkelt ved å følge fremgangsmåte: Sett setpunkt fra fysisk termostat under målt temperatur. Releet er av Bruk Z-Wave til å sette setpunkt over målt temperatur med minst 1 grad. Releet skal skru seg på. Hvis releet ikke skrur seg på og settpunkt blir oppdatert i displayet, må termostaten oppdateres. (Hvis parameter 13 er endret til 1 så anbefaler vi å endre det tilbake til 0 for å lettere se setpunkt endring) Hvis du har problemet gjøres følgende: Send en epost til [email protected] hvor dere referer til innlegget samt at du har problem hvor releet ikke skrur på varme når setpunkt er satt høyere enn målt temperatur. Vi løser dette sammen her. Hvis det er noen spørsmål rundt dette send oss en epost på [email protected] eller send som svar her i tråden. Vi besvarer eventuelle spørsmål her i morgen tidlig. Med vennlig hilsen Teknisk avdeling på Thermo-Floor/Heatit 10 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 Hei og takk for at dere tok dere tid til å svare her! 1 time siden, Heatit controls skrev: Her er det snakk om en feil som oppstår i noen Z-Wave systemer, vi ser at disse gjerne er basert/baserer på Open Z-Wave. Iallfall tidligere har dette vært gjeldende for stort sett alle systemer, muligens med unntak av Fibaro Home Center. Kilde: Min innboks... Og det hadde vært kjekt med noen referanser her. Vi bør og vil rapportere dette videre, basert på det dere sier så burde altså alle nye termostater i fremtiden ha det samme problemet. Hvilken teknisk informasjon skal vi gi dem? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 Hva er modusene A, AF, A2, A2F, F? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariusno Skrevet 12. oktober 2020 Del Skrevet 12. oktober 2020 (endret) 4 hours ago, eisa01 said: Hva er modusene A, AF, A2, A2F, F? Fra manualen: https://www.thermo-floor.no/media/multicase/documents/_tfasdokumentasjon/heatit controls/heatit z-trm3/manual_heatit_z-trm3_fw 4.0 ver2020-b_eng.pdf @Heatit controls er det slik at man kan oppleve begge? I såfall, hvordan vil det være å kombinere usertifisert firmware for å fikse home assistant/openzwave intervju-problematikken og en eventuell issue med at releet ikke slår inn? Selv bruker jeg A-modus på grunn av manglende gulvsensor fra byggeår. -Marius Endret 12. oktober 2020 av mariusno 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatit controls Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2020 19 timer siden, Moskus skrev: Hei og takk for at dere tok dere tid til å svare her! Iallfall tidligere har dette vært gjeldende for stort sett alle systemer, muligens med unntak av Fibaro Home Center. Kilde: Min innboks... Og det hadde vært kjekt med noen referanser her. Vi bør og vil rapportere dette videre, basert på det dere sier så burde altså alle nye termostater i fremtiden ha det samme problemet. Hvilken teknisk informasjon skal vi gi dem? Når det er snakk om problemet fra open Z-Wave så er det noen flere untakk:) (futurehome, homey, samsung samrtthings som vi kjenner til). Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet, men det er ikke usansynlig siden open Z-Wave ikke ser ut til å bruke "Thermostat Setpoint Capabilites Get command". Mvh Miguel Thermo-floor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatit controls Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2020 11 timer siden, mariusno skrev: Fra manualen: https://www.thermo-floor.no/media/multicase/documents/_tfasdokumentasjon/heatit controls/heatit z-trm3/manual_heatit_z-trm3_fw 4.0 ver2020-b_eng.pdf @Heatit controls er det slik at man kan oppleve begge? I såfall, hvordan vil det være å kombinere usertifisert firmware for å fikse home assistant/openzwave intervju-problematikken og en eventuell issue med at releet ikke slår inn? Selv bruker jeg A-modus på grunn av manglende gulvsensor fra byggeår. -Marius Ja, man kan oppleve begge to. Det skal gå fint å oppgradere firmware til den usertifiserte firmwaren sammen med fiksen for releet. En ting jeg ser vi ikke nevnte før er at relee feilen kan ikke oppstå på termostater som har fw 4.2. Mvh Miguel Thermo-floor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Hei Miguel! Synes det er supert at dere er kommet her. Jeg begynner å bli lei av å leke support, og har fått mange henvendelser som begynner ca. slik: "Jeg har kjøpt Z-TRM3 og skal bruke den med [sett inn systemnavn her], men jeg får ikke stilt på termostaten fra [system X]". 1 time siden, Heatit controls skrev: Når det er snakk om problemet fra open Z-Wave så er det noen flere untakk:) (futurehome, homey, samsung samrtthings som vi kjenner til). HomeSeer også. ... med andre ord: Ganske mange! 1 time siden, Heatit controls skrev: Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet, men det er ikke usansynlig siden open Z-Wave ikke ser ut til å bruke "Thermostat Setpoint Capabilites Get command". Spørsmålet er egentlig hva skal jeg fortelle til f.eks. Samsung (dvs. SmartThings) eller HomeSeer eller hvem som helst om hva de må ta hensyn til. Så vidt jeg vet så bruker iallfall HomeSeer "Thermostat Setpoint Capabilites Get Command", men siden Z-TRM3 ikke ser ut til å spille ball skikkelig, så må det jo være noe mer. Hva skal jeg be dem om å sjekke, evt. også å implementere? Hva er endret fra Z-TRM2fx til Z-TRM3? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrE Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 Spørsmål til Miguel i HeatIt: Hvilke system er Z-TRM3 testet på og verifisert OK? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatit controls Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 2 timer siden, Moskus skrev: HomeSeer også. ... med andre ord: Ganske mange! Fungerer det i homeseer? Vis ikke så tror jeg kanskje du misforstod meg. Samsung, futurehome osv er de systemene som ikke har setpunkt problemet. Men det er riktig at det er en god del systemer som bruker OpenZwave. 2 timer siden, Moskus skrev: Spørsmålet er egentlig hva skal jeg fortelle til f.eks. Samsung (dvs. SmartThings) eller HomeSeer eller hvem som helst om hva de må ta hensyn til. Så vidt jeg vet så bruker iallfall HomeSeer "Thermostat Setpoint Capabilites Get Command", men siden Z-TRM3 ikke ser ut til å spille ball skikkelig, så må det jo være noe mer. Det er egentlig ikke noe spesielt annet en Z-Wave spesifikasjonen som de må følge. https://www.silabs.com/wireless/z-wave/specification Om du har lyst til å lese litt teknisk så er det "4.114.3 Thermostat Setpoint Set Commmand" i "Application Commmand classes" dokumentet som det er snakk om her. Det vi har sett på loggene og enheter vi har testet så er det at "size" på settpunkt kommandoen sendt til termostaten ikke er den samme som termostaten oppgir i Capabilites commandoen. 2 timer siden, Moskus skrev: Hva er endret fra Z-TRM2fx til Z-TRM3? På Z-TRM2fx så godtok vi at settpunkt kommandoen var oppgit med feil "size" dette er ikke lov i følge sertfisering så dette er nå forandret til at termostaten kun godtar settpunkt sendt med riktig size, scale og precision som er oppgit i capabilities report command. Mvh Miguel Thermo-floor Endret 13. oktober 2020 av Heatit controls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatit controls Skrevet 13. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, MrE skrev: Spørsmål til Miguel i HeatIt: Hvilke system er Z-TRM3 testet på og verifisert OK? Hei, vi har testet og verifisert funksjon på Samsung Smartthings (med device handler fra RBoy apps), Fibaro Home center 2, Fibaro Home Center 3, Fibaro Home Center Lite, FutureHome, Heatit Z-Gateway og Homey. Mvh Miguel Thermo-floor 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 13. oktober 2020 Del Skrevet 13. oktober 2020 38 minutter siden, Heatit controls skrev: Fungerer det i homeseer? Vis ikke så tror jeg kanskje du misforstod meg. Nei, det fungerer ikke i HomeSeer. Den fungerte heller ikke i FutureHome, Homey, SmartThings, og stort sett alle andre enn Fibaro Home Center 2. 39 minutter siden, Heatit controls skrev: Det er egentlig ikke noe spesielt annet en Z-Wave spesifikasjonen som de må følge. https://www.silabs.com/wireless/z-wave/specification Om du har lyst til å lese litt teknisk så er det "4.114.3 Thermostat Setpoint Set Commmand" i "Application Commmand classes" dokumentet som det er snakk om her. Ok takk! 👍 Jeg er rimelig sikker på at HomeSeer gjør dette fra før, det virker jo med alle andre termostater, men jeg skal ta diskusjonen med dem. 40 minutter siden, Heatit controls skrev: På Z-TRM2fx så godtok vi at settpunkt kommandoen var oppgit med feil "size" dette er ikke lov i følge sertfisering så dette er nå forandret til at termostaten kun godtar settpunkt sendt med riktig size, scale og precision som er oppgit i capabilities report command. Tar dette videre. Takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatit controls Skrevet 14. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2020 23 timer siden, Moskus skrev: Den fungerte heller ikke i FutureHome, Homey, SmartThings Vi har testet å sette setpunkt fra disse gatewayene og det fungerte hos oss på versjon 4.0. Hvor har du lest at dette ikke fungerer på de overnevte gatewayer? Mvh Frank Thermo-floor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 14. oktober 2020 Del Skrevet 14. oktober 2020 58 minutter siden, Heatit controls skrev: Hvor har du lest at dette ikke fungerer på de overnevte gatewayer? I min innboks. Men det er godt mulig det fungerer nå. Men tidligere gjorde det visstnok ikke det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgemor Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 Hvordan er det med OTA-oppgradering av FW på Heatit-termostatene? Å være nødt til å flytte en pc rundt til termostatene og bruke spesialkabler for å oppgradere er vel ikke akkurat hightech? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heatit controls Skrevet 15. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2020 45 minutter siden, Helgemor skrev: Hvordan er det med OTA-oppgradering av FW på Heatit-termostatene Det ligger ann på hvilke av problemene du har. På den første holder det med OTA (Over the Air) oppdatering men for å fikse den andre trenger man kabel. Mvh Frank Thermo-floor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgemor Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 2 minutter siden, Heatit controls skrev: Det ligger ann på hvilke av problemene du har. På den første holder det med OTA (Over the Air) oppdatering men for å fikse den andre trenger man kabel. Mvh Frank Thermo-floor Litt tungvint, men greit å vite. Noen, f.eks. Elektroimportøren, selger Z-Trm3 med FW 4.0 (eller, de gjorde det for en uke siden). Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe Z-Trm3 for å sikre at jeg får siste, ferskeste FW? Serienummer? Versjonsnummer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hogmann Skrevet 15. oktober 2020 Del Skrevet 15. oktober 2020 10 minutter siden, Helgemor skrev: Litt tungvint, men greit å vite. Noen, f.eks. Elektroimportøren, selger Z-Trm3 med FW 4.0 (eller, de gjorde det for en uke siden). Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe Z-Trm3 for å sikre at jeg får siste, ferskeste FW? Serienummer? Versjonsnummer? Dette lurer jeg også veldig på. Er i markedet for 4 nye termostater om en uke eller to og vil nødig kjøpe meg unødvendige problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjelsvik Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Har oppdatert med kabel i dag, men homeseer oppfører seg likt såvidt jeg kan se. Får satt setpoint i homeseer, men ingenting skjer på termostaten. flere på homeseer som har oppdatert med kabel og fått de til å virke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgemor Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 På 15.10.2020 den 10.44, Helgemor skrev: Litt tungvint, men greit å vite. Noen, f.eks. Elektroimportøren, selger Z-Trm3 med FW 4.0 (eller, de gjorde det for en uke siden). Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe Z-Trm3 for å sikre at jeg får siste, ferskeste FW? Serienummer? Versjonsnummer? Har noen et svar på dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjelsvik Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Sånn jeg har skjønt det så er 4.2 uoffisiell, og de som er i salg vil ikke bli levert med denne. HeatIT mener det er en bug i openZwave, og at det ikke er noe galt med firmwaren egentlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, Gjelsvik skrev: Har oppdatert med kabel i dag, men homeseer oppfører seg likt såvidt jeg kan se. Jo, men man må vel ha den uoffisielle firmwaren for å løse dette problemet, og den kan vel legges inn OTA? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjelsvik Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Ikke fått noen uoffisiell firmware. Kun link til en zip, med hex fil, exe fil for å puseh firmware, samt video for fremgangsmåte.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helgemor Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 10 timer siden, Gjelsvik skrev: Sånn jeg har skjønt det så er 4.2 uoffisiell, og de som er i salg vil ikke bli levert med denne. HeatIT mener det er en bug i openZwave, og at det ikke er noe galt med firmwaren egentlig. Ok... Betyr dette at jeg "alltid" må kjøre med en uoffisiell versjon, helt til OpenZWave blir fikset? Å bestille kabelen fra Heatit er greit en gang (den er i posten, tror jeg), men der går grensen. Det enkleste er å returnere den jeg har kjøpt og vente til noen (Heatit eller OpenZWave) har ordnet opp. Vi får se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pauska Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Har nå fått bekreftet fra Heatit at jeg må oppgradere til 4.2 med kabel, da jeg ikke får satt setpoint via Homey når jeg bruker AF sensor (gulv+intern). De sier så at de skal sende meg en kabel - jeg aksepterer dette noe motvillig (jeg ville helst bytte til termostater med 4.2 ferdig inne), og så sender de meg en faktura på 1250,- Dette er på grensen til latterlig.. jeg får hele tiden svar av lærlinger på support hos de, er dette bare en menneskelig svikt? Fakturere kunde for en kabel, for å kunne rette opp en bug i eget produkt? Jeg er 10 cm unna å sende disse termostatene tilbake til Elektroimportøren, og heller kjøpe Elko. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Må man betale for kabelen?! Har nettopp bestilt fra Tibber, men har ikke sentral klar så jeg får testet om buggen er der, må nesten vurdere å sende tilbake og tape tur-retur frakt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.