Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at den nye API'en gir åpen og gir langt mer informasjon enn som tidligere var mulig. Tipp topp!

Venin skrev (På 6.7.2023 den 7.42):

Betyr det at vi får en periode hvor de gamle Home Assistant-integrasjonene ikke fungerer og de nye ikke er på plass? Altså en periode hvor vi MÅ bruke Mill-appen for å styre ovnene våre?

Utvikling av ny mill api er allerede godt på vei. @Danielhiversen på forumet her nærmer seg. Jeg har migrert og har kontroll på ovnene via ny api i HA. Det kommer nå også støtte for sensorer og styring av wifi sockets. 

  • 5 uker senere...
Skrevet

Er Mill-appen nede for dere andre? Får ikke opp huset mitt.

Tenkte jeg skulle koble til noen plugger som ikke er i bruk for å få oppdatert firmware til den nye plattformen

Skrevet

Reinstallerte appen, og problemet var der fortsatt. Resetting av passord funket heller ikke (fikk ingen epost)

Koblet fra nettverket og brukte 4G på telefonen – da fungerte det! Og når jeg koblet til wifi-nettverket igjen så fikk jeg kontakt.

Så rimelig mystisk bug et eller annet sted, men ikke i Mill-appen 🙂

Skrevet
servercookie skrev (På 13.8.2023 den 11.10):

@eisa01 

Utifra hva jeg kan se så er ny platform opp og kjørere som normal

 

Har du forsøkt å lukke appen helt og åpne den opp på nytt ? 

 

Er det meningen at gen2 ovner nå skal polle devices-heaters-gen2.millnorwaycloud.com ca hvert 4 sekund? Har rundt 25 000 forespørsler til dette domene hvert døgn fra min ene ovn

Skrevet

@Kim123 Det er ikke normalt, ovnen skal sende info til skyen hver 5m sånt ca med mindre det er en temp endring på opp mot 0.5c. Bruker du Homey integrasjonen? Om du bruker Homey så oppdater integrasjonen da den første versjonen driver å bruker API ut over det som er normalt.  Send meg gjerne din bruker konto info i PM så kan jeg undersøke våre logger og finne ut hva som skjer. Om du bruker lokal test API så Skal den ikke gjøre kall mot våre servere med mindre du bruke lokal test API+ cloud connection. 

 

Hører fra deg 👍

Skrevet

@Kim123 Hei, bare gen3 som har lokal rest API 

 

Ser at du har sendt inn konto info i PM, vi tar en titt snart for å se hva som skjer der. 

Mens våre utviklere undersøker, bruker du noen integrasjoner som fesk Homey ?  

Skrevet

@A.B. Vi er ferdig med testing mot Google Home(Nest) som fungerte utmerket , akkurat nå tester vi mot Apple Homekit(Homepod) og Alexa. Regner med vi kan sende enheten inn for sertifisering om en par uker.  Regner med å ha Matter klart til høsten en gang. Jeg gir lyd fra meg her når det er klart og OTA er sent ut til alle eksisterende enheter 

 

Vi har også implementert mDNS som kreves av Matter, men som også gjøre det enklere å finne enhetene på nettverket. Forutsetter at du er på det nye platformen. Vi kommer til å gasse mer til høsten og få alle overført før vintersesongen start. 

 

Ønsker deg en fortsatt fin dag :) 

  • Like 4
Skrevet

Takk, @servercookie!

 

Jeg gleder meg til å se hva dere får til! Kan du si noe mer om ev. Thread-støtte? Vil dere kommunisere med Matter ved hjelp av både trådløst nett (wi-fi) og Thread, eller bare én av disse? Dersom dere vil støtte Thread, hva slags type vil ovnene dukke opp som?

Og så lurer jeg på hvilken støtte dere vil få til for tidsstyring av ovnene med Matter/HomeKit - vil det fungere i det hele tatt, eller bare via egen skyløsning og Mill-appen? Vil disse ev. kunne kombineres? Kan du også si noe mer om hva slags funksjonalitet/styring som vil og ikke vil virke med Matter/HomeKit?

Takk igjen!

Skrevet

@A.B. I første omgang vil Matter støtte komme til alle generasjon 3 ovner, gen3 socket, luft renseren. Ettersom gen3 ikke har Thread støtte så blir det WiFi som blir brukt. 

 

Vi ser på muligheten for å kunne bruke Matter og fortsatt være koblet opp mot Mill sitt skyløsning, men dette velger brukeren selv. Men vi er ikke 100% sikre om det blir mulig da det krever mye minne, men vi håper det er nok. 

 

kan ikke si så mye men det kommer noe som vil ha følgende og som er modulær: 

 

  • WIFI 6
  • Matter
  • Thread 
  • Zigbee 3.0 
  • BLE 5.3

 

Når det gjelder funksjoner så kommer dette på plass som minimum:

 

  • AV/PÅ
  • Sett ønsket temperatur 
  • Timere
  • Barnelås 
  • Kommersiel lås 
  • PID/Slow PID 
  • Sett effektnivå
  • Åpen vindu AV/PÅ 
  • Online/Offline 
  • Varmer/varme ikke 
  • Kjølemodus(socket gen3)
  • Vifte nivå(luftrenser)
  • Vise statistikk kwh, temp etc 

 

Ukeprogram er litt usikkert, men vi skal undersøke dette og se om det lar seg gjøre 

  • Like 3
Skrevet

Takk igjen, @servercookie!

 

Jeg skjønner at gen. 3 bruker en ESP32-brikke, og ser at f.eks. ESP32-H2 er Thread-sertifisert. Det skulle ikke være den varianten dere benytter p.t.? Da skulle det vel i så fall være en mulighet for framtidig Thread-støtte også for gen. 3? :- )

 

Når vil dere vite mer om mulighet for å bruke Matter og Mills skyløsning samtidig - vil minneproblematikken kunne være avhengig av hver enkelt brukers oppsett, eller vil det være på et mer grunnleggende nivå?

 

Minimumsfunksjonaliteten du angir, er det via Matter-støtten? Vet du forresten hva slags støtte Matter har for dags-/ukes-/ferie-/månedsplaner, om noe i det hele tatt?

 

Jeg forstår at det vil kunne være vanskelig å si for mye om framtidige produkter, men kan du ev. utdype hva det vil si at slikt vil være modulært? Har du noe omtrentlig tidsrom for når disse vil kunne dukke opp?

Skrevet

@A.B.

 

Dagens gen3 produkter bruker ESP32-D, den støtter dessverre ikke Thread 

Den som kommer heter ESP32-C6 , du finner mer info om den her :https://www.espressif.com/en/products/socs/esp32-c6

 

Om ukeprogram kommer er mer på grunnlegende nivå og ikke avhengig av en brukers oppsett, men vi regner med å vite hva som er mulig om 1-2 ukers tid.  Nå det gjelder minimums funksjonalitet så er det via Matter støtten, Matter støtter også ukeplan men det er i versjon 1.1 og som fortsatt er under testing (vi tester også) Grunne til at vi ikke har rullet ut matter er fordi Matter var notorisk ustabil i version 1.0 og har blitt mye bedre i versjon 1.1 

 

Modulært = Du vil kunne oppgradere enheten dine slikt at du slipper å kjøpe nye ovner når noe nytt kommer

Videre så lar det oss komme med attachments til produktene som gir utvidet funksjonalitet, mer kan jeg ikke røpe :) Mer info kommer til høsten 2023 + mer info rundt attachments. 

 

 

  • Like 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

@servercookie

 

Her bommer dere så fullstendig!! Jeg kommer ikke inn i mill appen engang nå

Exception: {"error":{"type":"Too Many Requests","message":"Too Many Requests. Limit: 300 requests per day for this endpoint"}}

 

Endret av Kim123
Skrevet
Kim123 skrev (På 4.9.2023 den 17.47):

@servercookie

 

Her bommer dere så fullstendig!! Jeg kommer ikke inn i mill appen engang nå

Exception: {"error":{"type":"Too Many Requests","message":"Too Many Requests. Limit: 300 requests per day for this endpoint"}}

 

Home Assistant ble akkurat lansert med ny cloud integrasjon. Ser at app og HA sliter hos meg nå. Kanskje en sammenheng? 😅

Skrevet

Ja, det er nok hele garantert derfor. Hvis du ser i loggen i Home Assistant har du nok samme feilmelding. Det er blitt sluppet pymill 0.11.2 nå som er merget i dev brachen til home assistant, så vi får se om det fikser det. Min workaround nå er å øke tiden

Skrevet
Kim123 skrev (1 time siden):

Ja, det er nok hele garantert derfor. Hvis du ser i loggen i Home Assistant har du nok samme feilmelding. Det er blitt sluppet pymill 0.11.2 nå som er merget i dev brachen til home assistant, så vi får se om det fikser det. Min workaround nå er å øke tiden

Har selv dratt inn de endringene inn som en custom integrasjon, og det funker. Men ser den faller ut ofte nå pga timeouts.

Skrevet

Hei alle sammen,

 

Vi ønsker å informere dere om en viktig oppdatering angående API-kallgrensen. Den nåværende grensen er økt til 4000 kall pr 24 timer, og vi planlegger å ytterligere øke denne grensen i løpet av de kommende dagene. Den tidligere grensen på 300 kall var en feil som raskt ble rettet opp av en av våre utviklere.

 

For å gi dere litt kontekst, er vi nødt til å implementere visse begrensninger på API-bruken på grunn av noen få brukere som  misbruker tjenesten. Vi oppdaget at enkelte brukere utfører godt over over 2-3 millioner kall daglig, noe som resulterte i tregere ytelse for våre vanlige app-brukere og økte kostnader for oss. Som en løsning har vi nå implementert Redis-caching for den mest brukte endepunktet og vi vil legger til flere om kort tid, og vi planlegger å øke grensen betydelig til nærmere 50 000 - 100 000 kall pr døgn.

 

Det er verdt å merke seg at vi fortsatt er i en tidlig fase med den nye serverløsningen, og det er mange spennende oppdateringer som vil komme etter hvert. Dette vil være til fordel både for våre vanlige app-brukere og våre API-brukere.

Takk for deres forståelse og tålmodighet mens vi jobber med å forbedre tjenesten vår. Vi ser frem til å levere enda bedre opplevelser for dere i fremtiden.

  • Like 3
Skrevet

Ser det er flere som sliter med limit @servercookie. Kunne du fortalt hvor begrensningen ligger? Er det noen spesielle endpoint? Det er ingen dokumentasjon på dette for de som skal utvikle 3parts løsninger 

Skrevet (endret)

@Kim123 Foreløpig så er det 4000 API kall som er satt som limit på enkelte endpoints som vi mener ble helt overkjørt og skapte problemer for oss. 

 

Det vil komme en limit pr bruker konto denne uken, kan ikke si hvor mye det vil være på men vil dele info og legge informasjon på API dokumentasjon sidene og her  om dette veldig snart. Vi ønsker å gi en sjenerøs nok limit slikt at de som ønsker å bruke API'et kan bruke det på en ordelig måte, men vi ser at det finnes en del brukere som ikke helt forstår konseptet "Fair usage" 

 

Vi har identifisert en del kontoer som spammer API'et veldig som vi tar kontakt med ikveld/imorgen, men vi ser at vi ikke forvente at alle bruker API'et som tiltenkt og ser oss nødt til å sette begrensninger. Vi har også nå implementert Redis og jobber med a cache mange av GET endpoints som er mye brukt. Vi har fesk brukere som på under noen 2-3  bruker over 4000 API kall mot en spesifikk GET endpoint .... gir absolutt ingen mening å gjøre dette da det ikke finnes noe nytt data så fort. Ovnene sender data til skyen hver 5minutt i en fast intervall eller når noe endres på ovnen eller at temperaturen endres med 0.5c 

 

Men kom gjerne med forslag på hvor mye dere mener er en "Fair" grense på API kall, vi ønsker alle dere godt og vil ikke at noen skal følge at vi strupper tjenesten. 

Endret av servercookie
Skrevet
11 hours ago, servercookie said:

@Kim123 Foreløpig så er det 4000 API kall som er satt som limit på enkelte endpoints som vi mener ble helt overkjørt og skapte problemer for oss. 

 

Det vil komme en limit pr bruker konto denne uken, kan ikke si hvor mye det vil være på men vil dele info og legge informasjon på API dokumentasjon sidene og her  om dette veldig snart. Vi ønsker å gi en sjenerøs nok limit slikt at de som ønsker å bruke API'et kan bruke det på en ordelig måte, men vi ser at det finnes en del brukere som ikke helt forstår konseptet "Fair usage" 

 

Vi har identifisert en del kontoer som spammer API'et veldig som vi tar kontakt med ikveld/imorgen, men vi ser at vi ikke forvente at alle bruker API'et som tiltenkt og ser oss nødt til å sette begrensninger. Vi har også nå implementert Redis og jobber med a cache mange av GET endpoints som er mye brukt. Vi har fesk brukere som på under noen 2-3  bruker over 4000 API kall mot en spesifikk GET endpoint .... gir absolutt ingen mening å gjøre dette da det ikke finnes noe nytt data så fort. Ovnene sender data til skyen hver 5minutt i en fast intervall eller når noe endres på ovnen eller at temperaturen endres med 0.5c 

 

Men kom gjerne med forslag på hvor mye dere mener er en "Fair" grense på API kall, vi ønsker alle dere godt og vil ikke at noen skal følge at vi strupper tjenesten. 

 

 

Er det tekniske limitasjoner sim gjør at dere ikke implementerer lokal tilgang på gen 2 ovner? Regner med dere hadde sluppet mange requests på å det.

Skrevet

Hei @Stormagemann

 

Gen2 ble utviklet før min tid og denne jobben ble gjort av selve fabrikken,  vi har kildekoden til gen2 men det er dårlig dokumentert og Wi-Fi brikken er av en veldig eksotisk variant som gjør det veldig tidskrevende å jobbe med. 

 

Vi vil over tid komme med forbedringer til gen2 slikt at den blir bedre og mer stabil, lokal API tilgang er mulig å få til men det vil krever mye tid og ressurser som jeg ikke tror blir prioritert av de høyere opp i tårnet. Om muligheten for det skulle åpne seg så vil jeg selvsagt få noe slikt på plass. 

 

Om 2 ukers tid kommer en forbedret alternativ tilkobling til gen2, det vil gjøre det mye enklere å koble til nyere rutere som finnes på markedet. Den gamle alternative løsningen var som å spille på lotto, så den nye er en betydelig oppgradering. 

 

Sender mer info når det kommer noe nytt til gen2 

  • Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.