OlavT Skrevet 23. desember 2023 Skrevet 23. desember 2023 (endret) On 20/12/2023 at 00:22, servercookie said: @OlavT På gen3 ovnene(ESP32-D) er det litt for lite plass så vi jobber med en løsning hvor det er mulig å bytte mellom AWS firmware og Matter. Dessverre blir det ikke mulig å ha både skyløsningen fra Mill og Matter på samtidig. @servercookie Det går bra. For min del er det kun lokalt REST API eller Matter som er av interesse. Endret 23. desember 2023 av OlavT Siter
A.B. Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Hei @servercookie! Er det noe nytt du kan formidle om status for Matter-godkjenning, utrulling av funksjonalitet og hva slags tilkobling generasjon 3 og 3M får (thread/wifi)? 1 Siter
kodax Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar (endret) Hei, Jeg har plassert tre Mill WiFi Socket Gen 3 i båten. Planen var at de skulle slå seg på når det ble 0 grader, men det virker som det i appen kun er mulig å ha 5 grader som det laveste, noe som virker som en merkelig begrensning. Stemmer dette, eller er det noe jeg ikke har forstått? Endret 6. februar av kodax Siter
stigvi Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar kodax skrev (10 timer siden): noe som virker som en merkelig begrensning Det er vel ment som en frostsikring og i så fall ikke merkelig i det hele tatt. Jeg innbiller meg at det er ganske vanlig å begrense til 5-7 grader. Siter
kodax Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Jeg er klar over at man anbefaler 5-10 grader for frostsikring av hytter o.l., men jeg mener det er vanlig at frostsikringstermostater vanligvis går ned til endel minus. Mill har vel kanskje gjort det slik for at brukerne ikke skal kunne dumme seg ut, og at de selv skal unngå anklager. Å holde 5 grader i en båt hele vinteren er unødvendig og mye bortkastet strøm, så lenge ting er vinterkonsertvert, så er det egentlig ikke behov for varme i det hele tatt, men å holde temperaturen over -10 er en god regel allikevel. Konklusjonen er uansett at disse pluggene ikke er særlig brukandes for automatisk frostsikring i båt, jeg får heller følge med å slå de på manuelt når jeg ser det er behov. Siter
nle Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Du kan vel i teorien koble på en annen temperatur sensor, også ha litt automatisjon i Home Assistant f.eks. som de på. Ellers så kan du vel kalibrere de kanskje? Det kan du med ovnene – og da kunne du kalibrert de slik at når den tror det er 5 grader, så er det egentlig 0. Siter
kodax Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Jeg tror det blir mer komplisert enn jeg gidder å kjøre noe annen software for å styre dette, men å lure kalibreringen var et strålende forslag. Takker! Siter
servercookie Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar @kodax Socketen er ikke IPX-sertifisert, så hvis det er store temperatursvingninger mellom minusgrader og plussgrader, kan det føre til kondens som kan skade PCB-en. Den vil kunne fungere ned til -10 grader eller lavere, men hvis det er mye luftfuktighet der socketen er plassert, kan det føre til kondens over tid. Det samme kan oppstå med andre socket-typer fra andre produsenter. Men som @nle nevnte, kan du komme rundt dette ved å kalibrere sensoren inne i appen. @A.B. Vi har firmware som ikke er lagt ut ennå, men den fungerer uten problemer med Matter på alle gen3-produkter. Vi venter på at Espressif skal få offisiell godkjenning av deres lisensprogram fra CSA (for enheter som allerede er solgt). Sist jeg hørte fra dem, var den ferdig mot slutten av februar 2024. Selve Matter-sertifiseringen tar en måned, akkurat nå er bremsen Espressif. Men vi skal ha Matter støtte klart for gen3 ikke senere en sommeren 2024 Jeg kan også meddele at vi kommer med en ny variant av gen3m som vil bruke denne brikken: https://www.espressif.com/en/products/socs/esp32-c6 Den nye termostatboksen som bruker C6-brikken vil endre navn til Gen4 og rulles ut for alle panelovnmodeller. De som har en gen3m som selges nå med ESP32 S3, vil kunne oppgradere til ny toppdel som bruker C6. Du kan se på den nye gen3m v2-varianten som en "stille" utgivelse før den rulles ut til alle modeller. Gen3m v2 kommer med Matter fra starten av, med QR-kode osv. Den vil støtte Thread/WiFi. Den støtter også Zigbee, men vi venter på at Espressif skal fullføre sin Zigbee SDK før vi kan ta det i bruk. Alle gen3m v2 vil deretter få en firmwareoppdatering som vil gi Zigbee-støtte senere." 7 Siter
kodax Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Ah, ikke dårlig å ha kundeservice direkte på forumet, bra service👍 I bruksanvisningen står det at pluggen har driftstemperatur ned til -5, så da burde det vel være ok at jeg lurer den ned dit før den trigger vifteovnene 🙂 1 Siter
servercookie Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar @kodax Det bør gå helt fint, skal se om vi kan gjøre det mulig å sette set temp ned til 0c til neste update Siter
Twofold Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar Hei @servercookie Vil ESP32 C6-brikken også være tilgjengelig for oljefylte varmeovner? Og vil det være mulig å oppgradere en eksisterende oljefylt varmeovn av generasjon 3 til denne nye brikken? Takk Siter
OlavT Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar (endret) On 07/02/2024 at 10:25, servercookie said: @A.B. Vi har firmware som ikke er lagt ut ennå, men den fungerer uten problemer med Matter på alle gen3-produkter. Vi venter på at Espressif skal få offisiell godkjenning av deres lisensprogram fra CSA (for enheter som allerede er solgt). Sist jeg hørte fra dem, var den ferdig mot slutten av februar 2024. Selve Matter-sertifiseringen tar en måned, akkurat nå er bremsen Espressif. Men vi skal ha Matter støtte klart for gen3 ikke senere en sommeren 2024 @servercookie Hva slags funksjonalitet vil støttes via Matter? En utfordring er vel at Matter pt. ikke støtter meters for måling av strøm (effekt / forbruk)? Det kommer vel kanskje i Matter 1.3 til våren. Hva tenker dere om dette? Endret 9. februar av OlavT Siter
helgehh Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar @servercookie Er det noen som helst planer om å la gen2 enheter styres av lokal MQTT? Jeg har sett på trafikken som sendes og det er standard MQTT meldinger uten kryptering, så å overstyre hvor Gen2 enheter henter sin konfig fra er for avanserte brukere ganske trivielt. Men... message payload er selvsagt encoded på ett spesielt vis, så det er ikke en enkelt int-verdi for å sette temp på en panelovn. Hva er egentlig status på gen1/2/3 pt? Fremdeles er det ting om ikke fungerer. Gen1: Jeg har en Gen1 ovn som overraskende nok er i den nye appen. Online status er riktig, den viser riktig set-temperatur som er satt fysisk på ovnen. Jeg får OK på API kallet som endrer set temp, men det reflekteres ikke i appen. Men endrer jeg fysisk set-temp på ovnen, blir det reflektert i API. DET er rart. Dog er dette den gamle versjonen som snakker på en sær protokoll (ikke MQTT hvertfall) Gen2: Her har jeg flere ovner som fungerer, og en som ikke fungerer. Den som ikke fungerer oppfører seg sært, jeg har sett på trafikken og den snakker med MQTT, men forsøker og forsøker uten at det skjer noe. Gen3: Her ser alt bra ut foreløpig. Siter
nle Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) I går datt alle mine gen3 smartkontakter ut. De står å blinker på wifi symbolet. Går jeg i appen og logger inn blir jeg bedt om å migrere til ny IoT plattform. Men det går ikke, får feilmeldingen "Old cloud customer with provided email not found" og jeg kommer ikke videre. Hjelper ikke å logge inn på nytt, etc. Tagger deg jeg @servercookie, for nå ble huset plutselig kaldt. Endret 18. februar av nle Siter
Kim123 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Nå er det samme her. Gen 2 ovn har falt ut, og den er forsvunnet fra appen(!!) Nekter å bli grønn på wifi symbol. Har factory-resatt ovnen, og forsøkt lagt den til normalt og ved "Alternativ wifi tilkobling". Den nekter. Rimelig villt at en heller ikke kan skru av wifi og bruke den som en vanlig ovn. Den viser OF og temperatur lar seg ikke junstere opp/ned - varmeelementet slår heller ikke inn! Ser det ligger en driftsmelding fra mandag om at gen2 ovner vil gjennomgå vedlikehold. Det virker som at her har noe feilet. Stiller meg meget forundrende til at dere velger å gjøre slike jobber midtvinters når en har mest bruk for ovnene. Siter
nle Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Ja, jeg kommer ikke videre på appen heller. Må i så fall opprette en ny konto eller noe. Siter
servercookie Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Kim123 skrev (6 timer siden): Nå er det samme her. Gen 2 ovn har falt ut, og den er forsvunnet fra appen(!!) Nekter å bli grønn på wifi symbol. Har factory-resatt ovnen, og forsøkt lagt den til normalt og ved "Alternativ wifi tilkobling". Den nekter. Rimelig villt at en heller ikke kan skru av wifi og bruke den som en vanlig ovn. Den viser OF og temperatur lar seg ikke junstere opp/ned - varmeelementet slår heller ikke inn! Ser det ligger en driftsmelding fra mandag om at gen2 ovner vil gjennomgå vedlikehold. Det virker som at her har noe feilet. Stiller meg meget forundrende til at dere velger å gjøre slike jobber midtvinters når en har mest bruk for ovnene. Hei @Kim123 Det var en MQTT oppdatering som ble utført på Mandag 12.02.2024 , så om dine ovner var på nett på Mandag kveld så har oppdateringen ikke påvirket dine ovner. Våre data viser at alle ovner som gikk offline kom seg på nett igjen kort tid etter at MQTT var opp igjen sent på kveden. Om ovnen gikk offline etter Mandag så er det ikke pga MQTT oppdateringen. Når gen2 ovnen går offline så vil de forsøke å kobles seg opp igjen, kommer de seg ikke på igjen så vil de restarte WIFI brikken og forsøker igjen. Er dette hjemme hos deg eller på hytta ? Det at ovnen viser OFF på display så kan det tyde på at du har en eldre firmware versjon som har en bugg som gjør at ovnen går i offline modus når den går offline. Vi har kommet med flere oppdateringer etter den tid, så her kan det tyde på at din ovn fortsatt er på gammel firmware. Det kan skje om porten 80 and 8091 (HTTP) er blokkert. Anbefaler at du gjør dette for å komme igang: 1: Sett opp en hotspot på en telefon, 2.4ghz 2: Prøv å koble opp ovnen, du vil få en spm å oppdaterer firmware 3: Når det er gjort så skal den ikke lenger gå i OFF modus 4: koble så opp på vanlig måte til ditt nettverk, husk at den må kobles mot en separat 2.4ghz nettverk og smartwifi etc må være slått av Er nok også lurt om du tar kontakt med support, de kan hjelpe deg over tlf/ epost og svartiden er veldig kort nå https://millheat.zendesk.com/hc/no/requests/new?ticket_form_id=15129879936658 @nle Send meg en PM med din epost som du bruker på mill appen så skal jeg sørge for du blir migrert over imorgen. Hvorfor du får den feilmeldingen er vanskelig å si, jeg har ikke loggene foran meg akkurat her og nå. Men send meg PM med konto info så skal jeg ordne kontoen din asap @helgehh Gen1 ovnen er fortsatt på den gamle plattformen som vi prøver å komme helt bort ifra, så selv om du ser den i den nye appen så snakker den fortsatt med den gamle appen. Det var ikke mulig å overføre disse ovnene over pga at wifi brikken ikke støtter OTA. Men vi har også gjort den gamle appen tilgjengelig i appstore/playstore slikt at du fortsatt kan få full styring. Appen heter "Mill generation 1 " Når det gjelder API styring så vil den gamle API styringen fungere mot gen1 , men den nye API styringen som du finner her: http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/ fungere bare mot gen2 og gen3 produkter som er migrert over. Den gamle platformens API kan fortsatt brukes mot gen1 ovnene, kanskje du bruker den nye og ikke den gamle ? Når det gjelder gen2 så har vi en oppdatering som kommer til denne uken(senest nesten uke)som fikser opp i en par små bug. Jeg sender den en PM så kan du kontakt med direkte og forklare akkurat hva disse ovnen slitter med så kan jeg hjelpe deg :) Om ovnene er veldig problematisk så finner vi en løsning 1 Siter
servercookie Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Til info: Den gamle plattformen har tekniske problemer, jeg er i kontakt med dem for å rette opp i dette. Dette er bare en av veldig mange grunner til at vi ønsker å komme oss bort og satse videre på vår egen utviklet platform. Om noen har ovner som har forsvunnet eller at migreringen feiler så kan dere prøver igjen imorgen , da regner jeg med at alt vil være på plass igjen. Jeg skal se om vi kan få alt opp igjen ikveld, litt avhenging om jeg greier å få tak i dem :/ beklager mye for dette, den gamle platformen er notorisk dårlig 2 Siter
AHAV Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Jeg har en Mill gen 3 på hytta som gikk offline 16.feb i 08-09 tiden. Ble det gjort noe da tro? flere som fikk stans i ovnene? Jeg har heldigvis en Sense i samme rom som er online. Den forteller meg dessverre at ovnen ikke varmer, og at hytta er nede på +4grader. Skal opp neste helg, men kjedelig om det ikke er noe elektrisk oppvarming tilgjengelig. Noen som har tips? Er det sannsynlig at ovnen kommer opp igjen ven manuell restart neste helg? Eller må jeg kjøpe meg en backup å ta med? Siter
servercookie Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar @AHAV Om du har en mill gen3 på hytta som gikk offline den 18.Feb, så er det nok fordi du fortsatt er på den gamle plattformen. Om du var på vårt nye plattform så ville nok ovnen ha kommet seg på nett igjen uten problemer da den har forbedret firmware. Husker den gamle leverandøren hadde tekniske problemer som startet på Fredag 16 og ting var ikke helt på stell til 03:00 på natt til Søndag. Men ovnen din vil nok fortsette å varme med mindre den var satt til OFF modus, den husker den siste angitte temperaturen. Men en manuell AV og så PÅ igjen vil få den på nett igjen uten problemer. Anbefaler uansett at du laster ned den nyeste versjonen av appen og migrerer over til vår nye plattform som er betydelig bedre. Men om du er på nyeste app versjon og ovnen har gått offline, så kanskje det er sikringen som har gått ? Om du holder til i Oslo området så kan du svippe innom kontoret vårt, så kan du få en gratis ovn med deg som du kan ta med som backup. Vi holder til på grini næringspark 10, bare spør etter Bashir. Er på kontoret hele uken bortsett fra Fredag, men da sier jeg bare ifra at til de som er på kontoret. 1 Siter
AHAV Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar servercookie skrev (1 time siden): @AHAV Om du har en mill gen3 på hytta som gikk offline den 18.Feb, så er det nok fordi du fortsatt er på den gamle plattformen. Om du var på vårt nye plattform så ville nok ovnen ha kommet seg på nett igjen uten problemer da den har forbedret firmware. Husker den gamle leverandøren hadde tekniske problemer som startet på Fredag 16 og ting var ikke helt på stell til 03:00 på natt til Søndag. Men ovnen din vil nok fortsette å varme med mindre den var satt til OFF modus, den husker den siste angitte temperaturen. Men en manuell AV og så PÅ igjen vil få den på nett igjen uten problemer. Anbefaler uansett at du laster ned den nyeste versjonen av appen og migrerer over til vår nye plattform som er betydelig bedre. Men om du er på nyeste app versjon og ovnen har gått offline, så kanskje det er sikringen som har gått ? Om du holder til i Oslo området så kan du svippe innom kontoret vårt, så kan du få en gratis ovn med deg som du kan ta med som backup. Vi holder til på grini næringspark 10, bare spør etter Bashir. Er på kontoret hele uken bortsett fra Fredag, men da sier jeg bare ifra at til de som er på kontoret. Takker for raskt svar. Bor dessverre i Bergen. Jeg mener å ha oppgradert til ny app og migrert ovnen, men ikke helt sikker. Ovnen varmer ikke. det leser jeg fra wattforbruk hos ELhub. Nettverket er fortsatt på, så hovedsikring er ikke gått. Om ovnen og modemet mitt er på samme kurs kan jeg ikke svare på.. Så det er en mulighet for at en av sikringene har slått ut. Siter
MrE Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Alle mine falt ut mellom 18 feb 23:00 og 19. feb 01:58. Har 4 stk. Gen 3. Lyser grønt på WiFi, men ingen kontakt i appen. Sjekket med lokal IP i nettleseren, der kommer jeg inn. Etter en reload av integrasjonen i Home Assistant fungerer de igjen via lokalt API, men også her sluttet de å fungere inatt. I Mill appen står det bare og spinner på "Laster inn..." Siter
nle Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Stod noe om at det kunne ta 24-48 timer å få de aktive når man går over til ny IoT plattform. Siter
A.B. Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni Hei igjen, @servercookie! servercookie skrev (På 7.2.2024 den 10.25): @A.B. Vi har firmware som ikke er lagt ut ennå, men den fungerer uten problemer med Matter på alle gen3-produkter. Vi venter på at Espressif skal få offisiell godkjenning av deres lisensprogram fra CSA (for enheter som allerede er solgt). Sist jeg hørte fra dem, var den ferdig mot slutten av februar 2024. Selve Matter-sertifiseringen tar en måned, akkurat nå er bremsen Espressif. Men vi skal ha Matter støtte klart for gen3 ikke senere en sommeren 2024 OlavT skrev (På 8.2.2024 den 16.14): @servercookie Hva slags funksjonalitet vil støttes via Matter? En utfordring er vel at Matter pt. ikke støtter meters for måling av strøm (effekt / forbruk)? Det kommer vel kanskje i Matter 1.3 til våren. Har du noen oppdateringer til oss før ev. sommerferie? Det er litt vrient å finne informasjon om ESP32-S3 er blitt CSA-sertifisert... Er det ev. noe nytt og uforutsett som har dukket opp? :- ) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.