Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill generasjon 3


Mathias

Anbefalte innlegg

@A.B. Hei, 

 

Matter er klar for Gen3 panelovner, med tentativ lanseringsdato i første eller andre uke av september 2024. Lanseringen kunne ha skjedd tidligere, men dette avhenger av en annen avdeling. Vi har også offisiell Homey Pro-integrasjon klar til august, som vil støtte alle Mill-produkter unntatt Gen1, som fortsatt bruker den gamle plattformen.

 

Matter fungerer for alle andre produkter som socket, konveksjon og oljeovner, men i første omgang vil kun Gen3 panelovner og Gen3m bli sertifisert. Sertifisering er overraskende kostbart, og det er en lisenskostnad per enhet som Mill må betale. Det er mulig at andre enheter blir sertifisert hvis etterspørselen er stor nok. Jeg skulle gjerne sertifisert alle enhetene, men dette avgjøres av andre på kontoret. Skulle det bli besluttet, vil sertifiseringen gå raskt da alt fungerer utmerket.

 

Noen interessante fakta: Gen3m batchen som produseres i år kommer med ESP32 C6, som har Matter, Zigbee i tillegg til WiFi 6. I 2025 vil denne brikken bli rullet ut til alle panelovner. De som har en Gen3m fra batchen som kommer i butikkene vil bli automatisk oppgradert slik at Zigbee og Matter støttes via OTA. Om du har noen gen3m ovner fra tidligere av så si ifra, jeg kan fikse nye gen3mv2 top del (som er gen4)for deg :) Bare send meg en PM med navn og addresse + tlf så fikser jeg det. 

 

Et annet morsomt poeng er at Gen3m og Gen4 kan kjøre Matter og Mill samtidig, så du kan være koblet til begge systemene. På Gen3 er dette ikke mulig på grunn av for lite minne, så der må man bytte mellom de ønskede systemene.

Matter kommer som versjon 1.3, og funksjonaliteten er noe grunnleggende siden Matter fortsatt er ganske nytt. Det ser ut til at CSA bruker mer tid på å legge til nye produkttyper. De vil sannsynligvis legge til mer funksjonalitet i termostatmodulene etter hvert. Vi vil da kunne oppdatere til nye Matter-versjoner når tiden er inne.

 

Ønsker deg en fortsatt flott kveld og sommer!

 

@a.b

 

En siste ting, neste uke øker vi API-kallgrensen fra 2300 til 5000 per time. Vi har mottatt mange klager på at den nåværende grensen er for lav. Derfor øker vi grensen til 5000 API-kall per time. Hvis dette fortsatt ikke er tilstrekkelig, tror jeg problemet ligger et annet sted.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Problemer med å legge til gen3 panelovn i iPhone-app

 

Heisann!

 

Mine foreldre kjøpte nylig en "Mill WiFi Generation 3" panelovn - og jeg fikk gleden av å få den på nett da jeg var på besøk i forrige uke - men det viste seg å ikke være så trivielt.

 

Mill Norway appen for iPhone mislykkes i en av de siste stegene når panelovnen kobler seg til Wifi-nettverket og etter cirka 5 minutter så ender appen med å melde: 

Tilkoblingen mislyktes (vennligst sjekk nettverket ditt).

 

Men mens appen står og jobber i ca 5 minutter og tilslutt ender opp med denne feilmeldingen så ser jeg i admin-grensesnittet på Wifi-routeren at panelovnen faktisk har koblet seg opp mot Wifi-routeren med navnet heater-gen3 og har fått tildelt ip-adresse. Men etter nevnte 5 minutter når iphone-appen gir opp og kaster feilmeldingen så forsvinner panelovnen tilslutt fra listen over tilkoblede enheter.

 

Jeg har testet både på 2.4 GHz-only Wifi og på kombinert 5 Ghz/2.4 Ghz Wifi-nett med nøyaktig samme resultat.

 

Den aller første gangen i iPhone-appen etter at jeg valgte blant de synlig WIfi-nettene så ble det tilogmed tilsynelatende gjennomført en firmware-oppgradering av panelovnen via iPhone-appen - men etter at denne oppgraderingen var ferdigstilt og oppkobling / (registrering ? )-prosessen skulle fullføres så endte det opp med feilmeldingen som nevnt ovenfor.

 

Har også forsøkt å gjenta prosessen med Mill Norway appen på 2 ulike iPhoner - med nøyaktig samme resultat hver gang

 

Noen gode tips anyone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vzone skrev (11 timer siden):

Problemer med å legge til gen3 panelovn i iPhone-app

 

Heisann!

 

Mine foreldre kjøpte nylig en "Mill WiFi Generation 3" panelovn - og jeg fikk gleden av å få den på nett da jeg var på besøk i forrige uke - men det viste seg å ikke være så trivielt.

 

Mill Norway appen for iPhone mislykkes i en av de siste stegene når panelovnen kobler seg til Wifi-nettverket og etter cirka 5 minutter så ender appen med å melde: 

Tilkoblingen mislyktes (vennligst sjekk nettverket ditt).

 

Men mens appen står og jobber i ca 5 minutter og tilslutt ender opp med denne feilmeldingen så ser jeg i admin-grensesnittet på Wifi-routeren at panelovnen faktisk har koblet seg opp mot Wifi-routeren med navnet heater-gen3 og har fått tildelt ip-adresse. Men etter nevnte 5 minutter når iphone-appen gir opp og kaster feilmeldingen så forsvinner panelovnen tilslutt fra listen over tilkoblede enheter.

 

Jeg har testet både på 2.4 GHz-only Wifi og på kombinert 5 Ghz/2.4 Ghz Wifi-nett med nøyaktig samme resultat.

 

Den aller første gangen i iPhone-appen etter at jeg valgte blant de synlig WIfi-nettene så ble det tilogmed tilsynelatende gjennomført en firmware-oppgradering av panelovnen via iPhone-appen - men etter at denne oppgraderingen var ferdigstilt og oppkobling / (registrering ? )-prosessen skulle fullføres så endte det opp med feilmeldingen som nevnt ovenfor.

 

Har også forsøkt å gjenta prosessen med Mill Norway appen på 2 ulike iPhoner - med nøyaktig samme resultat hver gang

 

Noen gode tips anyone ?

Prøv minst 5 ganger før du gir opp. Hver gang du legger den til så oppdaterer den seg, og så sletter wifi nettverket. Når den er ferdig oppdatert så holder den på innstillingene. Slik var det hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@vzone Hei, 

 

Du skal slippe å måte prøve å koble opp 5 ganger, prøv dette: 

 

1: Om du bruker WPA innstillingene er satt til auto WPA2/WPA3 så prøv å sette den til enten WPA2 eller WPA3 

2: Se til at du ikke har noe brannmur eller noe lignende som kan blokkere ovnen 


Vi vet at på enkelte nettverk så har ovnene problemer med å koble opp(minne problemer), jeg tester ut en ny versjon og om alt ser bra ut så legges den ut i dag. Så lenge du ikke har noe som kan blokkere så vil du kunne koble opp uten problemer med uten at det spiller noe rolle om du bruker WPA2/WPA3. Prøv litt senere ikveld, da burde denne oppdateringen ligge ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@servercookie Takk for respons 🙂

 

Mine foreldre bor dessverre 2+ timer unna (med bil) så det blir begrenset hvor hyppig jeg får testet nye oppdateringer, men førstkommende onsdag/torsdag er et potensielt nytt tidspunkt for ny test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@servercookie I forgårs fikk jeg endelig forsøkt på nytt hos mine foreldre - og ved nøyaktig samme fremgangsmåte som tidligere så ble det først oppdaget og lastet ned ny firmware til panelovnen - og deretter så fullførte panelovnen oppkoblingen vellykket for første gang i "Mill Norway" appen. 👍😀

 

Så nå fungerer det brillefint - så ikke gjør noen flere endringer nå 😉😂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei @servercookie!
Håper dere er i noenlunde rute med Matter-utrullingen!
Vil det kommer mer info om de nye ovnene på hjemmesiden etterhvert?

Det er forresten litt tilkoblingstull for nyere ovner p.t. - er det knyttet til endringer i FW/infrastruktur i forkant av Matter-oppdatering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@servercookie Hei! Fikk beskjed fra deg tidligere i år at det skulle komme en app-oppdatering som løste ofte utlogging fra app. Det et vel ca et halvt år siden nå. Blir fortsatt logget ut etter ca 2 timer.

På iPhone får jeg "invalid authentication token" (tidligere ingen fornuftig feilmelding).

På Android får jeg "failed, try again".

 

 

Hadde og vært supert om g3-ovner fikk mulighet til å kunne inkluderes på nytt via web, dersom ovnen/pluggen allerede har wifi-forbindelse. Det er vel begrenset hva ESP32-chippen har av plass, men om webgrensesnittet kunne generert en nøkkel man kunne copy-pastet inn i app, så slipper man hele nullstillingsprosessen, da kunne man og løst problemet remote hvis man f.eks har VPN-tilgang på det aktuelle stedet (hytta etc.), selvom dette kanskje gjelder 0.1% av kundegruppen deres 😅

 

Hadde jeg ikke vært så tungt investert i Mill-økosystemet så hadde jeg nok byttet til en viss konkurrent, men det blir for dyrt, så håper dette ordner seg. Det at du har vært aktiv på forumet her er og medvirkende faktor til at jeg ikke har byttet til konkurrenten deres. Håper software-delen deres blir mer stabil før de blå gradene setter inn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A.B. skrev (2 timer siden):

Hei @servercookie!
Håper dere er i noenlunde rute med Matter-utrullingen!
Vil det kommer mer info om de nye ovnene på hjemmesiden etterhvert?

Det er forresten litt tilkoblingstull for nyere ovner p.t. - er det knyttet til endringer i FW/infrastruktur i forkant av Matter-oppdatering?

Hei @A.B.

 

Matter er lanseringsklar første uken i Oktober 2024, lanseringsdatoen er bestemt av markedsføringsavdelingen så ikke mye jeg skulle ha sagt der :/  Da er det Matter 1.3 vi kommer med, 1.4 er ikke helt klar enda fra CSA. 

 

Tilkoblings tullet er pga en sertifikat oppdatering som gikk helt dundas som gjør at enheten kan snakke med AWS IOT Core , så vi måte komme med en oppdatering i all hast for å fikse dette. Sertifikatet ble oppdatert av AWS, men av en eller annen grunn så sluttet den gamle å fungere selv om de begge skal fungere i en periode hvor de overlapper. Dette påvirket ikke gen2 eller varmepumper.

 

@landsverk

 

Beklager for dette, vi har funnet flere småfeil som gjorde at en del brukere ble tilfeldigvis logget av, mye av dette er løst og våre logger vise at dette skjer mye mindre nå. Men vi ser at det fortsatt er en del som blir logget ut, men i mange tilfeller så ser vi at det er 3rd parts integrasjoner som skaper problemer. Ta Home Assistant feks, vi tillater at man kan være pålogget på samme konto på opp til 50 forskjellige enheter. Hver enhet får tildelt en access token, så er det en refresh token som må oppdateres periodisk. Logger du inn på 1 enhet så har du 49 igjen og så videre, men HA heter inne nye refresh token men ny access token hver gang. Det gjør at alle 50 blir brukt opp iløpet av 8 timer og da blir man logget ut. 

 

Om du logger deg inn på en Android, blir du også logget ut der også eller skjer det bare på IOS ? 

 

Vi har en fiks for dette som blir implementert nå snart, han som kan dette er tilbake om en ukes tid så kan love at dette blir i orden denne måneden her og takker igjen for tålmodigheten din. 

 

Vi har en web interface allerede idag, hvor du kan koble til wifi og velge om du vil på local rest api eller mill skyen etc. Den ble aldri helt ferdig(slikt jeg selv ønsket det). Men det du foreslår er ikke så vanskelig å få til, jeg skal legge det inn i ønskelisten vår. Feilen denne gangen var en sertifikat, så her måte det en firmware oppdatering til så en slikt løsning, men jeg skal se om vi kan gi litt mer "love" til våre super brukere. 

 

Det skjer mye her på app og firmware siden, vi ruller ut nye features og forbedringer fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok engang Mill ovnene falt ut fra app og HA, denne gang Gen3. Har ikke tall på hvor mange timer som har gått med på å koble ovner opp igjen på WiFi, det er helt fantastisk hvor dårlig løsninger dere har klart å ta fram.

 

Anbefaler ingen å kjøpe disse elendige produktene.

 

Umulig å få på nett igjen, oppskriften på hjemmesiden til Mill fungerer ikke. Enhetene blir oppdaget, men tilkobling mislykkes. Håpløst. Min anbefaling: styr langt unna Mill produkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tander

 

Fint om du prøver dette om du har panel ovner gen3: 

 

  • Sørg for at enheten er resatt til fabrikk innstillinger
    • Panel ovn :
      • Slå den av
      • Slå den på igjen og før den er ferdig med å telle ned trykk og hold inne «innstillings knappen»
      • Vent til du ser «Fr» på display, deretter slipper du (det kan ta opp til 20 sekunder før «Fr» dukker opp)
      • Prøv deretter å koble den opp, om den sier at en oppdatering er nødvendig så gå gjennom den prosessen.
      • Når oppdateringen er ferdig, vent 2minutter før du forsøker å koble den opp på nytt og ikke slå ovnen av.
      • Se om den da greier å koble seg til, den vil denne gangen ikke spørre om oppdatering
      • Når den er koblet til gi ovnen 1min, det tar 30-60 sekunder før data vises i appen
    • Socket
      • Plugg den i veggen
      • Om WiFi lampen ikke lyser så er den resatt allerede
      • Prøv deretter å koble den opp, om den sier at en oppdatering er nødvendig så gå gjennom den prosessen.
      • Når oppdateringen er ferdig, vent 2 minutter før du forsøker å koble den opp på nytt og ikke slå socketen av.  
      • Se om den da greier å koble seg til, den vil denne gangen ikke spørre om oppdatering
      • Når den er koblet til så gi socketen 1min, det tar 30-60 sekunder før data vises i appen

 

 

Om du fortsatt ikke greier å koble til så send oss mer detaljer informasjon på hvor i oppkoblings prosessen det feiler ?

Se også at til du ikke bruker noe VPN/brannmur eller noe antivirus på telefonen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta socket først.

 

App finner socket via Bluetooth, får så mulighet til å velge trådløst nett.

Velger trådløst nett (2.4GHz), samme som telefonen er koblet opp mot. Samme passord, som appen forøvrig husker fra tdiligere.

Feilmelding: "Tilkobling mislyktes. Vennligst sjekk nettervet ditt"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tander Når du først oppdaget at socketen var offline og forsøkte å koble til på nytt ...fikk du noe beskjed om at du må oppdatere til ny firmware og gikk det greit ? 

 

Når du nå prøver å koble opp, får du igjen beskjed om å oppdatere eller prøver den å koble opp og så feiler den etter en stund  ? 

 

Bare for å utelukke andre feil, kunne du opprette en hotspot på en annen telefon, prøv så å koble til enheten til hotspot nettverket. Feiler den der også ? 

 

Regner med det er den samme telefonen du bruke til å koble den opp sist gang og at det ikke er installert noe VPN eller antivirus på den i etterkant ? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ingen melding om firmware. Etter flere forsøk kommer det nå opp "Uknown Error" når enhetene blir oppdaget - kommer på rød bakgrunn og forsvinner etter kort tid.

 

Samme telefon som brukt tidligere. Har ikke flere telefoner. Nettbrett kan ikke brukes - mangler menyvalget legg til enhet. Ingen endringer mtp. brannmur/VPN siden sist.

Endret av Tander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også blitt logget ut med min gen3 ovn.

Har prøvd og factory resette den,

Men får ikke koblet den til. Får bare beskjed om at det er firmware oppdatering tilgjengelig hver gang jeg prøver (ser ut som den installerer og fullfører men får samme neste gang jeg skal koble til).

Prøver jeg å hoppe over firmware oppdatering får jeg bare tilkobling feilet etter en stund med ventining.

 

Sense air sensorene fikk jeg koblet til etter firmware oppdatering

 

Prøvd fra iOS og Android telefon

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akurat vært gjennom "runden" etter siste fjas fra Mill (igjen). Gikk greit å koble opp ovnene etter firmwareoppdatering, men ikke sjans å koble opp de 3 "Mill Sense Air" temp sensorene.

 

Sjekket litt logger fra routeren min, og fant vel ut hvorfor.. og jeg regner med at "firmwareoppdatering" til disse endrer noe innstillinger til hvilken IP (server IP) de kobler seg til.

Mine Gen3 ovner er koblet til ip: 3.120.253.5 og fungerer, mens jeg ser at Sense Air prøver å koble seg til: 3.66.185.209

 

Sistnevnte IP regner jeg med er den "gamle"? Vet ikke hva de har hatt problemer med sånn server/tilbyder messig, men kan vel bare annta at de har bytta tilbyder av noe slag, og derfor måtte alle enhetene få ny IP til serveren (i form av ny firmware med NY "server ip") Men får ikke opp noe varsel om at Sense Air trenger ny firmware.

 

Har oppdatert firmware på ovnene et par ganger før "manuelt" også (sist gang det var kræsj), men kan egentlig ikke helt huske jeg har gjort det på de temp sensorene.

 

Er det bare å vente på at ett eller annet oppdateres hos Mill for at det skal begynne å virke igjen/ny firmware til Sense Air? Koster jo liksom nok $$ til at jeg ikke bare gidder hive skrotet på EE haugen heller da...

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@CybDex @Handl3vogn

 

Hei alle sammen, 


For dere som slitter med Mill Sense

 

1: Imorgen klokken 09:30 slippes det ny firmware for Mill Sense

 

2:Har du Android så vennligst oppdater appen din til nyeste versjon, den er foreløpig under review og blir tilgjengelig iløpet av kvelden. 

 

3: Så imorgen etter klokken 09:30 så skal du kunne koble opp uten problemer 

 

Har du en ovn du ikke får koblet opp så er løsningen dette: 

 

1: Sørg for at du har nyeste IOS eller Adroid variant of Mill Norway appen 

2. Koble opp å gå gjennom oppkoblingen og oppdater firmware, viktig at du lar deg kjøre ut de 3 minuttene og ikke bare lukker appen fordi du ikke ser ovnen blinke lenger. 

3: Når den er ferdig med firmware oppdateringen så vent i 1min og så kan du koble opp igjen og da bør den ikke si at ny firmware er tilgjengelig. 

 

PS: ikke ha noe aktiv brannmur eller annet som kan blokkere ovnene, vi bruker portene :

 

Ports and communication protocols:
all devices - NTP: 123 (UDP)
esp32 based devices (gen.3, air purifiers, air sensor): 443 (TCP/IP, TLS), 80 (HTTP)

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt det du skrev, Gen 3 ovnen har vært skrudd av med knapp frem til i dag siden en gang i april/mai.

 

Fikk koblet opp 3 stykk sense air uten problemer(koblet de opp i går før oppdatering i app) men ovnen vil ikke koble seg opp samme hva jeg gjør, firmware oppdatering tilgjengelig hver gang jeg prøver.

 

nyeste app fra i dag på både android og ios

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Handl3vogn 

 

Når du kobler til ovnene og den sier at firmware er tilgjengelig og starter telling til 100%...ser du at ovnen starter å blinke raskt oransj/gult ? Når den er ferdig med OTA, venter du ytterligere 2 minutter før du forsøkte å koble opp ? 

 

Om du fortsatt slitter så se om du har noe antivirus eller noe annet brannmur installert siden sist gang du la inn ovnene !! 

Fint om du ringer support imorgen, telefon support åpner 10:00 om jeg ikke husker helt feil. Så skal vi hjelpe deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, gjelder socket. 

Feilmelding: "Tilkobling mislyktes. Vennligst sjekk nettervet ditt"

Prøvd alt. Iriterende x100. @servercookie det er mange mange i tek.no som skriver om samme. Det er noe hos dere som feiler.

Det kommer spm om firmware uten at det skjer noe bare feiler. Samme hvis jeg prøve å gå over firmware update. Mange med lik feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@firklover123 Hei der, 


Det som skjer er nok at mange fortsatt er på gammel app version og der så kan det hende OTA kjører seg ferdig men gir ikke nok tid til at enheten kan verifiser ny firwmare. Da går den i lopp 

 

Skal undersøke dette, har koblet opp uttalige sockets og ovner idag , men ska undersøke. Takk for info 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.