OlavT Skrevet 3. september Skrevet 3. september @servercookie Finnes det en oversikt over firmware versjon med funksjonalitet / endringer? Jeg har bare funnet denne som er ganske gammel: Mill-International-AS/Generation_3_REST_API: Local REST API documentation (github.com) Mine ovner kjører 0x230516 og jeg finner ikke noe info om denne (eller senere) versjoner. Siter
servercookie Skrevet 3. september Skrevet 3. september @Handl3vogn har du gjort en full fabrikk resetting før du prøver å koble opp den første gange ? Siter
firklover123 Skrevet 3. september Skrevet 3. september @servercookie kjører ikke firmware oppdatering her (viser ikke at det starter en gang, feil etter 4 sekunder). Kobles aldri med nett. Det går fint med bluetooth først. takk for support og raskt svar her! Siter
Handl3vogn Skrevet 3. september Skrevet 3. september (endret) @servercookie Har fabrikk resatt flere ganger(fr i display og nedtelling når jeg slipper knapp). prøvde også og deaktivere WiFi hjemme og sette opp mobilt hotspot med telefonen med likt WiFi navn og passord for og se om jeg fikk koblet opp gjennom telefonen. Dette for og utelukke noe feil på wifi eller brannmur. Ser at ovnen er koblet til WiFi gjennom oppdateringen men kobler fra så fort den er 100% (log fra ap og dhcp server). Endret 3. september av Handl3vogn Siter
servercookie Skrevet 3. september Skrevet 3. september @OlavT Du finner info om firmware her : http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/operations/getFirmwareLink Du kan laste ned ny firmware via metodene vist der, men kan sende deg ny firmware(lenke) her for panel ovner om du ønsker. Så kan jeg skrive instrukser på hvordan du kan oppdatere ovnen direkte via blåtann ved å bruke nRF Connect Sender dette imorgen , med lenker til både panel , socket og annet for de som er interesert Når det gjelder problemer med OTA så skal jeg undersøke dette nær,ere , må bare ta en pust i bakken først. @Handl3vogn Er dette en panel ovn gen3 du har problemer med eller en gen3 olje ovn ? @firklover123 Er det en gen3 panel ovn du forsøker å koble opp eller en Mill Sense ? Om det er en Mill Sense så fint om du oppdaterer appen din imorgen og prøver å koble til igjen etter klokken 09:30 Er det en panel ovn gen3 så er det veldig rart, det kan tyde på at den slitter med å koble seg til din wifi/router...er ovnen langt unna ruteren eller nærme. Siter
Handl3vogn Skrevet 3. september Skrevet 3. september (endret) @servercookie Panelovn jeg prøvde også direkte gjennom hotspot på telefon tilkoblet 5g så kan ikke være WiFi. Ser også på router at den er tilkoblet WiFi mens den oppdaterer. Samme på telefonen når den er hotspot, ser at ovnen blir tilkoblet og kobler fra når oppdatering er 100% Endret 3. september av Handl3vogn Siter
servercookie Skrevet 3. september Skrevet 3. september @Handl3vogn Kanskje file serveren for OTA er overbelastet og godtar ikke flere koblinger(mange som prøver å koble opp samtidig !! )...bare en tanke som traff meg. Jeg skal undersøke dette imorgen tidlig, akkurat nå er vår DevOps offline. Dette er uansett første prioritet for meg imorgen, sender meg info her så fort jeg finner ut hva som skjer. 1 Siter
firklover123 Skrevet 3. september Skrevet 3. september @servercookie det er mill wifi socket. 2 stk av dem. Siter
OlavT Skrevet 3. september Skrevet 3. september 59 minutes ago, servercookie said: @OlavT Du finner info om firmware her : http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/operations/getFirmwareLink Du kan laste ned ny firmware via metodene vist der, men kan sende deg ny firmware(lenke) her for panel ovner om du ønsker. Så kan jeg skrive instrukser på hvordan du kan oppdatere ovnen direkte via blåtann ved å bruke nRF Connect @servercookie Jeg fikk ikke noe fornuftig svar: $ curl --request GET \ --url http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/firmwares/download \ --header 'Accept: application/json' \ --header 'Authorization: Bearer 123' <!DOCTYPE html> <html> <head> <title>MillNorway API</title> <meta charset="utf-8" /> <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1" /> <script src="https://unpkg.com/@stoplight/elements/web-components.min.js"></script> <link rel="stylesheet" href="https://unpkg.com/@stoplight/elements/styles.min.css" /> </head> <body> <elements-api apiDescriptionUrl="openapi.json" router="hash" layout="sidebar" style="display: block; height: 100vh"/> </body> </html> Jeg var egentlig mer ute etter en lesbar side med release notes og dokumentasjon på lokalt REST API (som jeg regner med er oppdatert siden 0x230516). Siter
kris10an Skrevet 4. september Skrevet 4. september Planen i dag var å kjøre ca 10 mil til hytta for å kjøre oppskriften til mill for å factory resette 3 stykk gen 3 ovner der oppe som jeg ikke har kontakt med lenger. Når jeg leser denne tråden så tror jeg den turen utsettes med høye kneløft når det ser ut til at ovnene havner i evig fw update loop. Gud bedre å jeg har brent meg på disse mill produktene ALT for mange ganger nå 🤯 Siter
quackyo Skrevet 4. september Skrevet 4. september Vil bare igjen nevne at de mill-ovnene jeg har satt opp i ren local API mode (No cloud) fungerer prikkfritt fremdeles. Så det er ikke bare sorgen. 1 Siter
servercookie Skrevet 4. september Skrevet 4. september @kris10an Vennligst prøv å koble opp nå, fant årsaken til dette og skal nå være løst. har du panel gen3 ovner så skal du kunne greie å koble disse opp nå Du vil få beskjed om oppdatering denne gangen også men så vil du kunne koble opp Beklager igjen så mye for alt rotet Siter
Firkfrukt Skrevet 4. september Skrevet 4. september @servercookie gjelder dette også gen 3 socket? Siter
servercookie Skrevet 4. september Skrevet 4. september @Firkfrukt Vi har noen kunder som har problemer med å koble opp gen3 socket , men ser også at en stort antall får koblet opp. Vi undersøker videre og jeg sender meg info til deg så fort jeg har en løsning på plass. Siter
servercookie Skrevet 4. september Skrevet 4. september @Firkfrukt Kunne du prøve dette: Har du fjernet socket fra appen, om de dukker opp i appen som offline ..kunne du fjerne dem fra der først. Om du ikke har forsøkt, kan du restarte ruteren din ? En siste ting du kan prøve, har du satt en separat nettverk for 2.4ghz ? Sier ifra mer om jeg finner noe mer Siter
firklover123 Skrevet 4. september Skrevet 4. september Takk for det @servercookie! har prøvd begge deler i går og det hjalp ikke. Siter
servercookie Skrevet 4. september Skrevet 4. september @firklover123 Kunne du prøve å koble opp en socket idag, fortsatt ikke noe ? Det er generasjon 3 wifi du har eller generasjon 2 ? Worst case så kobler jeg opp 2 her på kontoret (verifiserer at de fungerer)og deretter fjerner dem fra nettet og sender disse til deg. Send meg din shipping adresse om du er i Norge på PM: 1: Navn 2: Addresse 3: Tlf nummer for pakkesporing 1 Siter
Handl3vogn Skrevet 4. september Skrevet 4. september @servercookie Gikk fint og koble opp panelovn gen3 i dag. Lastet først ned firmware og da så jeg det ble mere aktivitet på termostaten, WiFi lampe blinket hurtigere og gult og ovnen restartet når oppdatering var på ca 40%. Og når den var ferdig så koblet jeg opp på vanlig måte Siter
kris10an Skrevet 4. september Skrevet 4. september servercookie skrev (7 timer siden): @kris10an Vennligst prøv å koble opp nå, fant årsaken til dette og skal nå være løst. har du panel gen3 ovner så skal du kunne greie å koble disse opp nå Du vil få beskjed om oppdatering denne gangen også men så vil du kunne koble opp Beklager igjen så mye for alt rotet Høres lovende ut! Har en kollega som testa på gen3 hjemme med hell nå. Du skal ha store mengder med skryt for at du stiller opp her på forumet 🙂 Utrolig vanskelig å finne gjeldende info direkte hos Mill. 1 Siter
sigver Skrevet 7. september Skrevet 7. september Hei, Veldig bra at du er her servercookie 🙂 Alltid denne forumposten jeg sjekker først når det er noe problemer med mill ovner. Har 3 gen 3 ovner som jeg fikk lagt til på nytt i dag. 1 av dem la jeg til, oppdaterte og fikk lagt til. 2 av dem måtte jeg kjøre FR med å holde inne tannhjul ved oppstart 2 ganger før jeg fikk lagt til. Siter
servercookie Skrevet 8. september Skrevet 8. september @sigver @kris10anDet var så lite så :) Kan oogså nevnte at om noen uker så vil de som måte resette kunne se statistikken sin før resettingen, slikt det er idag så får enheten ny deviceid etter en resetting men vi jobber med å endre på dette slikt at om man resetter ovnen så vil alt gammelt statistikk kunne sies så lenge den er på samme konto(epost konto) som tidligere. Siter
kris10an Skrevet 8. september Skrevet 8. september Av ren nysgjerrighet: Hva er forskjellen på gen3 og gen3M? Siter
landsverk Skrevet 9. september Skrevet 9. september (endret) kris10an skrev (På 8.9.2024 den 13.45): Av ren nysgjerrighet: Hva er forskjellen på gen3 og gen3M? gen3M - "m" for modulær, dvs de har (endelig) fått samme oppraderingsmulighet som Adax, Nobø osv. Selve termostaten/hjernen er en innstikksmodul du kan bytte ut for å få ny funksjonalitet. F.eks gen3m 1000W (merk at hos komplett må du se nøye på produktnummer, beskrivelse/navn sier ingenting om produktet er gen3 eller gen3m) @servercookie Vedr utlogging - ikke testet om jeg blir logget ut fra iPhone når jeg logger inn på Android, skal få sjekket dette når jeg er på jobb. Kjenner til gen3 webinterface ja, brukt det noen ganger for å sjekke ting + teste lokalt API. Har lagt inn alle gen3 enheter i home assistant via lokalt api nå. Tror flere brukere hadde satt pris på muligheten til å trigge FW update samt paire enhet med app via gen3 webinterface. Er enheten allerede tilkoblet wifi så er det "helt greit" å slippe reset og pairing på nytt. Da slipper man og lange reiser hvis man har ovner installert hos besteforeldre, på hytta osv (hvis man har tilgang via vpn e.l) Er selv IT-ansvarlig og har hatt min fair share med oppkobling av både gen1, gen2 og gen3 enheter som ikke alltid går knirkefritt, men felles er som regel at de allerede er tilkoblet wifi når de må inkluderes/paires på nytt. Har fått alle mine enheter tilbake på nett nå, bortsett fra 1stk sense. I starten fungerte knappen og den begynte å blinke blått, nå har knappen null funksjon. Skjer niks nada. Uansett om jeg holder inne i opp til 30 sekunder eller trykker kjapt 1-3 ganger på den. Det merkelige er at den har vært tilkoblet wifi kontinuerlig i over 2 timer, og den svarer på ping. Opplever ellers et par merkelige ting; 1) Kan ikke legge inn effekt på enhet med mindre den er satt til control device individually. 2) Socket har ikke mulighet for å legge inn effekt, så da er jo strengt tatt statistikk ikke mye verdt 😅 Finnes det noen workaround ift API limit? Har enheter på 3 forskjellige steder, noen styres via Homey, noen via home assistant etc. Opprette en konto per bolig/hytte etc? Evt få til verbose logging i app så jeg kan se hva som går galt? En IP som kjører for mange API requests? Endret 9. september av landsverk Siter
Handl3vogn Skrevet 9. september Skrevet 9. september (endret) @servercookie Er det mulig og koble en fabrikk resatt ovn til wifi for bruk med local api uten å bruke Mill appen? (tenker på gen3 og nyere) Eksempel om Mill serverene er nede eller man ikke har tilgang til internett. Endret 10. september av Handl3vogn Siter
servercookie Skrevet 9. september Skrevet 9. september @kris10an Gen3m har en modulær top del som kan byttes ut og oppgraderes etterhvert når det kommer nye generasjoner slikt at du slipper å kjøpe ny ovn. Om du skal kjøpe ovner, vent med å kjøpe....det kommer en ny batch med ovner mot slutten av oktober som fortsatt heter gen3m. Men disse har en silent upgrade , det vil si oppgradert wifi brikke som er ESP32 C6 som vil få Matter og Zigbee støtte senere i 2024 via en OTA. Du vil merke at ovnen har en klistremerke på lokket som heter generasjon 3m. Prikken på slutten indikerer at det er den med ESP32 C6 . Tillegg har den en oppdatert touch chip, som gjør at display er veldig motstandsdyktig mot støy på strømnettet. Denne oppgraderen vil rulles ut til hele panel ovn serien i 2025, da kommer alle disse ovnene med Matter og Zigbee 3.0 og de om har en gen3m med disse brikkene får en OTA som åpner opp for Matter og Zigbee. @landsverk Opplever ellers et par merkelige ting; 1) Kan ikke legge inn effekt på enhet med mindre den er satt til control device individually. -> Du kan endre på effekt om du navigere til enheten og velger avansert, lenger nede så finner du effekt som du kan endre på. 2) Socket har ikke mulighet for å legge inn effekt, så da er jo strengt tatt statistikk ikke mye verdt 😅 -> Her så trenger du ikke å endre på effekt eller legge til effekt, strømmåler brikken auto kalibrerer seg selv avhengig av hva du plugger inn på den. Så derfor er det ikke noe behov for å legge til effekt info :) Finnes det noen workaround ift API limit? Denne grensen er nå satt til 5000 API kall pr time pr konto , noe vi mener er veldig generøst. Trenger man mere en 120 000 API kall i døgnet(24 timer)? Når det gjelder webinterface så er det mye vi kan få til der men jeg blir dratt i mange retninger som tar mye av tiden så det har ikke vært en hovedfokus. Men jeg skal sette dette på agendaen igjen veldig snart. Så for å oppsummere det som er på ønske listen for web interface : 1 : FW upgrade mulighet, veldig enkelt å få til og tar en par timer å implementere 2: Koble til Mill Skyen, vil dukke opp som en avhengig enhet i appen med standard navn og noen tall 3: Mulighet til koble ovnene til skyen igjen på auto via REST API eller web @landsverk Send meg en PM så sender jeg deg en ny Mill Sense i posten + en socket som plaster på såret. Mill Sense er nok død/bricked pga FW som hadde en feil som fort ble fjernet når det ble oppdaget. I PM send meg: 1: Fult navn 2: Adresse 3: Telefon nummer for pakkesporing Så fikser jeg dette imorgen 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.