servercookie Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember @HenrikN Da må jeg nesten høre med CSA, muligens de vet ettersom dette er Matter firmware. Muligens det er en bugg, vi kommer med en oppdatering til Matter 1.4 i Q2 2025 Men jeg skal undersøke dette nærmere da jeg ikke har sett denne feilen tidligere @distr3 Det var rart, vi holder til på Grini Næringspark 10 på Østerås, jeg er på kontoret på Onsdag så om du har lyst til å komme innom så er du hjerlig velkommen :) Så kan vi se på ovnen, alternativt så kan jeg sende deg ny ovn i posten om du vil. Send meg en PM med : 1: Fult navn 2: Address 3: Tlf nummer for pakkesporing 4: Modell navn/watt etc Så sender vi deg ny ovn om du vil, om vi ikke har den inne på lager så kan du enten komme innom oss så kan jeg høyst sannsynlig fikse den for deg eller bytte den ut i butikk, så opp til deg:) Siter
HenrikN Skrevet 9. desember Skrevet 9. desember @servercookie det hadde vært fint 👍 litt tungvindt om man må restarte ovn på nytt for å få den opp igjen og hvilken temp er den da stilt inn på når den kommer i den modusen. 3 av ovnene er kjøpt samtidig og på samme sted, så er jo sånn sett ikke en fellesnevner. Q2 2025 er 6 mnd til, så om det er en bug håper jeg det blir utbedret før det 😱 finnes det oversikt over feilmeldinger ovner gir ut på display og oversikt over fremtidige oppdateringer da ovner ikke henter ny software selv på matter? Siter
agvg Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember On 05/12/2024 at 14:57, servercookie said: Dessverre så er ikke firmwaren vår open source, det er en policy satt av selskapet så ikke noe jeg kan gjøre noe med. Mye tid og ressurser som går til slikt Men dere kunne jo ha sluppet det for Gen 1 ovnene som har liten kommersiell verdi, har en slik og den er jo redusert til en dum ovn. Men dere pusher ny firmware via CSI, så jeg kan plukke den opp i Home Assistant sin oppdateringsrutiner? Vil strømmåling også komme ? Siter
agvg Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember Men ovnen kom fint inn både i Home Assistanr og i Google home, til og med Tuya appen tok den selv om de har litt jobb og gjøre med grafikken og den fikk og en batterisensor som viste 0%. Siter
servercookie Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember @HenrikN Vi kommer nok med en oppdatering før den tid, men vi har brent oss på å love ting for tidlig. Men vi skal prøve å finne ut av dette så fort som mulig. @agvg Da gen1 kom ut i sin tid så ble firmware jobben gjort av fabrikken, så den firmwaren(kildekoden) sitter vi ikke på og har derfor ikke mulighet til å dele noe som vi ikke eier. Du nevnet at ovnen kom fint inn på HA og Google Home, hvilken produkt snakker du om ? Fint om du deler litt mer info da jeg ikke forstår helt sammenhengen her. Siter
agvg Skrevet 10. desember Skrevet 10. desember 29 minutes ago, servercookie said: @HenrikN Vi kommer nok med en oppdatering før den tid, men vi har brent oss på å love ting for tidlig. Men vi skal prøve å finne ut av dette så fort som mulig. @agvg Da gen1 kom ut i sin tid så ble firmware jobben gjort av fabrikken, så den firmwaren(kildekoden) sitter vi ikke på og har derfor ikke mulighet til å dele noe som vi ikke eier. Du nevnet at ovnen kom fint inn på HA og Google Home, hvilken produkt snakker du om ? Fint om du deler litt mer info da jeg ikke forstår helt sammenhengen her. Bare nevnte de tre Matter kontrollerne jeg ha lagt Mill ovnen inn i, en av de tingene jeg liker med Matter er jo at du kan pare den med flere kontrollere så jeg drev og testet for morro. Her de jeg har lagt den inn i, to første Tuya og så Google home og HA. alle justerer termostaten og synker over Matter samtidig. 1 Siter
distr3 Skrevet søndag kl 18:09 Skrevet søndag kl 18:09 @servercookie Har gjort mer testing med ovnen som fungerte, og fant ut at den av og til har problemer med å koble seg mot Mill cloud og app... så jeg lånte en router av en kompis og testet igjen, og med den lånte routeren fungerte migrering av alle Mill ovnene mine (har kjøpt flere) til Matter på første forsøk (inkludert den som alltid var problematisk), jeg har nå 4x Mill Glass WiFi Gen 3 listovner migrert til Matter firmware og tilkoblet Homey Pro uten problemer. Hadde tidligere konkludert med at routeren min ikke var problemet, men må gå tilbake på det, antar nå at routeren min faktisk er problemet. - Skal prøve å undersøke dette nærmere, men jeg er ihvertfall rimelig sikker på at alle Mill ovnene mine er friskmeldt. På min egen router fungerer Mill ovner med Matter firmware (koblet mot Homey Pro) helt utmerket, men selve oppkobling av ovn (med Mill Cloud firmware) mot Mill appen, samt migrering til Matter firmware, måtte gjøres på den lånte routeren. Så det er en eller annen mekanisme som brukes av Mill Cloud firmware for oppkobling til app og migrering til Matter firmware som min egen router ikke fungerer sammen med (antakelig da routeren som har en feil), mens Matter firmware fungerer helt fint (etter migrering og koblet til Homey Pro) med min router. Siter
rhh Skrevet mandag kl 09:15 Skrevet mandag kl 09:15 Støtter Matter firmwaren OTA oppdateringer, eller burde jeg vente litt? Har for mange ovner til å manuelt oppdatere de ved jevne mellomrom. Siter
OlavT Skrevet mandag kl 12:51 Skrevet mandag kl 12:51 3 hours ago, rhh said: Støtter Matter firmwaren OTA oppdateringer, eller burde jeg vente litt? Har for mange ovner til å manuelt oppdatere de ved jevne mellomrom. Matter skal i utgangspunktet støtte OTA firmware oppdateringer. Her kan du sjekke hvilke firmware versjoner som er publisert for et gitt produkt (i dette tilfellet Mill WiFi Panel Heater): on.dcl.csa-iot.org/dcl/model/versions/4903/7121 4903 er VendorId for "Mill International AS" og 7121 er ProductId. Her er mer informasjon om setifiseringen av produktet: Mill Wi-Fi Panel Heater - CSA-IOT Siter
JoeHugin Skrevet mandag kl 23:01 Skrevet mandag kl 23:01 Jeg ser også frem til Matter for Gen3 oljefylt radiator.. 😮💨 forøvrig en fantastisk varmeovn, prøvd mye rart i 15 år, men denne får faktisk god temp i stua. bare den hadde sluttet å vise celsius og fahrenheit om hverandre, så hadde jeg blitt glad 😅 Siter
rhh Skrevet i går, 07:15 Skrevet i går, 07:15 OlavT skrev (18 timer siden): Matter skal i utgangspunktet støtte OTA firmware oppdateringer. Her kan du sjekke hvilke firmware versjoner som er publisert for et gitt produkt (i dette tilfellet Mill WiFi Panel Heater): on.dcl.csa-iot.org/dcl/model/versions/4903/7121 4903 er VendorId for "Mill International AS" og 7121 er ProductId. Her er mer informasjon om setifiseringen av produktet: Mill Wi-Fi Panel Heater - CSA-IOT Er klar over at Matter i utgangspunktet støtter OTA oppdateringer, men det betyr ikke at det er implementert fra Mill sin side i nåværende firmware. Mener jeg leste for et par sider tilbake at du ikke fikk oppdatert via app om du brukte Matter, så var derfor jeg ville høre. Siter
servercookie Skrevet i går, 08:04 Skrevet i går, 08:04 @rhh Når det gjelder oppdateringer fra Matter så kan det gjøres på 2 måter, man kan gjøre OTA via Matter eller gjøre det via egne løsninger. Problemet med å gjøre en Matter oppdatering via Matter sin egen løsning krever at man re-sertifiserer produktet hver gang man ønsker å oppdaterer Matter. Sertifiseringen koster 150 000 nok hver gang man gjør dette som fort blir dyrt, det finnes et alternativt at man oppdaterer via egen løsning. Men da må man som regel reversere tilbake til Mill Cloud og kjøre update. Men vi undersøker om det finnes en måte å oppdatere uten å måte gjøre dette. I neste update så vil vi legge til strømmåling, timere og ukeplan etc og oppdatere til Matter 1.4 Men litt usikker på nå vi får tid til dette, men sier ifra her når det skjer. Siter
rhh Skrevet i går, 09:27 Skrevet i går, 09:27 Takk for svar @servercookie. Da venter jeg nok til dere har i hvert fall har strømmåling på plass. Når dere gjelder homey integrasjonen deres. Snakker den med cloud, eller direkte med ovnene lokalt? 🤔 Siter
JoeHugin Skrevet i går, 09:34 Skrevet i går, 09:34 rhh skrev (6 minutter siden): Takk for svar @servercookie. Da venter jeg nok til dere har i hvert fall har strømmåling på plass. Når dere gjelder homey integrasjonen deres. Snakker den med cloud, eller direkte med ovnene lokalt? 🤔 Napp ut nettverkskabelen inn i rutern å se hva som skjer 🙂 Siter
servercookie Skrevet i går, 09:35 Skrevet i går, 09:35 @rhh Den snakker med Cloud og ikke lokalt når det gjelder Homey Pro, vi jobber med en offisiell integrasjon for Home Assistant og da vil du kunne styre ovnene lokalt via rest API. Vi ser også på muligheten for styring lokalt via Homey Bridge, sier ifra når jeg har mer fremgang der. Siter
JoeHugin Skrevet i går, 09:35 Skrevet i går, 09:35 servercookie skrev (1 time siden): @rhh Når det gjelder oppdateringer fra Matter så kan det gjøres på 2 måter, man kan gjøre OTA via Matter eller gjøre det via egne løsninger. Problemet med å gjøre en Matter oppdatering via Matter sin egen løsning krever at man re-sertifiserer produktet hver gang man ønsker å oppdaterer Matter. Sertifiseringen koster 150 000 nok hver gang man gjør dette som fort blir dyrt, det finnes et alternativt at man oppdaterer via egen løsning. Men da må man som regel reversere tilbake til Mill Cloud og kjøre update. Men vi undersøker om det finnes en måte å oppdatere uten å måte gjøre dette. I neste update så vil vi legge til strømmåling, timere og ukeplan etc og oppdatere til Matter 1.4 Men litt usikker på nå vi får tid til dette, men sier ifra her når det skjer. Er det noen planer om å inkludere Matter-støtte for oljeovnene og? Siter
servercookie Skrevet i går, 09:38 Skrevet i går, 09:38 @JoeHugin Ikke noe som er bestemt enda, men jeg hører i gangene om at det diskuteres ettersom flyttbar varme er populært i resten av Europa. Så kan hende det kommer i 2025, før nesten vinter sesong, men ikke 100% sikkert enda. 1 Siter
OlavT Skrevet i går, 12:39 Skrevet i går, 12:39 (endret) 4 hours ago, servercookie said: @rhh Når det gjelder oppdateringer fra Matter så kan det gjøres på 2 måter, man kan gjøre OTA via Matter eller gjøre det via egne løsninger. Problemet med å gjøre en Matter oppdatering via Matter sin egen løsning krever at man re-sertifiserer produktet hver gang man ønsker å oppdaterer Matter. Sertifiseringen koster 150 000 nok hver gang man gjør dette som fort blir dyrt, det finnes et alternativt at man oppdaterer via egen løsning. Men da må man som regel reversere tilbake til Mill Cloud og kjøre update. Men vi undersøker om det finnes en måte å oppdatere uten å måte gjøre dette. I neste update så vil vi legge til strømmåling, timere og ukeplan etc og oppdatere til Matter 1.4 Men litt usikker på nå vi får tid til dette, men sier ifra her når det skjer. @servercookie Dersom dere gjør firmware filer tilgjengelig på annen måte, så er en mulighet å gjøre OTA oppdateringen tilgjengelig via Home Assistant sin Matter integrasjon lokalt. Endret i går, 12:40 av OlavT Siter
OlavT Skrevet i går, 14:57 Skrevet i går, 14:57 7 hours ago, rhh said: Mener jeg leste for et par sider tilbake at du ikke fikk oppdatert via app om du brukte Matter, så var derfor jeg ville høre. Når du benytter Matter firmware er det ikke lenger Mill appen du benytter for å administrere Mill ovnene. Da benytter en appene fra de forskjellige Matter økosystemene (Apple, Google, Home Assistant etc.). Dersom leverandøren av enheten publiserer ny firmware så kan den plukkes opp for oppdatering. Siter
ok67 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden EG har hatt eit interessant problem med Mill ovnar (gen2) og Namron sin ZIgbee termostatplugg. Zigbee-pluggen misser kontakta av og til, og den kjem som oftast ikkje tilbake før eg fysisk pluggar den ut og inn igjen. Dette skjer kun på Millovnar, ikkje på andre "dumme" ovnar. Eg misstenker at ovene prøver å kommunisere over wifi og iom at Zigbee-pluggen er kopla til ovnen så skaper denne wifikommunikasjonen trøbbel for zigbeekommunikasjonen. Er det andre som har opplevd noko liknande? og ikkje minst kan same problemet oppstå når Mill etterkvart også implementerer Zigbee i same ovnen som har WIFI? Siter
servercookie Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden @ok67 Det hørtes veldig rart ut, så lenge gen2 ovnen ikke har aktiv WiFi (altså at den ikke blinker eller aktivert) så sender den ikke ut noen signaler eller prøver på noe som helst. Når vi kommer med Zigbee til gen4 panel ovner til neste år så vil ikke wifi og zigbee kjøre samtidig. Men se til at wifi på ovnene er slått av, at den ikke blinker/lyser etc Så skal den ikke kunne forstyre Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.