Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

@phaza Vanlig factory reset vil ikke hjelpe, ovnen er nok fortsatt på Matter firmware og det er nok derfor du ikke får koblet opp til Mill appen. Så reverser tilbake til Mill først: 

1: Slå av ovnen 

2: Slå den på og hold inne innstillingsknappne til "Ra" vises på display, det kan ta 20++ sekunder. 

3: Når du har resatt så kan du koble til Mill igjen og aktivere Matter på nytt og få tilsendt QR kode etc 

Husk å sjekke din spam mappe etc da det kan hende den havner der 

Skrevet (endret)

@servercookie
Nå ser det ut som alle enhetene mine har blitt slettet i løpet av natten og når jeg logger inn på mill appen får jeg feilmelding. 

Har du noen ide om hva som har skjedd og åssen jeg kan få fikset feilmeldingen?

kommer hver gang jeg trykker på Hus

IMG_1203.png

Endret av Handl3vogn
Skrevet
4 hours ago, servercookie said:

@phaza Vanlig factory reset vil ikke hjelpe, ovnen er nok fortsatt på Matter firmware og det er nok derfor du ikke får koblet opp til Mill appen. Så reverser tilbake til Mill først: 

1: Slå av ovnen 

2: Slå den på og hold inne innstillingsknappne til "Ra" vises på display, det kan ta 20++ sekunder. 

3: Når du har resatt så kan du koble til Mill igjen og aktivere Matter på nytt og få tilsendt QR kode etc 

Husk å sjekke din spam mappe etc da det kan hende den havner der 

Takk, fikk til å koble den mot mill appen igjen.

Sliter med flere av ovnen, så er ikke akkurat en veldig god opplevelse.

Sjekket litt ekstra på siste QR- og pinkode, og ser at den jeg får på mail ikke er samme som den jeg mottar i appen ved oppsett. Det er jo spesielt.

Skrevet

@phaza Du må ha god dekning når du skal aktivere Matter, husk at den signal styren din telefon viser ikke nødvendig er den samme som ovnen ser. 

Når det gjelder "Sliter med flere av ovnen" så må du dele mer info, du gir meg ikke mye info her som kan brukes til noe !! 

Det at QR koden som vises i appen og epost ikke er det samme blir fikset i en backend update etter nyttår (07.Januar 2024) Men du kan bruke den som kommer i eposten eller appen, begge skal fungere. 

@Handl3vogn Ovnene er nok ikke fjernet , ser mer ut som en app bugg....vi har en ny person som er ansvarlig for appen så skal høre med han om denne feilmeldingen. Jeg er nå for det meste på backend og firmware etc 

Sørg for at du er på nyeste versjon av appen, del gjerne din epost med meg på PM så kan jeg titt på din konto. 

Så lenge ovnene har en fast grønt lyst på så er de koblet til Mill sine serverer og koblet til din konto, send meg gjerne mer info. 

Sørg også for at du ikke er på noe internett kobling med VPN etc prøv gjerne bare med 4g/5g og se om feilen forsvinner 

Skrevet
1 hour ago, servercookie said:

@phaza Du må ha god dekning når du skal aktivere Matter, husk at den signal styren din telefon viser ikke nødvendig er den samme som ovnen ser. 

Når det gjelder "Sliter med flere av ovnen" så må du dele mer info, du gir meg ikke mye info her som kan brukes til noe !! 

Det at QR koden som vises i appen og epost ikke er det samme blir fikset i en backend update etter nyttår (07.Januar 2024) Men du kan bruke den som kommer i eposten eller appen, begge skal fungere. 

Var kanskje dette med dekning, selv om jeg ikke tror den er så dårlig der ovnen var, så hjalp det å koble den ut og flytte den inn på kontoret.

Skrevet

Appen har dessvere eit problem på nettbrettet mitt, men funkar fint på telefonen.

Knappen med Mill-nyheter legg seg over husknappen, der eg kan velge kva for hus eg vil sjå på. Dermed får eg kun opp hytta og ikkje huset her eg bur til vanleg, det er litt kjedeleg.

Screenshot_20241228_214757_MillNorway.thumb.jpg.0c3da066b93e77ea40d46f34042b2a4f.jpg

Skrevet
On 17/12/2024 at 10:38, servercookie said:

@JoeHugin Ikke noe som er bestemt enda, men jeg hører i gangene om at det diskuteres ettersom flyttbar varme er populært i resten av Europa. Så kan hende det kommer i 2025, før nesten vinter sesong, men ikke 100% sikkert enda.  

Takk, jeg ser også frem til Matter for Gen3 oljefylt radiator!

• Like 1
Skrevet
On 15/11/2024 at 11:06, servercookie said:

Til 2025 så kommer det en oppdatering gen4 socket(esp32 C6 mini med 8mb flash), samme utsende men med zigbee 3.0. I 2025 kommer også gen4 ovnene(panel) som støtter zigbee 3.0 (sertifisert)

Har du noen formening om cirka når i 2025? Sånn mtp. hvor mye tålmodighet man evt. skal smøre seg med (-:

• Like 1
Skrevet
On 17/12/2024 at 09:04, servercookie said:

@rhh Når det gjelder oppdateringer fra Matter så kan det gjøres på 2 måter, man kan gjøre OTA via Matter eller gjøre det via egne løsninger. 

Problemet med å gjøre en Matter oppdatering via Matter sin egen løsning krever at man re-sertifiserer produktet hver gang man ønsker å oppdaterer Matter. Sertifiseringen koster 150 000 nok hver gang man gjør dette som fort blir dyrt, det finnes et alternativt at man oppdaterer via egen løsning. Men da må man som regel reversere tilbake til Mill Cloud og kjøre update. Men vi undersøker om det finnes en måte å oppdatere uten å måte gjøre dette. 

I neste update så vil vi legge til strømmåling, timere og ukeplan etc og oppdatere til Matter 1.4

Men litt usikker på nå vi får tid til dette, men sier ifra her når det skjer.

@servercookie

Dette løser vel utfordringen knyttet til kostnadene for Matter OTA firmware oppdateringer?

Matter FastTrack Recertification FAQ - Matter

Skrevet

@servercookie

blir mye mas på deg, men får raskere svar her enn å få diffuse svar på telefon hos dere 😅

har en ny smartplug som brukes til frostsikring. Den lyser grønt men varmer ikke. Måtte nappe den inn og ut av kontakt for at den skulle fungere igjen. Har dere noe fiks på dette? Har maling i utebod, så bare tilfeldig at jeg så at den ikke varmet.

IMG_0029.png

• 2 uker senere...
Skrevet
servercookie skrev (På 25.11.2024 den 15.01):

@Venin Det kommer en update til  IOS denne uken hvor innloggings problemet 100%  løst. 

En lignende oppdatering kommer til Android neste uke, så da blir det stell på begge appene

Det er en utrolig frustrerende feil , så skal ikke si noe på og har vært altfor lenge. 

Jeg må fortsatt (!) logge inn på nytt hver dag. Hva skjedde med versjonen som skulle rette dette for godt?

Og har du status på HA-integrasjonen? Skal dere forsøke å få den rett inn som offisiell integrasjon eller blir det som en custom component? Det første kan vel ta litt tid vil jeg tro.

Skrevet

@servercookie

Det er 2 features som jeg benytter i lokalt REST API i dag som jeg lurer på kommer i neste versjon av Matter firmware:

1) Effektmåling. Det vil si at jeg kan hente ut hvor mye strøm (Watt) ovnen trekker i øyeblikket.

2) Begrense ovnens effekt. Det vil si at jeg for eksempel kan begrense en 1000Watt panelovn til å maks trekke 600Watt.

Vil begge disse være mulig med neste versjon av Matter firmware?

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
On 26/01/2025 at 11:41, OlavT said:

@servercookie

Det er 2 features som jeg benytter i lokalt REST API i dag som jeg lurer på kommer i neste versjon av Matter firmware:

1) Effektmåling. Det vil si at jeg kan hente ut hvor mye strøm (Watt) ovnen trekker i øyeblikket.

2) Begrense ovnens effekt. Det vil si at jeg for eksempel kan begrense en 1000Watt panelovn til å maks trekke 600Watt.

Vil begge disse være mulig med neste versjon av Matter firmware?

Disse ville vært knall å få inn, evt om det finnes en workaround.

Endret av Stæsjminister
Skrevet

Hva er den beste måten for å overføre Mill-ovnene til ny huseier?
Endre epost-adressen til kontoen?

Greit å slippe sette dem opp på ny for ny eier

• 2 uker senere...
Skrevet

@servercookie Har det nylig foregått en oppdatering i lokalt REST API, og er det meningen at dette skulle endre oppførselen til enkelte API kall?

Jeg har i flere år kjørt min egen lille integrasjon mot Homeseer vha lokalt REST API og dette har kjørt stabilt i et par år minst. Men for noen dager siden begynte jeg å få feilmeldinger når integrasjonen skulle sette temperatur setpoint. I løpet av en dag eller to feilet flere og flere av ovnene på begge lokasjoner der jeg har dette installert.

Etter litt debugging viser det seg at problemet er følgende:

Det er to ulike API kall for å sette setpoint temperatur. Jeg har brukt "set-temperature-in-independent-mode-now" for å sette setpoint, etter at jeg opprinnelig hadde blandede resultat med å bruke "set-temperature". (Ovnene mine kjører som "independent"). Tidligere, hvis jeg prøvde å bruke "set-temperature" så fikk jeg ofte tilbake respons "ok" fra ovnen, men når jeg sjekket så hadde den ikke endret setpoint. Etter at jeg begynte å bruke "set-temperature-in-independent-mode-now" har alt fungert uten problemer i flere år (og flere versjoner av API så vidt jeg vet).

Det som har skjedd de siste dagene er at ovnene en etter en har endret oppførsel. De reagerer nå på "set-temperature-in-independent-mode-now" på samme måten som de tidligere reagerte på "set-temperature": de svarer "ok", men ingenting skjer med setpoint på ovnen. I stedet så har "set-temperature" nå begynt å fungere korrekt.
Når jeg sjekker så ser det ut som alle nå har en ny versjon av APIet: 0x250212

Jeg har nå oppdatert koden min så integrasjonen fortsatt fungerer, men det hadde vært greit med en del mer informasjon fra Mill:

1) Hadde det vært mulig å få en oppdatert dokumentasjon på REST API? Den siste versjonen som er tilgjengelig på nett er 0x220727, altså over to år gammel, det har så vidt jeg vet kommet en eller flere versjoner etter dette, og nå tydeligvis en ny versjon der API-kall har endret oppførsel.

2) Hva er korrekt API-kall for å sette temperatur setpoint på en ovn i "independent" mode? Etter (den gamle) dokumentasjonen skulle det være "set-temperature-in-independent-mode-now" og det er også det som har fungert opp til for et par dager siden. Nå er det tilsynelatende "set-temperature" som gjelder. Er dette etter intensjonen eller er det en bug i den nye versjonen?

Skrevet

Hei, jeg er nå på ovn nummer to fra Mill (1000W, gen 3M) som på egen hånd justerer termostaten opp til 35 grader eller ned til 5 grader og setter på barnesikring uten at den er bedt om det. Den erstattet en lik ovn med samme problem.

Er dette en kjent problemstilling med disse ovnene? Elektroimportøren, som solgte dem, har vært greie å ha med å gjøre, men jeg begynner å bli lei av å kjøre skyttel med ovner...

Skrevet

@Eee Hei, 

Gen3m kan være sensitive for støy i strøm nettet (lokalt i huset), jeg anbefaler at du tar kontakt med Mill support og forteller dem at du har problemer med din gen3m(hvor display endrer seg på egenhånd) så sender vi deg ny top del som kommer med ny hardware som takler slikt bedre. Du får dette tilsendt kostnadsfritt, ta kontakt imorgen så sendes den ut imorgen til deg. 

@JxxxIxxx Hei, 

Det stemmer at våre utviklere har endre API kallet fra "set-temperature-in-independent-mode-now" til "set-temperature", det er en lang og komplisert grunn til hvorfor så jeg skal ikke gå i detaljer på dette her. Men det er som tiltenkt og ikke en bugg. Utover dette så har ikke local REST API funksjonalitet ikke endret seg, men her så har våre utviklere glemt å oppdatere dokumentatsjon om denne endreingen. Det er planlagt en større oppdatering til local REST API hvor vi legger til flere funksjoner og oppdaterer dokumentatsjonen til sommeren 2025. Eksisterende funksjoner vil ikke endres så du trenger ikke å beskymre deg for at dine integrasjoner skal slutte å fungere. 

Skulle likt å gjøre dette tidligere men andre pågående prosjekter stjeler all utviklingstid :/ 

Skrevet
13 minutes ago, Eee said:

Hei, jeg er nå på ovn nummer to fra Mill (1000W, gen 3M) som på egen hånd justerer termostaten opp til 35 grader eller ned til 5 grader og setter på barnesikring uten at den er bedt om det. Den erstattet en lik ovn med samme problem.

Er dette en kjent problemstilling med disse ovnene? Elektroimportøren, som solgte dem, har vært greie å ha med å gjøre, men jeg begynner å bli lei av å kjøre skyttel med ovner...

Jeg har ikke merket slike problemer på mine ovner egentlig. Har til sammen 10 ovner på to ulike lokasjoner og de har stort sett fungert stabilt i flere år, bortsett en del rusk i noen perioder der Mill oppdaterte firmware og apper. Jeg styrer ovnene med lokalt REST API eller i noen tilfeller direkte på panelet.

I starten hadde jeg en del tilfeller der noen av ovnene tilsynelatende på egen hånd justerte temperaturen helt umotivert, men stort sett alltid bare med 0.5 grader opp eller ned. Etter en stund gikk det opp for meg at dette bare skjedde hvis lokket over betjeningspanelet stod åpent. Min teori er at de lysende tallene på betjeningpanelet tiltrakk seg insekter i mørket, og disse trigget touch-knappene (de er ganske følsomme). Etter at jeg sørget for at alle lokk alltid var nede har det aldri skjedd igjen. Men det var aldri noen gang snakk om så store endringer som du det beskriver.

• Like 1
Skrevet (endret)
10 hours ago, servercookie said:

@JxxxIxxx Hei, 

Det stemmer at våre utviklere har endre API kallet fra "set-temperature-in-independent-mode-now" til "set-temperature", det er en lang og komplisert grunn til hvorfor så jeg skal ikke gå i detaljer på dette her. Men det er som tiltenkt og ikke en bugg. Utover dette så har ikke local REST API funksjonalitet ikke endret seg, men her så har våre utviklere glemt å oppdatere dokumentatsjon om denne endreingen. Det er planlagt en større oppdatering til local REST API hvor vi legger til flere funksjoner og oppdaterer dokumentatsjonen til sommeren 2025. Eksisterende funksjoner vil ikke endres så du trenger ikke å beskymre deg for at dine integrasjoner skal slutte å fungere. 

Skulle likt å gjøre dette tidligere men andre pågående prosjekter stjeler all utviklingstid 😕

@servercookie, takk for svar. Da forholder jeg meg til dette, koden min kan bruke begge metodene for å sette setpoint, behøver bare å endre litt for å skifte fra den ene til den andre.

Det ser forøvrig også ut til at et annet problem som jeg rapporterte tidligere er fikset i denne nye versjonen. Jeg har tidligere irritert meg over at Appen og lokalt REST API ikke var samkjørte når det gjaldt temperatur setpoint, og at de tilsynelatende vedlikeholdt hvert sitt setpoint internt i ovnen. Dette ser nå ut til å være borte, og testene mine indikerer at Appen og lokalt API viser samme setpoint og den ene oppdateres når den andre endres.

Endret av JxxxIxxx
skrivefeil
Skrevet

@servercookie Er det noe problemer med nyeste generasjon smartplugg? Min slutter helt å varme, selv om jeg setter termostaten til langt over nåværende temperatur. Trodde først det var pga åpent vindu funksjonen (står rett ved en sliten / utett ytterdør), men selv om jeg skrur av denne funksjonaliteten så forblir den av. Må fysisk koble ut og inn igjen selve pluggen for at den skal fungere igjen.

Legger ved bilder fra Home Assistant (lokalt API, variabel temperatur basert på strømpriser, totalt strømforbruk osv) og fra Mill appen.

Samme skjer om jeg styrer den fra cloud api, lokalt api og med Mill appen. Null varme. Alle de andre ovnene (gen 3) fungerer fint. Prøvde også å «skru av» med Home Assistant, for så å skru på igjen, men samme resultat.

IMG_5446.png

IMG_5445.png

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.