GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klaget litt til Mill her om dagen at systemet var ustabilt og nevnte i samme slenget at jeg var misfornÞyd med at de ikke tilrettela for Ä koble seg direkte pÄ ovnen lokalt.

De svarte faktisk...

image.thumb.png.87fca032b3e85e73acc05b48c2972898.png

Virker jo i grunn lovende :) 

Skrevet

HĂžres lovende ut!

Sitat

we are still writing its specifications...

Men det hĂžres ikke ut som om de har kommet sĂ„ langt i prosessenÂ đŸ€”Â 

• 10 mĂ„neder senere...
Skrevet (endret)

NĂ„ dukker det opp en 3. generasjons Mill med Wifi og Bluetooth i appen!

Er det noen som har sett om den er i salg? Ser at Intin bare beskriver 1. og 2. generasjon pÄ de som selges hos dem
Noen som vet hvor Tibber fÄr varene sine fra nÄ? Mener det var Intin fÞr...

edit: FĂ„tt bekreftet at Tibber fortsatt bruker Intin

Endret av eisa01
Skrevet
On 12/09/2021 at 20:40, cogliostrio said:

Dette var jo veldig gode nyheter. Da blir det omsider en ny panelovn.

Det er vel ikke andre merker som har lokal styring?

Adax sier at de ogsÄ skal levere lokalt API i lÞpet av Äret. Uvisst om dette vil fungere pÄ dagens ovner etter en oppdatering eller ei.

https://adax.no/wi-fi/smarthus-integrasjoner/

• 2 uker senere...
Skrevet
Sitat

Firmware pÄ generasjon 2 ovner blir oppdatert via OTA (over the air update) sÄ lenge ovnen er koblet opp

IOT plattformen dytter ut oppdateringen til alle ovner som er koblet opp eller som kommer online senere.

Generasjon 3 socket er allerede pÄ bÄten og kommer snart i butikken, fysisk lik men med ESP32 brikken.

Den kommer ogsÄ med en ferdig kalibrert digital sensor med en nÞyaktighet pÄ 0.1-0.2c, i tillegg sÄ vil den rapportere fuktighet med en nÞyaktighet pÄ 2%

FĂžlgende produkter kommer som generasjon 3:

• Panel ovner (EPS32)
  • Socket (EPS32,  ny funksjon er fuktighet sensor)
  • Olje ovner (EPS32)
  • FrittstĂ„ende ovner (EPS32)

Utdrag fra mail fra Mills «IOT projectmanager»

• Like 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 05/10/2021 at 12:59, Moskus said:

... kan vi flashe med egen firmware siden det er en ESP32? 😁

Det regner jeg med at noen finner ut av, ja. Hadde vÊrt kult med Mill-ovner pÄ ESPHome :D 

Skrevet (endret)

Hei pÄ dere, 

Fra Mill her, ser at det er en del som er interessert i Ä styre ovnene sine via egne lÞsninger og det synes vi er flott :) 
Ble nettopp ferdig med Ä skrive dokumentasjonen for generasjon 3 "local res api " som dere nÄ kan finne pÄ : https://github.com/millheat/Generation_3_REST_API

FĂžlgende produkter stĂžtter local REST API :

1: Panel ovner - generasjon 3 

2: Konveksjons ovner - generasjon 3 

3: Olje ovner - generasjon 3 

4: Wi-Fi socket - generasjon 3 (T/H) 

Vi jobber med fÞlgende integrasjoner som kommer fÞrste halvdel av 2022 for generasjon 3 

1: Matter (Alexa, Google, Apple Homekit) 

2: IFTTT

3: Samsung SmartThings 

4: Homey 

++ 

Om dere har noen spesifikk Þnsker sÄ er det bare Ä fyre lÞs sÄ vil vi evaluere disse fortlÞpende 

Vi har ikke glemt generasjon 2, det vil komme noen oppdateringer  mot slutten av Äret 2021 

Kind regards

Bashir Naimy

IoT Manager

Endret av servercookie
Typo
  • Like 5
  • Thanks 4
Skrevet
On 28/10/2021 at 23:23, servercookie said:

REST API

Regner med det er en ESP32 eller tilsvarende i ovnene... kan vi fÄ MQTT-stÞtte ogsÄ? :) 

• Like 2
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet (endret)

Spennende. NĂ„ er det jo snart slutten av 2021, hvilke oppdateringer kommer for gen 2?

Har en gen 2 socket og skal handle et par gen 3 sockets nÄr de kommer i lokale butikken, utsolgt overalt for Þyeblikket. :(

Lurer ogsÄ litt pÄ i samme slengen om de takler Ä styre varmtvannsbereder?

Har en eldre 2000w som gÄr pÄ stick og teorietisk hvis de takler 2300w ovner burde vel en VVB gÄ greit ogsÄ? Bare lest at det frarÄdes Ä bruke stikk der pga varmegang sÄ har ikke turt Ä prÞve.

Endret av KĂ„lgrim
Skrevet
KĂ„lgrim skrev (3 timer siden):

Lurer ogsÄ litt pÄ i samme slengen om de takler Ä styre varmtvannsbereder?

Har en eldre 2000w som gÄr pÄ stick og teorietisk hvis de takler 2300w ovner burde vel en VVB gÄ greit ogsÄ? Bare lest at det frarÄdes Ä bruke stikk der pga varmegang sÄ har ikke turt Ä prÞve.

FrarÄdes pÄ det sterkeste

• Like 1
Skrevet

image.thumb.png.822f6c7d0a6dff60662395e70cc4772d.png

Da virker lokalt api pÄ Gen3 Mill.
KjÞrte koden fra GitHub - millheat/Generation_3_REST_API: Local REST API documentation

Trenger ingen annen rettighet enn lokal tilgang fra Nett.

STATUS:
  Name = convector heater gen. 3
  Version = 0x210917
  Operation key =

===========
Changing the set temperature to 15.0 C...
set_temperature = 15.00

===========
Changing the set temperature to 15.5 C...
set_temperature = 15.50

===========
Changing the set temperature to 16.0 C...
set_temperature = 16.00

Done!

Da er det vel ikke lenge til vi har en plugin @Moskus :) God Jul

• Haha 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Vet ikke om dette er riktig trÄd, men har koblet 3 mill wall sockets opp mot Home Assistant.

Fungerer fint, men jeg sliter litt med Ä forstÄ hvordan den kontrolleres hvis settingen "kontroller individuelt" ikke er slÄtt pÄ?

Har en gen 2 pÄ vaskerommet med denne settingen pÄ og generic thermostat integrasjon, sÄ det er jo greit nok.

Har ogsÄ 2 til i andre rom som er gen 3, der har jeg ikke valgt denne instillingen, egentlig fordi jeg liker lettheten med Ä programmere i mill appen. Dog usikker pÄ hva jeg faktisk kan gjÞre i HA da, er det kun justere temp? Og hvis jeg justerer temp, sÄ justerer den da tempen til det aktuelle programmen den er pÄ i Þyeblikket? feks borte? Av mulighet savner jeg litt.

Og sÄ lurte jeg pÄ om det er mulig Ä hente ut fuktighet fra gen3 i HA? Ser ikke den entiteten.

• 4 uker senere...
Skrevet
KĂ„lgrim skrev (PĂ„ 17.1.2022 den 16.16):

Av mulighet savner jeg litt.

HA-integrasjonen kunne nok med fordel hatt mange flere funksjoner nÄ som generasjon 3 stÞtte lokalt API. Problemet er at daniel.h.iversen ikke har tid og at det ingen andre har bidratt. Men det du KAN gjÞre er Ä bruke RESTful Command-integrasjonen til Ä kalle API-kommandoer manuelt: https://www.home-assistant.io/integrations/rest_command/

Med den burde det vÊre mulig Ä lage en tjeneste som kaller f.eks /overwrite-weekly-program for Ä overstyre program fra Komfort til Borte. https://github.com/millheat/Generation_3_REST_API#postoverwrite-weekly-program

Da slipper du Ä vente pÄ at noen utvider funksjonaliteten i Mill-integrasjonen.

Skrevet

Hei. Vet noen her om 3. generasjons Mill ovn kan integreres/kobles og brukes med Apple Home eller mÄ man fortsatt bruke Mill-appen? Vet den skal kunne brukes med "Matter" nÄr den tid kommer men hva med pr. idag? 

Skrevet

Da har jeg fÄtt min fÞrste Gen3 i hus og som vanlig er det utfordringer med Ä fÄ den pÄ nett.

Siden jeg har et mesh-nett som gir bÄde 2,4 og 5 GHz sÄ ble det problemer med denne ovnen ogsÄ.

Oppkobling via min iPhone gir bare feilmeldinger og det lar seg rett og slett ikke gjennomfĂžres.

SÄ lÞsningen, som ved alle tidligere tilfeller, er Ä lete fram en gammel Alcatel Andriod-telefon jeg har liggende som kun benytter seg av 2,4 GHz wifi. Da kobles ovnen pÄ nett uten problemer og legges til i appen :) 

Fantastisk at denne feilen fortsatt er der...

Skrevet

@Mathias

Hei, 

Generasjon 3 ovner fungere pÄ fÞlgende mÄte: 

1: Ovnen scanner for alle nettverk den kan koble seg til, det inkludere nettverk som sender bÄde 2.4ghz og 5ghz pÄ samme SSID 

2: Du velger deretter Þnsket nettverk, om du velger et nettverk som sender 2.4ghz og 5ghz sÄ vil den fint greie Ä koble seg mot 2.4ghz

Fint om du deler med oss hva denne feilmeldingen sier, om du fÄr en melding som sier "Failed please try again" sÄ er det nok feil enten pÄ app/server og ikke selve ovnen.
Minner pÄ at firmware som kommer pÄ ovnen fra fabrikken ikke stÞtter WPA3, du mÄ i sÄ fall koble den opp mot en nettverk som stÞtter WP2 og du vil da automatisk fÄ nyeste versjon som stÞtter WPA3. 

Ta gjerne kontakt med support sÄ vil du fÄ hjelp med dette 

@KÄlgrim Hei, 

Vi skal legge ut en liten oppdatering slikt at du kan hente ut fuktighet via REST API, husker ikke om det allerede ligger pÄ lokal REST API eller ikke men skal ta en titt.

Det kommer en app til HA snart som er direkte fra oss her i Mill, der vil du kunne fÄ mulighet til Ä styre alle funksjonene i gen3 

NÄr en ekstern app tar kontroll over en Mill ovn sÄ vil den automatisk gÄ i individuell kontroll, den vil ikke lenger fÞlg timere eller ukeplan.

SÄ om man Þnsker timere eller ukeplan styring via HA sÄ mÄ det implementeres pÄ HA siden, men vi skal se pÄ det en gang i 2022 men 

det er ikke fÞrst prioritet. 

@Miriam Matter sertifisering starter i Mars ifÞlge Matter Alliance, sÄ vi venter pÄ start signalet fra dem. 

Vi kunne ha laget integrasjon mot Alexa, Google og Homekit, men det hadde blitt dobbelt arbeid og vi har begrensede ressurser dessverre. 

Det kommer fortlÞpende oppdateringer og forbedringer 

• Like 3
Skrevet
servercookie skrev (6 timer siden):

NÄr en ekstern app tar kontroll over en Mill ovn sÄ vil den automatisk gÄ i individuell kontroll, den vil ikke lenger fÞlg timere eller ukeplan.

Betyr det at man ikke kan ha vanlig ukeplan i appen og samtidig gjĂžre et kall via API for Ă„ endre fra komfort til borte i 2 timer?

Skrevet (endret)
6 hours ago, servercookie said:

@Mathias

Hei, 

Generasjon 3 ovner fungere pÄ fÞlgende mÄte: 

1: Ovnen scanner for alle nettverk den kan koble seg til, det inkludere nettverk som sender bÄde 2.4ghz og 5ghz pÄ samme SSID 

2: Du velger deretter Þnsket nettverk, om du velger et nettverk som sender 2.4ghz og 5ghz sÄ vil den fint greie Ä koble seg mot 2.4ghz

Merkelig at det ikke fungerte pÄ min iPhone med oppdatert app, men at det gÄr fint med en gammel Android. Jeg har min gamle slitne Alcatel Android som jeg kun starter nÄr jeg skal koble pÄ Mill-ovner, ikke sÄ ofte med andre ord, sÄ jeg klarer meg fint. Men jeg er redd at det er mange som kjÞper seg en Wifi-ovn og aldri fÄr den pÄ nett.

6 hours ago, servercookie said:

Fint om du deler med oss hva denne feilmeldingen sier, om du fÄr en melding som sier "Failed please try again" sÄ er det nok feil enten pÄ app/server og ikke selve ovnen.

Jeg fÄr konstant feilmeldingen "Failed please try again" i ios-appen og det har jeg fÄtt lenge. SÄ det er noe feil i appen eller pÄ server.

Greit Ä nevne at jeg heller ikke fÄr slettet enheter i iOS-appen. Samme feilmelding. Dette gÄr ogsÄ fint uten problemer pÄ Android. I tillegg sÄ oppdaget HA den nye ovnen lenge fÞr den var synlig i ios-appen etter at jeg hadde lagt den til.

Du kjenner tydeligvis godt til hva som skjer hos MIll. Jobber du der? I sÄ fall veldig fint hvis dere fÞlger med litt hva som blir sagt her inne og fanger opp det som blir diskutert :) 

Endret av Mathias
Skrevet

@Venin

Det er riktig, nÄr du gjÞr et kall via API sÄ vil enheten ikke lenger fÞlge rom innstillingene og gÄ i "Uavhengig" modus 

SÄ da faller ukeplan/timere helt bort og dette var en bevist valg som ble gjort da REST API fÞrst ble tilgjengelig i sin tid. 

Det er ikke noe teknisk i veien for Ä gjÞre det tilgjengelig, men dette blir nok implementert nÄr vi har migrert til en ny plattform (under utvikling) en gang til hÞsten 2022

Da vil man ogsÄ kunne hente ut statistikk data etc 

@Mathias Hei Matias, 

Det stemmer, jeg jobber hos Mill og er ansvarlig for alt Wi-Fi/Server/App/ API etc, har ikke hatt sÄ mye med gen2 Ä gjÞre da det var fÞr min tid men hovedsakelig gen3.

Feilen som du fÄr, kommer den nÄr du skal navngi enheten eller dukker den opp tidligere eller senere ? 

Jeg regner med at du har fÄtt langt til enheten via Android telefonen nÄ ? 

Hvis ikke sÄ send meg gjerne en PM sÄ kan jeg sende deg en test app som kan loggfÞre hva som skjer, sÄ kan vi lett finne ut hva som skjer.

Men om du ikke har forsÞkt det enda, prÞv Ä avinstaller appen pÄ IOS og restart telefonen og installer den inn pÄ nytt...fÞr du samme feil da ? 

Det var ren tilfeldig at jeg kom fant dette forumet og sÄ at det var noe diskusjoner om Mill ovner sÄ fÞlger med og prÞver Ä ta takk i problemer som blir diskutert :)

Ønsker deg en fortsatt fin kveld 

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.