Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mill generasjon 3


Mathias

Anbefalte innlegg

@servercookie

Har fabrikk resatt flere ganger(fr i display og nedtelling når jeg slipper knapp).

prøvde også og deaktivere WiFi hjemme og sette opp mobilt hotspot med telefonen med likt WiFi navn og passord for og se om jeg fikk koblet opp gjennom telefonen. Dette for og utelukke noe feil på wifi eller brannmur.

 

Ser at ovnen er koblet til WiFi gjennom oppdateringen men kobler fra så fort den er 100% (log fra ap og dhcp server).

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@OlavT Du finner info om firmware her : http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/operations/getFirmwareLink

 

Du kan laste ned ny firmware via metodene vist der, men kan sende deg ny firmware(lenke) her for panel ovner om du ønsker.  Så kan jeg skrive instrukser på hvordan du kan oppdatere ovnen direkte via blåtann ved å bruke nRF Connect 

 

Sender dette imorgen , med lenker til både panel , socket og annet for de som er interesert 

 

Når det gjelder problemer med OTA så skal jeg undersøke dette nær,ere , må bare ta en pust i bakken først. 

 

@Handl3vogn Er dette en panel ovn gen3 du har problemer med eller en gen3 olje ovn ? 

@firklover123 Er det en gen3 panel ovn du forsøker å koble opp eller en Mill Sense ? 

 

Om det er en Mill Sense så fint om du oppdaterer appen din imorgen og prøver å koble til igjen etter klokken 09:30 

Er det en panel ovn gen3 så er det veldig rart, det kan tyde på at den slitter med å koble seg til din wifi/router...er ovnen langt unna ruteren eller nærme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@servercookie

Panelovn

 

jeg prøvde også direkte gjennom hotspot på telefon tilkoblet 5g så kan ikke være WiFi.

Ser også på router at den er tilkoblet WiFi mens den oppdaterer. 

Samme på telefonen når den er hotspot, ser at ovnen blir tilkoblet og kobler fra når oppdatering er 100%

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Handl3vogn Kanskje file serveren for OTA er overbelastet og godtar ikke flere koblinger(mange som prøver å koble opp samtidig !! )...bare en tanke som traff meg. Jeg skal undersøke dette imorgen tidlig, akkurat nå er vår DevOps offline. 

Dette er uansett første prioritet for meg imorgen, sender meg info her så fort jeg finner ut hva som skjer. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, servercookie said:

@OlavT Du finner info om firmware her : http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/#/operations/getFirmwareLink

 

Du kan laste ned ny firmware via metodene vist der, men kan sende deg ny firmware(lenke) her for panel ovner om du ønsker.  Så kan jeg skrive instrukser på hvordan du kan oppdatere ovnen direkte via blåtann ved å bruke nRF Connect 

 

@servercookie

 

Jeg fikk ikke noe fornuftig svar:

 

$ curl --request GET \
  --url http://mn-be-prod-documentation.s3-website.eu-central-1.amazonaws.com/firmwares/download \
  --header 'Accept: application/json' \
  --header 'Authorization: Bearer 123'
<!DOCTYPE html>
<html>
        <head>
                <title>MillNorway API</title>
                <meta charset="utf-8" />
                <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1" />
                <script src="https://unpkg.com/@stoplight/elements/web-components.min.js"></script>
                <link rel="stylesheet" href="https://unpkg.com/@stoplight/elements/styles.min.css" />
        </head>
        <body>
                <elements-api apiDescriptionUrl="openapi.json" router="hash" layout="sidebar" style="display: block; height: 100vh"/>
        </body>
</html>

 

Jeg var egentlig mer ute etter en lesbar side med release notes og dokumentasjon på lokalt REST API (som jeg regner med er oppdatert siden 0x230516).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen i dag var å kjøre ca 10 mil til hytta for å kjøre oppskriften til mill for å factory resette 3 stykk gen 3 ovner der oppe som jeg ikke har kontakt med lenger. Når jeg leser denne tråden så tror jeg den turen utsettes med høye kneløft når det ser ut til at ovnene havner i evig fw update loop. Gud bedre å jeg har brent meg på disse mill produktene ALT for mange ganger nå 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Firkfrukt Kunne du prøve dette: 

 

Har du fjernet socket fra appen, om de dukker opp i appen som offline ..kunne du fjerne dem fra der først. 

Om du ikke har forsøkt, kan du restarte ruteren din ? 

 

En siste ting du kan prøve, har du satt en separat nettverk for 2.4ghz ? 

Sier ifra mer om jeg finner noe mer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@firklover123 Kunne du prøve å koble opp en socket idag, fortsatt ikke noe ? 

Det er generasjon 3 wifi du har eller generasjon 2 ? 


Worst case så kobler jeg opp 2 her på kontoret (verifiserer at de fungerer)og deretter fjerner dem fra nettet og sender disse til deg. Send meg din shipping adresse om du er i Norge  på PM:

 

1: Navn

2: Addresse

3: Tlf nummer for pakkesporing 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@servercookie

Gikk fint og koble opp panelovn gen3 i dag.

 

Lastet først ned firmware og da så jeg det ble mere aktivitet på termostaten, WiFi lampe blinket hurtigere og gult og ovnen restartet når oppdatering var på ca 40%.

Og når den var ferdig så koblet jeg opp på vanlig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

servercookie skrev (7 timer siden):

@kris10an

Vennligst prøv å koble opp nå, fant årsaken til dette og skal nå være løst. 

har du panel gen3 ovner så skal du kunne greie å koble disse opp nå

Du vil få beskjed om oppdatering denne gangen også men så vil du kunne koble opp

 

Beklager igjen så mye for alt rotet 

 

  

Høres lovende ut! Har en kollega som testa på gen3 hjemme med hell nå. Du skal ha store mengder med skryt for at du stiller opp her på forumet 🙂 Utrolig vanskelig å finne gjeldende info direkte hos Mill. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Veldig bra at du er her servercookie 🙂

Alltid denne forumposten jeg sjekker først når det er noe problemer med mill ovner.

Har 3 gen 3 ovner som jeg fikk lagt til på nytt i dag.

1 av dem la jeg til, oppdaterte og fikk lagt til.

2 av dem måtte jeg kjøre FR med å holde inne tannhjul ved oppstart 2 ganger før jeg fikk lagt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sigver @kris10anDet var så lite så :) 

 

Kan oogså nevnte at om noen uker så vil de som måte resette kunne se statistikken sin før resettingen, slikt det er idag så får enheten ny deviceid etter en resetting men vi jobber med å endre på dette slikt at om man resetter ovnen så vil alt gammelt statistikk kunne sies så lenge den er på samme konto(epost konto) som tidligere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris10an skrev (På 8.9.2024 den 13.45):

Av ren nysgjerrighet: Hva er forskjellen på gen3 og gen3M?

gen3M - "m" for modulær, dvs de har (endelig) fått samme oppraderingsmulighet som Adax, Nobø osv. Selve termostaten/hjernen er en innstikksmodul du kan bytte ut for å få ny funksjonalitet.

F.eks gen3m 1000W (merk at hos komplett må du se nøye på produktnummer, beskrivelse/navn sier ingenting om produktet er gen3 eller gen3m)

 

@servercookie

Vedr utlogging - ikke testet om jeg blir logget ut fra iPhone når jeg logger inn på Android, skal få sjekket dette når jeg er på jobb.

 

Kjenner til gen3 webinterface ja, brukt det noen ganger for å sjekke ting + teste lokalt API.

Har lagt inn alle gen3 enheter i home assistant via lokalt api nå.

Tror flere brukere hadde satt pris på muligheten til å trigge FW update samt paire enhet med app via gen3 webinterface.

Er enheten allerede tilkoblet wifi så er det "helt greit" å slippe reset og pairing på nytt. Da slipper man og lange reiser hvis man har ovner installert hos besteforeldre, på hytta osv (hvis man har tilgang via vpn e.l)

Er selv IT-ansvarlig og har hatt min fair share med oppkobling av både gen1, gen2 og gen3 enheter som ikke alltid går knirkefritt, men felles er som regel at de allerede er tilkoblet wifi når de må inkluderes/paires på nytt.

 

Har fått alle mine enheter tilbake på nett nå, bortsett fra 1stk sense. I starten fungerte knappen og den begynte å blinke blått, nå har knappen null funksjon. Skjer niks nada. Uansett om jeg holder inne i opp til 30 sekunder eller trykker kjapt 1-3 ganger på den.

Det merkelige er at den har vært tilkoblet wifi kontinuerlig i over 2 timer, og den svarer på ping.

 

Opplever ellers et par merkelige ting;
1) Kan ikke legge inn effekt på enhet med mindre den er satt til control device individually.

2) Socket har ikke mulighet for å legge inn effekt, så da er jo strengt tatt statistikk  ikke mye verdt 😅

 

Finnes det noen workaround ift API limit?

Har enheter på 3 forskjellige steder, noen styres via Homey, noen via home assistant etc. Opprette en konto per bolig/hytte etc?

 

Evt få til verbose logging i app så jeg kan se hva som går galt? En IP som kjører for mange API requests?

Endret av landsverk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kris10an Gen3m har en modulær top del som kan byttes ut og oppgraderes etterhvert når det kommer nye generasjoner slikt at du slipper å kjøpe ny ovn. 

 

Om du skal kjøpe ovner, vent med å kjøpe....det kommer en ny batch med ovner mot slutten av oktober som fortsatt heter gen3m. Men disse har en silent upgrade , det vil si oppgradert wifi brikke som er ESP32 C6 som vil få Matter og Zigbee støtte senere  i 2024 via en OTA. Du vil merke at ovnen har en klistremerke på lokket som heter generasjon 3m.  Prikken på slutten indikerer at det er den med ESP32 C6 . Tillegg har den en oppdatert touch chip, som gjør at display er veldig motstandsdyktig mot støy på strømnettet. 

 

Denne oppgraderen vil rulles ut til hele panel ovn serien i 2025, da kommer alle disse ovnene med Matter og Zigbee 3.0 og de om har en gen3m med disse brikkene får en OTA som åpner opp for Matter og Zigbee. 

 

@landsverk

 

Opplever ellers et par merkelige ting;
1) Kan ikke legge inn effekt på enhet med mindre den er satt til control device individually.

-> Du kan endre på effekt om du navigere til enheten og velger avansert, lenger nede så finner du effekt som du kan

     endre på. 

 

2) Socket har ikke mulighet for å legge inn effekt, så da er jo strengt tatt statistikk  ikke mye verdt 😅

-> Her så trenger du ikke å endre på effekt eller legge til effekt, strømmåler brikken auto kalibrerer seg selv avhengig            av  hva du plugger inn på den. Så derfor er det ikke noe behov for å legge til effekt info :)

 

Finnes det noen workaround ift API limit?

Denne grensen er nå satt til 5000 API kall pr time pr konto , noe vi mener er veldig generøst.

Trenger man mere en 120 000 API kall i døgnet(24 timer)?

 

 

Når det gjelder webinterface så er det mye vi kan få til der men jeg blir dratt i mange retninger som tar mye av tiden så det har ikke vært en hovedfokus. Men jeg skal sette dette på agendaen igjen veldig snart. 

 

Så for å oppsummere det som er på ønske listen for web interface  

 

1 : FW upgrade mulighet, veldig enkelt å få til og tar en par timer å implementere 

2: Koble til Mill Skyen, vil dukke opp som en avhengig enhet i appen med standard navn og noen tall 

3: Mulighet til koble ovnene til skyen igjen på auto via REST API eller web 

 

@landsverk Send meg en PM så sender jeg deg en ny Mill Sense i posten + en socket som plaster på såret. 

Mill Sense er nok død/bricked pga FW som hadde en feil som fort ble fjernet når det ble oppdaget. 

I PM send meg:

 

1: Fult navn

2: Adresse 

3: Telefon nummer for pakkesporing 


Så fikser jeg dette imorgen 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.