Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om denne havner i riktig forum, men strømsparing er ihvertfall det opplagte målet her :)

 

I kjelleren er så og si all oppvarming (med unntak av kino hvor jeg har en kraftig vifteovn som brukes for å få opp tempen før bruk) varmekabler, to nokså store sløyfer med Heat-it termostater, og en bitteliten med en avansert Devi termostat.

Sistnevnte er nesten uvesentlig, så i første omgang er det de to store sløyfene som gjelder - her ble det dessverre ikke lagt Depron eller tilsvarende under før avretting heller, så her varmes hele betongen og litt jord under opp også..

 

Hvor mange grader vil det være hensiktsmessig å senke temperaturen med på natta uten at det går alt for mye ut over komforten?

Dersom en først senker tempen, vil det være hensiktsmessig å holde den nede helt til ettermiddagen?

(Jeg er nok ikke villig til å gå veldig på bekostning av komfort her, men klart, jeg alene trenger strengt tatt ikke full varme på to bad døgnet rundt, så om besparelsene er store kan jeg vel innrette meg litt :) )

 

I andre etasje har jeg varmepumpe som dekker alt unntatt bad, som har varmekabler styrt av Heat-it termostat.

Akkurat nå sliter jeg litt med ZXT-120, så har satt pumpa til 23c med fjernkontrollen og har da veldig grei temperatur i hele etasjen.

Har ingen målinger på forbruk her, men vil det være noe særlig å hente på å senke tempen her på natta?  (ca 120kvm i denne etasjen, hus fra 1976, men utsatte vegger er etterisolert med 20cm ekstra isolasjon og har nye vinduer med lav u-verdi.)

Når det blir kaldere senker jeg faktisk temperaturen 2-3 grader og supplerer med ved, men nå som det ligger rundt 0 blir det fort litt i varmeste laget om jeg fyrer...

 

 

 Vet det ble mange spørsmål her, men håper noen har noen generelle betraktninger og erfaringer å dele med meg :)
 

Skrevet

Nattsenking vil alltid lønne seg, og sist jeg leste om det var det anbefalt med ca 4 grader. Dersom du drøyer helt til ettermiddagen med kjelleren vil du selvsagt spare enda mer. 

 

Ulempen med systemet uten depron/isolasjon under varmemattene er at det vil få høy treghet før du merker noe varme. Dette må du nesten bare justere inn selv, hvis du vil ha det varmt til kl 17 kan du f.eks skru opp termostatene 1530 til å begynne med. 

 

Det vil også være penger å spare på å ha nattsenk på varmepumpen, hvor mye har jeg ikke sjans til å estimere. 

  • Like 1
Skrevet
8 timer siden, Fredrick skrev:

Nattsenking vil alltid lønne seg, og sist jeg leste om det var det anbefalt med ca 4 grader.

Det tallet har jeg også hørt, men jeg er usikker på sammenhengen. Og jeg tror muligens det er avhengig av varme-medie, samt ønsket komfort og bruksmønster.

 

Vi har 4 grader "nattsenking" (for den gjelder når vi er på jobb også) i stua, men har 5 grader på andre rom (som jentenes soverom).

Skrevet

Forsiktig forsøk i natt, dette fra den største sløyfa med antatt størst treghet.
Ser ikke ut til å være noe problem å komme opp i riktig temperatur kjapt og greit :) Får stille om "Energy save heatpoint" i dag og se hvordan det går til i morgen.

temp_kjeller.jpg

 

(Det skal sies at jeg trodde setpunktet var lavere da, hehe..

  • Like 2
Skrevet

Spennende! :)

Det gikk jo overraskende fort å få opp varmen igjen.

 

(Tips: Sett Style til "Line" for temperaturgrafer, det er nok mer riktig. "Step" er fint for strøm-forbruk.)

 

Skrevet

Jepp :) Dette var da gangen/hallen i kjelleren, badet som er noe mindre med ca tilsvarende effekt/m2 gikk enda litt greiere (dog er det rommet nokså nytt og følgelig bedre isolert.)

Spent på om en større dropp i temperatur går like greit.


 

Skrevet
10 timer siden, bjwanvik skrev:

Ser ikke ut til å være noe problem å komme opp i riktig temperatur kjapt og greit :)

Det interessante er også å se om du får sammenlignet litt kWh og kW, men det regner jeg med du oppdaterer litt med etter hvert ?

Skrevet
Den 21.11.2016 klokken 11.57, Fredrick skrev:

Det vil også være penger å spare på å ha nattsenk på varmepumpen, hvor mye har jeg ikke sjans til å estimere. 

Beklager, litt sent, men:

Det var ikke montøren av min nye varmepumpe enig i.

Jeg hadde nattsenking på den forrige varmepumpa.

Da den "døde" for andre gang i  løpet av 6 år, da  ga jeg den opp. Kjøpte ny.

Montøren av den nye forklarte at etter nattsenking vil kompressoren være iskald og gå tregt.

Dessuten må pumpa jobbe hardt for å øke temperaturen.

Han anbefalte å la den gå konstant slik at temperaturen inne i kompressoren holdt seg noenlunde.  

 

 

Skrevet (endret)

Hmm.. kan hende det stemmer, han montøren bør ha bedre greie enn meg.

 

Når det er sagt ble jeg ikke direkte overbevist av forklaringen hans heller, syns det virker ganske forenklet.

 

Edit: altså det kommer jo helt an på hva man stiller den inn på, litt senking vil jo ikke gjøre kompressor iskald. Det er ikke snakk om å skru den av. Når det er sagt så leser jeg at meningene er delte, men eks. Forbrukerrådet anbefaler å ikke senke temperaturen

Endret av Fredrick
Skrevet
Den 21.11.2016 klokken 11.57, Fredrick skrev:

Når det er sagt ble jeg ikke direkte overbevist av forklaringen hans heller, syns det virker ganske forenklet

Enkel og enkel..... Det ble sagt mye mer, men:

Det vesentlige er at kompressoren får "kaldstart", går tungt.

Og etter en kald natt og må den jobbe med full effekt lenge.

Det sliter.

Han frarådet på det sterkeste å starte en pumpe som har stått ute i streng kulde.

Og ute-delen står jo oftest ute...

Et kompressorhavari betyr i praksis svidde viklinger i kompressor-motoren.

 

 

 

Skrevet

Jeg kjører nattsenking med varmepumpe. Og det har fungert utmerket i mange år.

 

Men jeg bor på Sørvest-landet og vår varmepumpe vet ikke hva "sprengkulde" er. Og når det faktisk en sjelden gang er kaldt så må den jobbe omtrent det samme uansett hva temperaturen er satt til, selv om en reduksjon fra 23 til 19 grader gir akkurat et lenger opphold til neste gang den starter igjen.

Skrevet
Den 21.11.2016 klokken 11.57, Fredrick skrev:

Leste du editen min?

 

Edit kom etterpå.

 

Du glemmer at når nattsenkingen begynner, da vil pumpa hvile, og slik jeg fikk forklart;

Kompressoren vil i praksis være avstengt til den evt. trenger å "fyre".

Avhengig av utetemperatur og husets eller leilighetens isolasjon, kan dette dreie seg om mange timer og kompressoren vil kunne ha rikelig tid til å bli kald.

Men så er det noen typer som har varmekabel rundt kompressoren. Det skal gi bedre effekt og lengre levetid. 

 

Som mye annet, noe absolutt svar finnes antagelig ikke, men i mildt kystklima slik som hos Moskus eller når det er mildvær så er nok nattsenking ok.

Når gradestokken kryper nedover de "blå", da bør man nok tenke seg om.

Jeg har prøvd, ....gjør ikke det igjen. 

 

Skrevet
1 hour ago, arneolav said:

Du glemmer at når nattsenkingen begynner, da vil pumpa hvile, og slik jeg fikk forklart;

Kompressoren vil i praksis være avstengt til den evt. trenger å "fyre".

Avhengig av utetemperatur og husets eller leilighetens isolasjon, kan dette dreie seg om mange timer og kompressoren vil kunne ha rikelig tid til å bli kald.

Men så er det noen typer som har varmekabel rundt kompressoren. Det skal gi bedre effekt og lengre levetid. 

 

Det du forklarer her er jo normal drift for en varmepumpe. Den vil gå av/på avhengig av hvor mye effekt som trengs inne. Med mindre man er i særtilfellet der man har behov for 100% av varmepumpens effekt, døgnet rundt, vil jo kompressoren bli kald i perioder. Dette er helt uavhengig av nattsenking. Den vil bare stå av i lengre perioder på en eventuell nattsenking. 

 

Hvis to like hus ønsker 2-3 grader i forskjell på innetemperatur ville varmepumpen i det kaldeste huset kjøres like ofte som ved tilsvarende nattsenking i det varmeste huset. 

Skrevet

 

1 time siden, Fredrick skrev:

Det du forklarer her er jo normal drift for en varmepumpe. Den vil gå av/på avhengig av hvor mye effekt som trengs inne.

En "on/off" varmepumpe fungerer slik. Det er gjerne de billigste.

 

De fleste som selges nå er av typen "inverter".

De regulerer seg trinnløst, avhengig av belastning og stopper kun i kortere perioder for avriming.

 

Jeg forsøker kun å videreformidle hva jeg har erfart og hva jeg husker av kjøleteori samt senere blitt fortalt av fagfolk.

Men gjør som du vil.

 

 

 

  • Like 1
Skrevet
13 minutter siden, arneolav skrev:

De fleste som selges nå er av typen "inverter".

De regulerer seg trinnløst, avhengig av belastning og stopper kun i kortere perioder for avriming.

Godt poeng.

Merker at vår varmepumpe sannsynligvis er "gammel".

 

Men da to ting:

1) Hvis disse varmepumpene er så smarte, hvorfor er det da så vanskelig å styre dem fra noe smartere enn en fjernkontroll? :(

 

2) Med en lavere temperatur reduseres jo bare belastningen på pumpen over en lengre periode (kanskje 2x7 timer). Det må jo gi en besparelse, det også. Varmepumpen skal jo kunne kjøre på høyere effekter, og burde ha kompressorer og motorer som tåler det. Spesielt de dyrere modellene burde jo ha det. Det ville i det minste jeg forvente.

 

Så lenge man ikke tar nattsenkingen til det ekstreme (fra 23 til 10, f.eks.) , burde det ikke være OK?

Skrevet
20 minutter siden, Moskus skrev:

1) Hvis disse varmepumpene er så smarte, hvorfor er det da så vanskelig å styre dem fra noe smartere enn en fjernkontroll? :(

 

Antagelig fordi det vil koste litt mer uten å øke salget.

Dessuten har det vel ikke vært etterspurt.

Men dette kan kanskje begynne å endre seg nå etterhvert  som det begynner å "utkrystallisere" seg protokoller og etterspørselen øker. (Mase... ,mase.....)

 

23 minutter siden, Moskus skrev:

Varmepumpen skal jo kunne kjøre på høyere effekter, og burde ha kompressorer og motorer som tåler det. Spesielt de dyrere modellene burde jo ha det. Det ville i det minste jeg forvente.

Det var hva jeg også ble fortalt ved anskaffelsen av den første pumpen.

Men her som i alt annet, vi kjøper jo det vi antar er "best og billigst".

For å holde prisen nede i konkurransen benyttes gjerne billigst mulig komponenter, men gode nok til formålet.

I masseproduksjon: En million enheter produsert, én krone spart pr. stk. gir pen netto.

Som du sier, man burde jo forvente mer av de dyrere modellene.

Anskaffet derfor en litt dyrere, men tiden vil vise...  

 

30 minutter siden, Moskus skrev:

Så lenge man ikke tar nattsenkingen til det ekstreme (fra 23 til 10, f.eks.) , burde det ikke være OK?

Det vil nok avhenge av utetemp, Mange minusgrader er ikke sunt, se ovenfor. Hos deg, neppe noe problem.

Men hvis temp faller så mye i en bolig, da er det noe grunnleggende feil.... sannsynligvis manglende isolasjon....

Skrevet
1 time siden, arneolav skrev:

 

En "on/off" varmepumpe fungerer slik. Det er gjerne de billigste.

 

De fleste som selges nå er av typen "inverter".

De regulerer seg trinnløst, avhengig av belastning og stopper kun i kortere perioder for avriming.

 

Jeg forsøker kun å videreformidle hva jeg har erfart og hva jeg husker av kjøleteori samt senere blitt fortalt av fagfolk.

Men gjør som du vil.

 

 

 

 

Jeg har en inverter-pumpe og når innetempen har nådd setpunktet sitt skrur kompressoren seg helt av i rundt 5 minutter.

I -10 vil jo kompressoren bli temmelig kald på 5 minutter. Dette er dog en billig modell så jeg vet ikke hva de dyrere gjør.

Jeg har min satt til 20 grader, da opprettholder den innetemp på rund 22 grader. Den cruiser da på 550w i 5 min og er av i 5 min når temp er nådd og så på igjen. Dette gir jo et forbruk på ca. 275 Wh. 

Jeg må skru den helt av om natta siden den henger på utsiden av soveromsveggen og min samboer hører den visst veldig godt (jeg hører selvfølgelig ingenting).

Når den da startes om morgenen trekker den 1200W i rundt to timer før den begynner å cruise igjen. 

Den er av i 9 timer: 0,275*9 = 2,475 Kwh spart

Så kaldstart: 1,2*2 = 2,4 - (2*0,275) = 1,85 Kwh ekstra brukt for å få opp tempen

2,475-1,85 = 0,625 Kwh spart totalt på å skru av om natta per døgn. Hurra 50 øre!

Penger tapt på å slite ut en varmepumpe på 5 år = - $$$$$

 

Konklusjon: norsk strøm er billig og relativt ren. Varmepumpe er dyrt men digg!

Skrevet
2 timer siden, arneolav skrev:

Men hvis temp faller så mye i en bolig, da er det noe grunnleggende feil.... sannsynligvis manglende isolasjon....

Joda, selvfølgelig. Det har aldri vært så kaldt inne hos oss, det var bare for å illustrere et poeng.

 

Det finnes jo fremdeles mange uisolerte eller dårlig isolerte boliger som bor på kaldere steder i landet som muligens kan oppleve dette, spesielt hvis vindtettingen er dårlig.

 

2 timer siden, eivtress skrev:

Når den da startes om morgenen trekker den 1200W i rundt to timer før den begynner å cruise igjen. 

Hvor kaldt er det da når varmepumpa starter?

Skrevet
Et øyeblikk siden, Moskus skrev:

Hvor kaldt er det da når varmepumpa starter?

 

Som regel rundt 17 grader. Tilluft-temperaturen fra ventilasjonen er satt til 16-17 grader så det stabiliserer seg der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.