Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å legge inn WiFi data og fast IP i Sourcen til Arduinoer er litt for amatør synes jeg.

Det burde heller være sånn:

1. Oppstart-> Sjekk om det finnes data i EEPROM eller FlashRAM
  2. Om det finnes data forsøk å koble til WiFi med disse parameterne
  3. Om det ikke finnes eller tilkoblingen misslykkes->sett opp et AP med SSID = 'SETUP_10_0_0_10" og uten passord
  4. Når noen connecter til denne og går til IP = 10.0.0.10 -> svar med en WEBside som viser tilgjengelige nett (i en dropdown boks) og felter for pwd og IP
  5. Forsøk å connecte med disse dataene, går det bra-> skriv dem til EEPROM eller Flash
  6. Går det ikke-> gå tilbake til 3
  7. Når som helst i drift burde du også kunne be om config page (feks 192.168.0.23/config) for å endre IP eller nett, etter dette -> gå til 5
  8. Om den ramler av nett (eller ved power dropp) og ikke klarer å connecte igjen->gå til bake til 3

En (RGB?) LED burde fortelle deg status slik at du visste at den var i AP mode

Jeg finner ikke noe god eksempelkode på dette på nettet.
Før jeg begynner å programmerer det selv må jeg sjekke her:
Er det noen som allerede har skrevet slik kode selv eller vet om noe brukbart?

Skrevet (endret)

Her har du 85% av det du trenger: https://github.com/xibriz/AmsToMqttBridge/tree/master/Code/Arduino/AmsToMqttBridge

Personlig så har jeg en .h-fil men WiFi-oppsett som ligger i .gitignore :) 

Noe slikt: https://github.com/xibriz/hansi

Edit:

Finnes det en enda mer elegant løsning for punkt 4?

Jeg ser for meg at når man f.eks. skal sette opp en Chromecast så henter den WiFi-passord fra telefonen automatisk, eller drømmer jeg?

SSID er jo (nesten) gitt basert på hva telefonen er satt opp med og hva som er i nærheten.

Endret av xibriz
Skrevet
5 timer siden, Fermate skrev:

Jeg finner ikke noe god eksempelkode på dette på nettet.

WLED gjør noe á la dette. 

... men jeg kan ikke fortelle deg nøyaktig i koden 

Skrevet (endret)

Finnes det en enda mer elegant løsning for punkt 4?

Er litt usikker da det er veldig lenge siden, men har du testet WiFi.hostname?

Mener å huske at det var noe slik: WiFi.hostname("NavnetSomDukkerOppPåRuteren");

Men husker ikke hvor og hvordan man plasserer det... Sikkert mulig å google seg fram til :) 

Endret av Mathias
Skrevet
På 5.11.2020 den 13.56, xibriz skrev:

Jeg ser for meg at når man f.eks. skal sette opp en Chromecast så henter den WiFi-passord fra telefonen automatisk, eller drømmer jeg?

SSID er jo (nesten) gitt basert på hva telefonen er satt opp med og hva som er i nærheten.

Kanskje noe i nærheten av eksempel 1 her?:
https://www.switchdoc.com/2018/06/tutorial-esp32-bc24-provisioning-for-wifi/

Ellers er det jo interessant at du IKKE går i AP mode om du ikke klarer å connecte til normal WiFi uten at du aktiverer det gjennom en pinne.
(Forstår at det er en sikkerhets mann i aksjon her ;) )

På 5.11.2020 den 22.53, ZoRaC skrev:

Kom nesten i mål, så vidt jeg husker. 

Takk!  Ser du bruker WiFiManager.

På 6.11.2020 den 11.42, Guahtdim skrev:

Her er en som har brukt WPS signalet

WPS er ingen dum idé.
Men mine Ruckus sendere har ingen WPS knapp :) 

Takk for fine tips og kode alle sammen. Jeg ser at det å kunne håndtere en Webside fra Arduinoen er interessant i flere sammenhenger så det blir nok noe "tett på metallet" kode som kan brukes til andre ting også. brb

• Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.