NilsOF Skrevet 18. november 2020 Skrevet 18. november 2020 (endret) Da tok Trm2fx -termostaten kvelden. Ingen varme i gulv, ingen spenning ut fra termostaten. Display er normalt, bortsett fra at den viser lav gulvtemperatur.  Jeg kjÞpte denne for ca. ett Är siden, men ble liggende i eska da det var mye surr med firmware. SÄ den har vÊrt i drift kun 2-3 mÄneder. Glad jeg ikke anskaffet flere, den ble kjÞpt for Ä se om dette var en farbar vei, og har ikke akkurat sett lyset.   SÄ nÄ mÄ jeg ut i markedet igjen, men la det vÊre HELT klart at jeg gidder ikke dille mye med firmware og halvfungerende konfigurasjons-opsjoner.  Jeg trenger en solid termostat av god byggekvalitet. Stabil firmware. Minst mulig "dill". Den skal KUN holde jevn temperatur i gulvet og bare den temperaturen den blir fortalt den skal holde. Kan vÊre enten z-wave eller zigbee (men jeg har begynt Ä favorisere zigbee). MÄ passe Elko-bokser.  SÄ, hva finnes der ute som fungerer uten noe dill?? Endret 18. november 2020 av NilsOF Siter
stigvi Skrevet 18. november 2020 Skrevet 18. november 2020 Jeg ville sagt det finnes en uten dill og sĂ„ har du alle de med zwave og zigbee đ Siter
NilsOF Skrevet 18. november 2020 Forfatter Skrevet 18. november 2020 Hehe, Jo, sant nok, men jeg har blitt glad i den totale styringen og oversikten som zigbee og z-wave gir. Selv om man ikke styrer sĂ„ mye med temperaturen i betonggulv, sĂ„ vil jeg gjerne ha den đ Siter
Moskus Skrevet 18. november 2020 Skrevet 18. november 2020 Fremdeles garanti eller iallfall reklamasjon. FĂ„ den byttet, de varer lenger enn det. Â Siter
NilsOF Skrevet 18. november 2020 Forfatter Skrevet 18. november 2020 (endret) Jepp, skal ringe i morgen. Den gamle NobĂž-termostaten fra forrige Ă„rtusen fĂ„ lov til Ă„ skyve noen kilowattimer igjen. Jeg forventer ikke 20 Ă„r med drift pĂ„ ny, men om noen av dere har hatt over ett Ă„r problemfritt med zwave eller zigbee sĂ„ vil jeg hĂžre fra dere đ    Endret 18. november 2020 av NilsOF Siter
Moskus Skrevet 19. november 2020 Skrevet 19. november 2020 10 timer siden, NilsOF skrev: Jeg forventer ikke 20 Ă„r med drift pĂ„ ny, men om noen av dere har hatt over ett Ă„r problemfritt med zwave eller zigbee sĂ„ vil jeg hĂžre fra dere đ Hos oss hadde vi Z-TRM1 tre Ă„rs drift fĂžr vi pusset opp. Og har 4 stk Z-TRM2fx som fungerer fint. En av dem fikk en karamell da det ble gjort noe med strĂžmmen i gata og sluttet Ă„ fungere (det gjorde forsĂ„vidt en lampe og en Dimmer2 pĂ„ samme kurs). Jeg anbefaler enda HeatIt, iallfall Z-TRM2fx. HĂ„per Z-TRM3 er OK nĂ„.   Men sĂ„nn er det med det meste. Leter man etter feil og misfornĂžyde kunder, sĂ„ finner man det pĂ„ internett. Ingenting er 100%. F.eks. elsker Stigvi NobĂž-systemet sitt og selv har jeg ogsĂ„ hĂžrt mye bra, men jeg har ogsĂ„ mĂžtt brukere (spesielt hytteeiere) som ikke lenger liker det. Det samme med Mill og helt garantert andre ogsĂ„. I rekkehuset vi bodde i fĂžr tok bĂ„de en Micromatic og en Elko-termostat kvelden. Siter
NilsOF Skrevet 19. november 2020 Forfatter Skrevet 19. november 2020 2 timer siden, Moskus skrev: Og har 4 stk Z-TRM2fx som fungerer fint. En av dem fikk en karamell da det ble gjort noe med strÞmmen i gata Hm, strÞmblink er noe som man mÄ regne med hÊr. Og det var kraftig vind for ett par dager siden. Ikke til Ä unngÄ utfall og blink nÄr all forsyning hit gÄr i luftspenn igjennom skog i brattlendt terreng.  Statistisk sÄ har jeg liten grunn til Ä si at Heatit-termostaten er dÄrlig med mitt ene eksemplar. Men, hÄndteringen av firmware fra Heatit er grunn nok til Ä se pÄ andre produkter. Siter
Moskus Skrevet 19. november 2020 Skrevet 19. november 2020 9 minutter siden, NilsOF skrev: Hm, strÞmblink er noe som man mÄ regne med hÊr. Sant, men alt annet av utstyr har overlevd mer enn et strÞmblink. De holder pÄ med oppgraderinger i nabolaget, og det er bra for ellers har strÞmmen de siste 4 Ärene gÄtt hver 10. mÄned sÄnn cirka. Og den gangen var det som nevnt ikke bare en termostat som tok kvelden.  11 minutter siden, NilsOF skrev: Statistisk sÄ har jeg liten grunn til Ä si at Heatit-termostaten er dÄrlig med mitt ene eksemplar. Ja, det var poenget. Leter man etter produkter som feiler, sÄ finner man at alt kan feile...  11 minutter siden, NilsOF skrev: Men, hÄndteringen av firmware fra Heatit er grunn nok til Ä se pÄ andre produkter. Problemet er at man, her i Norge, ikke har uendelig med alternativer, for her skal det fort passe inn i en Elko-ramme. Et kjapt sÞk pÄ Tronika sier at vi ikke har for mye Ä velge mellom. Elko kommer i tillegg, men den er jo ikke viden kjent for Ä vÊre samarbeidsvillig den heller... Siter
NilsOF Skrevet 19. november 2020 Forfatter Skrevet 19. november 2020 13 minutter siden, Moskus skrev: Et kjapt sĂžk pĂ„ Tronika sier at vi ikke har for mye Ă„ velge mellom. Elko kommer i tillegg, men den er jo ikke viden kjent for Ă„ vĂŠre samarbeidsvillig den heller... Just precis đ Har begynt Ă„ tenke pĂ„ alternativer. Jeg trenger ikke display og knapper. Det eneste som trengs er en gulvfĂžler koplet til et rele. Men det eneste jeg finner er Qubino sine. Det skal visst gĂ„ Ă„ bruke Ds18B20. Jeg tror jeg har begge deler liggende, men mĂ„ evt. skaffe tilveie pluggen. SĂ„ spĂžrs det om Qubinoen er kapabel til Ă„ stĂ„ alene og styre av/pĂ„ etter temperatur... ..og at den klarer effekten pĂ„ varmekablene. Siter
stigvi Skrevet 19. november 2020 Skrevet 19. november 2020 (endret) 2 timer siden, NilsOF skrev: og at den klarer effekten pÄ varmekablene Og at releet klarer jobben over tid. Varmekabeltermostater har gjerne en halvlederbryter i kombinasjon med mekanisk rele. Halvlederen kobles inn millisekunder fÞr rele bÄde pÄ innkobling og utkobling. Dermed unngÄr en gnister pÄ releets kontakt og dette Þker levetid vesentlig. Og releet tar over strÞmmen fra halvleder slik at en unngÄr varmgang i den. SÄ det er ikke only only Ä bruke en qubino Endret 19. november 2020 av stigvi 1 Siter
NilsOF Skrevet 19. november 2020 Forfatter Skrevet 19. november 2020 (endret) 6 timer siden, stigvi skrev: Halvlederen kobles inn millisekunder fÞr rele bÄde pÄ innkobling og utkobling. Dermed unngÄr en gnister pÄ releets kontakt og dette Þker levetid vesentlig. Hm, ja, det er logisk i tilfelle. Samtidig er varmekabler en ren resistiv last. Med en "zero crossing fire" SSR sÄ burde det ikke bli mye varmgang.  edit: i sÄ mÄte er det faktisk ingen fordel med ett potensialfritt rele i dette tilfellet. Endret 19. november 2020 av NilsOF Siter
stigvi Skrevet 19. november 2020 Skrevet 19. november 2020 4 minutter siden, NilsOF skrev: Med en "zero crossing fire" SSR sÄ burde det ikke bli mye varmgang Ingen slike som takler 16A er mulig Ä plassere i en veggboks uten kjÞling. Siter
NilsOF Skrevet 19. november 2020 Forfatter Skrevet 19. november 2020 (endret) 8 minutter siden, stigvi skrev: Ingen slike som takler 16A er mulig Ă„ plassere i en veggboks uten kjĂžling. Nei, det er klart, jeg tenker pĂ„ mekanisk rele med en liten SSR som avhjelper gnist i kontaktene. Det mĂ„ nesten vĂŠre sĂ„nn om man skal klare 16A pĂ„ den lille fysiske plassen som er til rĂ„dighet ( Akkurat som du beskriver đ ) ..og dermed blir det ikke potensialfritt..  Endret 19. november 2020 av NilsOF Siter
hkmod25 Skrevet 19. november 2020 Skrevet 19. november 2020 2 hours ago, stigvi said: Ingen slike som takler 16A er mulig Ä plassere i en veggboks uten kjÞling. Bryter 1-veis - HE-HLS01: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-1-veis-he-hls01.html The High Load Switch with Thermostat Functions brings incredible capabilities to any connected device... Relay switching with HELTUN Advanced Zero-Crossing Technology Maximum resistive load: 16A, 4000W @ 220V Measured temperature range: -30°C to +80°C Temperature measurement accuracy: ±0.5°C Six operation modes: COM, ECO, VAC, DRY, TIME, MANUAL  1 Siter
NilsOF Skrevet 19. november 2020 Forfatter Skrevet 19. november 2020 33 minutter siden, hkmod25 skrev: Bryter 1-veis - HE-HLS01: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-1-veis-he-hls01.html Ser man det! sjekkes ut mere nĂžye nÄ đ  Akkurat som diskutert over, et rele hjulpet med en  "zero crossing fire" SSR Siter
NilsOF Skrevet 20. november 2020 Forfatter Skrevet 20. november 2020 (endret) MĂ„ nesten anskaffe meg en sĂ„nn Heltun og prĂžve đ đ Med alle de hullene man kan gĂ„ seg ned i med nye produkter. Den finnes ennĂ„ ikke i OpenHAB sin database, sĂ„ det mĂ„ lages en .xml ..  https://www.heltun.com/z-wave-high-load-relay-switch   Endret 20. november 2020 av NilsOF Siter
stigvi Skrevet 20. november 2020 Skrevet 20. november 2020 7 timer siden, hkmod25 skrev: Bryter 1-veis - HE-HLS01: https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-1-veis-he-hls01.html The High Load Switch with Thermostat Functions brings incredible capabilities to any connected device... Relay switching with HELTUN Advanced Zero-Crossing Technology Maximum resistive load: 16A, 4000W @ 220V Measured temperature range: -30°C to +80°C Temperature measurement accuracy: ±0.5°C Six operation modes: COM, ECO, VAC, DRY, TIME, MANUAL  I flg bruksanvisningen inneholder den et mekanisk rele og er dermed ikke "solid state" lenger.  Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.