Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ESP8266-liknende hardware for zigbee, Esphome/NodeMCU-tilsvarende firmware?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha kikket litt på en Switch-Bot bot, fikk jeg litt lyst å lage en liknende DIY-løsning. Tanken var først å gjøre det med ESP8266, her finnes det jo gode guider for å koble på mye rart, et relé og en servomotor burde være overkommelig. Men mtp batterilevetid, og fordi det er bedre med zigbee enn wifi, skulle jeg gjerne hatt zigbee i stedet for wifi. Finnes det noe liknende med zigbee? Jeg ser at folk har lagt inn "RIOT-OS" på Ikea-lysprer og tenker at det må da være noe miljø for små custom zigbee-moduler, men jeg kan ikke finne noe i nærheten av Esphome/NodeMCU eller tilsvarende som det er realistisk at jeg kunne brukt i et DIY-prosjekt. Noen som vet om noe?

Skrevet (endret)

Jeg skulle også hatt noe zigbee halvfabrikata for spesialtilpassede dingser.

Disse kanskje: https://www.digistore.com/category_s/2862.htm

Så spørs det hvor enkelt det er å få greiene til å henge samen med diverse zigbee-definisjoner. 
Selve detaljene i Zigbee er enkle i seg selv, mens hele spesifikasjonen kan best beskrives som enorm 🙂

Endret av NilsOF
Skrevet

Det er skuffende lite slikt tilgjengelig for zigbee. Men det finnes jo LoRaWan. Det er en helt annen verden når det gjelder å mekke i hop noe selv, synes nå jeg. Og så har en mysensors.org som en også finner mye interessant hos

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.