Mastiff Skrevet 18. desember 2020 Skrevet 18. desember 2020 Jeg har denne Z-Wave-bryteren: Av en eller annen idiotisk årsak må samme kabel kobles både på L og IN. Problemet er at gjengene er ødelagt for den ene skruen der. Det var den da jeg pakket den ut, men greia har ligget i to år i skapet etter at det var tilbud på sånne i en nettbutikk. Det burde vel bare være å lodde en liten kabel mellom de to punktene? Sånn ser det ut bakpå printkortet: Det blir lite belastning, den skal bare drive en vifte på badet. Siter
NilsOF Skrevet 18. desember 2020 Skrevet 18. desember 2020 Det vil sikkert fungere siden det er ett potenisalfritt rele, men det kan skape litt forvirring når releet må skiftes en gang i fremtiden. Tror ikke du får noen elektrikker til å godkjenne det heller. 🙂 Siter
Mastiff Skrevet 18. desember 2020 Forfatter Skrevet 18. desember 2020 Å, hvis det ikke holder mer enn 40 år, regner jeg med å være her fremdeles. Besteforeldrene mine ble iallfall langt oppe i 90-årene (to av dem 99), så jeg regner med at det er jeg som styrer hytta fremdeles. Den blir iallfall aldri solgt ut av familien. Hva er årsaken til at det faktisk er to tilkoblinger der for den samme kabelen, når koblingsskjemaet viser at det er samme leder som skal gå til begge? Siter
NilsOF Skrevet 18. desember 2020 Skrevet 18. desember 2020 Potensialfritt betyr at relekontaktene er helt uavhengig av drivspenning. Derfor må reletilkoplingene være fysisk adskilt fra drivspenning. Siter
Mastiff Skrevet 18. desember 2020 Forfatter Skrevet 18. desember 2020 OK, nå forvirrer du meg grundig! Det skal ikke mye til, men likevel... Hva er forskjellen på at jeg bruker en Waco-klemme med tre punkter og kjører en kabel på 5 cm til L og en på 5 cm til IN, og på at jeg lodder sammen L og IN rett på innsiden av der skruene kobles til? Strømmen vil jo komme til samme sted, forskjellen er vel bare tre millimeter printbane? Siter
NilsOF Skrevet 18. desember 2020 Skrevet 18. desember 2020 (endret) Den Nexaen er i utgangspunktet ett potensialfritt rele. I praksis for ditt bruksomeråde så utgjør ikke en loddekladd kontra wago noen forskjell. 🙂 Det man må huske på er at den ikke lengre er å anse som potensialfri da ene relekontakten blir modifisert fast til 220volt. Endret 18. desember 2020 av NilsOF 1 Siter
Mastiff Skrevet 19. desember 2020 Forfatter Skrevet 19. desember 2020 Skjønner, takk. Det er det praktiske som bryr meg, så da kan jeg bruke det. 😁 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.