ØysteinHJ Skrevet 28. desember 2020 Skrevet 28. desember 2020 Jeg har en litt datert stasjonær-PC som jeg ikke bruker til daglig bruk lenger (utover filserver). PCen har en 256GB SSD som OS-disk, og en 4x1TB datadisk i hardware RAID, og 16GB RAM. Tenkte dette kunne være en grei platform for å installere et virtualiserings-OS. Men hva burde jeg velge? Jeg har lest at mange bruker Proxmox og ESXi. Er en av disse å foretrekke fremfor den andre? Er det eventuelt noen andre som er bedre? Er ute etter noe som er greit å drifte, uten for mye tweaking og finkonfigurering, men som også muliggjør å eksportere VMer/docker-konteinere ut til ekstern USB-lagring eller skylagring dersom jeg seinere må oppgradere hardware. Siter
quackyo Skrevet 30. desember 2020 Skrevet 30. desember 2020 Tja, begge er bra. ESXi er nok populært fordi endel bruker det i jobb-sammenheng. Proxmox kan betraktelig mer enn gratis ESXi, kanskje først og fremst det som i VMWare-verden heter vCenter, dvs støtte for flere Proxmox hosts (servere) og "live" migrering mellom disse. Hvis du har tenkt å kjøre noe viktig på serveren din er dette kanskje noe som kan være interessant. Det er f.eks ikke noe problem å starte med en server, og så legge til en ny server - migrere VM'ene dine over til den nye og så oppgradere/slå av den gamle. En annen potensiell veldig kul ting er innebygd støtte for å lage cluster filsystem (Vmware kaller deres tilsvarende funksjonalitet vSan) - dvs at du lager et form for "raid" mellom flere fysiske servere, og dermed kan du miste en server uten at VM'ene dine mister data. Terskelen for å bruke noen av funksjonene er litt høy, f.eks cluster filsystem er på ingen måte "pek og klikk og virk". I mine øyne er Proxmox like stabilt, gratis, og ikke ment som en "prøve-versjon" for betalte utgaver. Derfor velger jeg selv ihvertfall Proxmox i mange tilfeller. Jeg kan kanskje nevne at jeg i jobbsammenheng drifter både vCenter og Proxmox, så erfaringene er ikke kun basert på hjemmebruk. 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.