solosuper Skrevet 18. januar 2021 Skrevet 18. januar 2021 Klart ikke å finne en trå rundt dette. Men jeg ser etter en dimmer for å ha på badet. Er nødt til å være 2-polet dimmer, og har skjønt at det er begrenset utvalg. Har sett litt på elko smart dimmer. https://www.eldirekte.no/elko-plus-dimmer-esh-plus-316gled/cat-p/c/p1500012444 Er det noen som har erfaring med å inkludere denne inn i HA gjennom deconz? Siter
baronKanon Skrevet 18. januar 2021 Skrevet 18. januar 2021 Må du ha to-polet dimmer? hva med en 2-polet bryter foran dimmeren. Kravet er bare at det er mulighet for topolet brudd ved vedlikehold/feil. Siter
solosuper Skrevet 18. januar 2021 Forfatter Skrevet 18. januar 2021 Skulle bytte den for noen måned siden med en 1-polet, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha en 2-polet dimmer av han som skulle montere den. Siter
baronKanon Skrevet 18. januar 2021 Skrevet 18. januar 2021 Høres merkelig ut. Du må ha topolet brudd ett eller annet sted, men dimmeren kan jo være på sekundærsiden. Siter
Moskus Skrevet 18. januar 2021 Skrevet 18. januar 2021 26 minutter siden, solosuper skrev: Skulle bytte den for noen måned siden med en 1-polet, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha en 2-polet dimmer av han som skulle montere den. Elektrikere sier så mye rart om dette dessverre. 1) Ja, du kan gjøre som @baronKanon sier: Installere den to-polt bryter (men legg den etter dimmeren for da slipper du å fjerne en node fra nettverket hvis noen skrur av det to-polte bruddet). 2) Sjekk om du har lyskilder som faktisk krever to-polt brudd. Jeg tok det som en selvfølge da vi pusset opp og fikk to nye bad at jeg måtte ha to-polt brudd, og ba elektrikeren installere det, men han svarte med: "Nei, hva i all verden skal du med det? Du har LED-spotter i taket og LED-lister i speilet, alt er SELV-isolert og du skal ikke fikle med det. Du trenger ikke to-polt brudd". Så vi har ikke lenger to-polt brudd i nye bad/vaskerom. Det gamle badet i kjelleren har to-polt brudd bak en Fibaro Switch, for der er det lysstoffrør og dermed deler jeg skal kunne bytte selv. Siter
solosuper Skrevet 18. januar 2021 Forfatter Skrevet 18. januar 2021 6 minutter siden, Moskus skrev: 2) Sjekk om du har lyskilder som faktisk krever to-polt brudd. Jeg tok det som en selvfølge da vi pusset opp og fikk to nye bad at jeg måtte ha to-polt brudd, og ba elektrikeren installere det, men han svarte med: "Nei, hva i all verden skal du med det? Du har LED-spotter i taket og LED-lister i speilet, alt er SELV-isolert og du skal ikke fikle med det. Du trenger ikke to-polt brudd". Hvordan sjekker jeg om lyskildene krever to-polet brudd? Badet er totalrenovert fra 2017. Har ledspotter i tak samt led i speil i innredning. Vil det for eksempel være mulig å installere en fibaro dimmer 2 bak dimmeren istedefor? Siter
Moskus Skrevet 18. januar 2021 Skrevet 18. januar 2021 15 minutter siden, solosuper skrev: Hvordan sjekker jeg om lyskildene krever to-polet brudd? Badet er totalrenovert fra 2017. Har ledspotter i tak samt led i speil i innredning. Tipper det er store sjanser for å slippe to-polt brudd, ja. Ingenting av det der kan du bytte selv uten elektriker. 15 minutter siden, solosuper skrev: Vil det for eksempel være mulig å installere en fibaro dimmer 2 bak dimmeren istedefor? Nei, Fibaro Dimmer 2 kan ikke kombineres med andre dimmere. Men du kan bruke den bak en vanlig bryter med en impulsfjær, så kan du dimme opp/ned ved å holde inne og skru av/på med å trykke på den. Men uten to-polt brudd, står du mye friere til å velge andre dimmere. Det finnes skru-dimmere med Z-wave, f.eks. fra HeatIt, Sunricher, Namron og Qlight. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.