Tho Skrevet 25. januar 2021 Skrevet 25. januar 2021 Ikke noe fancy, men fÄr samlet alt jeg har i HomeKit, ved hjelp av Homey og Homebridge:  Yale doorman Ring doorbell Hörmann garasjeportÄpner hue lys Aqara temperaturmÄlere Aqara smartknapper netatmo kamera netatmo vÊrstasjon Nest rÞykvarsler Tuya stikkontakter Fibaro vannlekkasje mistubishi varmepumpe Sonos   Siter
mazekopp Skrevet 3. februar 2021 Skrevet 3. februar 2021 Kjekt Ă„ se andre som bruker HomeKit đ Hvor kjĂžrer du automasjoner, Flows fra Homey eller direkte i HomeKit? Siter
Tho Skrevet 3. februar 2021 Forfatter Skrevet 3. februar 2021 Jeg kjÞrer det allermeste i homekit. Men sÄ ha jeg noen flows i Homey i forbindelse med virtuelle knapper slik at jeg fÄr styrt absolutt alt via Homekit. Synes det er greit Ä forholde seg til kun én app i hverdagen. Siter
mazekopp Skrevet 3. februar 2021 Skrevet 3. februar 2021 Ja virtuelle knapper er gull i mitt oppsett ogsÄ. KjÞrer lignende men med HOOBS/Homebridge pÄ en Pi istedet for Homey.  Har f.eks lagt inn IR-styrte LED kubbelys via en Harmony plug-in. Men devicen er ikke stateful sÄ kunne se ut om de var av nÄr de i realiteten var pÄ. LÞste det med en dummy switch som er stateful. Automasjonen ble da "NÄr Kubbelys slÄs pÄ (Dummy) slÄ pÄ LED candles (Harmony) og vice versa.  Er du fornÞyd med Aqara? Jeg er veldig fan av dÞrsensorene og bevegelsesensorene. Kommer til Ä bytte ut Fibarosensoren med en Aqara da jeg ikke opplever den som like responsiv. Siter
Tho Skrevet 3. februar 2021 Forfatter Skrevet 3. februar 2021 Har en Sensative teperature strip. Den fikk jeg ikke inn i HomeKit, sÄ da sender den temperaturen via en flow til en virtuell temperaturmÄler. Har en garasjeportÄpner som kun er HomeKit kompatibel, sÄ her gÄr en virtuell switch i andre retning, slik at garasjeporten ogsÄ er tilgjengelig i Homey og dermed Google Home. Siste virtuell device bruker jeg til inngangsdÞren. Den skal automatisk Äpnes nÄr jeg kommer hjem. I HomeKit kreves det at jeg bekrefter en melding som kommer opp, via den virtuelle knappen som Äpner dÞren, slipper jeg det  Fra Aqara har jeg kun temperaturmÄlere, i tillegg til Netatmo. De er sÄ billige at jeg har en i hvert rom har ogsÄ blitt glad i Tuya. Har flere «power strips» derfra.  PÄ hytta bruker jeg en boks som heter Homee, noe tysk. Fungerer bra, men stÞtter ikke mye.  Hva slags type devices har du bortsett fra dÞrsensorer? Siter
mazekopp Skrevet 3. februar 2021 Skrevet 3. februar 2021 (endret) Jeg kjĂžrer en god mix men mitt oppsett per idag er:  Hub'er: Apple TV 4K. IKEA TrĂ„dfri. Philips Hue. Aqara Hub. Raspberry Pi 4+ med HOOBS (Homebridge).  Lys: IKEA trĂ„dfri pĂŠrer, for det meste i spotter. Philips Hue pĂŠrer, lightstrip og Play Bars. MagicHome lightstrip.  Sensorer: 2 Aqara bevegelsessensorer. 4 Aqara dĂžr/vindussensorer. 1 Fibaro bevegelsessensor.  Smartkontakter: IKEA TrĂ„dfri (styrer kaffetrakter og diverse lamper uten mulighet for smartpĂŠrer). Mill Plug (til ovner).  Diverse: Harmony Hub for IR-baserte apparater. Broadlink Mini 3 (OgsĂ„ for IR-baserte apparater, men har den mest pga en vifte, kan finstyre hastighet, det kunne ikke Harmony) Wyze Cam (bĂ„de for overvĂ„kning og som dĂžrklokke via plug-in til Homebridge) Chromecast Audio for lyd. Netatmo Home Coach (Temp, fukt og Co2 mĂ„ling). Danalock V3 HomeKit. Ikke smart men er nĂ„ i HomeKit, 1 sett LED kubbelys fra Clas Ohlson đ  Stemmestyring: 1 stk Google Nest Hub. 3 stk Google Home Mini.  Planen videre er mer sensorer fra Aqara, bĂ„de bevegelse, vibrasjon, temp og lekkasje.  Men en Roborock S5 Max er fĂžrst pĂ„ prioriteringslisten!       Endret 3. februar 2021 av mazekopp Glemte lĂ„s Siter
Tho Skrevet 3. februar 2021 Forfatter Skrevet 3. februar 2021 Det var mye kult  jeg har: Apple TV 4K. IKEA TrÄdfri. Philips Hue Google Nest Hub Alexa Echo Spot Homey Homebridge pÄ Synology NAS  av rene HomeKit devices har jeg Eve Thermo, Eve Button og garasjeportÄpner fra Hörmann. ellers Netatmo vÊr, inkl. regnmÄler via Homey Ring dÞrklokke via homebridge Aqara temperatursensorer via Homey Philips pÊrer og lightstrip Tuya filament pÊre diverse stikkontakt fra Osram/Ledvance, Hue, Tuya, Fibaro Doorman via Homey Fibaro vannlekkasje via Homey Sonos via Homey Netatmo kamera, HomeKit Secure video Roborock S5 (ikke knyttet mot noe hub) er du fornÞyd med Hue playbar? Har du koblet de mot TVen, men Philips hdmi-adapter?  Siter
mazekopp Skrevet 3. februar 2021 Skrevet 3. februar 2021 Ja er fornĂžyd med dem, men bruker ikke Sync-box. Planen var Ă„ bruke dem som dekorasjonsbelysning, men festet dem bak TV og der har de blitt vĂŠrendeđ  NĂ„r TV en gang skal byttes ut sĂ„ blir det Philips Ambilight, og da flyttes de for Ă„ maksimere Ambilight opplevelsen.  Fibaro kontaktene kan vel mĂ„le strĂžmforbruk? FĂ„r man eksponert dataen fra disse mot HomeKit pĂ„ noen mĂ„te? Jeg synes UI'et til HomeKit er fantastisk, men er et veldig begrenset Ăžkosystem etterhvert som denne hobbyen fĂ„r vokse đ Siter
Tho Skrevet 3. februar 2021 Forfatter Skrevet 3. februar 2021 Nei, fÄr ikke sett strÞmforbruk i HomeKit. Det er veldig begrenset hvilke typer informasjon som stÞttes Har du prÞvd Eve-appen? Den kan vise noe mer og man kan lage mer avanserte automasjoner for HomeKit.  skal tenke litt pÄ Philips Playbar. Akkurat nÄ mÄ jeg passere litt med smarthjeminnkjÞp, samboeren er ikke akkurat overbegeistret over alle de dingsene... Siter
mazekopp Skrevet 3. februar 2021 Skrevet 3. februar 2021 Hahaha! Kjenner til det. Men robotstÞvsuger ser hun heldigvis nytten av. Ja har brukt Eve til noen automasjoner. Kan anbefale Shane Watley pÄ YouTube, han kommer med mange bra tips om Eve. 1 Siter
hanses Skrevet 10. februar 2021 Skrevet 10. februar 2021 @Tho nĂ„r du skriver at du bruker homey og homebridge... mener du da en homebridge app i homey, eller bruker du den experimental saken i homey?  har du noen erfaring med at dette kan virke med heatit termostater?  ser ogsĂ„ du skriver at du kan bruke virtuelle knapper i homey til Ă„ fĂ„ automatisert Ă„pning av dĂžr nĂ„r du kommer hjem? Kan du forklare meg hvordan?:)  jeg har fĂ„tt lagt til doorman i homey, men har noen bugs. NĂ„r jeg vrir bryteren manuelt pĂ„ selve dĂžra sĂ„ vil det stĂ„ «lĂ„ser» eller «Äpner» i en loop i Home appen. Ser du det samme?  setter pris pĂ„ all hjelp jeg kan fĂ„.  hilsen fra en som er litt my pĂ„ omrĂ„detđ Siter
Tho Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Skrevet 10. februar 2021 @hanses hei, jeg kjÞrer Homebridge pÄ en Synology NAS. jeg la til en virtuell knapp i Homey som jeg fÄr opp i HomeKit. sÄ laget jeg automasjon i HomeKit: nÄr jeg  kommer hjem, skru pÄ knappen. sÄ en automatisk til: hvis knappen skrus pÄ, lÄs opp dÞren. Jeg kjÞrer doorman via Home plugin og status stemmer stort sett, mener jeg. Siter
hanses Skrevet 10. februar 2021 Skrevet 10. februar 2021 @Tho takk for svar!  aaah. Er det mÄten Ä komme rundt det med at du mÄ svare pÄ om en automatisering skal starte eller ikke? (For Ä lÄse dÞra)  jeg bruker den HomeKit saken som ligger under experiments under settings i homey. SÄnn som jeg har satt det opp havner lÄsen i HomeKit i «lÄser» loop dersom jeg lÄser pÄ den manuelle vrideren.  KjÞrer du under app i homey eller plugin i homebridge pÄ synology? Siter
hanses Skrevet 10. februar 2021 Skrevet 10. februar 2021 @Tho mÄ uansett si At jeg synes geofencingen pÄ HomeKit er litt lite nÞyaktig. Har fÄtt spÞrsmÄl om Ä kjÞre automasjon «kommer hjem» 200 meter fra dÞra mi. Men man kan kanskje ikke forvente noe spesielt mye bedre? Siter
Moskus Skrevet 11. februar 2021 Skrevet 11. februar 2021 Jeg kjenner ikke HomeKit, men det kan hende du kan spesifisere avstanden selv. Men geofencing uten GPS (for GPS bruker mye strÞm mobilverdenen) er ikke ekstremt nÞyaktig, nei... Siter
Tho Skrevet 11. februar 2021 Forfatter Skrevet 11. februar 2021 @hansesyes, pÄ denne mÄten slipper du Ä mÄtte bekrefte.  jeg bruker homekit plugin i Homey, ikke den eksperimentelle delen. Liker plugin bedre, den klarer Ä sende flere typer devices til Homekit samt at jeg aktivt kan velge hvilke som skal over og hvilke ikke.  geofancing har jeg ikke fulgt med sÄ nÞye. Jeg bor landlig, der er det ikke sÄ farlig  men man kan jo i automasjonen der man velger «Hjem» heller sÞke etter sin egen adresse. Da fÄr man mulighet til Ä angi radius. Siter
hanses Skrevet 11. februar 2021 Skrevet 11. februar 2021 @Tho Ok. Jeg bytta fra den eksperimentelle til app nÄ.  men har du homebridge pÄ en raspberry pi i tillegg eller hsr du kun homey med HomeKit app i homey?  Jeg skal teste det med virtuell knapp:)  geofencing er satt til 100 meter i minimum radius... dessverre. Skulle vert noe med Bluetooth eller wifi som Äpnet dÞra nÄr du var veldig nÊrme. Men men.  hvordan velger du hvilke devices du vil ha med over?:)  ps! jeg bruker Bas Jansen sin app i homey Siter
Tho Skrevet 11. februar 2021 Forfatter Skrevet 11. februar 2021 @hanses yes, det er Bas Jansen som gjelder du finner det i Homey innstillingene helt nederst. «HomeKit». Der kan du velge hva som skal over til HomeKit. jeg kjÞrer Homebridge (i tillegg) mest pga Ring doorklokken. Da fÄr jeg videofeeden fra kameraet inn i HomeKit. Det fungerte ikke for meg med Ring-plugin pÄ Homey. Homebridge kjÞrer pÄ en NAS. Jeg har bestilt noen billige NFC tags i China. Med tilsvarende app installert, trenger man bare Ä holde telefonen ulÄst mot taggen og sÄ kan det kjÞres en snarvei fra Apples snarveiapp som f.eks. opp dÞren. Skal teste det nÄr taggene kommer. Siter
mazekopp Skrevet 11. februar 2021 Skrevet 11. februar 2021 52 minutter siden, hanses skrev: geofencing er satt til 100 meter i minimum radius... dessverre. Skulle vert noe med Bluetooth eller wifi som Ă„pnet dĂžra nĂ„r du var veldig nĂŠrme. Men men. NĂ„ vet jeg ikke noe om Homey, men Homebridge har en plugin som heter «Network Prescence». Da fĂ„r du en «occupancy sensor» som bruker IPâen pĂ„ telefonen.  Den kan du eventuelt automatisere ved at nĂ„r den oppdager «occupancy»-> skru pĂ„ virtuell bryter og videre da «nĂ„r bryter skrus pĂ„-> lĂ„s opp dĂžren».  Men du kan ikke ha krysset av for «Privat adresse» under Wi-Fi innstillingene pĂ„ iOS. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.