Øyvind Skrevet 25. januar 2021 Skrevet 25. januar 2021 Har en IKEA on/off bryter som skal slå av et par veggkontakter. Kan man lage en automasjon for "av" og for "på" når jeg bruker UI, eller må det gjøres i to forskjellige automasjoner? Siter
stigvi Skrevet 25. januar 2021 Skrevet 25. januar 2021 En har "velg" eller choose opsjonen som gjør at en kan lage if - else if - else if - .... - else Script Syntax - Home Assistant (home-assistant.io) Siter
stigvi Skrevet 25. januar 2021 Skrevet 25. januar 2021 Ps. Linken er til yaml kode, men "Velg" finnes i UI så det skal gå å få det til uten å skrive kryptisk kode ....... tror jeg Siter
Mathias Skrevet 26. januar 2021 Skrevet 26. januar 2021 12 hours ago, Øyvind said: Har en IKEA on/off bryter som skal slå av et par veggkontakter. Kan man lage en automasjon for "av" og for "på" når jeg bruker UI, eller må det gjøres i to forskjellige automasjoner? Er det ikke enklest å bruke light.toggle (eller switch.toggle hvis det er en bryter) som handling? Da ser den på hvilken tilstand entiteten har å setter den til motsatt. Begge veier Siter
Øyvind Skrevet 26. januar 2021 Forfatter Skrevet 26. januar 2021 (endret) 2 hours ago, Mathias said: Er det ikke enklest å bruke light.toggle (eller switch.toggle hvis det er en bryter) som handling? Da ser den på hvilken tilstand entiteten har å setter den til motsatt. Begge veier Mulig spørsmålet mitt er krøkkete formulert og/eller at jeg bare har oversett det mest åpenbare i UI. (Må ta en titt på tipset til @stigvi) Ønsker å sette opp en automasjon som inneholder flere aksjoner i en og samme automasjon. For IKEA bryter med to knapper: Trykk "on" - slå på veggkontakt. Trykk "off" - slå av veggkontakt. Dette kun som et enkelt eksempel. Toggle vil fungere i mange tilfeller, men ikke i alltid, derfor mitt spørsmål. Det er enkelt å legge disse to funksjonene i to separate automasjoner, men ikke like åpenbart hvordan man gjør det for å få to funksjoner i en og samme automasjon. (igjen, det er mulig jeg bare har oversett det aller mest åpenbare her) Endret 26. januar 2021 av Øyvind Siter
Kim123 Skrevet 27. januar 2021 Skrevet 27. januar 2021 action if bryter1 på, lys på else lys av Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.