stigvi Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Skrevet 10. februar 2021 30 minutter siden, Moskus skrev: Du kan jo bare legge det til selv... Jeg vurderte det. Integrasjonen baserer seg på pyTibber som ligger på pypi.org og tenkte at det må jo kunne brukes i appDaemon enkelt og greit. Men da tenkte jeg feil. pyTibber gjør noe på bakgrunnstråder som jeg ikke fikk appDaemon til å like og så gadd jeg ikke mer. Motivasjonen var heller ikke allverdens i og med at Nordpool integrasjonen er der og den dekker mitt behov for å finne billigste timer. Om det er i euro eller kroner betyr jo fint lite 🙂 Og nå ser jeg at ams2mqttbridge programvaren som noen her har laget vil også få støtte for å hente priser fra ENTSO-E API så det er nok alternativer. Siter
Moskus Skrevet 10. februar 2021 Skrevet 10. februar 2021 Ja, og det er jo avhengig om folk er interessert i kun relative tall (hvilken time er billigst) eller den faktiske kostnaden (hva betaler jeg totalt). Siter
daniel.h.iversen Skrevet 10. februar 2021 Skrevet 10. februar 2021 Home Assistant har dårlig støtte for å vise fremtidige verdier i frontend og automations. Men prisene ligger der i Home Assistant og kan for eksempel brukes til automasjoner via python-kode. Jeg har planer om å lage et eksempel for det når jeg finner tid. 1 Siter
stigvi Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Skrevet 10. februar 2021 (endret) 24 minutter siden, daniel.h.iversen skrev: Men prisene ligger der i Home Assistant Kunne du komme med et lite hint om hvor de er? Edit: Kikket litt på koden til Tibber integrasjonen for å se om det var en udokumentert innstilling å gjøre for å hente de, men det så jeg ikke noe av. Så jeg antar du tenker på eksempler som bruker pyTibber. Endret 10. februar 2021 av stigvi Siter
daniel.h.iversen Skrevet 10. februar 2021 Skrevet 10. februar 2021 De ligger i hass.data["tibber"] Så noe sånt vil gi deg prisene: for home in hass.data["tibber"].get_homes(only_active=True): print(home.price_total) (Ikke testet) Her er et eksempel på hvordan prisene kan brukes: https://github.com/Danielhiversen/home_assistant_tibber_custom/blob/main/custom_components/tibber_custom/camera.py#L71 Men skal få laget et litt bedre eksempel Siter
stigvi Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Skrevet 10. februar 2021 2 minutter siden, daniel.h.iversen skrev: De ligger i hass.data["tibber"] Så noe sånt vil gi deg prisene: for home in hass.data["tibber"].get_homes(only_active=True): print(home.price_total) (Ikke testet) Her er et eksempel på hvordan prisene kan brukes: https://github.com/Danielhiversen/home_assistant_tibber_custom/blob/main/custom_components/tibber_custom/camera.py#L71 Men skal få laget et litt bedre eksempel Interessant. Skal kikke på det i kveld Siter
Master Aeon Skrevet 10. februar 2021 Skrevet 10. februar 2021 (endret) Det er helt genialt for oss som er ny på Home Assistant at dere veteraner legger ut slike kodesnutter for oss vanlige dødelige! Setter stor pris på det. Jeg har allerede Tibber inne med pulse i installasjonen min, så finnes det en tilsvarende tibbersensor jeg kan bruke i stedet for sensor.nordpool_kwh_xxx slik at jeg slipper to integrasjoner som egentlig er lik? On 29/01/2021 at 07:41, stigvi said: Det er mindre enn et øre forskjell hos meg. (litt større forskjell helt til venstre skyldes en liten bug i HA som ikke får satt startverdi på kurven riktig) Hvordan får du lagt inn denne grafen? Den var veldig lett å lese. Daniel, her er et skjermbilde fra din Tibber Custom: Innimellom så blir de grå søylene feil. Dvs. søylen for aktuell time jeg ser på er veldig høy mens alle de tidligere søylene er små. Er det en bug eller er det noe jeg kan gjøre med det? Når jeg sjekker igjen litt senere er alt i orden. I tillegg, hva er det numrene på høyresiden egentlig viser? De fra - 0 til - 250. Endret 10. februar 2021 av Master Aeon Siter
stigvi Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Skrevet 12. februar 2021 På 10.2.2021 den 21.53, Master Aeon skrev: Hvordan får du lagt inn denne grafen? Den var veldig lett å lese. Dette er bare den helt ordinære historievisningen i Home Assistant Siter
Master Aeon Skrevet 12. februar 2021 Skrevet 12. februar 2021 2 hours ago, stigvi said: Dette er bare den helt ordinære historievisningen i Home Assistant Doh! Jaja, sånn er det når man er fersk på HA. Da vet jeg det. Takk, Stig! 🙂 Siter
Marhil Skrevet 12. februar 2021 Skrevet 12. februar 2021 (endret) Har Nordpool ombestemt seg og gått tilbake til NOK, eller snakker vi om syke strømpriser i morgen, lørdag? Endret 12. februar 2021 av Marhil 1 Siter
Master Aeon Skrevet 12. februar 2021 Skrevet 12. februar 2021 Ifølge Tibber så er det heldigvis norske priser i morgen ja. Ekstremprisen var i dag i stedet med 321 øre på det mest ekstreme. Gårsdagens doble toppkurver ga meg en kostnad på 700 kroner i går. Følte jeg betalte litt få avgifter i fjor så det er deilig å kunne sponse staten via de ekstreme strømprisene som alltid settes utelukkende så lavt som mulig basert på tilgang og etterspørsel. Siter
Marhil Skrevet 12. februar 2021 Skrevet 12. februar 2021 (endret) 9 minutter siden, Master Aeon skrev: Ifølge Tibber så er det heldigvis norske priser i morgen ja. Ekstremprisen var i dag i stedet med 321 øre på det mest ekstreme. Gårsdagens doble toppkurver ga meg en kostnad på 700 kroner i går. Følte jeg betalte litt få avgifter i fjor så det er deilig å kunne sponse staten via de ekstreme strømprisene som alltid settes utelukkende så lavt som mulig basert på tilgang og etterspørsel. Huff! Hva slags hus har du? Jeg har en 100 år gammel enebolig med uisolert kjeller (-2 grader i noen rom), 0,5 minusgrader i det ene stuehjørnet i 1.etg, men jeg klarte bare å tyne forbruket opp i underkant av 300 kr i går, ink nettleie. Det er gølvkaldt, da! Men vi rømmer til 2. etasje, der er det godt og varmt. Endret 12. februar 2021 av Marhil Siter
Master Aeon Skrevet 12. februar 2021 Skrevet 12. februar 2021 Dessverre et alt for stort hus med alt for mye luft og vann som må varmes opp. To bergvarmepumper går konstant for øyeblikket da to pumper egentlig er for lite for hele huset. Er flere ting som trengs å optimaliseres som er på planen. Siter
hjemmedude Skrevet 20. mars 2021 Skrevet 20. mars 2021 (endret) La til integrasjonen i Hacs, installerte integrasjonen, opprettet en sensor og la inn sensor.navn i koden til @stigvi, men siden denne er i en sensor.yaml måtte jeg fjerne binary_sensor: på første linje. I lovelacen har den gitt utilgjengelig siden i går kveld. Er det noe med binary_sensor jeg misser? edit: ja det var det tydeligvis, installerte den i hacs (usikker på om det var riktig eller nødvendig) og la til binary_sensor.yaml til config.yaml og putta koden min der. Funker nå. edit2: eller, det står billigste_4_timer: av. Endret 20. mars 2021 av hjemmedude Siter
mrkaasa Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Takk for denne. Dyreste 4 timer er nå aktiv, mens Tibber påstår at strømprisen er "Normal". Det er vel pga. prisen ikke svinger så mye, og tibber bruker gjennomsnitt..? Det kunne også vært interresant å hatt strømprisen som et tall fra 1-24. Der eks. 24 er den billigste timen, og 1 er den dyreste. Da slipper man unna med 1 sensor, og kan regulere "eco-mode" i forhold til hvor mange som er hjemme f.eks. Jeg vil se litt på syntaxen på dette Siter
daniel.h.iversen Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 mrkaasa skrev (14 minutter siden): Tibber påstår at strømprisen er "Normal". Det er vel pga. prisen ikke svinger så mye, og tibber bruker gjennomsnitt..? Price level er aldri tenkt brukt for styring. Her er definisjonen: https://developer.tibber.com/docs/reference#priceleve Siter
Master Aeon Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Det er ingenting som er "NORMAL" med strømprisen fra 05:00 til 11:00 i dag i alle fall. Det må jo være en feil. Siter
daniel.h.iversen Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 (endret) Master Aeon skrev (5 minutter siden): Det er ingenting som er "NORMAL" med strømprisen fra 05:00 til 11:00 i dag i alle fall. Det må jo være en feil. Jo, med denne definisjonen: https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel > Price level based on trailing price average (3 days for hourly values and 30 days for daily values) Endret 2. september 2021 av daniel.h.iversen Siter
Master Aeon Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Da er ikke Tibber smart nok i virkeligheten. Siter
MrE Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Master Aeon skrev (2 minutter siden): Da er ikke Tibber smart nok i virkeligheten. Hvordan ville du definert prisnivået for å bestemme om det er høyt eller lavt? Bunn og topp per kalenderdag? Siter
hjemmedude Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 Ikke helt relevant, men jeg har gått bort fra tibber til en annen leverandør som har prismatch mot andre avtaler. Havner på 46 øre/kwh de neste 2 mnd pga dette. Om 2 mnd så gjør jeg samme jobben igjen. Da betaljer jeg mindre for strømmen i alle fall.. Siter
Moskus Skrevet 2. september 2021 Skrevet 2. september 2021 2 hours ago, hjemmedude said: Om 2 mnd så gjør jeg samme jobben igjen. Det blir billigere. Men betydelig mer styrete. Jeg kunne vurdert det hvis det kunne automatiseres. Siter
hjemmedude Skrevet 5. september 2021 Skrevet 5. september 2021 Alle kjedelige oppgaver kan automatiseres.. Siter
Moskus Skrevet 5. september 2021 Skrevet 5. september 2021 1 hour ago, hjemmedude said: Alle kjedelige oppgaver kan automatiseres.. Det er iallfall målet. Å finne billigste strømleverandør og bytte er nok teknisk mulig, men krever nok en del innsats... Siter
hjemmedude Skrevet 5. september 2021 Skrevet 5. september 2021 Tja, strompris.no finner rimeligste abonnement for 1 mnd/2 mnd frem i tid. Gir også link til abonnementet. Kopier linken, legg dette i en predefinert e-post til fjordkraft, på siste dag av inneværende abonnementsperiode. Send. Burde ikke være mye jobb for de som kan sånt 🙂 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.