Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-Water og HC3 vannbåren varme - mitt system

mandresen

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Moskus said:

Nei, direkte assosiasjon skal fungere selv om controlleren er nede. Men du må legge både Z-water og termostatene til samme nettverk som i praksis betyr "legg dem til Homey". Ellers kan du ikke assosiere dem sammen.

Ah - skjønner - mange takk.  Da er det duket for å begynne på det prosjektet denne uka.  Ser for meg å prøve og feile litt på én kurs først, før jeg dunker over alle fra gammel til ny kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 21/10/2024 at 13:52, Moskus said:

Nei, direkte assosiasjon skal fungere selv om controlleren er nede. Men du må legge både Z-water og termostatene til samme nettverk som i praksis betyr "legg dem til Homey". Ellers kan du ikke assosiere dem sammen.

Da har jeg sånn smått begynt å bytte ut den gamle Danfoss styreenheten med Heatit Z-Water 2 og Heatit Z-Temp3 termostater.  Jeg har fått lagt disse inn i Homey Pro og jeg får fint styrt temp/releer så lenge Homey'en er oppe å kjører.  Går Homey'en ned funker ingenting - og her skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få assosiert termostat med z-water releene, og dokumentasjonen på det er så langt jeg har klart å finne veldig dårlig på dette.

Så, f.eks. skal jeg styre rele 7 med termostat 7 - noen som har peiling på hvordan jeg kan assosiere termostat 7 med z-water2 sitt rele 7 direkte, slik at om/når homey'en dauer, så vil man fortsatt har styring med termostatene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BOK said:

Da har jeg sånn smått begynt å bytte ut den gamle Danfoss styreenheten med Heatit Z-Water 2 og Heatit Z-Temp3 termostater.  Jeg har fått lagt disse inn i Homey Pro og jeg får fint styrt temp/releer så lenge Homey'en er oppe å kjører.  Går Homey'en ned funker ingenting - og her skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få assosiert termostat med z-water releene, og dokumentasjonen på det er så langt jeg har klart å finne veldig dårlig på dette.

Så, f.eks. skal jeg styre rele 7 med termostat 7 - noen som har peiling på hvordan jeg kan assosiere termostat 7 med z-water2 sitt rele 7 direkte, slik at om/når homey'en dauer, så vil man fortsatt har styring med termostatene ?

Jeg kjenner ikke til Homey, men Bing Copilot foreslår dette:

Her er en mer spesifikk fremgangsmåte:

1. Åpne Homey Pro-appen og gå til enhetene dine.
  2. Velg Heatit Z-Temp3 termostaten du vil assosiere.
  3. Gå til avanserte innstillinger og finn assosiasjonsgruppene.
  4. Legg til ID-en til rele 7 i assosiasjonsgruppe 2 på termostat 7.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BOK skrev (10 timer siden):

Det står noen tips i denne tråden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert - det var til hjelp og jeg har gjort riktig opptil flere ganger, men det har bare ikke fungert med assosiering direkte mellom termostat og z-water2.  Men nuh - når jeg satt meg ned i kveld og gjorde det samme som jeg gjorde i går kveld, så funker det ! ! !  Er det mulig - er jo til å bli småsprø av.

Å assosiere en termostat med z-water2 er som skrevet flere plasser her på forumet, men det er jaggu ikke veldig god beskrevet i dokumentasjonen jeg har funnet fra Heatit.  Dette med grupper er litt forvirrende også, men det jeg nå har fått til å fungere, så er det spesifisert i Gruppe 2.  Skal beskrive kort under.

Z-Water2 Node ID = 8  (dette finner man under advanced settings på z-water2 i Homey Pro)

image.png.153b65725514a66d4d8d844ed4f994f4.png

Da er det slik at reléne får adressene 8.1, 8.2, 8.3 --- 8.9

Mitt rele som jeg tester på får da denne verdien: Z-Water Relay 7 ID = 8.7  (dette kan du også finne ved å gå inn på developer.athom.com -> Devices -> <finn device>)
image.png.552ab1e52bd1ac251a2c3aba63b88c38.png

Min "Z-Temp3 Termostat" er konfigurert med 8.7 i Gruppe 2.  Da kommuniserer den direkte med z-water2, rele 7.
image.png.f6a2f461207ebc6c2b681c65498a46d0.png

Endret av BOK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.