JohnMartin Skrevet 8. mars 2021 Skrevet 8. mars 2021 Har UPS på server og det meste i teknisk rom, men merket i kveld at det ikke hjalp så mye når strømmen blinket og z-net og deconz restartet. De er plasser litt mer sentralt i huset. Tenker det da hadde vært greit om disse var koblet til strøm via en batteribank, men må jo da ha en som støtter pass-thru. Er det noen som har prøvd ut løsninger på dette? Kanskje noe å anbefale? Siter
ØysteinHJ Skrevet 8. mars 2021 Skrevet 8. mars 2021 Her ser jeg at mine antakelser tydeligvis ikke stemmer. Jeg trodde at det var nettopp dette som en UPS skulle ta seg av...? Hvis du fikk bortfall i strømforsyningen i huset, skulle UPSen kunne levere strøm i X antall minutter inntil enten strømforsyningen var tilbake eller UPSen måtte kjøre en clean shutdown på det tilkoblede utstyret. Hva er det ellers som en UPS skal gjøre? Siter
JohnMartin Skrevet 8. mars 2021 Forfatter Skrevet 8. mars 2021 (endret) 5 minutter siden, ØysteinHJ skrev: Her ser jeg at mine antakelser tydeligvis ikke stemmer. Jeg trodde at det var nettopp dette som en UPS skulle ta seg av...? Hvis du fikk bortfall i strømforsyningen i huset, skulle UPSen kunne levere strøm i X antall minutter inntil enten strømforsyningen var tilbake eller UPSen måtte kjøre en clean shutdown på det tilkoblede utstyret. Hva er det ellers som en UPS skal gjøre? Som nevnt, så står UPS å passer på alt i teknisk rom. Server, nas, router, AP, etc. Men z-net og rpi med deconz står mer sentralt i huset for å ha best dekning. Kona gikk ikke med på å ha teknisk rom midt i huset Derfor hadde det vært kjekt med en løsning som også funker til disse to. Endret 8. mars 2021 av JohnMartin Siter
ØysteinHJ Skrevet 8. mars 2021 Skrevet 8. mars 2021 (endret) Aha, da forstår jeg. I så fall, kan du ikke bare ha en separat UPS på RPi'en da? Finnes jo egne hatter til RPi for nettopp dette. Ikke er de særlig dyre heller. Denne her for eksempel: https://www.waveshare.com/ups-hat.htm Bare gjør et kjapt søk på Google etter UPS-hatter til RPi: https://www.google.com/search?q=raspberry+pi+ups+hat&oq=raspberry+pi+ups+hat&aqs=chrome..69i57j0i22i30l9.4772j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Endret 8. mars 2021 av ØysteinHJ Siter
JohnMartin Skrevet 8. mars 2021 Forfatter Skrevet 8. mars 2021 z-net kommer ferdig fra Homeseer, og er ikke så gira på å åpne den opp for å montere noe som de eventuelt ikke liker. Men kan absolutt være noe for pi'n jeg har ordnet selv med deconz. Skal sjekke det ut. 1 Siter
Moskus Skrevet 8. mars 2021 Skrevet 8. mars 2021 41 minutter siden, JohnMartin skrev: z-net kommer ferdig fra Homeseer, og er ikke så gira på å åpne den opp for å montere noe som de eventuelt ikke liker. Det er uansett kun en raspberry pi. Hvis det ikke skal installeres noe programvare, så er det vel nærmest tut og kjør. Men en ekstern løsning er jo alltid enkelere. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.