Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
7 timer siden, NorwegianClassic skrev:

Ja ok, tror jeg henger med. Går i surr i alle faser. 

Men hva med utregningen av L1L2? Hvor kommer 60 grader fra, var ikke forskyvingen på 120?

Beklager maset, her må det inn med teskje 😅 

Det er en tegning lenger oppe lenger bak i tråden som Bergen77 la ut. 60=180-120

Endret av stigvi
Skrevet

Hos meg er det nok kuttet noen desimaler her og der, gjerne i presentasjonen også. Må sjekke hjemme hvordan det er gjort. Hvilke 3 spenninger har du kommet frem til da?

Skrevet
2 minutter siden, bergen77 skrev:

Hos meg er det nok kuttet noen desimaler her og der, gjerne i presentasjonen også.

Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. Da kan det være regnestykket fra python koden min over uansett ikke går opp - sånn helt nøyaktig. Prøvde nå igjen med data fra en Aidon-måler (også på IT-nett) . Den måler alle tre fasespenningen/linjespenninger. Men igjen bommer utregningen min med noen volt. 

Litt irriterende. Hadde trodd jeg skulle klare å komme nærmere. Noen som har innspill?

image.png.072d0b841371b5d81ec01bce77581b55.png

1 minutt siden, bergen77 skrev:

Hvilke 3 spenninger har du kommet frem til da?

Hva mener du med dette? Siden Kaifa allerede gir ut spenningen på de to andre fasene er det vel bare en spenning, altså L1L3 (u2 kaller jeg den i python) man skal komme frem til?

Skrevet

Beregner bare en ja men må jo ha de to andre for å se hva kalkulatoren kommer frem til. Jeg fikk ikke til å skrive inn cosinus så da har jeg bare brukt ferdig utregnet.

Skrevet (endret)

Kravet til målerene er at de har et avvik mindre enn 2% (klasse B måler som står i utvendig skap). 2% av 240V er 4,8V

Endret av stigvi
  • Like 1
Skrevet

Kaifa måleren min gir ut spenningen L1-L2 og L2-L3 med 1 desimal.

Formelen jeg bruker er sqrt((L1L2 - L2L3 * 0.5)**2 + (L2L3*0.866)**2)        -->      Endret den nå til sqrt((L1L2 - L2L3 * 0.5)**2 + (L2L3*0.86602540)**2)

Utregningen blir deretter rundet av slik at denne spenningen også har 1 desimal

Avlesningen av kaifa foregår alltid ved at den sender først ut L1-L2, deretter L2-L3. Utregningen trigges når L2-L3 oppdateres. Den kalkulerte spenningen sendes ut på knx busen før det har gått 150ms fra L1-L2 ble sendt.

• Like 1
  • 3 år senere...
Skrevet
bergen77 skrev (På 21.5.2021 den 6.32):

Endret den nå til sqrt((L1L2 - L2L3 * 0.5)**2 + (L2L3*0.86602540)**2)

Med forutsetningen om at trefasesystemet er balansert, så kan du også bruke pythagoras. Da slipper du å regne med disse konstantene (desimaltallene).

Untitled.png.a7c08efd800d11614fb1f69d6da67990.png

sqrt(L1L2**2 + L2L3**2 - L1L2*L2L3)

Gir i praksis samme resultat, men synes det ser penere ut. 🙂

Når det er sagt... Ved kontrollsjekk med multimeter, så får jeg ikke samme resultat som noen av disse beregningene for L1L3. Er "off" med ca. 1 volt. Hvis jeg måler L1L2 og L2L3, så stemmer verdiene godt med det som Kaifa rapporterer. Er litt for lenge siden jeg hadde elektrisitetslære til at jeg har en forklaring på strak arm.

-MariusL

Skrevet
MariusL skrev (16 timer siden):

Er "off" med ca. 1 volt

Et voltmeter er ikke eksakt. Det har en gitt nøyaktighet. Det er vel oppgitt i bruksanvisningen.......

Skrevet (endret)
stigvi skrev (5 timer siden):

Et voltmeter er ikke eksakt. Det har en gitt nøyaktighet. Det er vel oppgitt i bruksanvisningen.......

Og så står det videre: 

MariusL skrev (22 timer siden):

Hvis jeg måler L1L2 og L2L3, så stemmer verdiene godt med det som Kaifa rapporterer.

Hadde det gitt likt avvik på alle tre målingene, så er jeg enig i at unøyaktighet i multimeteret kunne forklare problemet. Men sånn er det altså ikke.

Endret av MariusL
Skrevet
MariusL skrev (På 5.1.2025 den 20.55):

Og så står det videre: 

Hadde det gitt likt avvik på alle tre målingene, så er jeg enig i at unøyaktighet i multimeteret kunne forklare problemet. Men sånn er det altså ikke.

Hvor måler du spenningen i skapet?
Men du har 1V forskjell på en av målingene? Hvilket instrument bruker du?

Skrevet

Christoffer skrev (Akkurat nå):

Hvor måler du spenningen i skapet?

På klemmene under samleskinnen der målersløyfen er tilkoblet.

Men du har 1V forskjell på en av målingene?

Dersom jeg måler L1-L2 og L2-L3, så samsvarer verdiene med det som Kaifa rapporterer over HAN. Er jo litt variasjon i spenningen og treghet mellom når målingene rapporteres osv., men det virker i alle fall å stemme bra.

For den målingen som er beregnet iht. formlene over, altså L1-L3, så er det ca. 1V avvik mellom beregning og måling.

Hvilket instrument bruker du?

Fluke 170. Dette er ganske nylig kontrollert mot kjent referanse, så skal være i orden.

Skrevet
MariusL skrev (1 time siden):

På klemmene under samleskinnen der målersløyfen er tilkoblet.

Dersom jeg måler L1-L2 og L2-L3, så samsvarer verdiene med det som Kaifa rapporterer over HAN. Er jo litt variasjon i spenningen og treghet mellom når målingene rapporteres osv., men det virker i alle fall å stemme bra.

For den målingen som er beregnet iht. formlene over, altså L1-L3, så er det ca. 1V avvik mellom beregning og måling.

Fluke 170. Dette er ganske nylig kontrollert mot kjent referanse, så skal være i orden.

Siden du ikke måler rett på terminalene på måleren kan du faktisk ha forskjellig spenningsfall opp til samleskinnen pga forskjellig strømtrekk på fasene. 1V forskjell ville ikke jeg hengt meg opp i uansett i et slikt scenario. 

Skrevet (endret)

Hei,

Målersløyfa mi er 16 mm2, og ca. 30cm lang. Motstanden i 30cm, 16 mm2, Cu, er vel 0,000328125 Ohm. 1 volt spenningsfall over denne, tilsier en effekt på rundt 3 kW. Siden temperaturen i sikringsskapet mitt ikke er 90 grader, så tviler jeg på at det ligger noe særlig spenningsfall over denne. 😁

Og hadde det vært spenningsfall der, så skulle man jo tro at jeg (i sum) hadde målt tilsvarende spenningsfall/avvik på minst én av de to andre målingene også. Strømmen må jo gå ut igjen en plass. Men de andre målingene stemmer jo bra.

Så er jeg jo helt enig med deg i at det ikke er noe å henge seg opp i. Så det gjør jeg heller ikke. Bare informerer om det jeg opplever, slik at andre som måtte komme over denne tråden ikke stoler blindt på teorien uten å dobbeltsjekke. 👍

-MariusL

Endret av MariusL

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.