stigvi Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 (endret) 7 timer siden, NorwegianClassic skrev: Ja ok, tror jeg henger med. Går i surr i alle faser. Men hva med utregningen av L1L2? Hvor kommer 60 grader fra, var ikke forskyvingen på 120? Beklager maset, her må det inn med teskje 😅 Det er en tegning lenger oppe lenger bak i tråden som Bergen77 la ut. 60=180-120 Endret 20. mai 2021 av stigvi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianClassic Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 Skjønte ikke helt den. Endte med å gjøre det slik, tror det ble riktig. Tok for meg linjespenningene i bildet ditt over her @bergen77. Ble ikke helt likt, men har kanskje noe med avrundingen på cos(60) ≈ 0.866. Usikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 20. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2021 Hos meg er det nok kuttet noen desimaler her og der, gjerne i presentasjonen også. Må sjekke hjemme hvordan det er gjort. Hvilke 3 spenninger har du kommet frem til da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorwegianClassic Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 2 minutter siden, bergen77 skrev: Hos meg er det nok kuttet noen desimaler her og der, gjerne i presentasjonen også. Godt poeng, det tenkte jeg ikke på. Da kan det være regnestykket fra python koden min over uansett ikke går opp - sånn helt nøyaktig. Prøvde nå igjen med data fra en Aidon-måler (også på IT-nett) . Den måler alle tre fasespenningen/linjespenninger. Men igjen bommer utregningen min med noen volt. Litt irriterende. Hadde trodd jeg skulle klare å komme nærmere. Noen som har innspill? 1 minutt siden, bergen77 skrev: Hvilke 3 spenninger har du kommet frem til da? Hva mener du med dette? Siden Kaifa allerede gir ut spenningen på de to andre fasene er det vel bare en spenning, altså L1L3 (u2 kaller jeg den i python) man skal komme frem til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 20. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2021 Beregner bare en ja men må jo ha de to andre for å se hva kalkulatoren kommer frem til. Jeg fikk ikke til å skrive inn cosinus så da har jeg bare brukt ferdig utregnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 20. mai 2021 Del Skrevet 20. mai 2021 (endret) Kravet til målerene er at de har et avvik mindre enn 2% (klasse B måler som står i utvendig skap). 2% av 240V er 4,8V Endret 20. mai 2021 av stigvi 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergen77 Skrevet 21. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2021 Kaifa måleren min gir ut spenningen L1-L2 og L2-L3 med 1 desimal. Formelen jeg bruker er sqrt((L1L2 - L2L3 * 0.5)**2 + (L2L3*0.866)**2) --> Endret den nå til sqrt((L1L2 - L2L3 * 0.5)**2 + (L2L3*0.86602540)**2) Utregningen blir deretter rundet av slik at denne spenningen også har 1 desimal Avlesningen av kaifa foregår alltid ved at den sender først ut L1-L2, deretter L2-L3. Utregningen trigges når L2-L3 oppdateres. Den kalkulerte spenningen sendes ut på knx busen før det har gått 150ms fra L1-L2 ble sendt. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.