Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

MoskusModeratorMelding ("3xM"): Splittet ut fra tråden om Stärkstrøm sitt system.

11 timer siden, Moskus skrev:

Mitt største ankepunkt mot OpenHAB er at man ikke kan bruke dørlåser med det, fordi den delen av protokollen er lisensiert.

Dette er faktisk ikke helt riktig i dag.

Etter Z-Wave Plus ankom markedet og gjorde "COMMAND_CLASS_SECURITY" om til en slags standard har det vært mye lettere for tredje parts utviklere å implementere Dørlås støtte til sine programmer. 

openHAB ZWave Security Testing

Z-wave (Schlage) Lock Support

Hvordan selve "krypterings" lisensen til Sigma fungerer i dag etter Z-Wave Plus kom på er jeg faktisk ikke sikker på. 

Skrevet

Ja, det er teorien. Men fungerer det i praksis?

Det er ikke noe jeg undersøker ofte, men sist jeg gjorde det så er det fremdeles ingen Z-wave låser som er støttet i OpenHAB, ei heller IDlock som skal være Z-wave Plus.

Skrevet
32 minutes ago, iblis said:

Ja, hvis du leser litt på de to linkene jeg ga deg så ser du at det fungerer ganske greit. 

"Ganske greit" tror jeg er relativt, men OK. ;)

Skrevet
58 minutes ago, iblis said:

Ja, hvis du leser litt på de to linkene jeg ga deg så ser du at det fungerer ganske greit. 

Mye i OpenHAB som desverre fungerer "ganske greit". For eksempel det innebygde brukergrensesnittet.... :-)

Skrevet
1 hour ago, iblis said:

Har du forresten testet?

Skrevet
5 timer siden, Lazarus skrev:

Mye i OpenHAB som desverre fungerer "ganske greit". For eksempel det innebygde brukergrensesnittet.... :-)

Der er jeg ganske uenig.

Ja, openHAB er vanskeligere å sette opp enn andre systemer, men når du faktisk har fått til å konfigurere systemet slik du vil ha det så er det utrolig stabilt. 

Når det kommer til brukergrensesnitt, har du tatt en titt på Project Rotini

80bd55d1944e4a9ca8961d98d413dd71b0854b85.png8fec94c0952d199f732d5f94996e8b645478ca98.png64c27f72c21e819744625d6c1ec3977e3e295afe.png26e4a7424104f7047347148180ee0c390ec91b96.png4d7769e0d369e7f1123b17bb78e5570a795e3972.png

5 timer siden, Lazarus skrev:

Har du forresten testet?

Nei, men det skal jeg gjøre i løpet av helgen og deretter poste resultatet og en rask "HowTo" i denne tråden. ;)

• Like 1
Skrevet

Nei, men det skal jeg gjøre i løpet av helgen og deretter poste resultatet og en rask "HowTo" i denne tråden. [emoji6]

Flott!! Kan godt være jeg ender opp med å kopiere deg der da. :-)

Ang. Project rotini. Har ikke sett det enda. Arbeider med å lage et egenutviklet grensesnitt, men dette så jo kjempekjekt ut! :-)

Bruker selv OpenHAB og er kjempefornøyd. Men inrømmer at oppstartsterskelen er noe høy. Har enda til gode å finne noe jeg ikke får til i OpenHAB, det tar bare litt tid. :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Skrevet

Det er litt flaut når Admins er med å å trekke originaltråden Off Topic, så jeg splittet det ut i et nytt forum. 

Reaksjoner tas på PM eller rapporter tråden. :)

• Like 2
Skrevet

Jeg ser i utgangspunktet på det at når et system har kommet opp i en viss størrelse, så er det egentlig ikke hva som er mulig som blir diskusjonen, men kanskje hvordan. Eller enda mer nøyaktig: Hvor mye energi man må legge i noe for å få til det man ønsker.

Men det er for det meste smak og behag. :)

Skrevet

Enig. Men nå har jeg mye tid til overs og blir aldri fornøyd med forhåndsdefinerte regler og systemer. Så Openhab passer bra for nå. :-)

Fikk tak i alpha på rotini. Så langt er jeg veldig fornøyd. Dette blir nok standarden i hjemmet snart.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.