GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, har lusket litt rundt pÄ forumet siste halve Äret, og fant nÄ ut at jeg ville dele litt.

Har nylig kjÞpt hus og Þnket Ä gjÞre det smart. Er relativt techy og fant fort ut at Home Assistant var veien jeg ville gÄ. Har et mÄl om at huset skal fungere helt offline, og til en viss grad om Home Assistant skulle vÊre nede. Spesielt hyggelig siden jeg mest sannsynlig skal flytte etter 5-7 Är.

KjÞrer som sagt HomeAssistant OS (i VM) pÄ en workstation med linux. Har prÞvd Ä holde meg til Zigbee, og supplert med WiFi der jeg ikke fant noen gode alternativer.

Nettverk

Har Cat6 mellom ruter og switch, men en salig blanding av 5e og 6 mellom komponenter og nettverkshardware

Server

• Intel i7 10-serie, 16GB RAM og 1TB SSD
  • KjĂžrer Caddy Proxy og Tailscale for VPN
    • MĂ„tte droppe Dyn.DNS for ekstern tilgjengelighet da bridging gjorde port-forwarding veldig vanskelig
  • Node Red for automasjoner
  • Backblaze backup via rsync

Gateway

ConBee II, passthrough til VM med HA OS for "enkel" integrasjon.

Brytere og Dimmere

Lys og StrĂžmplugger

Sensorer

Varme

Diverse

Automasjoner

• Bevegelsessenor pĂ„ alle boder
  • DĂžrsensor pĂ„ loftluke styrer lys pĂ„ loftet
  • Av alle lys / Skru pĂ„ enkelte lys pĂ„ knapp ved hovedinggang
  • Utelys styres basert pĂ„ sol-opp/ned-gang
  • DĂžrsensorer pĂ„ enkelte vinduer og alle dĂžrer, aktiverer 'frostvern' pĂ„ panelovner
  • LG Thinq integrasjon for varsler ved vaskemasking/tĂžrketrommel slutt.

Planer videre

• Sage Doorbell Sensor for Ă„ fĂ„ eventer fra den analoge ringeklokken
  • Flere automasjoner, bla. basert pĂ„ presense/geofencing
  • Baderomsvifte styrt av fuktighetsmĂ„ler
  • Og sikkert mye, mye mer etterhvert :D

Du legger kanskje merke til at jeg har veldig fÄ "lys", og dette er fordi smarheten ligger i bryterene i huset mitt. Alle lamper kontrolert av smartbrytere har minimum 4 pÊrer i seg, som gjÞr denne lÞsningen relativt kostnadseffektivt i det lange lÞp. Har ogsÄ sÊrdeles lite RGB (bare LIFX stripen), da WAF-en er meget lav.

Elko-komponentene stÞtter alle Zigbee 3.0, og er overaskende godt stÞttet i DeConz/Phoscon, som jeg tror har noe med at Elko fÄr (tilsynelatende) innmaten fra en tysk underleverandÞr (har ikke navn i skrivende stund). Elko sine egne custom-parametere, er dog manglende der de har (miss)brukt dette flittig (spesielt termostaten har dÄrlig stÞtte).

De aller fleste andre brytere er fjernkontrollere som styrer de fast-installerte Elko-komponentene gjennom Node Red og HA. Som regel pga dÄrlige bryterplasseringer i boligen.

Aqara-komponentene fungere ogsÄ helt greit. Har lest litt rundt at disse mÄ vÊre koblet direkte til gateway for at de skal fungere optimalt. Har sÄpass liten leilighet (~70 m2) at alle nÄr ConBee stikken, og har altsÄ ikke hatt noen problemer. Oppdatering: det har vist seg at Aqara sine produkter er ekstremt utstatt for forstyrelser pÄ netverket, da de detter ut stÞtt og stadig om man ikke forsikrer seg om at de har direkte kontakt med selve gateway-en.

Selv om jeg Þnsker Ä vÊre offline, sÄ har jeg tillat meg Ä integrere diverse sky-lÞsninger (google-assistant, LIFX, ThinQ, SmartThings), men disse har da ingen 'kritiske' oppgaver og holder ei aldri (relevant) state. En annen fordel med Elko-komponentene er at disse fungerer selv om smart-delen ikke skulle fungere. Dette skÄrer ganske bra pÄ WAF :D 

Bilder kommer kanskje?

Takk for oppmerksomheten, og sÄ hÄper jeg dette hjelper for de som Þnsker Ä basere seg pÄ zigbee

Updates

• 2021-12-10: Oppdatert server-info, status pĂ„ implementasjoner, netverks-oppsett og la til nye komponenter
Endret av bjornomy
Oppdatere informasjon
  • Like 5
Skrevet

Takk for at du deler. Nyttig info for en som driver og bygger hus, og har 101000 valg Ă„ ta 🙂

Vurderte ogsÄ Elko sitt smart-system, men bryterne (spesielt dimmerne) er veldig dyre, og jeg har behov for mange. Stoler heller ikke pÄ at Elko forholder seg til de Äpne standardene, selv om de bruker Zigbee.

Joiner deg i lav WAF klubben. FĂžrer med seg sine egne utfordringer.

Btw. har jeg akkurat startet min "reise", mens du er godt igang. En ting jeg har lest meg frem til er at Unifi Wifi anbefales av alle som har det (kind off), sÄ der har jeg gjort en investering allerede. Rekkehuset har aldri hatt bedre og mer stabilt nett enn nÄ, og nÄr tomannsboligen i tre etasjer blir ferdig blir det i tillegg mye kablet, sÄ det blir knall. Unifi Dream Machine Pro har god stÞtte for Ä sette opp eget vlan for IOT (dit har jeg ikke kommet ennÄ).

• Thanks 1
Skrevet (endret)

Som nevnt stÞtter Elko dimmere Zigbee og fÞlger standaren pÄ det aller meste, se under for avvik. Det er vel ogsÄ sagt, en eller annen plass pÄ forumet her, at de jobber med Ä nÊrme seg Zigbee 3.0 standard og OTA firmware updates. Se forÞvrig: https://zigbeealliance.org/zigbee_products/?product_type=certified_product&se=Elko

Universell dimmeren fungerer helt greit for min bruk. Man fÄr sette PowerOn og On lysstyrke (strÞmbrudd og vanlig av/pÄ, hhv) gjennom grensesnitet du nÄr pÄ ConBee gjennom VNC (deconz?). Det som derimot mangler er mulighet til Ä sette min/max pÄ dimmekurven. Kan ha noe Ä si om det er veldig lav og/eller hÞy last fra lampen dimmeren styrer. Spek stÄr pÄ Elko sine produkt-dokumentasjon. Synes Ä huske at universell dimmeren trenger minimum 7W, 3x2W ble da for lite og skapte noen mindre problemer for meg. EDIT: Elko sine bryter stÞtter ikke PowerOn setting.

Den andre dimmeren de tilbyr (316GLED) har min/max og pÄ instillingene pÄ/gjennom hardware.

Det kommer heller ikke vanlige deconz-event nÄr den fysiske bryteren brukes, sÄ her mÄ man lytte pÄ "state-changed"-eventer i HA om man trenger Ä starte automasjoner o.l basert pÄ dette.

Et annet problem jeg har opplevd er Ä dimme gjennom Node Red/HA. Ofte gÄr dimmeren til 100% styrke fÞr den dimmer til angitt verdi. Usikker pÄ om dette er dimmeren sin feil, eller min inkompetanse :D. Observert at dette skjer sjeldnere om man angir "transition-time" nÄr.

Om man uansett skal bytte fysiske brytere i vegger, og man vil holde seg til Zigbee, sÄ er det dog desverre ikke mange valgmuligheter (som jeg fant i alle fall) som elektrikere er spesielt glade i/forstÄr seg pÄ. Valgte Elko siden en stÞrre lokal elektrobedrift tilbydde dette og at de er kjent for relativt god kvalitet. Om det ikke er snakk om Ä byte ut fysiske brytere, finnes det nok mange andre gode alternativer for en mer billigere penge. MÄtte ut med ~20K for mine Elko Smart produkter, og det var med rabatt...

Selv om 316GLED er et noe bedre produkt, sÄ koster den nesten det dobbelte av den vanlige dimmeren, til info.

Endret av bjornomy
  • Like 1
Skrevet

NÄr det kommer til nettverksoppsett osv, sÄ handler det for meg om Ä ta seg tid til Ä konfigurere bort ISPs modem/ruter. Ber til ruter-gudene om at lan-IP til serveren ikke blir byttet, da man ikke kan sette statisk i Telias portal til ruteren :D. Hardware fra Ubiquiti har et relativt godt rykte, sÄ jeg havner fort opp med det jeg ogsÄ, men er litt usikker pÄ hvor mye jobb det er Ä drifte den pÄkrevde kontrolleren deres, og finner da kanskje et litt enklere alternativ.

Skrevet

Bare for info, jeg brukte ConBee/ DeConz og Elko 316RF dimmere i en periode og de var veldig stabile og greie. Hadde aldri noe problem med at de ikke oppdaterte HomeSeer eller at de falt ut (i et relativt stort hus). Det eneste jeg var misfornÞyd med var at om jeg prÞvde Ä sette de direkte fra "av" til lav %-verdi sÄ virket det sjelden, jeg mÄtte alltid fÞrst sette den til 70-80% og sÄ dimme ned til 15%, og det syntes jeg ikke var sÄ kjekt nÄr man skal slÄ pÄ et lite glÞdelys om natta. 

• Like 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
PĂ„ 27.4.2021 den 11.00, bjornomy skrev:

NÄr det kommer til nettverksoppsett osv, sÄ handler det for meg om Ä ta seg tid til Ä konfigurere bort ISPs modem/ruter.

Er sÄ enig! Sliter med Ä fjerne Telenor sin ruter, for da slutter tv'en Ä funke. Er visst ikke den eneste, og problemet ligger hos Ubiquiti sÄvidt jeg har forstÄtt.

https://community.ui.com/questions/Telenor-IPTV-and-USG-Pro-4-Solution/6d052fa8-699f-4215-b004-2f663ffc4850

Blir Altibox dit jeg skal, sÄ gidder ikke krangle med Telenor ruteren nÄ.

• Like 1
  • 7 mĂ„neder senere...
Skrevet

@bjornomy Hei du, jeg driver Ä planlegger et hus for 2022, og Þnsker et ordentlig smart system. Jeg er vant med Home Assistant og vil gjerne bruke det, men trenger ogsÄ et system med hÞy WAF. Jeg tolker deg slik at du klarer Ä styre elko produkter via home assistant? Jeg mente Ä ha lest at de var vriene Ä koble til, til tross for at de er zigbee. Men jeg synes elko produktene virker fine og passende for vÄrt prosjekt, og vil hjelpe pÄ WAF. MÄtte du gjÞre noe spesielt for Ä fÄ det til Ä funke? Jeg ser dere diskutere deconz, kan ikke si jeg er veldig kjent med det derimot, kjÞrer selv HA med en kombo av WIFI og Z-Wave enheter per idag

Skrevet (endret)

Hei @calamity,

De nye Elko produktene som er Zigbee 3.0 sertifisert (som jeg da har installert) har fungert meget godt for meg. Det tok noe tid Ä fÄ parret de, men det varierte mellom de ulike produktene. Ellers ikke hatt spesielle problem med de. De kan vÊre litt lunefulle ved strÞmbrudd. Elko har nemlig latt vÊre Ä implementere 'PowerOn' settingen, altsÄ hvilken status bryteren skal ha nÄr fÄr strÞm, som gjÞr at alle lysene vil skru seg pÄ etter strÞmbrudd. Kipt om dette skjer ila natten, men det har jeg vÊrt sÄ heldig Ä ungÄ hittil.

Alle bryterene fungerer selv om Home Assitant skulle vĂŠre nede / utilgjengelig, som da gir meget god WAF, ift til Zigbee brytere som gĂ„r pĂ„ batteri og via Home Assistant, som ofte har det med Ă„ dette ut og er 100% avhengig av at jeg greier Ă„ holde Home Assistant i live til en hver tid đŸ€Ł

NÄr det kommer til Zigbee, er deconz bare en av flere programmer som man kan bruke for Ä snakke med Zigbee enheter gjennom en Zigbee radio. Deconz er laget til Conbee/Rasbee, som da er en bestemt radio-modul. Andre gode alternativer er Zigbee2MQTT og Zigbee Home Automation (ZHA). MQTT krever litt ekstra setup, ZHA skal vÊre bra og stÞtter som regel flere enhenter enn de to andre, mens decons kanskje er noe mer brukervennelig. Alle disse er tilgjengelig i add-on store om du har supervised Home Assistant.

Jeg har da satt opp deconz i docker, og koblet Home Assistant til den. Etter jeg paret Elko enhetene via Phoscon (fancy brukergrensesnitt for deconz), dukker de opp i HA, klar for bruk. Bruker for det aller meste av/pÄ funksjonalitet, men dimming fungerer greit (da ofte gjennom automasjoner i Node Red). AltsÄ: ingen triks for Ä fÄ de til Ä fungere

Endret av bjornomy
Skrevet

Tusen takk for bÄde raskt og detaljert svar! Setter veldig pris pÄ det :) 
Det med power on er ingen krise, men hadde jo vĂŠrt praktisk, kanskje de klarer Ă„ oppdatere med det etterhvert đŸ€ž

Jeg lurte pÄ en ting til med elko, mener det stÄr at de har en egen hub for enhetene sine. Er det da slik at du har enhetene dine kun koblet til HA med zigbee radioen din, eller begge? :)

Skrevet

Har bare Conbee II radioen. Usikker pÄ om det er mulig Ä bruke Elko sin hub om du Þnsker Ä integrere med Home Assistant. Denne ene radioen styrer forÞvrig alt av Zigbee, da bla Phillips Hue, Ikea, Aqara og Elko, som alle har sin egen hub og medfÞlgende app de gjerne vil at man skal kjÞpe.

Glemte ogsÄ Ä nevne at dimmerene er litt variable. Ved dempet belysning opplever jeg at lysene gÄr litt opp og ned i styrke i mindre perioder, men dette venner man seg litt il.

Skrevet

Jeg sliter med dette akkurat nÄ, har en Elko Smartbryter trÄdlÞs Plus SO (EKO07117) som jeg fÄr koblet til, men ikke fÄr noen kommandoer fra. MÄ innrÞmme at jeg ikke er 100% innsatt i hvordan Zigbee funker, men lÊrer mens jeg gÄr.

KjÞrer supervised HA og Deconz med en ConbeeII USB stick. Den klarer ikke parre bryteren i Phoscon. Ser ut som det er flere som venter: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/issues/4534 Tror forskjellen er at du @bjornomy kjÞrer nyere Deconz pÄ utsiden av HA supervised. 

Har forsÞkt Zigbee2mqtt men mÄtte over pÄ Zigbee2mqtt Edge for at bryteren skulle gjenkjennes som noe annet en unsupported. Da med en CC2652. Dukker opp som Schneider Electronics, som hÞres plausibelt ut, men fÄr heller ikke noen kommandoer pÄ Mqtt bussen.

Jeg fÞler jeg er nÊrt, men litt for uerfaren med Zigbee troubleshooting til Ä komme i mÄl. Som jo er synd, det er fine brytere.

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Hei! Morsomt Ä lese din erfaring og oppsett. Driver selv og bygger hus. Kun reisverk som er oppe, sÄ er enda en stund til jeg trenger Ä tenke pÄ det elektriske, men fÞler planlegging og forarbeid gir ett godt fundament innen smarthjem. 

jeg Þnsker selv noe med hÞy WAF. Etter og ha lest opp og ned internett, sÄ har jeg vel egentlig falt for elko. Prisen er litt hÞyere, men har inntrykk av at kvaliteten pÄ produktene stÄr litt mer i stil til pris. En god kamerat av meg som er elektriker skal gjÞre jobben, og han ble svett av tanken pÄ Ä montere alt mulig «random» produkter her og der. 

Hvis du skulle gjort noe pÄ nytt i dag, er det noe du ville ha endret?  FÞles elko produktene stabile nok? Jeg leser folk pÄ nettet som bruker f.eks namron dimmere som begynner Ä flimre etter 4 dager i bruk, virker som om kvaliteten pÄ «kina-dimmere» er skikkelig dÄrlig skal man ned pÄ lav last. Elektrikeren sverget kun til kjente merker som SG armaturen og elko, der var det lite problem pÄ lav last, og begynte det Ä flimre fikk man nytt produkt med engang.

• 2 uker senere...
Skrevet
On 20/01/2022 at 20:34, tennbrikket said:

Hei! Morsomt Ä lese din erfaring og oppsett. Driver selv og bygger hus. Kun reisverk som er oppe, sÄ er enda en stund til jeg trenger Ä tenke pÄ det elektriske, men fÞler planlegging og forarbeid gir ett godt fundament innen smarthjem. 

jeg Þnsker selv noe med hÞy WAF. Etter og ha lest opp og ned internett, sÄ har jeg vel egentlig falt for elko. Prisen er litt hÞyere, men har inntrykk av at kvaliteten pÄ produktene stÄr litt mer i stil til pris. En god kamerat av meg som er elektriker skal gjÞre jobben, og han ble svett av tanken pÄ Ä montere alt mulig «random» produkter her og der. 

Hvis du skulle gjort noe pÄ nytt i dag, er det noe du ville ha endret?  FÞles elko produktene stabile nok? Jeg leser folk pÄ nettet som bruker f.eks namron dimmere som begynner Ä flimre etter 4 dager i bruk, virker som om kvaliteten pÄ «kina-dimmere» er skikkelig dÄrlig skal man ned pÄ lav last. Elektrikeren sverget kun til kjente merker som SG armaturen og elko, der var det lite problem pÄ lav last, og begynte det Ä flimre fikk man nytt produkt med engang.

@tennbrikket Hei, tror nok jeg fortsatt hadde valgt Elko om jeg skulle gjÞre det pÄ nytt. Dimmerene er ikke optimale pÄ lav last, men de fungerer. Det jeg merker mest er at lyset bÞlger veldig i 10 sekunder, fÞr det er stabilt den neste timen (ta tiden med en klype salt)

• Thanks 1
Skrevet
tennbrikket skrev (PĂ„ 20.1.2022 den 20.34):

Micromatic er solid produkter som elektrikere liker, ville tatt en titt pÄ deres nye dimmer.

https://www.micromatic.no/artikkel/nyhet-microdim-zb250-zigbee-dimmer-for-led

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.