JohnMartin Skrevet 5. mai 2021 Skrevet 5. mai 2021 (endret) Har installert Home Assistant på en VM bare for å teste litt. Første inntrykk er overaskende positiv. Finner utsyr på det lokale nettverket, som jeg så langt bare har drømt om å få inn i Homeseer, før jeg i det hele tatt har fått summet meg. Utrolig enkelt å integrere f.eks. Synology, Luxaflex, Sonos, Logitech, Epson m.m. En av grunnene til at jeg begynte å se litt på Home Assistant var egentlig fordi jeg så at det finnes plugin/integrasjon (eller hva det kalles) for Skoda. Og fant jo ut etter hvert at det er utrolig mye nyttige plugins, som er relativ enkle å sette opp. Så lenge man ikke må inn å fikle med configuration.yaml fila. Da blir det plutselig litt mer komplisert. 🙈 Har faktisk vært inne på tanken om å bytte fra Homeseer til Home Assistant, men har slått det fra meg. Har verken tid eller kunnskap pr nå til å få til en silkemyk overgang.. Homeseer har blitt litt for komplisert.. Vet det tidligere har vært foreslått MQTT nå det har vært snakk om å styre Luxaflex fra Homeseer, via Home Assistant. Derfor har jeg grublet litt på tanken om det er mulig å kjøre systemene parallelt, og da bruke MQTT som kommunikasjon imellom. Har en Mosquitto Broker kjørende som jeg allerede bruker for å få Roborock i Homeseer. Har installert MQTT plugin i Home Assistant og fått koblet den til Broker, men der stopper det litt.. Er det noe "enkel" måte å få Home Assistant og Homeseer til å snakke i lag? Ser for meg at Home Assistant bare oppdaterer devicer i Homeseer, og så er det Homeseer som kjører event/automasjon. Nærmer meg nok litt dypt vann nå, men hadde vært kjekt å høre hva som er mulig. Får jeg evt bruker for mye tid på dette. Endret 5. mai 2021 av JohnMartin Siter
stigvi Skrevet 5. mai 2021 Skrevet 5. mai 2021 (endret) 4 timer siden, JohnMartin skrev: Vet det tidligere har vært foreslått MQTT nå det har vært snakk om å styre Luxaflex fra Homeseer, via Home Assistant. Derfor har jeg grublet litt på tanken om det er mulig å kjøre systemene parallelt, og da bruke MQTT som kommunikasjon imellom. Nå har jo noen andre her på forumet bekreftet at å styre scener for Luxaflex er kun snakk om noen enkle get operasjoner på http og at dette gjøres lett direkte fra Homeseer. MQTT er det veldig god støtte for i Home Assistant. Å hente inn en verdi fra MQTT gjøres som dette: sensor: - platform: mqtt name: Klepp Energi Effekt unit_of_measurement: W expire_after: 10 force_update: true state_topic: "power/meter/import/active" Å lese og også å sende en bryterverdi gjøres som dette: switch: - platform: mqtt name: "Heru Alarm reset" state_topic: "ventilasjon/switch/alarm_reset/state" command_topic: "ventilasjon/switch/alarm_reset/set" payload_on: "on" payload_off: "off" Og her, Integrations - Home Assistant (home-assistant.io) , er mye mer å boltre seg i Edit: Statestream, MQTT Statestream - Home Assistant (home-assistant.io) , kan du sette opp til å publisere alt i fra HA til MQTT. Derfra gjenstår å lese det inn i HomeSeer Endret 5. mai 2021 av stigvi 2 Siter
stigvi Skrevet 5. mai 2021 Skrevet 5. mai 2021 4 timer siden, JohnMartin skrev: En av grunnene til at jeg begynte å se litt på Home Assistant var egentlig fordi jeg så at det finnes plugin/integrasjon (eller hva det kalles) for Skoda. Jeg har en Passat GTE og i midten av april la Volkswagen ned weconnect på nett og det er kun app som gjelder fra nå av. Det betydde også at Home Assistant integrasjonen for weconnect sluttet å virke. Skoda integrasjonen er i bunn og grunn den samme. Men det ble satt i gang et arbeid med å lage en ny integrasjon og jeg begynte å bruke den i går. Bare nevner dette i tilfelle du ikke får Skoda integrasjonen til å virke. I så fall får du sjekke litt status og se om det er noen som jobber med den. Siter
JohnMartin Skrevet 7. mai 2021 Forfatter Skrevet 7. mai 2021 (endret) Takk for input! Ble plutselig litt opptatt med hverdagsliv, så må utsette dette litt. For fint vær til å sitte inne også for tiden. Men har litt å lese meg opp på nå! Endret 7. mai 2021 av JohnMartin Siter
Moskus Skrevet 7. mai 2021 Skrevet 7. mai 2021 Se her: https://github.com/marthoc/homeseer fra denne tråden: https://forums.homeseer.com/forum/homeseer-products-services/system-software-controllers/hs3-hs3pro-software/hs3-hs3pro-discussion/1384566-homeseer-with-home-assistant-front-end Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.