Trikket Skrevet 6. mai 2021 Skrevet 6. mai 2021 Hei. Har lagt inn mine hdmi valg i input_select.yaml, og fått disse inn i HA. Eg har lyst å lage en nedtrekksmeny for å velge hdmi input, men skjønner ikkje helt hvordan eg får brukt det eg har laget under "helpers". Nedtrekksmenyen får eg til, men det skjer naturlig nok ingenting når eg velger hdmi kanal. Noen tips om hva eg må gjøre ? Siter
baronKanon Skrevet 6. mai 2021 Skrevet 6. mai 2021 Du må lage automasjon som trigges av endringer i input select og bruker tilstand som data i servicen som kalles Siter
Trikket Skrevet 7. mai 2021 Forfatter Skrevet 7. mai 2021 9 hours ago, stigvi said: Hva skal du styre, da? Lagde meg en fjernkontroll til tv etc, men ønsker en enkel nedtrekksmeny for hdmi inputs Siter
Trikket Skrevet 7. mai 2021 Forfatter Skrevet 7. mai 2021 8 hours ago, baronKanon said: Du må lage automasjon som trigges av endringer i input select og bruker tilstand som data i servicen som kalles Ja, dette tenkte eg også var fremgangsmåten uten å forstå helt hvordan. Har du ett eksempel på automasjon her? Siter
Mathias Skrevet 7. mai 2021 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Jeg har montert lys på utsiden av kontordøra slik at ungene kan vite om det er OK å komme inn eller ikke. Dette styrer jeg ved hjelp av Input_select. Ser slik ut: alias: Kontor Ledig description: '' mode: single trigger: - platform: state entity_id: input_select.status_kontor to: LEDIG condition: [] action: - service: light.turn_on data: rgbww_color: - 90 - 255 - 36 target: entity_id: light.esp01_status_kontor_lys Har noen andre automasjoner som setter riktig input_select også. Denne ble laget før denne Velg/Choose-funksjonen kom, så hadde jeg skulle laget den nå så ville jeg ha lagt mer logikk inn i en og samme automasjon. Men du ville ha et eksempel og her har du iallefall ett Edit: Etter tips fra @stigvi. Slik ser det ut i Visual editor: Beklager at det ble litt smått... Endret 7. mai 2021 av Mathias Siter
stigvi Skrevet 7. mai 2021 Skrevet 7. mai 2021 25 minutter siden, Mathias skrev: Jeg har montert lys på utsiden av kontordøra slik at ungene kan vite om det er OK å komme inn eller ikke. Dette styrer jeg ved hjelp av Input_select. Ser slik ut: alias: Kontor Ledig description: '' mode: single trigger: - platform: state entity_id: input_select.status_kontor to: LEDIG condition: [] action: - service: light.turn_on data: rgbww_color: - 90 - 255 - 36 target: entity_id: light.esp01_status_kontor_lys Har noen andre automasjoner som setter riktig input_select også. Denne ble laget før denne Velg/Choose-funksjonen kom, så hadde jeg skulle laget den nå så ville jeg ha lagt mer logikk inn i en og samme automasjon. Men du ville ha et eksempel og her har du iallefall ett Tips: Du kunne vist hvordan det ser ut i UI editoren også. I tilfelle en misliker yaml sterkt 😉 1 Siter
Mathias Skrevet 7. mai 2021 Skrevet 7. mai 2021 9 minutes ago, stigvi said: Tips: Du kunne vist hvordan det ser ut i UI editoren også. I tilfelle en misliker yaml sterkt 😉 Enig. Har lagt det til i forrige innlegg. Er vel bare en gammel vane fra tiden da man helst brukte YAML i stedet for UI Siter
Trikket Skrevet 7. mai 2021 Forfatter Skrevet 7. mai 2021 Takk for svar, men dette fikk eg ikkje til. Vet ikkje om eg er begynt rett engang. Eg har lagt inn " input_select: !include input_select.yaml" i configuration.yaml , og laget en input_select.yaml fil. Alt ok når eg når eg tar en Configuration validation. Inni input_select.yaml filen har eg lagt inn følgende: harmony: name: source options: - InputHdmi1 - InputHdmi2 Fortsatt alt ok når eg kjører en Configuration validation Ser det rett ut så langt? Hvordan vet eg eventuelt om det er lagt rett inn? Siter
Mathias Skrevet 8. mai 2021 Skrevet 8. mai 2021 8 hours ago, Trikket said: Inni input_select.yaml filen har eg lagt inn følgende: harmony: name: source options: - InputHdmi1 - InputHdmi2 Ser ut til at du har fått feil innrykk på valgene som skal ha innrykk (to mellomrom) før bindestrek. Burde se slik ut: harmony: name: source options: - InputHdmi1 - InputHdmi2 Siter
stigvi Skrevet 8. mai 2021 Skrevet 8. mai 2021 Men hvorfor ikke bruke UI for å opprette helpers istedenfor å fikle med yaml filer som en ikke er helt trygg på? Siter
Trikket Skrevet 8. mai 2021 Forfatter Skrevet 8. mai 2021 2 hours ago, Mathias said: Ser ut til at du har fått feil innrykk på valgene som skal ha innrykk (to mellomrom) før bindestrek. Burde se slik ut: harmony: name: source options: - InputHdmi1 - InputHdmi2 Takk for svar. Hadde forsåvidt kopiert det, og trodde eg hadde det rett. Noen mulighet til å copy/paste slik at det blir helt likt? Men ok, no er det endret, finnes det en måte å teste at det eg hsr lagt inn hsr gjort noe, eller virker på noe måte? Skjønner ikkje helt hvordan eg skal bruke dette. Er det eventuelt med call service i en automasjon? Siter
Mathias Skrevet 8. mai 2021 Skrevet 8. mai 2021 (endret) 19 minutes ago, Trikket said: Noen mulighet til å copy/paste slik at det blir helt likt? Kommer an på hva du kopierer fra og hvilken editor du bruker. Av og til funker copy/paste, av og til ikke 19 minutes ago, Trikket said: Men ok, no er det endret, finnes det en måte å teste at det eg hsr lagt inn hsr gjort noe, eller virker på noe måte? Usikker på hva du mener med teste, men du kan jo bare legge den inn i et kort og se at du får de valgene du skal ha i nedtrekksmenyen. 19 minutes ago, Trikket said: TSkjønner ikkje helt hvordan eg skal bruke dette. Er det eventuelt med call service i en automasjon? Og jeg har ikke skjønt hva du skal bruke det til Men regner med at det skal skje noe når du velger den ene eller andre HDMI-inngangen. Da er det nærliggende å tro at valgt input_select skal fungere som trigger i en automasjon som utfører noe. Du kan jo bare leke deg med å lage en automasjon som slår på et lys eller noe når du velger en HDMI bare for å teste det. Eksemelvis sånn: Og når du ser at det fungerer så kan du kjøre på med mer avansert automasjon etterpå Endret 8. mai 2021 av Mathias Siter
Trikket Skrevet 9. mai 2021 Forfatter Skrevet 9. mai 2021 On 08/05/2021 at 08:56, Mathias said: Kommer an på hva du kopierer fra og hvilken editor du bruker. Av og til funker copy/paste, av og til ikke Usikker på hva du mener med teste, men du kan jo bare legge den inn i et kort og se at du får de valgene du skal ha i nedtrekksmenyen. Og jeg har ikke skjønt hva du skal bruke det til Men regner med at det skal skje noe når du velger den ene eller andre HDMI-inngangen. Da er det nærliggende å tro at valgt input_select skal fungere som trigger i en automasjon som utfører noe. Du kan jo bare leke deg med å lage en automasjon som slår på et lys eller noe når du velger en HDMI bare for å teste det. Eksemelvis sånn: Og når du ser at det fungerer så kan du kjøre på med mer avansert automasjon etterpå Takk for hjelpen så langt. Er nesten i mål tror eg. Eg får til å skifte feks volum når eg bytter fra Hdmi1 til hdmi 2. Men eg skjønner ikkje hva eg skal ha på "Actions" for at den skal velge hdmi 1 når eg velger hdmi1 osv . Noen tips til det? Siter
stigvi Skrevet 9. mai 2021 Skrevet 9. mai 2021 12 minutter siden, Trikket skrev: Noen tips til det? Hvordan skal vi vite det når du ikke forteller hva du styrer? Siter
Trikket Skrevet 9. mai 2021 Forfatter Skrevet 9. mai 2021 49 minutes ago, stigvi said: Hvordan skal vi vite det når du ikke forteller hva du styrer? Hva informasjon er det du savner? La meg prøve igjen 😝 Eg forsøker å lage en dropdown meny/kort inne i ene HA vinduet mitt kalt " media" som vises på mitt dashbord, og der kan kan velge mellom hdmi 1,og hdmi 2. Når eg velger feks hdmi 2 så vil eg at min harmony skal bytte hdmi source til 2 på min Samsung tv. Siter
stigvi Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 7 timer siden, Trikket skrev: Når eg velger feks hdmi 2 så vil eg at min harmony skal bytte hdmi source til 2 på min Samsung tv. Jeg spurte tidligere og da svarte du bare at du lager en fjernkontroll. Nå nevner du Harmony. Siter
Trikket Skrevet 10. mai 2021 Forfatter Skrevet 10. mai 2021 Jupp, trodde gjerne det kom frem etterhvert når yaml teksten blei postet. Men ja, er altså en harmony enhet eg bruker til å kontrollere tven med Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.