GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har lagt inn mine hdmi valg i input_select.yaml, og fÄtt disse inn i HA.

Eg har lyst Ä lage en nedtrekksmeny for Ä velge hdmi input, men skjÞnner ikkje helt hvordan eg fÄr brukt det eg har laget under "helpers".

Nedtrekksmenyen fÄr eg til, men det skjer naturlig nok ingenting nÄr eg velger hdmi kanal.

Noen tips om hva eg mÄ gjÞre ?

Skrevet
9 hours ago, stigvi said:

Hva skal du styre, da?

Lagde meg en fjernkontroll til tv etc, men Þnsker en enkel nedtrekksmeny for hdmi inputs 

Skrevet
8 hours ago, baronKanon said:

Du mÄ lage automasjon som trigges av endringer i input select og bruker tilstand som data i servicen som kalles 

Ja, dette tenkte eg ogsÄ var fremgangsmÄten uten Ä forstÄ helt hvordan. 

Har du ett eksempel pÄ automasjon her? 

Skrevet (endret)

Jeg har montert lys pÄ utsiden av kontordÞra slik at ungene kan vite om det er OK Ä komme inn eller ikke. Dette styrer jeg ved hjelp av Input_select.

Ser slik ut:

alias: Kontor Ledig
description: ''
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_select.status_kontor
    to: LEDIG
condition: []
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      rgbww_color:
        - 90
        - 255
        - 36
    target:
      entity_id: light.esp01_status_kontor_lys

Har noen andre automasjoner som setter riktig input_select ogsÄ.

Denne ble laget fÞr denne Velg/Choose-funksjonen kom, sÄ hadde jeg skulle laget den nÄ sÄ ville jeg ha lagt mer logikk inn i en og samme automasjon. Men du ville ha et eksempel og her har du iallefall ett :) 

Edit: Etter tips fra @stigvi. Slik ser det ut i Visual editor:

image.thumb.png.8721d41ac299d87666318b3e04e21134.png 

Beklager at det ble litt smÄtt...

Endret av Mathias
Skrevet
25 minutter siden, Mathias skrev:

Jeg har montert lys pÄ utsiden av kontordÞra slik at ungene kan vite om det er OK Ä komme inn eller ikke. Dette styrer jeg ved hjelp av Input_select.

Ser slik ut:

alias: Kontor Ledig
description: ''
mode: single
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_select.status_kontor
    to: LEDIG
condition: []
action:
  - service: light.turn_on
    data:
      rgbww_color:
        - 90
        - 255
        - 36
    target:
      entity_id: light.esp01_status_kontor_lys

Har noen andre automasjoner som setter riktig input_select ogsÄ.

Denne ble laget fÞr denne Velg/Choose-funksjonen kom, sÄ hadde jeg skulle laget den nÄ sÄ ville jeg ha lagt mer logikk inn i en og samme automasjon. Men du ville ha et eksempel og her har du iallefall ett :) 

Tips: Du kunne vist hvordan det ser ut i UI editoren ogsĂ„. I tilfelle en misliker yaml sterkt 😉

• Like 1
Skrevet
9 minutes ago, stigvi said:

Tips: Du kunne vist hvordan det ser ut i UI editoren ogsĂ„. I tilfelle en misliker yaml sterkt 😉

Enig. Har lagt det til i forrige innlegg.

Er vel bare en gammel vane fra tiden da man helst brukte YAML i stedet for UI :) 

Skrevet

Takk for svar, men dette fikk eg ikkje til.

Vet ikkje om eg er begynt rett engang.

Eg har lagt inn " input_select: !include input_select.yaml" i configuration.yaml , og laget en input_select.yaml fil.

Alt ok nÄr eg nÄr eg tar en Configuration validation.

Inni input_select.yaml filen har eg lagt inn fĂžlgende:

harmony:
  name: source
  options:
  - InputHdmi1
  - InputHdmi2

Fortsatt alt ok nÄr eg kjÞrer en Configuration validation

Ser det rett ut sÄ langt?

Hvordan vet eg eventuelt om det er lagt rett inn?

Skrevet
8 hours ago, Trikket said:

Inni input_select.yaml filen har eg lagt inn fĂžlgende:

harmony:
  options:
  - InputHdmi1
  - InputHdmi2

Ser ut til at du har fÄtt feil innrykk pÄ valgene som skal ha innrykk (to mellomrom) fÞr bindestrek.

Burde se slik ut:

harmony:
  options:
    - InputHdmi1
    - InputHdmi2

Skrevet

Men hvorfor ikke bruke UI for Ä opprette helpers istedenfor Ä fikle med yaml filer som en ikke er helt trygg pÄ?

Skrevet
2 hours ago, Mathias said:

Ser ut til at du har fÄtt feil innrykk pÄ valgene som skal ha innrykk (to mellomrom) fÞr bindestrek.

Burde se slik ut:

harmony:
  options:
    - InputHdmi1
    - InputHdmi2

Takk for svar. 

Hadde forsÄvidt kopiert det, og trodde eg hadde det rett. Noen mulighet til Ä copy/paste slik at det blir helt likt? 

Men ok, no er det endret, finnes det en mÄte Ä teste at det eg hsr lagt inn hsr gjort noe, eller virker pÄ noe mÄte? 

SkjÞnner ikkje helt hvordan eg skal bruke dette. Er det eventuelt med call service i en automasjon? 

Skrevet (endret)
19 minutes ago, Trikket said:

Noen mulighet til Ä copy/paste slik at det blir helt likt? 

Kommer an pÄ hva du kopierer fra og hvilken editor du bruker. Av og til funker copy/paste, av og til ikke :) 

Men ok, no er det endret, finnes det en mÄte Ä teste at det eg hsr lagt inn hsr gjort noe, eller virker pÄ noe mÄte? 

Usikker pÄ hva du mener med teste, men du kan jo bare legge den inn i et kort og se at du fÄr de valgene du skal ha i nedtrekksmenyen.

TSkjÞnner ikkje helt hvordan eg skal bruke dette. Er det eventuelt med call service i en automasjon? 

Og jeg har ikke skjÞnt hva du skal bruke det til :) Men regner med at det skal skje noe nÄr du velger den ene eller andre HDMI-inngangen. Da er det nÊrliggende Ä tro at valgt input_select skal fungere som trigger i en automasjon som utfÞrer noe.

Du kan jo bare leke deg med Ä lage en automasjon som slÄr pÄ et lys eller noe nÄr du velger en HDMI bare for Ä teste det.

Eksemelvis sÄnn:

image.thumb.png.8c24961e13d529d7595e4bf5a3183bb8.png

Og nÄr du ser at det fungerer sÄ kan du kjÞre pÄ med mer avansert automasjon etterpÄ :)

Endret av Mathias
Skrevet
On 08/05/2021 at 08:56, Mathias said:

Kommer an pÄ hva du kopierer fra og hvilken editor du bruker. Av og til funker copy/paste, av og til ikke :) 

Usikker pÄ hva du mener med teste, men du kan jo bare legge den inn i et kort og se at du fÄr de valgene du skal ha i nedtrekksmenyen.

Og jeg har ikke skjÞnt hva du skal bruke det til :) Men regner med at det skal skje noe nÄr du velger den ene eller andre HDMI-inngangen. Da er det nÊrliggende Ä tro at valgt input_select skal fungere som trigger i en automasjon som utfÞrer noe.

Du kan jo bare leke deg med Ä lage en automasjon som slÄr pÄ et lys eller noe nÄr du velger en HDMI bare for Ä teste det.

Eksemelvis sÄnn:

image.thumb.png.8c24961e13d529d7595e4bf5a3183bb8.png

Og nÄr du ser at det fungerer sÄ kan du kjÞre pÄ med mer avansert automasjon etterpÄ :)

Takk for hjelpen sÄ langt. Er nesten i mÄl tror eg.

Eg fÄr til Ä skifte feks volum nÄr eg bytter fra Hdmi1 til hdmi 2.

Men eg skjÞnner ikkje hva eg skal ha pÄ "Actions" for at den skal velge hdmi 1 nÄr eg velger hdmi1 osv .

Noen tips til det?

Skrevet
12 minutter siden, Trikket skrev:

Noen tips til det?

Hvordan skal vi vite det nÄr du ikke forteller hva du styrer?

Skrevet
49 minutes ago, stigvi said:

Hvordan skal vi vite det nÄr du ikke forteller hva du styrer?

Hva informasjon er det du savner? 

La meg prþve igjen 😝

Eg forsÞker Ä lage en dropdown meny/kort inne i ene HA vinduet mitt kalt " media" som vises pÄ mitt dashbord, og der kan kan velge mellom hdmi 1,og hdmi 2.

NÄr eg velger feks hdmi 2 sÄ vil eg at min harmony skal bytte hdmi source til 2 pÄ min Samsung tv. 

Skrevet
7 timer siden, Trikket skrev:

NÄr eg velger feks hdmi 2 sÄ vil eg at min harmony skal bytte hdmi source til 2 pÄ min Samsung tv.

Jeg spurte tidligere og da svarte du bare at du lager en fjernkontroll. NĂ„ nevner du Harmony.

Skrevet

Jupp, trodde gjerne det kom frem etterhvert nÄr yaml teksten blei postet. 

Men ja, er altsÄ en harmony enhet eg bruker til Ä kontrollere tven med 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.