VidarT Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 Vi er byggeprosess med ny enebolig ( 3 etg/250kvm) og vurderer "Smart hus" funksjonalitet. Har fÞlgende IoT enheter/omrÄder med i EL-plan: Balansert ventilasjon - SystemAir 500 m IAM modul+ Z-Wave modul Lys/varme - ELKO Smart brytere og termostater (ZigBee) Velux Takvinduer + innvendig screens (Somfy) Yale Doorman + doorbell/cam Waterguard vannlÄs Garasjeport Utvendig solskjerming screens Div. hvit/brunvarer (Siemens IQ og LG) Sonos CAT 6 i hver etasje  1. Har forsÞkt Ä lest meg opp pÄ mest egnet SmartHus base og har forelÞpig landet pÄ Homey Pro - finnes det bedre alternativer?  2. Er det andre enheter/omrÄder man burde vurdert nÄr en bygger nytt (El-arbeidet starter i august) ? Siter
feddiriko Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 For meg hadde valget vÊrt enkelt: https://www.home-assistant.io LÊringskurven kan vÊre bratt, men etter min mening er HomeAssistant verdt det pÄ alle mÄter. 1 Siter
Moskus Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 ... eller HomeSeer. Du kan gjÞre alt, og det er stabilt og fint i Ärevis. LÊrekurven er ogsÄ mindre bratt enn Home Assistant, og "noen" noen skrevet en utmerket HomeSeer-skole.   Men du kommer langt med Homey ogsÄ.  1 Siter
torstein89 Skrevet 10. mai 2021 Skrevet 10. mai 2021 Homey Pro fungerer til mitt behov, bÄde avansert og enkelt. Det at de fleste andre proprietÊre hubber eller skylÞsninger kan integreres er et pluss. Home assistant gir sikkert bedre hardware-kontroll og backup, men Homey er mer plug n play tror jeg. Homeseer er vel noe midt i mellom, men [mention]Moskus [/mention]har sikkert legendarisk med info om erfaringer med det systemet og andre her inne [emoji41]Har du noen erfaring fra tidligere og eller hva slags nivÄ du har av «kompetanse» pÄ oppsett og konfig av smarthus sÄ kan jo dette ogsÄ veies for valget. Litt lÄst blir man uansett, men sÄ lenge komponentene er fremtidsrettede sÄ er det ikke noe stÞrre problem Ä bytte enn en hel haug med re-parring og re-oppsett av automatikk. [emoji2957]Synd det ikke er en universell kodestandard man kunne eksportert og importert i ennÄ [emoji17]Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
stigvi Skrevet 11. mai 2021 Skrevet 11. mai 2021 13 timer siden, Moskus skrev: LÊrekurven er ogsÄ mindre bratt enn Home Assistant, Tja, nÄr noen lager en hel reiseskildring over mange episoder bare for Ä oppgradere fra versjon 3 til 4, sÄ kan en jo lure 4 Siter
VidarT Skrevet 11. mai 2021 Forfatter Skrevet 11. mai 2021 Hei.   Tusen takk rask respons og for gode svarđ  Slik jeg forstĂ„r det er bĂ„de HomeSeer og Home Assistant solide software plattformer med utallige utbyggingsfunksjoner, og de har begge sine fordeler og ulemper som inntreffer basert pĂ„ eget behov(?). Det kreves software konfig kunnskap og hardware kunnskap som f.eks Rasberry Pi. Med fare for sviktende selvinnsikt har vĂ„rt hus (kun) bruk for en software som kan kommunisere med protokoller som ZigBee og Z-Wave. Flows er jo ogsĂ„ et moment, enten via plattformen eller med en kombo via IFTT.  Det fremstĂ„r som Homey Pro har nĂždvendig funksjonalitet og "api'er" som hĂ„ndterer dette.  At den ogsĂ„ har "plug'n play" oppsett er ikke noe minus da undertegnende er novise pluss med tidligere erfaring fra Sensio (hytta) og Futurehome + Tibber(dagens bolig)   @torstein89: 1) hvordan er rekkevidden pĂ„ Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje? 2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? Siter
Tukun Skrevet 11. mai 2021 Skrevet 11. mai 2021 1 minutt siden, VidarT skrev: Hei.   Tusen takk rask respons og for gode svarđ  Slik jeg forstĂ„r det er bĂ„de HomeSeer og Home Assistant solide software plattformer med utallige utbyggingsfunksjoner, og de har begge sine fordeler og ulemper som inntreffer basert pĂ„ eget behov(?). Det kreves software konfig kunnskap og hardware kunnskap som f.eks Rasberry Pi. Med fare for sviktende selvinnsikt har vĂ„rt hus (kun) bruk for en software som kan kommunisere med protokoller som ZigBee og Z-Wave. Flows er jo ogsĂ„ et moment, enten via plattformen eller med en kombo via IFTT.  Det fremstĂ„r som Homey Pro har nĂždvendig funksjonalitet og "api'er" som hĂ„ndterer dette.  At den ogsĂ„ har "plug'n play" oppsett er ikke noe minus da undertegnende er novise pluss med tidligere erfaring fra Sensio (hytta) og Futurehome + Tibber(dagens bolig)   @torstein89: 1) hvordan er rekkevidden pĂ„ Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje? 2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? Hei!  Har selv Homey Pro i et hus med 2 etasjer og garasje langt vekk. Er ingen problem med avstand siden z-wave dingser som er koblet til spenning (ikke batteri) repeterer signalet, sĂ„ i utgangspunktet er jo egentlig rekkevidden ubegrenset om man har nok enheter i mellom hverandre. Homey har sky backup lĂžsning for 100kr i Ă„ret og dette fungerer helt smertefritt. Trenger ingen "skole" for Ă„ lĂŠre Homey. Det er plug & play. Kan pĂ„ det sterkeste anbefale den!   Siter
torstein89 Skrevet 11. mai 2021 Skrevet 11. mai 2021 4 minutes ago, VidarT said: kombo via IFTT. Tenk heller at Homey blir IFTTT. IFTTT er jo helt skybasert og ikke sÄ responsivt. Men ja, der det absolutt ikke er lÞsning for noe automatikk i Homey, kan det vÊre siste lÞsning.  5 minutes ago, VidarT said: 1) hvordan er rekkevidden pÄ Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje? Har selv 2 etasjer + garasje og ikke noe problem, men det er som @Tukun sier at det er enhetene det gÄr pÄ. BÄde Zigbee og Zwave lage "Mesh", sÄ har du noen faste enhter pÄ strÞm, sÄ funker det bra. Har ikke sÄ mange Zigbee enheter utenom IKEA TrÄdfri, og der valgte jeg for litt siden Ä gÄ tilbake til IKEA sin hub i stedet for integrert i Homey. Men det er litt andre grunner for funksjonalitet.  Ellers har vel kanskje ikke Homey det beste ryktet pÄ seg for sin Zigbee-antenne, men det er det jeg synes er fint at andre hub-er kan integreres, sÄ bruker man heller antennen til den opprinnelige boksen hvis behov. Det er ogsÄ vÊrt en oppdatering pÄ Zigbee kjernen til Homey fra V5, og har ikke fÄtt re-parret enhetne mine etter dette. Skal visst vÊre mer stabilt. Det er ogsÄ mulighet for Ä bruke Conbee USB stick eller via Rpi hvis du vil ha flere muligheter og stablilitet via Zigbee, hvis du tenker at antennen til Homey ikke er god nok.  8 minutes ago, VidarT said: 2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? Grensesnitt er vel ganske enkelt. Litt uvant kanskje Ä se pÄ "avanserte innstillinger" ved Ä holde inn pÄ enheten du skal gjÞre noe med, men Þnsker helst Ä ta minst i bruk grensesnitt utover litt grafer av og til. En stor fordel at Flows kan lages via telefonen hvis man plutselig kommer pÄ noe. En stor fordel synes jeg er at det ogsÄ er tilgjenglig mer og mer via web-grensesnitt aka. desktop-versjon. Siter
stigvi Skrevet 11. mai 2021 Skrevet 11. mai 2021 11 minutter siden, VidarT skrev: Hei.   Tusen takk rask respons og for gode svarđ  Slik jeg forstĂ„r det er bĂ„de HomeSeer og Home Assistant solide software plattformer med utallige utbyggingsfunksjoner, og de har begge sine fordeler og ulemper som inntreffer basert pĂ„ eget behov(?). Det kreves software konfig kunnskap og hardware kunnskap som f.eks Rasberry Pi. Med fare for sviktende selvinnsikt har vĂ„rt hus (kun) bruk for en software som kan kommunisere med protokoller som ZigBee og Z-Wave. Flows er jo ogsĂ„ et moment, enten via plattformen eller med en kombo via IFTT.  Det fremstĂ„r som Homey Pro har nĂždvendig funksjonalitet og "api'er" som hĂ„ndterer dette.  At den ogsĂ„ har "plug'n play" oppsett er ikke noe minus da undertegnende er novise pluss med tidligere erfaring fra Sensio (hytta) og Futurehome + Tibber(dagens bolig)   @torstein89: 1) hvordan er rekkevidden pĂ„ Homey Pro mtp 3 etasjer og garasje? 2) brukergrensesnitt ved daglig bruk mtp barn og bedre halvdel? Det er lite Ă„ lure pĂ„. Hvis du selv har lyst pĂ„ Homey Pro og @Tukun anbefaler dette sĂ„ er det egentlig bare Ă„ hoppe i det. Det finnes mange lĂžsninger og en kan sikkert gruble pĂ„ dette i mĂ„nedsvis. Min mening er Ă„ styre unna det folk advarer mot og sĂ„ langt er det ikke noe av det her. Siter
Tukun Skrevet 11. mai 2021 Skrevet 11. mai 2021 1 minutt siden, stigvi skrev: Det er lite Ä lure pÄ. Hvis du selv har lyst pÄ Homey Pro og @Tukun anbefaler dette sÄ er det egentlig bare Ä hoppe i det. Det finnes mange lÞsninger og en kan sikkert gruble pÄ dette i mÄnedsvis. Min mening er Ä styre unna det folk advarer mot og sÄ langt er det ikke noe av det her. En annen ting ogsÄ som jeg glemte Ä nevne var app. Ser du er vant med Futurehome og Tibber, da vil i hvert fall HomeSeer vÊre et steg "tilbake" med tanke pÄ UI. Det ser veldig gammel dags ut i forhold til appene du er vant med Ä bruke. I tillegg kan du sitte Ä lage flows (automasjoner) i web leser og app pÄ mobil. I tillegg til app pÄ mobil har de ogsÄ nÄ web grensesnitt som du setter opp selv med hvilke favoritter du Þnsker Ä se.  Her fra web:  Siter
VidarT Skrevet 11. mai 2021 Forfatter Skrevet 11. mai 2021 26 minutter siden, torstein89 skrev: Ellers har vel kanskje ikke Homey det beste ryktet pĂ„ seg for sin Zigbee-antenne, men det er det jeg synes er fint at andre hub-er kan integreres, sĂ„ bruker man heller antennen til den opprinnelige boksen hvis behov. Igjen - takk for raske og gode svarđ  ZigBee antennen kan vĂŠre et issue da hele boligen er planlagt med ELKO Smart som kjĂžrer pĂ„ ZigBee - er det slik at man bĂžr vurdere Ă„ installere ELKO Smart Hub'en i tillegg til HP? Eventuelt er det kompabilitetsutfordringer mellom ELKO og HP som noen kjenner til? Siter
VidarT Skrevet 11. mai 2021 Forfatter Skrevet 11. mai 2021 30 minutter siden, stigvi skrev: Det er lite Ä lure pÄ. Hvis du selv har lyst pÄ Homey Pro og @Tukun anbefaler dette sÄ er det egentlig bare Ä hoppe i det. Det finnes mange lÞsninger og en kan sikkert gruble pÄ dette i mÄnedsvis. Min mening er Ä styre unna det folk advarer mot og sÄ langt er det ikke noe av det her. Virker som Homey Pro er et riktig valg - takk for comments:-) Siter
VidarT Skrevet 11. mai 2021 Forfatter Skrevet 11. mai 2021 27 minutter siden, Tukun skrev: En annen ting ogsĂ„ som jeg glemte Ă„ nevne var app. Ser du er vant med Futurehome og Tibber, da vil i hvert fall HomeSeer vĂŠre et steg "tilbake" med tanke pĂ„ UI. Det ser veldig gammel dags ut i forhold til appene du er vant med Ă„ bruke. I tillegg kan du sitte Ă„ lage flows (automasjoner) i web leser og app pĂ„ mobil. I tillegg til app pĂ„ mobil har de ogsĂ„ nĂ„ web grensesnitt som du setter opp selv med hvilke favoritter du Ăžnsker Ă„ se.  Her fra web:  Ser ryddig og oversiktlig ut - takk for at deling đ Siter
VidarT Skrevet 11. mai 2021 Forfatter Skrevet 11. mai 2021 Her er forÞvrig tilleggene i EL-plan:  Bad Plan U Smart termostat Super TR RF Smartpir med bryter. levering og montering smart dim 316 GLED Bad Plan U Smart termostat Super TR RF Smartpir med bryter. levering og montering smart dim 316 GLED Punkt stikkontakt , sonos.  Vaskerom/teknisk. Smart termostat Super TR RF Smartpir med bryter. Stue, Plan U (fremtidig hybel) Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rÞr ned til gulv Levering av smart termostat super Tr RF. Downlights punkter. Nye kurser for hybel 16 amp. Kurs for komfyr. Komfyrvakt Levering og montering smart dim 316 GLED Kjellerstue/Hybel Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rÞr ned til gulv Levering av smart termostat super Tr RF. Nye kurser for hybel 16 amp. Kurs for komfyr. Komfyrvakt Levering og montering smart dim 316 GLED Soverom 1,2,3 Levering og montering smart dim 316 GLED 1. Etasje. Entre Smart termostat Super TR RF Smartpir med bryter. Bad 3,7m2 Smart termostat Super TR RF Smartpir med bryter.   Stue Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rÞr ned til gulv Levering av smart termostat super Tr RF. Levering og montering smart dim 316 GLED Wic Smartpir med bryter. Bad 1 Smart termostat Super TR RF Smartpir med bryter. levering og montering smart dim 316 GLED Punkt stikkontakt , sonos. sov Plan 1 levering og montering smart dim 316 GLED Punkt for tak endler over natt bord . Punkt for bryter Takpendler. ( Punkt mÄ stÄ pÄ vegg v/Tak) sov 2 levering og montering smart dim 316 GLED 2 Etasje  KjÞkken Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rÞr ned til gulv Levering av smart termostat super Tr RF. Levering og montering smart dim 316 GLED Stikk til RobostÞvsuger under kjÞkkenbenk Stue Punkt for bryter, varmefolie m/2 stk rÞr ned til gulv Levering av smart termostat super Tr RF. Levering og montering smart dim 316 GLED Punkt for lys pÄ hver side av drager. Punkt for bryter lys drager. Garasje Smartpir med bryter RÞr for fremtidlig utelys  Utvendig  Punkt for screens m/boks og tilkobling RÞr for fremtidlig lys pÄ terrasse.   Siter
bjornomy Skrevet 11. mai 2021 Skrevet 11. mai 2021 Har ikke erfaringer med Homey, men Elko sine Zigbee enheter har varierende stÞtte i andre Zigbee system.  Bruker selv deconz med conbee II og Home Assistant. Spesielt termostaten har rykte pÄ seg for Ä bruke mange custom properties, som da ikke er dokumentert. Virker dog som at andre i det alle minste fÄr lese ut og stille temperatur (etter mye frem og tilbake), som jo da kanskje er det viktigeste. Om du Þnsker full stÞtte pÄ disse, tror jeg du er nÞdt til Ä invistere i Elko sin hub, smÞre deg med tolmodighet til noen smartinger greier Ä reverse-enginere propertiene og/eller Elko dokumenterer propertiene.  Kan ogsÄ nevne at Elko bruker custom properties for min/max pÄ dimmekurven pÄ dimmerene sine, sÄ de fÄr du kanskje ikke konfigurert gjennom software om du skulle trenge det. 316 GLED har derimor dette direkte pÄ hardware, og er dermed relatvit greit Ä stille om det skulle trenges. 1 Siter
Moskus Skrevet 12. mai 2021 Skrevet 12. mai 2021 PÄ 11.5.2021 den 6.27, stigvi skrev: Tja, nÄr noen lager en hel reiseskildring over mange episoder bare for Ä oppgradere fra versjon 3 til 4, sÄ kan en jo lure Sammenlignet med de tonnevis med "enkle komme igang"-videoer og guider for Home Assistant, sÄ er @Fermate sin trÄd ganske finslig.  1 2 Siter
VidarT Skrevet 12. mai 2021 Forfatter Skrevet 12. mai 2021 18 timer siden, bjornomy skrev: Har ikke erfaringer med Homey, men Elko sine Zigbee enheter har varierende stÞtte i andre Zigbee system.  Bruker selv deconz med conbee II og Home Assistant. Spesielt termostaten har rykte pÄ seg for Ä bruke mange custom properties, som da ikke er dokumentert. Virker dog som at andre i det alle minste fÄr lese ut og stille temperatur (etter mye frem og tilbake), som jo da kanskje er det viktigeste. Om du Þnsker full stÞtte pÄ disse, tror jeg du er nÞdt til Ä invistere i Elko sin hub, smÞre deg med tolmodighet til noen smartinger greier Ä reverse-enginere propertiene og/eller Elko dokumenterer propertiene.  Kan ogsÄ nevne at Elko bruker custom properties for min/max pÄ dimmekurven pÄ dimmerene sine, sÄ de fÄr du kanskje ikke konfigurert gjennom software om du skulle trenge det. 316 GLED har derimor dette direkte pÄ hardware, og er dermed relatvit greit Ä stille om det skulle trenges.  Takk for nyttig input! Ser ut som jeg bÞr vurdere ELKO SH i tillegg til Homey - ser prisen ligger drÞye 2k. Siter
Moskus Skrevet 12. mai 2021 Skrevet 12. mai 2021 Hvis du vil ha litt bredere support og litt stÞrre frihet, sÄ vurder heller Homey. Hvis du Þnsker deg noe ferdig og uttenkt og "lite dill", sÄ gjÞr sikkert Elko sin hub jobben godt.  Siter
torstein89 Skrevet 12. mai 2021 Skrevet 12. mai 2021 @VidarT selv om trÄden handler om Homey Pro eller ikke, sÄ er det vel blitt mer snakk om komponentene rundt. Du har ikke f.eks vurder Heatit/Fibaro/andre++ sine komponenter i stedet for Elko? Du kan for Þvrig ha Elko "i front" og noe smart "bak" i form av "aktuator" eller "dimmere". 1 Siter
Fermate Skrevet 12. mai 2021 Skrevet 12. mai 2021 PÄ 11.5.2021 den 6.27, stigvi skrev: Tja, nÄr noen lager en hel reiseskildring over mange episoder bare for Ä oppgradere fra versjon 3 til 4, sÄ kan en jo lure Du mÄ ikke la deg skremme av mine langtekkelige prosjekter der jeg diskuterer med meg selv. Jeg hadde et rÄttent system som trengte Ä starte fra bunn og tanken var og ikke bare dele de tekniske trinnene i prosessen men ogsÄ hvilke vurderinger og betrakninger som jeg gjorde meg underveis. Det finnes andre som har opplevd konverteringen som klikk og kjÞr:   Siter
stigvi Skrevet 12. mai 2021 Skrevet 12. mai 2021 (endret) 1 time siden, Moskus skrev: Sammenlignet med de tonnevis med "enkle komme igang"-videoer og guider for Home Assistant Det er fordi det er sÄ mange som bruker Home Assistant Home Assistant Analytics (home-assistant.io) PS. Kurven viser bare de som har oppgradert til april eller mai utgaven OG slÄtt pÄ analytics som er av som standard Endret 12. mai 2021 av stigvi Siter
kjetilsn Skrevet 12. mai 2021 Skrevet 12. mai 2021 Jeg er ogsÄ svÊrt glad i Home Assistant, men sÄ har jeg kun erfaring med det, bortsett fra et par triste mÄneder med en Vera edge som jeg helst prÞver Ä glemme. Kjenner ikke sÄ godt Homey, men har hÞrt gode ting av bekjente, og det er jo kjekt pÄ en mÄte med en ferdig boks some stÞtte bla zwave, zigebee og 433mhz. Selv kjÞrer jeg ubuntu server med diverse docker containere, der en av dem er home assistant, sÄ er det 3 usb pinner for de forskjellige radioene, og en mbus for AMS mÄleren. Fungere veldig bra, men av og til er det hikke med USB<->SERIAL pinnene. USB til serial er egentlig ikke til Ä stole pÄ 100% da det kan oppstÄ feil og nÄr det skjer sÄ mÄ som regel noe restartes, sÄ i industrien er dette ikke godt nok. Hjemme ja, men det er klart en fordel med en hardware som har dette innebygget. Minus er jo selfÞlgelig at om noe ryker, er det ikke bare Ä bytte en usb pinne. Eller om du vil oppgradere, eller skreddersy noe til ditt behov, kanskje du ikke vil ha zwave eller 433mhz kun zigebee eller omvendt. Om noen Är er kanskje min shuttle for dÄrlig, men ikke Zwave eller conbee sticken. Siter
Utgaardsloke Skrevet 5. juni 2021 Skrevet 5. juni 2021 Jeg kjÞrer Homey pro, og den er enkel Ä drifte samtidig som den kan styre alt jeg har av smartdingser. Anbefales pÄ det sterkeste. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.