Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har satt opp følgende:
Raspberry PI 3 med Raspbee II-modul

Home Assistant med ZHA-integrasjon

Målet er å få et godt system for overvåking av vår 28 fots båt, som ligger i vinteropplag på sjøen og er utsatt for både frost og fukt. Jeg har imidlertid satt opp systemet hjemme først, for å få noen erfaringer (og selvsagt leke meg litt ;) )

Erfaringer så langt:

• Dette er krøkkete å sette opp, og krever teknisk innsikt og helst programmeringserfaring. For eksempel måtte Bluetooth på PI'en deaktiveres for å få Raspbee-modulen til å virke, dette måtte gjøres ved å editere bootconfig-filen på SD-kortet til PIen. Men når det først er satt riktig opp, er det svært pålitelig.
  • Zigbee-modul i HA-boksen anbefales. Da kan du velge og vrake i alle Zigbee-enheter på markedet (stort sett), og kjøper du de fra Kina blir de ekstra billige. Du slipper å forholde deg til ulike hubs, men kobler enhetene rett opp mot HA-boksen.
  • ZHA-integrasjonen er intuitiv og fin, og har et bra GUI. Har ikke prøvd Deconz.
  • Foreløpig har jeg satt opp to Sonoff temp/fukt-sensorer, AC-enheten i stua (via Sensibo) og Netatmo værstasjon. Det fungerer fint.
  • I går satt jeg opp en IKEA trådfri signalforsterker https://www.ikea.com/no/no/p/tradfri-signalforsterker-10400408/ - den ble oppdaget og installert på første forsøk. Veldig billig og grei dersom du skal ha et stort nett med enheter i ulike etasjer. 
  • Neste prosjekt er 220 V-kontakter (i bestilling fra Kina).
  • Dersom man skal programmere med zigbee-enhetene (automasjoner og slikt), må/bør det opprettes sensor-objekter i HA som henter inputs fra enhetene. Dette er litt krøkkete å få til, men dersom man oppretter en egen sensors.yaml - fil og inkluderer den fra configuration.yaml, gir det god oversikt. I yaml-filer er innrykk ekstremt viktig å få rett, det er litt stressende i begynnelsen. Her er et eksempel på en sensor som henter data fra en Sonoff-temp/fukt-enhet:

utetemp:
          friendly_name: "Utetemperatur"
          unique_id: UTESENS01
          unit_of_measurement: "C"
          value_template: "{{ states('sensor.ewelink_th01_055dcd22_temperature') | float | round(1) -1 }}"

Denne henter data fra sensor.ewelink_th01 etc. og lager en ny entitet som heter sensor.utetemp som gir output i et flyttall med én desimal.

Utveksler gjerne med andre som har liknende oppsett!

Mvh

Ole Irgens

Skrevet

Høres ut som at du har kommet godt i gang. Jeg har to tokanals 230V-releer med zigbee for lys og lignende som jeg ikke trenger (må ha dimmer istedenfor). Si ifra om dette er av interesse da jeg gjerne selger de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.