eisa01 Skrevet 30. mai 2021 Del Skrevet 30. mai 2021 (endret) Tenkte på å bytte ut G4 halogenpærene i kjøkkenet/stua med LED for å redusere varmeproduksjonen nå om sommeren En rekke er 20W / 300 lumen, mens resten er 15W / 200 lumen Jeg klarer ikke finne dimmbare LED-pærer med 300 lumen på prisjakt, maks er 200 lumen. Finnes ikke dette? Forøvrig går 20W pærene med jevnlig mellomrom, mens ingen av 15W pærene har gått i de fem årene jeg har bodd i leiligheten. Er dette normalt? Endret 4. september 2022 av eisa01 Bedre topic title Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaStrada Skrevet 31. mai 2021 Del Skrevet 31. mai 2021 Min erfaring er at de generelt ryker ofte. Desto varmere desto oftere. Plassering og watt-styrke har mye å si. Har dessverre ingen erfaring med så kraftige pærer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 4. september 2022 Forfatter Del Skrevet 4. september 2022 Har ikke gjort noe med dette, men med tanke på strømprisene så vurderer jeg det igjen Det finnes fortsatt ikke dimmbare pærer på Prisjakt med mer enn 200 lumen. Tok en ny titt på de 14 pærene i stue-seksjonen, og de ser også ut til å være 20W i likhet med de 6 i kjøkkenseksjonen, men de lyser svakere? Jeg tok og byttet om på to pærer, og den "nye" pæren i feil seksjon lyser likt som de gamle... Så hvor mange lumen de skinner med ser ut til å variere Dimmerne er Elko 315 GLE, og det er vel kanskje en skjult trafo et sted (noen måte å sjekke dette på?) Kan legge til at i kjøkkenseksjonen så går pærene med jevne "normale" mellomrom, mens i stue-seksjonen har jeg aldri byttet pærer i mine 6 år i leiligheten, så de er fort 8 år gamle... Hva er det som skjer her, og hva vil det si hvis jeg vil bytte til LED? Å fyre av 400 W for belysning (eller gulvvarme for naboen over) virker litt spinnvilt i disse dager - 20 kr/dagen (8 timer) før strømstøtte liksom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 16. oktober 2022 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Klarte ikke dy meg så kjøpte Elektroimportøren sine Namron 2.5W (220 lumen) dimmbare LED Rimelig sikker på at disse er identiske med Biltema sine 2.3W pærer (og sikkert mulig å kjøpe direkte andre steder) Først og fremst så lyser de sterkere enn halogenpærene på 20 W, så det fins gode erstatninger nå! Jeg vet ikke helt hva som er montert oppe i taket, men endte opp med at jeg må ha en halogenpære per gruppe på 3 spoter for at ting skal fungere tilfredstillende Kan det være en trafo plassert for hver gruppe på tre spoter? Måtte putte den i "midten" for å eliminere lett flimring. Går da fra 20*20W = 400 W til 7*20W + 13*2.5W = 175 W Så en besparelse på 82 kWh/år per time jeg har på lyset i snitt hver dag. Så fort 650 kWh om det i snitt er 8 timer per dag, payback på ett år selv med normale priser Dimmingen er ikke helt jevn mellom pæretypene, så i likhet med hvordan man setter fram stearinlys så må jeg kanskje bytte til de gamle halogenpærene hvis jeg skal ha selskap Endret 16. oktober 2022 av eisa01 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RobinE Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 Du må også bytte trafo til en som er beregnet for LED siden de har en lavere effekt enn halogen. Gjør du det så slipper du å ha en halogen pære i tillegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eisa01 Skrevet 5. november 2022 Forfatter Del Skrevet 5. november 2022 Jepp, men da må jeg nok demontere den senkede delen av taket hvor spottene sitter og montere på nytt, så det er et litt større prosjekt For andre med G4-pærer så blir de forbudt å produsere eller importere halogenstifter fra februar 2023: http://tek.no/nyheter/nyhet/i/9z3Wzw/naa-blir-hal… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.