xses Skrevet 5. juni 2021 Skrevet 5. juni 2021 Hei! Jeg prøver å få garasjeporten min til å åpne seg automatisk når jeg ankommer hjemme sonen, dette har fungert tidligere men jeg tror en oppdatering av HA gjorde noe rart. Iallefall. Det er min telefon som ankommer hjemmesonen som trigger det hele, men kun når jeg er tilkoblet A) bilen med BT, eller B) MC Intercom med BT. Og jeg føler jeg er ganske nært, MEN siden telefonen også er koblet til klokka mi så blir det tydligvis feil. Jeg vil ikke at andre enheter telefonen er koblet til skal forstyrre dette. Har hørt mye bra om NodeRED og at det kanskje er enklere...men pr nå skjønner jeg ittno av det. Noen her som har tips? Result: result: false state: '[CD:03:1F:00:97:26, 00:03:19:94:5B:B9]' wanted_state: '[00:03:19:94:5B:B9] ' Automasjonen ser slik ut : id: '1609252557560' alias: 'Åpne garasjeport. ' description: 'Åpner når jeg kommer. ' trigger: - platform: zone entity_id: device_tracker.clt_l29_3 zone: zone.hjemmesone event: enter condition: - condition: device device_id: 2f62761adde797c26a9d9f043c594df6 domain: cover entity_id: cover.garasjen type: is_closed - condition: state entity_id: sensor.clt_l29_bluetooth_connection_3 attribute: connected_paired_devices state: '[00:03:19:94:5B:B9] ' - condition: or conditions: - condition: state entity_id: sensor.clt_l29_bluetooth_connection_3 attribute: connected_paired_devices state: '[00:0A:9B:79:F2:93]' action: - device_id: 2f62761adde797c26a9d9f043c594df6 domain: cover entity_id: cover.garasjen type: open mode: single Siter
Moskus Skrevet 7. juni 2021 Skrevet 7. juni 2021 På 5.6.2021 den 22.15, gullfrode skrev: Annen løsning her. Takk! Denne skal jeg prøve. Direkte til den interessante koden her: https://github.com/aderusha/MQTTCarPresence Siter
stigvi Skrevet 7. juni 2021 Skrevet 7. juni 2021 På 5.6.2021 den 20.48, xses skrev: Hei! Jeg prøver å få garasjeporten min til å åpne seg automatisk når jeg ankommer hjemme sonen, dette har fungert tidligere men jeg tror en oppdatering av HA gjorde noe rart. Iallefall. Det er min telefon som ankommer hjemmesonen som trigger det hele, men kun når jeg er tilkoblet A) bilen med BT, eller B) MC Intercom med BT. Og jeg føler jeg er ganske nært, MEN siden telefonen også er koblet til klokka mi så blir det tydligvis feil. Jeg vil ikke at andre enheter telefonen er koblet til skal forstyrre dette. Har hørt mye bra om NodeRED og at det kanskje er enklere...men pr nå skjønner jeg ittno av det. Noen her som har tips? Result: result: false state: '[CD:03:1F:00:97:26, 00:03:19:94:5B:B9]' wanted_state: '[00:03:19:94:5B:B9] ' Automasjonen ser slik ut : id: '1609252557560' alias: 'Åpne garasjeport. ' description: 'Åpner når jeg kommer. ' trigger: - platform: zone entity_id: device_tracker.clt_l29_3 zone: zone.hjemmesone event: enter condition: - condition: device device_id: 2f62761adde797c26a9d9f043c594df6 domain: cover entity_id: cover.garasjen type: is_closed - condition: state entity_id: sensor.clt_l29_bluetooth_connection_3 attribute: connected_paired_devices state: '[00:03:19:94:5B:B9] ' - condition: or conditions: - condition: state entity_id: sensor.clt_l29_bluetooth_connection_3 attribute: connected_paired_devices state: '[00:0A:9B:79:F2:93]' action: - device_id: 2f62761adde797c26a9d9f043c594df6 domain: cover entity_id: cover.garasjen type: open mode: single Du har mange betingelser som må være oppfylt. En av de er at "noe" detekterer at din telefon er hjemme. Det går ikke fram av koden din hvordan det gjøres. Hva er device_tracker.clt_l29_3 basert på? Det nytter ikke å bytte ut til nodered hvis basis funksjonalitet svikter. Er det deteksjon av telefon i hjemmesone som ikke er 100% så blir det feil selv om du bytter ut automasjonen. Et annet tips: Jeg har en skjult nfc tag i bilen. Den er limt fast bak et deksel. Holder jeg telefonen dit så åpnes eller lukkes porten. Siter
LaStrada Skrevet 7. juni 2021 Skrevet 7. juni 2021 Så kjapt over koden din og den gir ikke helt mening. Du har én condition under "or". Jeg vil anta at denne da alltid må være sann for at denne skal trigge. Mulig du har prøvd å kombinere de to siste condtions under "or"? Sånn det er nå må alle conditions være sanne for at dette skal trigges. Har du sjekket den nye debuggeren til automasjoner? Her kan du sjekke hvilke verdier som er satt og hvor det evt stopper opp. Anbefaler deg også å sette opp logging på alle enhetene i automasjonen sånn at du enkelt kan se om noen av disse evt ikke endrer til ønsket verdi når du kommer hjem. Siter
Moskus Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 19 timer siden, stigvi skrev: Et annet tips: Jeg har en skjult nfc tag i bilen. Den er limt fast bak et deksel. Holder jeg telefonen dit så åpnes eller lukkes porten. Det er jo en manuell operasjon. Huff! 😁 1 Siter
gullfrode Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 Akkurat nå, Moskus skrev: Det er jo en manuell operasjon. Huff! 😁 Ja, skikkelig skuffa, @stigvi, hadde jeg aldri trodd om deg. Siter
stigvi Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 Ja, ja. Jeg har en plan om skiltgjenkjenning, men for mange ideer og for lite tid. Siter
gullfrode Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 Blue Iris har det implementert nå. Ikke testa siden jeg primært sykler Siter
Moskus Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 Jeg har prøvd på skiltgjenkjenning med noen forskjellige systemer. Problemet er egentlig ikke selve skiltgjenkjenningen, men å få til pålitelige resultater i alle lysforhold (noe som jeg ikke har klart enda). Når det er relativt mørkt så skrur kameraet på IR, som er bra. Problemet er bare at skiltet blir en eneste stor refleks. Hvis man skrur av IR, blir alt for mørkt. Hvis man endrer konstrast og lysstyrke til at det passer, blir det altfor mørkt når det er dag... Men hvis noen får det pålitelig til, så gi oss et hint. Siter
gbjøru Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 10 timer siden, Moskus skrev: Jeg har prøvd på skiltgjenkjenning Er ikke dette litt usikkert da? Hvis noen skriver ned ditt registreringsnummer på en plate og holder den foran kamera, går porten opp da? Siter
Moskus Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 1 minutt siden, gbjøru skrev: Hvis noen skriver ned ditt registreringsnummer på en plate og holder den foran kamera, går porten opp da? Jepp. Det er også en ulempe... Siter
Offpiste Skrevet 8. juni 2021 Skrevet 8. juni 2021 På 5.6.2021 den 20.48, xses skrev: Noen her som har tips? Kanskje dette kan virke: alias: Test BT description: '' trigger: - platform: zone entity_id: device_tracker.clt_l29_3 zone: zone.home event: enter - platform: state entity_id: person.xxx to: home condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: cover.garasjen state: 'is_closed' - condition: or conditions: - condition: template value_template: >- {{ ((state_attr('sensor.clt_l29_bluetooth_connection_3', 'connected_paired_devices')) | string is search(find="94:5B") ) }} - condition: template value_template: >- {{ ((state_attr('sensor.clt_l29_bluetooth_connection_3', 'connected_paired_devices')) | string is search(find="79:F2") ) }} action: - service: notify.persistent_notification data: message: Test av Automasjon title: Test mode: single max: 10 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.