haraldov Skrevet 6. august 2021 Skrevet 6. august 2021 Har satt opp Home Energy management i Home Assistant 2021.8.0, men føler meg litt usikker på hvilke Tibber sensorer jeg skal bruke? Det er jo flere av Tibber sensorene som dukker opp som valg. Håper noen kan gi meg tilbakemelding om oppsettet mitt er riktig. Siter
The X Skrevet 6. august 2021 Skrevet 6. august 2021 Grid consumption: accumulated consumption adresse xx Grid acrbon footprint: NO-NO3 Med mindre du har solceller så er det ikke mer som trenger å inn... Siter
haraldov Skrevet 6. august 2021 Forfatter Skrevet 6. august 2021 Takk @The X. Da hadde jeg lagt inn riktig på Grid consumption og Grid carbon footprint tilsvarende du har gjort.. Jeg har også solceller så jeg valgte å bruke sensor.accumulated_production_adresse xx på Grid production. Hvis det vil bli galt så si gjerne i fra. Siter
The X Skrevet 7. august 2021 Skrevet 7. august 2021 Hvis du vet du produserte 5,4kWh i går med solcellene så skal det stemme. Men det stemmer vel ikke at du har brukt 6,2kWh fra nettet, solgt 100% av solproduksjon å brukt 0kWh fra sol til bolig.. Eller vet ikke tibber hva sol produserer? Kun va strømmåler ser? Du får se utover dagen i dag om forbruk fra sol blir registrert mot bolig/eget forbruk... Eventuelt få opp en dingseboms som kan logge sol mot forbruk. Siter
Kim123 Skrevet 7. august 2021 Skrevet 7. august 2021 Tibber ser bare måleren, altså hvis strømmen går ut av måleren Siter
haraldov Skrevet 7. august 2021 Forfatter Skrevet 7. august 2021 Bildet stemmer nok ikke med virkeligheten. I går drev jeg å testet med ulike Tibber og solcelle sensorer. De innleste verdiene er derfor feil. I dag tror jeg bildet er riktigere. Lite sol gjør at solcelle produserer lite strøm (0.1 kWh hittil). Takk for tilbakemeldingene. Siter
The X Skrevet 7. august 2021 Skrevet 7. august 2021 (endret) Kim123 skrev (4 timer siden): Tibber ser bare måleren, altså hvis strømmen går ut av måleren Tibber Pulse ser bare målern, men jeg tenkte tibber har mange inverte som er lette å koble mot tibber, da kan vel tibber også rapportere egen produksjon riktig... Har så lyst på solceller, men det koster, mye... (SolarEdge, Solis, SMA, Frontus, Afore) Endret 7. august 2021 av The X Siter
jpmour Skrevet 21. august 2021 Skrevet 21. august 2021 (endret) Hallais! Hvilke Tibber sensor skal brukes til å regne kostnader? Update: ....Nevermind! Jeg fant ut av det haha Endret 21. august 2021 av jpmour Don't need help anymore, and it is a silly question.. Siter
Kim123 Skrevet 21. august 2021 Skrevet 21. august 2021 Accumulated cost. Hvis du vil ha med nettleie lager du en egen template sensor. Siter
jpmour Skrevet 21. august 2021 Skrevet 21. august 2021 Kim123 skrev (6 minutter siden): Hvis du vil ha med nettleie lager du en egen template sensor. Dette høres ganske bra ut... Har du detaljer om hva slags innhold jeg burde bruke i template? (Sorry, man, jeg er en super noob... Men takk for hjelpen!) Siter
Kim123 Skrevet 21. august 2021 Skrevet 21. august 2021 Jeg bruker denne Sitat - platform: template sensors: tibber_strompris: friendly_name: "Strømpris" unit_of_measurement: 'Kr' value_template: "{{ (states('sensor.electricity_price_XXXXX')|float + states('input_number.cost_nettleie')|float) | round(3) }}" 1 Siter
Jolo Skrevet 22. januar 2022 Skrevet 22. januar 2022 Jeg forsøker å hjelpe en kamerat med å legge inn Tibber Pulse i energidashbordet. Jeg har ikke funnet en god sensor å bruke for formålet. Price er greit, men for consumed så har vi to valg og ingen av dem er gode. sensor.accumulated_consumption - Oppdateres ofte, men settes til 0 ved slutten av hver dag. Dette fører til en negativ verdi i energi-dashbordet. sensor.last_meter_consumption - Oppdateres en gang i timen (men ikke alltid), derfor faller noen timer ut. - Der ser også ut som at forbruk i forrige time kommer i starten av denne timen, dermed blir prisen feil. Siter
Bjonness Skrevet 22. januar 2022 Skrevet 22. januar 2022 Jolo skrev (15 timer siden): sensor.accumulated_consumption - Oppdateres ofte, men settes til 0 ved slutten av hver dag. Dette fører til en negativ verdi i energi-dashbordet. Er fikset i 2021.2 versjonen av HA mener jeg. https://github.com/home-assistant/core/pull/61914 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.