GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fÄtt installert fiber fra HomeNet, og den nye ruteren har fÊrre ethernetporter enn min gamle fra Telia. Siden jeg likevel mÄ kjÞpe en switch for Ä fÄ koblet til eksisterende utstyr i huset, har jeg begynt Ä sette meg litt inn i ulike valgmuligheter med tanke pÄ brukbarhet i fremtiden og mulighet til Ä skalere opp med flere enheter senere. Tenker ogsÄ at flere av enhetene jeg i dag har pÄ WiFi (f.eks. Apple TV og smart-TV) bÞr kobles til med ethernet i stedet, slik at jeg forbeholder WiFi til de produktene som ikke stÞtter kabling. Per i dag trenger jeg Ä koble til fÞlgende enheter:

1. TrÄdlÞs ruter (hovedenhet for mesh-nettverk)
  2. Ikea trÄdlÞs hub
  3. Philips Hue bridge
  4. Sonos Beam
  5. Apple Time Capsule
  6. Samsung smart-TV
  7. Apple TV

Har derfor landet pÄ at jeg bÞr ha minst 16 porter for Ä ha litt Ä gÄ pÄ i fremtiden. SÄ har jeg skjÞnt at PoE kan vÊre nyttig, siden jeg vurderer Ä kjÞpe kamera med PoE-stÞtte. Men lenger enn dette har jeg ikke kommet. Vet ikke om jeg trenger Ä vurdere VLAN-mulighet eller Þvrige administrasjonsmuligheter. Per i dag er alle enheter pÄ det samme nettverket, med unntak av robotstÞvsugeren som surrer rundt pÄ et eget trÄdlÞst gjestenett. Setter pris pÄ alle anbefalinger og tips, bÄde hva gjelder merke, modell, pris, enkelhet i oppsett og eventuell administrasjon osv. Er det f.eks. noe poeng Ä kunne gi ulike porter hÞyere/lavere prioritet, begrense bÄndbredde for ulike produkter osv? For ordens skyld: Switchen skal enten ligge inni en IKEA Stockholm tv-benk eller monteres pÄ veggen ved siden av Zyxel-boksen fra HomeNet (bak tv-benken) - sÄ en fordel om boksen ikke bygger voldsomt ut fra veggen.

Skrevet (endret)

Ubiquiti har OK switcher til OK pris. Oppsett via app eller webinterface (muligens bare via controller).

Akkurat nÄ er det leveringstid pÄ disse.

Jeg foretrekker konsolltilgang (serie og ssh) og har brukt mye HP Procurve switcher (Disse heter vel Aruba nÄ).

De har en tegnbasert meny som er lett Ă„ enkel Ă„ bruke.

Koster mere og man fÄr kvalitet for pengene.

Jeg kan ikke se behovet for bÄndbredde/QoS funksjonalitet pÄ en switch til hjemmebruk.

Dette er funksjoner som hÞrer hjemme i kantene for bÄndbredden, altsÄ i routere og i WiFi-APer.

PoE definitivt veien Ä gÄ, og man unngÄr mye ledningsmikkmakk med tilhÞrende problemer.

Sitat
  • 802.3af (PoE) can deliver 15.4 watts over Cat5 cables.
  • 802.3at (PoE+) can deliver up to 30 watts over Cat 5 cables with 25.5 watts available to devices.

Dersom man bare sÄvidt lukter behovet for Ä separere nettverk sÄ anskaff en switch som stÞtter VLAN.

Endret av NilsOF
  • Like 1
Skrevet

Tusen takk for svar, @NilsOF! Jeg kikket pÄ et par Ubiquiti-switcher, f.eks. denne til 2400 kr:

https://www.dustinhome.no/product/5011195804/unifi-usw-lite-16-poe-45w?

Men sÄ fant jeg jo andre som var betydelig billigere, f.eks. denne fra Netgear som koster 1310 kr:

https://www.proshop.no/Switchsplitter/Netgear-ProSafe-FS116P-16-Port-Switch/2017179

Sistnevnte kan vel ikke styres pÄ noe vis, men det litt mer watt Ä spille pÄ til PoE-produkter.

NÄr det gjelder VLAN: Dette er helt nytt for meg, og jeg lÊrte fÞrst om det etter Ä ha sett en del YouTube-tester av ulike switcher. Behovet har jeg m.a.o. ikke tenkt over fÞr. ForelÞpig har jeg vÊrt fornÞyd med Ä ha et separat, trÄdlÞst gjestenett som noen utvalgte produkter (og eventuelle gjester) er tilkoblet. Homey / smarthusgreier er koblet til det andre trÄdlÞse (hoved)nettet, og alt som har mulighet for kablet tilkobling er tenkt koblet til switchen. Har du noen eksempler pÄ nÄr det er lurt Ä separere kablet nett (nÄr jeg allerede har et eget trÄdlÞst gjestenett?). Dette er jo til hjemmebruk, sÄ jeg klarer liksom ikke helt Ä se hvorfor jeg skulle separert ut noen produkter pÄ et eget nettverk med VLAN. Men jeg er jo helt ny i det gamet, sÄ kom gjerne med eksempler :) 

Skrevet (endret)
kebabkongen skrev (25 minutter siden):

ForelÞpig har jeg vÊrt fornÞyd med Ä ha et separat, trÄdlÞst gjestenett som noen utvalgte produkter (og eventuelle gjester) er tilkoblet. Homey / smarthusgreier er koblet til det andre trÄdlÞse (hoved)nettet

Dersom gjestenettet og de andre nettene ikke er i separate VLAN (eller pÄ hver sin switch) sÄ har man i praksis inget skille mellom disse nettene.

SĂ„ kron-eksempelet for behovet for VLAN er Ă„ skille gjester fra automasjon 🙂

Gevinsten med VLAN er at man kan ha isolerte nettverk pÄ en switch og ogsÄ over samme kabel/kabler.

Nesten sÄ jeg vil anbefale denne:

https://www.dustinhome.no/product/5010961383/unifi-switch-us-16-150w

Endret av NilsOF
Skrevet
NilsOF skrev (18 timer siden):

Dersom gjestenettet og de andre nettene ikke er i separate VLAN (eller pÄ hver sin switch) sÄ har man i praksis inget skille mellom disse nettene.

SĂ„ kron-eksempelet for behovet for VLAN er Ă„ skille gjester fra automasjon 🙂

Gevinsten med VLAN er at man kan ha isolerte nettverk pÄ en switch og ogsÄ over samme kabel/kabler.

Mener du at det ikke er noe skille nÄr jeg har satt opp et eget trÄdlÞst gjestenett fra den samme trÄdlÞse mesh-ruteren som hÄndterer mitt trÄdlÞse hovednett? Automasjon / Homey er koblet pÄ det trÄdlÞse hovednettet som har et navn og et eget passord, mens gjestenettet har et annet navn og et annet passord. Men begge disse trÄdlÞse nettene kringkastes fra den samme mesh-ruteren. Er dette dumt? Man har jo ikke tilgang til styring av ruteren / mesh-nettet nÄr man er pÄ gjestenettet (det har jeg sjekket), og jeg har uansett satt et passord for Ä logge inn pÄ administrasjon av mesh-nettverket. Er ikke dette sikkert nok?

Skrevet

@kebabkongen litt vanskelig Ă„ gjette hvordan boksene dine fungerer 😉

Men du kan sjekke isolasjonen med Ä logge inn pÄ gjestenettet for deretter Ä sette IP og nettmaske manuelt sÄ det stemmer med automasjonsnettet. Om du da kan pinge IPene til boksene pÄ automasjonsnettet sÄ er ikke nettene isolert.

• 1 Ă„r senere...
Skrevet

MIn erfaring er at nÄr jeg byttet fra en billig 1000,- TP-LINK switch til en Cisco switch (SG250-08) sÄ oppfÞrte nettverket seg ganske anderledes. Mindre pakker som sendes unÞdvendig rundt (o'nei, tp-linken var ingen hub ;)) Jeg har ogsÄ flere mindre switcher stÄende rundt, men allikevel ble stÞyen pÄ nettverket veldig redusert nÄr jeg byttet hoved switchen som er koblet til brannmuren. Kan vÊre flere grunner til dette men synes det kan virke bra og kjÞpe litt kvalitet pÄ de sentrale enhetene. 
Skal du gÄ Ubiquiti-veien, sÄ kan du kjÞre deg flere forskjellige enheter av samme merket sÄ er de ogsÄ enklere og fjernestyre senere.
Skal du ha noe separat, sÄ kan jo Netgear vÊre bra nok. https://www.proshop.no/Switchsplitter/TP-Link-TL-SG1016PE-16-Port-Gigabit-Easy-Smart-Switch-with-8-Port-PoE/2607968   (men denne kan du ikke fjernstyre pÄ samme mÄte som "ubiquiti-systemet" som kan bygges ut).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.