Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Bytte ut dumme dimmere og brytere med smarte (Hue, ZigBee) - nybegynner trenger råd

Spørsmål

Skrevet (endret)

Hei alle

Har brukt noen dager på Google for å sette meg inn i smartverdenen og ble veldig glad da jeg kom over dette forumet. Heller ikke dumt med eget underfora for nybegynnere, som meg!

Jeg har en leilighet i et bygg fra 2017. Her har jeg akkurat flyttet inn og ønsker i første omgang å få smartbelysning overalt. Har allerede endt opp med en Philips Hue-bridge, noen Hue-pærer og 3 Google Nest Audio-høytalere med assistent.

Utfordringen min er integrerte/innebygde spotter på bad og kjøkken, altså slike hvor man ikke kan bytte ut pærene (som jeg først hadde tenkt), men antakeligvis må bytte ut hele modulen. Etter litt søking fant jeg ut at det antakeligvis er langt mer effektivt og ikke minst billigere å bytte ut selve dimmerne fra dumme til smarte. Jeg er derimot usikker på hva som kan passe og om det er noen åpenbart bedre løsninger. I det hele tatt er jeg vel på jakt etter noen bekreftelser og evt andre råd.

Se vedlagte bilder for lys og dimmere/brytere på bad og kjøkken.

1. Slik jeg har skjønt det kan jeg bytte ut dimmer på både kjøkken og bad med f.eks. denne (for å holde meg til ZigBee: https://www.elektroimportoren.no/namron-led-dimmer-zigbee-200w/1402755/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist - Riktig eller feil? Ser blant annet at det finnes både 200W og 400W. Denne er 200W, holder det? Hva med rammen, er dette Elko eller Jussi eller noe helt annet? Er det evt andre billigere alternativ? Jeg kommer nok ikke til å bo i denne leiligheten i altfor mange år, og ved salg vil jo alt dette følge med, så ingen hensikt å bruke mer enn nødvendig tenker jeg.

2. Den nederste bryteren (helt vanlig lysbryter) på bad er ikke dimbar, men lyset i speilskapet skal være det. Kan jeg her også sette inn samme dimmer som linket til i 1. over?

3. Kjøkken - den i midten har 1 vanlig av/på-bryter (som går til en spotskinne uten Hue-pærer som helst bør forbli sånn), og den nederste har 2 av/på-brytere som går til hver sin taklampe (strømuttak øverst på vegg) med Hue-pærer. Burde jeg da også her sette inn foreslått dimmer over i midten? Hva med den nederste med 2 brytere - her trenger jeg strengt tatt ikke gjøre noe, siden Hue-pærene kan styres fra mobil via bridge. Derimot hadde det ikke vært dumt å fysisk kunne styre disse pærene/lampene likevel, samtidig som det kanskje ser litt rart ut at bryterne alltid står i På-posisjon. Burde jeg her gå for noe sånt som denne? https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-2-kanaler-bryter-k4/4512719/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

Og, er dette kun en bryter, slik at jeg i tillegg må bytte ut "innmaten", som jeg tror kalles en switch?

4. Ellers i leiligheten er det en rekke med helt vanlige brytere, som kan sees i det ene vedlagte bildet ("Bryter"). De fleste av disse vil være tilknyttet Hue-pærer, men her gjelder også det samme som over, at det kanskje ser litt rart ut at de alltid må stå i På-posisjon. Samtidig ser jo de smarte bryterne langt mer moderne ut. Derimot blir det kostbart om jeg må ut med 700 per bryter (pluss 700 til for en switch).. Finnes det noen rimeligere løsning?

Tilleggsopplysning: Jeg trenger absolutt ikke vribare dimmere. Om det er en bryter hvor man kan holde inne en knapp for dimming opp eller ned er det mer enn godt nok. Har for øvrig tenkt å hyre inn en elektriker til å gjøre selve installasjonene (selv om det ikke virker helt umulig å koble dette selv), men jeg vil gjerne finne ut av mulighetsrom og gjøre innkjøp og gjøre alt klart først slik at det blir færrest mulig timer. Har boliglån oppetter ørene som krever sitt (og da er det kanskje dumt å kaste seg på smartbelysning osv., men for det første prioriterer jeg heller sånt enn restaurant og vin, og for det andre håper jeg jo leiligheten vil være mer attraktiv en dag den skal selges).

Til slutt, jeg er svært takknemlig for all hjelp her. Si gjerne fra om jeg burde ta flere bilder eller om det trengs noe mer info.

bad_6.jpg

bad_2.jpg

bad_3.jpg

bad_4.jpg

bad_5.jpg

kjokken_3.jpg

kjokken_1.jpg

kjokken_2.jpg

brytere.jpg

**Oppdatering**

Jeg har nå forsket meg videre og ser at jeg antakeligvis tenker for vanskelig. Slik jeg nå forstår det kan jeg:
1. Dimmer på bad og kjøkken (øverst på rammene): Bruke denne https://www.elektroimportoren.no/namron-led-dimmer-zigbee-200w/1402755/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

2. Bad, nederste bryter, vanlig av/på - sette inn en slik bak veggbryter og beholde bryteren: https://www.elektroimportoren.no/philips-hue-wall-switch-module-2-pack/60356/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G70t7xAYekJ2jS2gMtu4vB28EcMB7TUo-Jr25vhxIxc0SRbdFfrh1fxoCIGkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

3.a. Kjøkken, bryter i midten, vanlig av/på - sette inn samme som over, en Philips Hue Wall Switch Module, alternativt en LED Dimmer som i 1. hvis jeg ønsker dimmefunksjon/scrollhjul
3.b. Kjøkken, nederste bryter (2 stk til 2 strømuttak øverst på vegg tiltenkt taklamper) - sette inn en slik: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-2-kanaler-bryter-k4/4512719/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist utenpå slik at jeg ikke trenger bytte ut innmaten, kun selve bryteren, siden begge lamper/pærer denne vil være knyttet til vil være Hue/ZigBee

4. Vanlige brytere rundtom i leiligheten - samtlige vil være tilknyttet Hue/ZigBee-lamper/pærer, så her vil jeg tro det billigste vil være Philips Hue Wall Switch Module og bare beholde selve bryterne?

Når det kommer til hva man kan gjøre selv og hva en elektriker bør gjøre, så vil det vel kun være 3.b. jeg kan gjøre selv (siden det kun er å bytte selve bryteren), mens alt annet bør gjøres av elektriker?

Hvis jeg har forstått dette riktig nå så er usikkerheten min 1) om det er riktige ting jeg kjøper inn eller om det er andre merker eller bedre kjøp (f.eks. denne https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G75OQjkzv-xLKMoGdMqL34iLetyk1TuqRNAGwoTXIAtEIl-sjB0DdhBoCKv0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds), og 2) vil dimmerne og bryteren rent fysisk passe inn i rammene?

---Oppdatering igjen---

Jeg greier ikke helt å fri meg fra tanken på at de vanlige bryterne skal måtte stå i "På"-posisjon alltid. Vurderer derfor å bytte de ut i noe ala dette: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-1-kanal-bryter-k2/4512701/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

Spørsmålet er: Vil denne kunne monteres utenpå switchene som allerede står der, og fortsatt få plass i rammen? Altså, switchene som står der må jo være der for at det skal gis strøm til punktene høyt på veggen (hvor det kobles på taklamper), ikke sant? Slik at jeg altså fjerner selve bryteren (plastikken), lar innmaten stå i På-posisjon, og så teiper/skrur fast en ny bryter utenpå? Eller skal jeg evt løsne skruene og dytte hele innmaten inn i vegghullet for å få plass?

Endret av Golding
Oppdatert forståelse

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Skal innrømme at posten er altfor lang til at jeg kommer meg gjennom den. 

Mitt generelle råd er:

Hopp over lyspærer og få inn smarte brytere istedenfor, f.eks. namron som du linker til. Z-wave kan være et godt alternativ.

Mikromoduler kan vanligvis monteres bak eksisterende brytere, og bryteren gjøres om til pulsbrytere.

Vri-dimmere kan ikke brukes, og må byttes ut med en tilsvarende smart dimmer med hjul.

• 0
Skrevet
Golding skrev (På 31.8.2021 den 17.50):

Jeg har nå forsket meg videre og ser at jeg antakeligvis tenker for vanskelig. Slik jeg nå forstår det kan jeg:
1. Dimmer på bad og kjøkken (øverst på rammene): Bruke denne https://www.elektroimportoren.no/namron-led-dimmer-zigbee-200w/1402755/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

Det vil fungere så lenge lasten er innenfor dimmerens kapasitet, hvilket den normalt vil være så lenge det er LED pærer (Du skal ha en veldig stort kjøkken for å ha mer enn 200W led lys). Har du lest om våre erfaringer med MicroMatic sin dimmer? 

Det vil virke forutsatt at bryteren bygges om til en impulsbryter (krever normalt kun montering av en fjær under knappen). Men hvis du har planler om salg innen få år er komplette enheter som smarte dimmere eller smarte brytere mye enklere for neste eier å overta. Noe så banalt som det å resette enheten kan formelt sett kreve elektriker når enheten ligger gjemt inne i en veggboks bak en bryter som er en del av den faste installasjonen. Smarte brytere og dimmere har resettknappen tilgjengelig under dekslet som vi vanlig dødelige har lov til å tukle med selv. 😁

3.a. Kjøkken, bryter i midten, vanlig av/på - sette inn samme som over, en Philips Hue Wall Switch Module, alternativt en LED Dimmer som i 1. hvis jeg ønsker dimmefunksjon/scrollhjul
3.b. Kjøkken, nederste bryter (2 stk til 2 strømuttak øverst på vegg tiltenkt taklamper) - sette inn en slik: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-2-kanaler-bryter-k4/4512719/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist utenpå slik at jeg ikke trenger bytte ut innmaten, kun selve bryteren, siden begge lamper/pærer denne vil være knyttet til vil være Hue/ZigBee

Namron sin 2 kanals Zigbee bryter har jeg god erfaring med, så den er grei. Bruken av smarte lyspærer er det jeg undrer meg over, men det er kanskje fordi jeg har lite erfaring med det. Jeg ser kun to fordeler med smarte pærer. De kan styres individuelt om ønskelig (f.eks. leselys for en person og dempet i resten av rommet) og de kan endre farge på lyset. Utfordringen med smarte pærer er at da må strømmen være på hele tiden. Da burde du ha en smart bryter som støtter «frakoblet modus», detached mode. Dvs at du kan trykke på knappen uten at du direkte styrer releet inne i bryteren, men heller bruker knappetrykket til å styre de smarte lyspærene. Det har jeg så langt ikke funne smarte brytere som støtter, kun piller/pucker som monteres inne i veggboksen (f.eks Shelly), og det vil jeg som beskrevet over ikke anbefale når du ikke skal bo der lenge.

4. Vanlige brytere rundtom i leiligheten - samtlige vil være tilknyttet Hue/ZigBee-lamper/pærer, så her vil jeg tro det billigste vil være Philips Hue Wall Switch Module og bare beholde selve bryterne?

Det vil fungere, og om du vil gjøre dette enkelt så kan du kjøpe fjær og putte under dekslet på bryteren slik at den alltid er på. Så kan lampene konfigureres til å «toggle» når strømmen skrus på. Da vil det være mulig å skru lampene av og på ved å trykke og slippe bryteren. Jeg har gjort det slik på et par rom der vi har Ikea smarte taklamper som normalt styres med Ikea trådløs bryter. Og du kan lovlig selv montere denne fjæren siden den sitter direkte under knappen.

Når det kommer til hva man kan gjøre selv og hva en elektriker bør gjøre, så vil det vel kun være 3.b. jeg kan gjøre selv (siden det kun er å bytte selve bryteren), mens alt annet bør gjøres av elektriker?

Nei, du har ikke lov å bytte bryteren selv. Det er endring på fast anlegg, du må tross alt koble fra ledningene i den gamle bryteren og koble dem til i den nye, ergo en jobb for elektriker.

Hvis jeg har forstått dette riktig nå så er usikkerheten min 1) om det er riktige ting jeg kjøper inn eller om det er andre merker eller bedre kjøp (f.eks. denne https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/fjernkontroller/smarte-dimmerer/sunricher-smart-zigbee-dimmer-p51595?gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G75OQjkzv-xLKMoGdMqL34iLetyk1TuqRNAGwoTXIAtEIl-sjB0DdhBoCKv0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds), og 2) vil dimmerne og bryteren rent fysisk passe inn i rammene?

Det ser slik ut. Produkter som kjøpes av seriøse forhandlere i Norge pleier å gjøre det - og dette ser ut som standard Elko (hvis det er det du har, ser ingen av bildene dine).

Jeg greier ikke helt å fri meg fra tanken på at de vanlige bryterne skal måtte stå i "På"-posisjon alltid. Vurderer derfor å bytte de ut i noe ala dette: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-1-kanal-bryter-k2/4512701/Product.html?Path=2000000&Event=pathlist

Spørsmålet er: Vil denne kunne monteres utenpå switchene som allerede står der, og fortsatt få plass i rammen? Altså, switchene som står der må jo være der for at det skal gis strøm til punktene høyt på veggen (hvor det kobles på taklamper), ikke sant? Slik at jeg altså fjerner selve bryteren (plastikken), lar innmaten stå i På-posisjon, og så teiper/skrur fast en ny bryter utenpå? Eller skal jeg evt løsne skruene og dytte hele innmaten inn i vegghullet for å få plass?

Nei og nei. 😉 Dette er rene batteridrevne fjernkontroller. De vil ikke passe utenpå vanlige brytere selv om du fjerner dekslet, deler av selve bryteren stikker utenfor veggen. Det vil heller ikke være veldig lurt å skjule en bryter. Gjør heller som jeg beskrev lenger opp - monter fjær under knappen på bryteren og sett lampene til å «toggle» når strømmen skrus på. Merk! Da må du også være obs på at du bør ta sikringen eller fjerne fjæren for å kunne skru av strømmen når du evt skal bytte lyspære.

Har du lest denne tråden? https://www.jamesridgway.co.uk/controlling-zigbee-lights-with-a-shelly-detached-switch/ Her er det mange gode generelle råd. 😃

Til sist en kommentar om vridimmer vs knapper. Du mener det er greit og det må du gjerne gjøre, men har du erfaring med det? Jeg har hatt dimmere med knapper på hytta i 10 år og gikk fullstendig lei å måtte stå og holde på knappen for å få dempet lys på badet. En vridimmer gjør denne endringen på direkten, på samme måte som man på eldre biler kunne skru volumet raskt ned - mens man i dag må trykke og holde på en knapp i det som føles som en halv evighet når volumet må endres mye. Oppfordringen er derfor enkel - prøv det over litt tid på en mye brukt dimmer før du velger dette flere steder.

• 0
Skrevet

Nå lurer på om du svarte på en tre år gammel post fordi jeg hadde samme spørsmål.

Det jeg lurer på er dette:

Det jeg har:

En vanlig dum dimmer som styrer 22 innfelte downlights (halogen) ( eller hva det heter) i taket. Der har jeg nå denne pæren https://www.lysman.no/no/articles/1.41.10732/lysman-halogen-spotlight-mr16-gu53-12v-28w-35w

Det jeg ønsker å oppnå: At disse downligthsene skal dimmes ned til et lavt nivå et klokkeslett på kvelden dersom de er på.

Jeg har ikke noe annet smart hjemme bortsett fra en tado smart radiator

Hvordan kan jeg enklest of billigst mulig oppnå dette?

• 0
Skrevet

Jeg ser den med elektriker-kostnad ved å ta ting mer gradvis.  Men det blir enda dyrere å bytte ut store deler av installasjonen fordi tingene ikke falt helt i smak likevel.  Og mange av spørsmålene dine grenser til smak og behag.  Det kan ikke noen andre enn du bestemme.  Derfor blir fort det unisone svaret her:  Prøv deg frem.

Men noen deler er enklere enn andre.  Hvis du er fornøyd med funksjonalitet og plassering av dagens vridimmere så er det bare å bytte dem ut med tilsvarende smarte varianter.  Du får samme funksjonalitet som i dag med smart styring i tillegg.  Evt bytte til push-dimmer blir selvsagt en smakssak, men jeg er 100% med @christbj her:  Prøv det først.

Ellers er jeg usikker på om du tenker litt for komplisert med bytte ut alt.  Trenger du/bruker du alle de eksisterende bryterne f.eks?  Ofte er jo slikt strødd "vilkårlig" rundt og man blir gående fra vegg til vegg for enkle ting som å slå av eller på lyset i større soner.  Med smart styring kan du forenkle det betraktelig, og bare ha smarte fjernkontroller der du faktisk ønsker slikt.  Mange her er også på kjøret med automatisering basert på andre typer sensorer enn brytere.

On 31/08/2021 at 17:50, Golding said:

Kjøkken, bryter i midten, vanlig av/på - sette inn samme som over, en Philips Hue Wall Switch Module, alternativt en LED Dimmer som i 1. hvis jeg ønsker dimmefunksjon/scrollhjul

Litt usikker på om jeg misforstår hva du mener eller om du har mistforstått hva en Hue Wall Switch modul gjør.  Men det er altså bare en zigbee fjernkontroll.  Den har ingen bryter- eller dimme-funksjon.  Fin til å bygge om eksisterende brytere til fjernkontroller for å beholde "look and feel".  Men også litt upraktisk på flere måter siden bryterfunksjonen faller bort og du får en enhet med batteri montert nokså utilgjengelig.  Ikke at det må byttes så ofte, men når du snakker om mange slike så er det en ting å tenke på.

De krever forresten ikke at du bygger om til impuls-brytere.  Wall Switch modulene kan også konfigureres til å sende impuls når du endrer bryterposisjonen. Da kan du av naturlige årsaker ikke bruke bryteren som push-dimmer.  Og den får samme funksjon og ulempe som en trappebryter:  Hva som er av og på varierer med posisjonen til de andre bryterne i systemet.

2 hours ago, christbj said:

Jeg ser kun to fordeler med smarte pærer.

Jeg synes de er veldig praktiske for utebelysning.  Ihvertfall der du har en eksisterende installasjon med armaturer som tar pærer, og gjerne med en dullion brytere rundt hele huset.  Vi har f.eks. 4 topolte brytere for utelys i huset og 1 i garasjen.  Smarte pærer i alle lampene gir den nødvendige(?) felles styringen uten ombygging av noe som helst.  Og utelys er jo uansett noe som alle(?) eller de fleste ønsker automatisert.  Bonusfordelen er at du bygger god dekning på zigbee-nettet.  For min del var det nok til å koble garasjen sammen med huset, til tross for at jeg var skeptisk på forhånd.

12 minutes ago, Jens said:

Nå lurer på om du svarte på en tre år gammel post fordi jeg hadde samme spørsmål.

Sannelig.  Lot meg også lure.  Jaja.

13 minutes ago, Jens said:

Usikker på det er riktig spørsmål.  Med 22 35W halogen-pærer bør du seriøst tenke over om/når hele røkla skal byttes ut med LED downlights.

Har ikke sett noen smarte vridimmere som takler den type last hvis alt dette henger på 1 dimmer.  Du kan antageligvis dele det opp vha f.eks dimmepucker hvis det er flere trafoer, men jeg kan ikke se at det gir mening økonomisk i et 10-års perspektiv. 

• 0
Skrevet
Bjørn Mork skrev (1 time siden):
Jens skrev (2 timer siden):

Sannelig.  Lot meg også lure.  Jaja.

Takk, Bjørn, da jeg ikke alene om det 😅. Håper uansett våre svar kan komme noen til gode. Det er det som er den største fordelen med nettforum som dette, svaret blir liggende lenge og er søkbart, i motsetning til grupper på Facebook.

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

Jens skrev (2 timer siden):

Usikker på det er riktig spørsmål.  Med 22 35W halogen-pærer bør du seriøst tenke over om/når hele røkla skal byttes ut med LED downlights.

Da jeg selv fikk byttet fra gamle “dumme” til smarte dimmere fikk jeg samtidig splittet opp en sløyfe i to. Alt som trengtes var en ekstra kabel fra veggboksen ved dimmeren opp til første punkt i taket. Flaks også at det var en et lyspunkt som kunne fjernes, dermed var det også en ledig veggboks til en ekstra dimmer.

Jeg støtte ellers @Bjørn Mork sin anbefaling om å bytte ut de gamle Halogen pærene. De bruker jo like mye strøm hver som en hel rekke med LED pærer (mine 4 spotter på badet bruker 20W til sammen på 100%) og kan være brannfarlige om de ikke er montert 100% korrekt med stor nok kasse.

• 0
Skrevet

Jeg har vurdert å bytte ut alle så klart, men har latt vær å gjøre det av to grunner. Jeg har veldig lav strømregning som gjør at økonomien i det ikke går opp, og når jeg har testet å sette inn denne https://www.lysman.no/no/articles/2.161.8105/airam-led-pare-mr16-4w827-35w-gu53-dim

så har den alt for mye lys på det laveste nivået. Har dere noe tips for å fikse det i så fall?

Kan jeg eventuelt snakke med en elektriker som kan gi meg tilbud på å fikse hele opplegget?

• 0
Skrevet
Jens skrev (3 timer siden):

Jeg har veldig lav strømregning som gjør at økonomien i det ikke går opp,

Det er absolutt ingen økonomi i å styre lys lenger. Det gjør man kun for komfort. Men det er jo fremdeles verdt det. 😉

Jens skrev (5 timer siden):

Kan jeg eventuelt snakke med en elektriker som kan gi meg tilbud på å fikse hele opplegget?

Er det absolutt det eneste du kan tenke deg å gjøre er å dimme ned stua når det blir mørkt?

Er du interessert i å gjøre noe selv? Prøv HomeAssistant.

Er du interessert i å ha muligheter, men vil bare ha en boks som virker ut av esken? Kjøp Homey.

Vil du ha noe superenkelt, prøve FutureHome.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.